-----> Hifisentralen trenger DIN stemme!

Hører du forskjell på kabler?

• NEI. Jeg har aldri hørt forskjell på kabler.

Stemmer: 0 0.0%
  • JA. Jeg har hørt forskjell, men synes de var for små til å bry seg om.

Stemmer: 0 0.0%

• Totalt antall stemmer
    1

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Endre Askeland skrev:
I mine øyne har kabelfornekterene her på sentralen et meget stort problem. Enten er de stein hakke døv, eller så er de bare kverulanter, eller så har de aldri hatt gleden av å høre på et oppsett som er av en slik kvalitet at selv den minste endring i lydkjeden gir deg en umiddelbar tilbakemelding om at her har du endret noe i oppsettet.
Definer "kabelfornekter".

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
roffe skrev:
Endre Askeland skrev:
I mine øyne har kabelfornekterene her på sentralen et meget stort problem. Enten er de stein hakke døv, eller så er de bare kverulanter, eller så har de aldri hatt gleden av å høre på et oppsett som er av en slik kvalitet at selv den minste endring i lydkjeden gir deg en umiddelbar tilbakemelding om at her har du endret noe i oppsettet.
Det må da være en som mener at kabler overhodet ikke har noen betydning for sluttresultatet. Men fins de?

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Endre Askeland skrev:
En kabel er en 100% passiv komponent som IKKE kan tilføre noe nytt til signalet som sendes gjennom kabelen.
Det en kabel derimot kan gjøre er å begrense, ikke slippe gjennom all den informasjonsmengden som blir påtrykt inngangen av kabelen.
Alle kabler vil påvirke/endre signalgjennomgangen i negativ retning.
Den beste kabelen i verden, er den som påvirker/skader/endrer påtrykt signal minst.

Spørsmålet blir hvilken kabel er det som skader/påvirker/endrer påtrykt signal minst ;)
Hvis ikke kabelforfekterne kan stille seg bak dette utsagnet er vel situasjonen enda mer håpløs enn først antatt.

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
+1

rolfozzy skrev:
roffe skrev:
Endre Askeland skrev:
Det må da være en som mener at kabler overhodet ikke har noen betydning for sluttresultatet. Men fins de?

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
311
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Jeg har stemt, og jeg har heldigvis hørselen i behold og hører KLART forskjell UTEN å ha noen mismatch i mellom mine komponenter.

Yasman

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Hmm 2 av 3 har så langt svart alt. 3. Gjenspeiler det medlemmene her eller er det noen gruppe her som har mobilisert litt ekstra?

I alle fall tegner det til at det er en del her som ikke sokner til dinside.no når de skal velge kabler.

tuco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2004
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
-alt. 3

Min erfaring er likevel at kablenes betyning er svært overdrevet av mange. Jeg mener det er i dyre oppsett hvor man har svært høy kvalitet på resten at kabler er noe vits å bruke noe særlig penger på. I alle andre oppsett kan pengene stort sett brukes mer fornuftig andre steder i kjeden.

I mitt oppsett nå mener jeg bestemt å høre ganske store forskjeller på kabler, men i tidligere oppsett i rimeligere prisklasser klarte jeg ikke å høre noen forskjell...

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Ser at du ikke tok ironienen i innlegget Snickers- is, men JA noen her inne på HFS har hørt på mø... anlegget, men utdyper det ikke noe mere!

Hva smaker best? Røde eller grønne epler!

Erfaring sier alternativ 3, og det soleklart, men har som tidligere sagt/skrevet. Har bommet totalt på kabler, det være seg signal eller høytaler-kabler, der en kabel til usle 1000,00 N. Kr. har spilt fletta av kabler til over 20,000 N. Kr. pga. en mitchmatch så det ljooomer!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.757
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
frans skrev:
Hmm 2 av 3 har så langt svart alt. 3. Gjenspeiler det medlemmene her eller er det noen gruppe her som har mobilisert litt ekstra?

I alle fall tegner det til at det er en del her som ikke sokner til dinside.no når de skal velge kabler.
Tja...problemet med spørsmålene er jo at den overhodet ikke tas hensyn til om kabelen er fornuftig konstruert eller ikke. Det tas heller ikke hensyn til placebo/innbillte egenskaper. Så -resultatatet overrasker ikke meg (selv om jeg ikke ser det fordi jeg fant ikke noe passende alternativ å stemme på)....

Det er vel ingen av disse som omtales som kabelskeptikere som noen sinne har stilt spørsmål ved at det kan være hørbare forskjeller på kabler - det man hevder er at det er de kjente elektriske egenskapene til en kabel som er viktig, og at en optimal kabel er billig og enkel å produsere. Og det er vel også disse "kabelskeptikerne" som til stadighet påpeker hvor lett det er å lure seg selv til å tro at man hører forksjell - selv om den faktisk ikke er noen.

Mvh
OMF

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.908
Sted
Østfold
SAL skrev:
Snickers-is skrev:
SAL skrev:
Snickers-is skrev:
SAL skrev:
Snickers-is skrev:
Forøvrig kan vi vel enes om at jo dårligere den elektriske matchen i oppsettet er, jo større hørbar forskjell på kabler.
Så med andre ord, når jeg kobler opp Oberon om få dager med eventuelt lakris vil det låte bedre hos meg enn det gjør nå?

Mvh.
SAL
Hvordan kom du frem til en slik konklusjon?
Siden jeg hører store forskjeller på kabler, må jeg jo ha en mismatch i følge deg! Jeg regner med at jeg ikke kan ha så uflaks med Oberon, dermed kan jeg vel i tillegg huke på lakris og la det stå til?

Mvh.
SAL
Ja vel...

Så dersom du mener Oberon låter dårligere enn Krell så har ikke impedansen noe å si for kabelsensitiviteten?
Nå er det du som sier at folk som hører forskjell på kabler har en mismatch. På systemene dine har jeg merket meg at kabler ikke har noe å si, regner dermed med at "hvilken" som helst kabel vil gjøre "nytten" som enkelte presiserer ofte?
Jeg personlig tror mine kabler vil låte bedre på Oberon enn lakris.

Mvh.
SAL
Jeg synes uansett dette blir tullete. Jeg har fremsatt påstand om at forholdet mellom avsender og mottakerimpedans betyr mye for hvordan en kabel påvirker systemet. Når du griper fatt i et slikt argument bør du komme med noe annet enn "jasså, så du mener det er noe galt med oppsettet mitt...". For alt jeg vet kan det være perfekt impedansmatchet, men for alt jeg vet kan det også være helt på trynet.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.908
Sted
Østfold
f skrev:
Ser at du ikke tok ironienen i innlegget Snickers- is, men JA noen her inne på HFS har hørt på mø... anlegget, men utdyper det ikke noe mere!

Hva smaker best? Røde eller grønne epler!

Erfaring sier alternativ 3, og det soleklart, men har som tidligere sagt/skrevet. Har bommet totalt på kabler, det være seg signal eller høytaler-kabler, der en kabel til usle 1000,00 N. Kr. har spilt fletta av kabler til over 20,000 N. Kr. pga. en mitchmatch så det ljooomer!
Jeg tror kanskje du kommenterer mitt spørsmål til Askeland (hvem er "ekspertene"...) ?

Det blir fort litt rotete når noen skriver over sitatet i stedet for under.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.908
Sted
Østfold
OMF skrev:
frans skrev:

Tja...problemet med spørsmålene er jo at den overhodet ikke tas hensyn til om kabelen er fornuftig konstruert eller ikke. Det tas heller ikke hensyn til placebo/innbillte egenskaper. Så -resultatatet overrasker ikke meg (selv om jeg ikke ser det fordi jeg fant ikke noe passende alternativ å stemme på)....

Det er vel ingen av disse som omtales som kabelskeptikere som noen sinne har stilt spørsmål ved at det kan være hørbare forskjeller på kabler - det man hevder er at det er de kjente elektriske egenskapene til en kabel som er viktig, og at en optimal kabel er billig og enkel å produsere. Og det er vel også disse "kabelskeptikerne" som til stadighet påpeker hvor lett det er å lure seg selv til å tro at man hører forksjell - selv om den faktisk ikke er noen.

Mvh
OMF
Det er så befriende å se at noen svarer ut i fra det som skrives, og ikke ut i fra hvem som skriver.

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Jeg hører ihvertfall forskjell på anlegget med og uten kabler ;D
Mvh Roger

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Ja. Er veldig enig det Snickers- is, men fikk ikke lagt inn sitat i innlegget ditt? Så ser at svaret virker noe rart, men det er ikke første gangen linjene hopper, opp og ned!

Er forøvrig enig i mye av det du sier/skriver!

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
OMF skrev:
frans skrev:

Mvh
OMF
+1!!

Det minner om en ufin debatteknikk når man til stadighet forsøker å påstå at de som er skeptiske til effektforholdet mellom pris og kvalitet på kabler mener at det ikke finnes forskjell på kabler.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.101
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det vanskeligste med kabler er at det virker å være lite konsistens i resultatene. Og at det ikke finnes konsensus hverken om lytte- eller målemetoder som kan bidra til en forståelse av hva som påvirkes og hvorfor/hvordan, slik at det går an å gjøre vettuge beslutninger uten tidkrevende utprøving av ørti modeller i eget oppsett. Det er jo de færreste som både har ønske om, tid til, og råd til, en slik prosess. Dette må jo være et tankekors for de fleste, uansett hva man forøvrig måtte mene om kabler?

M

musicus

Gjest
Karma skrev:
OMF skrev:
frans skrev:

Mvh
OMF
Det minner om en ufin debatteknikk når man til stadighet forsøker å påstå at de som er skeptiske til effektforholdet mellom pris og kvalitet på kabler mener at det ikke finnes forskjell på kabler.
Her får man vel skille litt, mellom forskjeller, og forholdet pris/prestanda, to forskjellige sider av samme kabel...

mvh

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
om.s skrev:
Karma skrev:
OMF skrev:
frans skrev:

Mvh
OMF
Her får man vel skille litt, mellom forskjeller, og forholdet pris/prestanda, to forskjellige sider av samme kabel...

mvh
Helt enig.
Poenget mitt er at jeg føler at et resultat fra en avstemming som denne, kan og vil bli misbrukt. Har allerede sett at resultatet i denne avstemming, som viser at et flertall altså hører forskjell på kabler, brukes som et argument for å sette kabelskeptikere i forlegenhet ved å vise til at de er i et lite mindretall. Det er da man blander epler og pærer..
Denne avstemming forteller kun at de fleste evner å høre forskjell på kabler. Det har det vel heller aldri vært særlig tvil om?
Det man normalt krangler om, er betydning, størrelse og prisavhengighet for slike forskjeller.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.757
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jepp - som jeg har påpekt (og andre med meg) er spørsmålstillingen gjort på en slik måte at dette resultatet på ingen måte er relevant for det jeg oppfatter som kabeldiskusjonen her på sentralen - nemlig om det er hørbare forskjeller på kabler som ikke kan forklarer ut i fra de kjente elektriske egenskapene.

Mvh
OMF

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.751
Torget vurderinger
1
Karma skrev:
Poenget mitt er at jeg føler at et resultat fra en avstemming som denne, kan og vil bli misbrukt. Har allerede sett at resultatet i denne avstemming, som viser at et flertall altså hører forskjell på kabler, brukes som et argument for å sette kabelskeptikere i forlegenhet ved å vise til at de er i et lite mindretall. Det er da man blander epler og pærer..
Hva er vitsen med avstemning hvis man ikke kan referere til resultatet? Og vi snakker ikke om et hvilket som helst resultat, men et overveldene flertall på ca. 88%.

Denne avstemming forteller kun at de fleste evner å høre forskjell på kabler. Det har det vel heller aldri vært særlig tvil om?
Å jo da. Den harde kjerne av kabelfornektere, nekter for at kabler låter forskjellig. Det er de samme som kjører debatten så knallhardt. Når det lengste man kan strekke seg til å si, er at kablers innvirkning står i forhold til å tenne en lighter på solas overflate, så er det jevngodt med å si at det er ingen forskjell. Dette er meget tale- og skriveføre personer som velger sine ord med omhu. En av dem prøvde til og med å sabotere avstemningen. Han oppfordret til å stemme NEI, av taktiske grunner. Tar du disse vriompeisene i forsvar, så har du en dårlig sak Karma! ;)

Det man normalt krangler om, er betydning, størrelse og prisavhengighet for slike forskjeller.
Jeg er helt enig i at dette er et interessant debattema. Hvorfor låter kabler forskjellig? Er forskjellene signifikante? Er de verdt prisen?
-Desverre ønsker ikke den harde kjerne av kabelfornektere å gå inn på disse nyanserte spørsmålene. Da havner vi der vi er nå.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.751
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
Jepp - som jeg har påpekt (og andre med meg) er spørsmålstillingen gjort på en slik måte at dette resultatet på ingen måte er relevant for det jeg oppfatter som kabeldiskusjonen her på sentralen - nemlig om det er hørbare forskjeller på kabler som ikke kan forklarer ut i fra de kjente elektriske egenskapene.
Dette med Hi-fi kabler er et omfattende tema. Det er mange interessante nyanser og spørsmålstillinger. Jeg initierte denne avstemningen for å få svar på det første og mest grunnleggende spørsmålet:
Hører du forskjell på kabler? NEI/JA/JA+

Enkelt og greit.

Hadde mange svart NEI, så hadde kabler vært en ikke-sak. (Hvorfor bruke tid og penger på noen som ikke gjør forskjell?)

Denne avstemningen gav oss et klart svar: Medlemmene på Hifisentralen hører forskjell på kabler. Til dels store forskjeller (svar alternativ 3).
Jeg ble faktisk overrasket over hvor mange som hører forskjell, og hvor mange som tar kabler på alvor.

---------

Avstemningen sier ingenting om forskjellene er signifikante, eller om det er lurt å bruke mye penger på kabler, eller om alle dyre kabler er verdt prisen, etc. etc.
Disse interessante spørsmål kan nå drøftes i etterkant.

L

larkus

Gjest
Det fremstår for meg som komplett uforståelig at mange er villige til å bruke titusenvis av kroner på en kabel som de med all sannsynlighet ikke ville klare å kjenne igjen i en blindtest der det sammenlignes med en kabel til en brøkdel av prisen.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.793
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
larkus skrev:
Det fremstår for meg som komplett uforståelig at mange er villige til å bruke titusenvis av kroner på en kabel som de med all sannsynlighet ikke ville klare å kjenne igjen i en blindtest der det sammenlignes med en kabel til en brøkdel av prisen.

jammen, dette er da lett å forstå.
nå skal onkel gago forklare for deg:

folk mener selv at de hører forskjell på kabler (mange har til og med utført blindtester på egen hånd), derfor prøver de ut ulike kabler og velger den som passer best for dem.
de DRITER i dine "med all sannsynlighet ikke ville klare blablabla", siden det er deres egne penger de bruker og deres egne ører de hører med.

capice?

kan du stoppe gnålinga nå?

S

Stereo_Mono

Gjest
Gago skrev:
larkus skrev:

folk mener selv at de hører forskjell på kabler (mange har til og med utført blindtester på egen hånd), derfor prøver de ut ulike kabler og velger den som passer best for dem.
de DRITER i dine "med all sannysynglighet ikke ville klare blablabla", siden det er deres egne penger de bruker og deres egne ører de hører med.

capice?

Hehe! Made my day ;D

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.751
Torget vurderinger
1
larkus skrev:
Her har vi et illustrativt eksempel. På lite forståelse og respekt for andres valg og prioriteringer. Hvis du spisser ordlyden din et hakk eller to, så nærmer du deg en fornærmelse. Du kan jo si at det er "bortkastet å bruke titusenvis av kroner", og så kan du beskrive forskjellene som "forsvinnende små". Eller så kan du bare kort og godt kalle dem for "idioter". For det er jo idioti å bruke titusener av kroner på noe som ikke virker? Og så passer du på å gjennta dette budskapet så ofte du kan. Get the point?

Som jeg har sagt før: Helt OK å være kabelfornekter eller kabelskeptiker. Men slutt opp å forfølg de som prioriterer og hører annerledes.

KABEL DICTIONARY:
Kabelfornekter - Alle kabler låter likt/kan kjøpes på Claes Ohlson.
Kabelskeptiker - Kabler kan låte forskjellig, men jeg er skeptisk til om prisen rettferdiggjør ytelsen.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.757
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
pedal skrev:
Avstemningen sier ingenting om forskjellene er signifikante, eller om det er lurt å bruke mye penger på kabler, eller om alle dyre kabler er verdt prisen, etc. etc.
Avstemningen sier heller ingen ting om det er forskjell på (fornuftige konstruerte) kabler - bare så vi også husker på det.

Ja hvis det er slik at 78% har stemt alternativ 3 (Leste det i en annen tråd) så er jeg mildt sagt overrasket.

Hvordan man skal tolke det resultatet burde man vel kanskje overlate til andre. Min tolkning er vel at markedsføring og skribenter har stor påvirkning!

edit: For å utbrodere denne siste påstanden så er jeg faktisk usikker på om man ville fått like høy score på en spørsmålstilling om rommets innvirkning på anlegget der:
a) Rommet har ingen innvirkning
b) Rommet har innvirkning, men det er viktigere å ha utstyr som matcher godt til hverandre.
c) Rommer er viktig og anlegget må matche rommet det står i.

Mvh
OMF

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.370
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
...
Jeg er helt enig i at dette er et interessant debattema. Hvorfor låter kabler forskjellig? Er forskjellene signifikante? Er de verdt prisen?
-Desverre ønsker ikke den harde kjerne av kabelfornektere å gå inn på disse nyanserte spørsmålene. Da havner vi der vi er nå.
Som antydet til det kjedsommelige: uten noen god metode for å bruke ørene til å skille mellom skitt og kanel, så kommer «vi» ikke lengre en litt gjensidig hakking her på HFS. Det er ikke bare «kabelfornekterne» som er urokkelige. «Kabeltilbederne» har tilgode å akseptere noe som likner på en gangbar metode for bruke bare ørene. Forøvrig så mangler det ikke på rom for forklaringer på opplevelsene. I teknisk henseende er det gjentatte ganger vist til RCL+ arbeidsbetingelser, og + egneskaper for inn/utstrålt støy som det mest signifikante faktorene (dvs ganske forutsigbart og greit og forholde seg til) - hvorfor tar ikke «kabeltilbederne» dette videre? En annen ting er at tærne blir så førdømt såre i det øyeblikket spørsmålet om den subjektive opplevelsen av det lydlige kanskje har mest å gjøre med subjektet ...

«Kabeldebatter» er ikke debatter, men en «posisjonskrig» - en gjensidig utveksling av «faneargumenter» som kun applauderes av «egen» «leir».

mvh
KJ

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
OMF skrev:
pedal skrev:
Avstemningen sier heller ingen ting om det er forskjell på (fornuftige konstruerte) kabler - bare så vi også husker på det.

Ja hvis det er slik at 78% har stemt alternativ 3 (Leste det i en annen tråd) så er jeg mildt sagt overrasket.

Hvordan man skal tolke det resultatet burde man vel kanskje overlate til andre. Min tolkning er vel at markedsføring og skribenter har stor påvirkning!

Mvh
OMF
Et problem er at alternativ 3 favner både dem som finner det formålstjenlig å bruke store penger og mye fokus og tid på kabelmatching og de som simpelthen er enige i at det produseres de besynderligste kabler (som både låter og måler høyst alternativt) uten at de i det hele tatt vurderer å prøve ut ulike kabler av den grunn. Alternativ 3 passer både for dem som synes at kabler er gøy og viktig og for dem som mener at kabler er trivielt og bør være uinteressant og for dem i mellom.

Men, som pedal har påpekt: Nesten alle er enige om at noen kabler låter vesentlig forskjellig fra hverandre så da kan vi spørre om hvorfor. Jeg er nysgjerrig på hvor mange som mener at kabelvalg handler om å unngå idiotkablene og hvor mange som mener at et godt kabelvalg krever at man bytter og prøver og lytter og bytter og prøver og lytter ogsåborteter, ogsåbortetter, og at kabler handler om mer enn gode termineringer og noen få målbare parametre.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.793
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
OMF skrev:
edit: For å utbrodere denne siste påstanden så er jeg faktisk usikker på om man ville fått like høy score på en spørsmålstilling om rommets innvirkning på anlegget der:
b) Rommet har innvirkning, men det er viktigere å ha utstyr som matcher godt til hverandre.

Mvh
OMF

her tipper jeg du ville fått nær 100% på alternativ c.
sett igang en avstemning, da vel.
du undervurderer nok folka her på hfs hvis du tror at de ikke skjønner rommets betydning.
eller er det jeg som overvurderer dem? ::)

R

Roysen

Gjest
Gago skrev:
larkus skrev:

de DRITER i dine "med all sannsynlighet ikke ville klare blablabla", siden det er deres egne penger de bruker og deres egne ører de hører med.

capice?

;D Veldig bra Gago!

Samtidig kan man kanskje si at det finnes de som er opptatt av kabler for lyden og musikkgjengivelsens del og så finnes det de som ønsker å benytte kablene til å foreta målinger eller blindtester på. Jeg forstår egentlig at sistnevnt gruppe ikke ønsker å benytte så mye penger på kabler da dette høres usedvanalig kjedelig ut.

Mvh
Roysen

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.751
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
Det var heller ikke noe poeng i denne basale avstemningen.
Det finnes jo ørten forskjellige måter å lage kabler på. Solid core, multi core, multi stranded, med filter, uten filter, twisted, parallell, kobber, sølv, gull, aluminium, kull, tykk, tynn, etc, etc. Hvem bestemmer hva som er "fornuftig"?***

-Det er forøvrig mer med en kabels egenskaper enn hva du kan lese på et multimeter.
Et nærliggende eksempel: DP hadde inne et 1. ordens HF filter på alle sine konstruksjoner. Det gav -6dB/oktav avrulling over (cirka) 100,000 Hz. Altså langt, langt over det hørbare området. I forhold til "etablert vitenskap" så skulle ikke dette filteret være hørbart. Det trodde heller ikke Ernstsen da han laget det i sin tid. Filteret i seg består av noen noen ytterst få (2-3?) komponenter i hver fase. Tatt i betraktning all elektronikken som signalet går igjennom inni forsterkeren, så skulle det heller ikke ha noe å si. Du vil i hvert fall ikke kunne se noen utslag på et multimeter. Men så viser det seg da, allikevel, at lyden blir bedre uten dette "teoretisk usynlige" filteret. Disse forsterkerne selges nå som EBW versjon. (Extended BandWidth).

--------------

***Du mener sansynligvis at det er ufornuftig å bruke en signalkabel med ledere av kullfiber. Tipper Van Den Hul THE FIRST scorer dårlig på din multimeter-skala. Men selveste Martin Colloms brukte denne som en av sine faste kabler i sitt referanseoppsett. MC kjører ring rundt de fleste innenfor hi-fi bransjen, både av erfaring og kompetanse. Han har skrevet bøker, konstruert Hi-fi og vært en ledende bransjeaktør i en mannsalder. Men i følge multimeteret til OMF i Bergen så diller han altså med noe så unyttig som kabler.
-Kanskje syntes han den kabelen var god systemmatch med datidens Krell og aludomene til Wilson W/P? (Selv synes jeg kabelen er alt for "dau" i toppen). Men jeg har ingen grunn til å betvile hans prioriteringer og gehør.

Eller du kan ta en titt i tråden til Consen her på Sentralen. Han er utdannet innen hi-fi/elektro. Han har holdt på lengre enn deg. Han bygger sin egen elektronikk. Han har undervist/lært opp andre reparatører i radio/TV-faget. Han er musikkelsker, estetiker og har en ellers velutviklet kritisk sans. (Som sagt, ta en titt på tråden hans her på Sentralen). Jeg tipper han kjører ring rundt de fleste av oss her inne mht kompetanse. Ta en titt på kabeloppsettet hans. Høyttalerkabler med klump. Hvordan passer det innunder din definisjon av "fornuftige kabler"? Han bor på Stord, så skulle tro at han ikke trenger filter mot masse radiostøy og annet som kjennetegner byer/tettsteder. Allikevel låter anlegget hans best med de anvendte kablene.

Som sagt: Multimeterets begrensninger kan ikke brukes til å forklare hvorfor kabler låter forskjellig.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.101
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
Samtidig kan man kanskje si at det finnes de som er opptatt av kabler for lyden og musikkgjengivelsens del og så finnes det de som ønsker å benytte kablene til å foreta målinger eller blindtester på. Jeg forstår egentlig at sistnevnt gruppe ikke ønsker å benytte så mye penger på kabler da dette høres usedvanalig kjedelig ut.

Mvh
Roysen
Omtrent like kjedelig som å lytte på kabler i stedet for på musikk. ;)

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Gago skrev:
OMF skrev:

Mvh
OMF

du undervurderer nok folka her på hfs hvis du tror at de ikke skjønner rommets betydning.
Tja, skjønner og skjønner. Man har dette ordtaket med beviset på puddingen. De aller færreste bruker lakris o.l. hjemme, men har kabler til mange tusen som de sikkert har byttet ut noen ganger også. Hvor stor andel har brukt tilsvarende innsats på akustikkfronten? Det går an å dempe og diffusere lyd på estetisk mer smakfulle måter enn å fylle huset med ruller av ukamuflert steinull, så kravet til levelig interiør holder ikke helt som forklaring på den mildt sagt stemoderlige behandlingen akustikk får. Jeg er selv en versting, t.o.

R

Roysen

Gjest
erato skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Det har du rett i, men det skal vel vanskelig gjøres. Kanskje man skulle blindteste lyden av kabler uten musikk gjennom?

Mvh
Roysen

L

larkus

Gjest
At folk kjøper dyre kabler har lite å gjøre med med prioritering av god lyd.
For mange blir det å drive med hifi dessverre en besettelse som overgår alt annet, og det er dyre kabler dessverre et uomtvistelig bevis på. For andre igjen kan det være religion som tar overhånd.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.101
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
erato skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Det har du rett i, men det skal vel vanskelig gjøres. Kanskje man skulle blindteste lyden av kabler uten musikk gjennom?

Mvh
Roysen
Hehe. Foretrekker å bytte plate i stedet for kabel.

R

Roysen

Gjest
totte skrev:
Gago skrev:
OMF skrev:

Mvh
OMF

Tja, skjønner og skjønner. Man har dette ordtaket med beviset på puddingen. De aller færreste bruker lakris o.l. hjemme, men har kabler til mange tusen som de sikkert har byttet ut noen ganger også. Hvor stor andel har brukt tilsvarende innsats på akustikkfronten? Det går an å dempe og diffusere lyd på estetisk mer smakfulle måter enn å fylle huset med ruller av ukamuflert steinull, så kravet til levelig interiør holder ikke helt som forklaring på den mildt sagt stemoderlige behandlingen akustikk får. Jeg er selv en versting, t.o.
...men tror du det kommer av at de ikke tror på akustiske tiltak eller tror du det har andre årsaker?

Mvh
Roysen

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.101
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
pedal skrev:
...
Som antydet til det kjedsommelige: uten noen god metode for å bruke ørene til å skille mellom skitt og kanel, så kommer «vi» ikke lengre en litt gjensidig hakking her på HFS. Det er ikke bare «kabelfornekterne» som er urokkelige. «Kabeltilbederne» har tilgode å akseptere noe som likner på en gangbar metode for bruke bare ørene. Forøvrig så mangler det ikke på rom for forklaringer på opplevelsene. I teknisk henseende er det gjentatte ganger vist til RCL+ arbeidsbetingelser, og + egneskaper for inn/utstrålt støy som det mest signifikante faktorene (dvs ganske forutsigbart og greit og forholde seg til) - hvorfor tar ikke «kabeltilbederne» dette videre? En annen ting er at tærne blir så førdømt såre i det øyeblikket spørsmålet om den subjektive opplevelsen av det lydlige kanskje har mest å gjøre med subjektet ...

«Kabeldebatter» er ikke debatter, men en «posisjonskrig» - en gjensidig utveksling av «faneargumenter» som kun applauderes av «egen» «leir».

mvh
KJ
Jeg synes dette er en god oppsummering. Posisjonskrig; og mangel på enighet om grunnleggende metoder som gjør det mulig å komme videre med diskusjonen.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.793
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
totte skrev:
Gago skrev:
OMF skrev:

Mvh
OMF

jeg tror de aller fleste jobber med akustikk innenfor de rammene som de finner forsvarlig mth estetikk, ektefelle, rommets funksjonalitet, etc.
folk flest flytter på høyttalere noen centimeter hit og dit, skaffer seg et teppe, velger ut det hjørnet av stua som gir best lyd, flytter litt på sofaen, osv.
noen går enda lengre, og kudos til dem!

men kompromissløs rombehandling mtp hi-fi glede er det nok bare folk med dedikerte lytterom som kan tillate seg, og kudos til dem også.

Topp Bunn