Har jo holdt på med HE-6SE en stund, og har til alt overmål 2 sett der ene settet er "moddet", og mener at HE-6 er knallgode hodetelefoner, og når en tar dagens prising fra Hifiman i betrakning, så må det være en av de beste kjøpene for tiden. Men hvordan vil de klare seg opp mot sine mye dyrere søsken, og er det slik enkelte på nettet påstår at 6SE er en Susvara killer og har nesten like god lyd?
Vel siden jeg har muligheten ble det en liten uformell "Shootout", og da mot Susvara, og den utskjelte søsteren HE-R10P. Er en stund siden R10P er blitt spillt på så det var på tide den fikk spille litt.
Både Susvara og HE6 er tung å drive så de ble primert brukt på PS Audio Stellar, mens R10P ble i hovedsak testet via Cayin HA-300 som den har en god synergi med. De andre to ble også spillt på via Cayin, noe som fungerer bra, men Stellar ampen er bedre.
Så, er virkelig HE6SE så god at den er på nivå med Susvara? Det enkle svaret er helt klart nei, og det er stykke fra faktisk. Rent teknisk på oppløsning og bass er den i moddet versjon ikke langt unna, men med Susvara blir lydbildet mye større og mye mer naturlig. Det er en annen klangstruktur og en blir mer dratt inn i musikken. Susvara er enkelt sagt bedre på alle parameter, men når en tar prisforskjellen i betrakning spiller HE6SE fantastisk.
Så var den utskjelte HE-R10P da? Noen mener jo at den måler så dårlig at den er ubrukelig til musikk? Vel, kanskje jeg har merkelige ører, men jeg liker den veldig godt, og i "shootouten" i går var den på mange måter helt på nivå med Susvara, og faktisk på enkelte felt bedre. Den har ikke Susvara sitt stor lydbilde, og vanedannende klangstruktur, men er mer dynamisk, kanskje litt tyngre bass, og mer punch. Den er oppløst og har god seperasjon av instrumenter. I mine ører en meget god hodetelefon.
Her en test av HE-R10P gjort av en av profilene på Youtube når det kommer til tester av hodetelefoner...
HiFiMan what have you done?!!!The most controversial headphone release of the modern age!! HE-R10