pedal skrev:
Det har du sikkert rett i. ;D
;D ;D
pedal skrev:
Men noen ganger må ting settes på spissen for å få fram poenget. Min hensikt med ovennevnte innlegg var å få fram 3 sentrale momenter:
1.
Det forsøkes dannet et bilde av at elektronikkyndige bruker Claes Ohlson, mens det er hi-fi nuts'ene som kjøper dyre kabler. Det stemmer ikke.
Mange meget kompetente og kunnskapsrike hifi entusiaster er opptatt av at kabler låter forskjellig. Dette er folk med større elektronikkunnskap/faglig innsikt enn deg og meg.
Vel hvis du prøver å danne et inntrykk av at det er en gjengs oppfatning blant de som har greie på slikt at elektriske kabler har andre egenskaper en de som er kjent i dag så vil jeg påstå at du tar meget feil.
Ohm, Fahraday og Lenz levde alle på begynnelsen av 1800 tallet, og det er vel fremdeles deres funn som råder på dette området.
Ivar Løkken skrev et meget godt innlegg for en tid tilbake hvor han poengterte at kommunikasjonsutstyr, datamaskiner og forøvrig all annen elektronikk i verden designes og modelleres med at kabler har de elektriske egenskapene vi kjenner til i dag. Og dette er utstyr som mildt sagt setter større krav til overføringsegenskaper enn det et hifi system gjør.
pedal skrev:
2.
I forklaringen på hvorfor kabler låter forskjellig, så er det flere faktorer enn hva man kan lese av et multimeter (R, L og C).
At disse faktorene er litt uoversiktlig i 2009 betyr ikke at de ikke eksisterer.
Det å påstå at en kabelstunp skal ha andre egenskaper enn det vi kan måle i dag, er forsåvidt en grei ting. Men å påsta at disse egenskapene er så fremtredene at vi skal kunne høre forskjell på de med våre egne øre er mildt sagt å jekke opp påstanden mange hakk.
Har du tenkt godt igjennom hva du egentlig påstår når du sier at en vanlig kabel har «egenskaper» vi i dag ikke kan måle (og som hørbart endrer lyden).
Altså du kan sitte hjemme med stereoanlegget ditt med to signalkabler, og du greier å skille de med ørene, mens verdens fremste forskere faktisk ikke greier å skille de to i et laboratorium ved målinger. Når dette er påstanden om egne evner så synes jeg man skal være forsiktig med hva man karakteriserer andre som.
I den sammenheng så har jeg også lyst til å komme med noe observasjoner om måleapparatet man bruker til å skille disse kablene ørene. Jeg har både opplevd og lest om erfarne audiofile som har spilt i mono, spilt uten mellomtone, spilt med høyre/venstre snudd, spilt med høytalerne i motfase og du nevnte vel et annet sted at du hadde invitert til lyttekveld hvor den ene diskanten på dine Magnepan 3.6 var koblet ut. Du hadde altså ingen gjengivelse i den ene høytaleren over 2kHz. Jeg har selv kjørt demo på anlegget mitt både med feil kurver og feil gainsettinger. Poenget....hørselen er ikke spesiellt pålitelig.
pedal skrev:
3.
Man må gjerne ha et kabelkritisk livssyn og levesett. Men vær varsom med å moralisere over andres livssyn, og andres valg.
Takk det samme! ;D ;D
Det er tross alt dere som hevder at å høre noe som vitenskapen ikke kan bevise.
Jeg tror ikke Marta snakker med Engler, jeg tror ikke Snåsmannen har overnaturlige evner og jeg tror altså ikke at noen greier å skille mellom to kabler som måler likt.
pedal skrev:
Det er lett å peke nese til andre, når man bruker ubestemt tiltaleform. Men tenk da på at det faktisk er svært mange her inne som føler seg truffet.
Det er ikke "man" eller "noen" som kjøper og lytter på kabelforskjeller. Det er "Per" og "Arne".
Hvor mange? -Det kan du lese i prosent øverst på denne siden.
Absolutt et relevant poeng. Jeg engasjerer meg i de generelle diskusjonene hvor «fenomenet» diskuteres i brede lag. Jeg har aldri (så vidt jeg kan huske) skrevet om dette i andre sine tråder eller i konkrete saker i direkte ordlag....det har ikke vært hensikten ihvertfall, selv om jeg alltid sier min ærlige mening og da som oftest anbefaler fokus på høytalere, forsterkere, rom og akustikk.
pedal skrev:
Kabelkritikerne har gått for hardt ut i 2009. (Det er ikke adressert til deg, du har vel ganske få innlegg herom). Det er blitt for mye av det gode. Folk som tar kabelforskjeller på alvor, begynner å bli pissed.
Ja...jeg har vel også lyst til å skrive litt om subjektive opplevelser av kabler.
Når det kommer til høytalerkabler så er det en gang slik at her er det en god mulighet for at det kan bli forskjell på responsen avhengig av de elektriske egenskapene til kabelen, derfor synes jeg det er mer interessant å kommentere signalkabler.
I mitt oppsett og forsåvidt ditt også så har forsterkerene våres en inngangsimpedans på 200 kOhm. Med maks spenning på 6V så vil denne signalkabelen maksimalt lede 0,03mA. La oss si du bruker en signalkabel som har en leder på 0,1mm2 (altså syltinn). Så vil strømtettheten i den lederen tilsvare å bruke 33 333mm2 leder til en 10A kurs. (ja jeg skrev 33 tusen kvadrat).
Ut i fra dette så tenker jeg at tykkelsen eller beskaffenheten til lederen i liten grad skulle ha betydning da det åpenbart ikke er noen begrensning der.
Men hvis man tar utgangspunkt i en kobberkabel som «referanse» - så låter sølv lyst, gull varmt, aluminium kjølig og lyst, tykke kabler har bedre bass og mørkere bakgrunn, mens tynne kabler gjerne er luftige og oppløste. Merkelig hvordan fysiske egenskaper svarer til lytteinntrykkene.
Når jeg jaktet på denne leste jeg flere studiofolk som skrev av denne var transparent i høyeste oppløsning. (altså AD/DA konvertering)
Da ser jeg i grunn ikke noe problem med at også denne skal være transparent:
Det rare er jo også at det er bare akbling på utsiden av komponentene som er viktig. Inne i selv de dyreste komponenter så er det i det store og hele brukt vanlige kobberlednigner eller printbaner.
Jeg synes det er en skremmende at så mange har så stor tro på at kabler er viktig. Du trekker frem Martin Colloms...har ikke godt nok kjennskap til ham til å si noe om det...hva med Roy Gregory som tidligere var sjef i HiFi+ og nå er markedssjef for Norost. Jeg synes det er trist at debatten og fokus i diskusjonene i mine øyne er så til de grader på feil sted. Bladene og branskjen har ingen troverdighet på dette området i mine øyne, og jeg merker selv det klør når jeg leser tester og beskrivelser av produkter som har utrolig effekt....ikke fordi jeg tror at beskrivelsen er sann, men fordi det innerst inn trigger en liten «hvis de kan påstå at det er så bra, så må det jo hjelpe litt...».
Så...ja jeg tror fullt og helt på de som rapporterer om store endringer med nye kabler. Jeg tror helt kalrt at de opplever at lyden er blitt bedre/anerledes, men jeg tror ikke lyden har forandret seg.
Mvh
OMF