Hifiguru's lange liv, delvis dokumentert med bilder

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    I skrivehjørnet i aften! Synes jo det er deilig å slippe å sitte med PC i fanget for å spille musikk. Har Bluesound i stua og synes det er behagelig grensesnitt.

    Lastet inn et par apper på tlf for å fjernstyre musikken. Med Mconnect får jeg styrt TIDAL, volumkontrollen justerer JRiver. Helt ypperlig. Har dog opplevd visse problemer. Dersom jeg tar telefonen ut av kjellerstuen og f.eks til stuen også tilbake. Da finner ikke appen PC’n men fant ut at jeg må slå wifi av og på på Iphone’n så er den på plass igjen. Jeg benytter et Jensen mesh system hvor jeg har en egen node i kjellerstuen som pc’n er tilkoblet med kabel. Dersom tlf blir hengende igjen på noden i etasjen over så «ser» den ikke pc’n. Litt teit men løser seg på 30 sek når man vet om det.

    Den andre appen jeg benytter er JRemote som jeg benytter når jeg vil spille musikk fra harddisken som står i Pc’n. Denne funker stødig men enkelte ting kan være vriene å finne da min samling ikke er konsekvent tagget. Det er ikke mulighet for mappestruktur som jeg liker å bla i så om noen kjenner et bedre opplegg for JRiver for Apple så si gjerne ifra. Men nokså fornøyd selv om alt dette er fler steg tilbake fra Bluesound app.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Stemning fra hulen min, lest meg litt opp på Audiolense og tunet litt og nå er det deilig her. Gamle Tom Waits låter i kveld med ståbass, ståpels og det som verre er. Rykker straks fra treveis til femveis, pappeskene oppå midbassene erstattes med 8’’ OB mellomtoner og subben får nye elementer neste uke håper jeg

    87ED470D-A62D-4E58-A880-7131111244FF.jpg
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    8182ABEC-BFBE-4877-B4B2-55D1873B89A2.jpg


    Kjapt grunnet og montert i kveld. Med fireveis trengs det en stereoforsterker til så Eminence mellomtonene overtar NAD C268 mens diskantene nå blir drevet av en liten 40-watter integrert Argon amp som jeg fikk til jul av jobben. Den slår seg på automatisk på samme nivå og inngang jeg forlot den. Designet nytt delefilter i Audiolense men så ville PC’n ha seg en kjempeoppdatering så nå sitter jeg og venter på den blir ferdig så skal nye målinger ordnes....

    7EB0E702-DD69-416C-A06B-18631B5E2B48.jpg
     

    DFM

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    213
    Antall liker
    41
    Interessante stativer du har - er det 4x4" mon tro?
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    915
    hvordan låter denne eminence`n i OB kontra alt annet du har bygget da?
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    hvordan låter denne eminence`n i OB kontra alt annet du har bygget da?
    Tiden flyr gitt! Sjekker jo ikke egen tråd alltid!

    Jeg brukte samme elementer i ob når jeg hadde alt i samme tårn sammen med 15'erne og var godt fornøyd med det. IOM disse nå spiller 800-2500 så følte jeg ikke behov for sidevanger. De fyller godt inn mellom Inlow-horna og opp til diskanthorna (som nå låter mye mer avlsappet kontra deling på ca 1200) i mine ører og med Audiolense smelter de godt inn.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Sub'en har fått nye elementer som nevnt lenger opp, Revelator elementer fra Scan Speak. Ikke lett å høre forskjell i 7 ordens kabinett men nå er det ihvertfall ingen ulyder og de tåler endel mer juling!

    Etter litt skruing i Audiolense så synes jeg den smelter godt inn opp til ca 50hz. Så nå er det 5-veis og lydkortet er smekk fullt! Sub'en var jo bygd som stående men en runde med sirkelsaga på den lette kjekke 50mm bunnplata så er den nå flush med sidevegger slik at den kunne legges ned. Fikk plass under ene hyllen som måtte ofre hjulene sine. Vurderte å montere hjula på sub'en men det ville blitt for høyt ift lerretet. (Kommer snart et rammelerret så jeg slipper det fæle nedtrekklerretet som minner meg om søndagsskolen) :D

    5w.jpg
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Det er med stor sorg og klump i halsen jeg må meddele at Hifiguru, Torbjørn har gått bort i helgen.

    Torbjørn var en ildsjel for hifi og en stor gledesspreder både i og utenfor hifimiljøet. Et fargerikt vesen med et stort smil og smittende humør. Han engasjerte, involverte og tok imot alle med åpne armer. Jeg tror alle vil si seg enige i at han var et nav for lydinteresserte i Grenland, både i og utenfor rollen som formann i Grenland Lydlaug.

    For min egen del har jeg kjent Torbjørn siden jeg så vidt startet med hifi, og han ble fort en venn også uten for hobby og lyd. Tross 15 års aldersforskjell fant vi tonen med en gang, og har delt mange gode musikkopplevelser både live og på besøk hos hverandre. Det som sitter mest igjen er dog en ærlig, jordnær og lojal kompis som aldri hadde sagt nei om man behøvde støtte eller en tjeneste. Du kommer til å bli et stort savn for mange, Torbjørn!

    Det er vanskelig å måtte ta dette innover seg. Torbjørn hadde en meningsløs ulykke i hjemmet og var ikke til å redde. Tanker går ut til alle venner og bekjente, og ikke minst hans familie.
    Vi har forsøkt å nå ut til de lokale i miljøet som kjente ham før nyheten skulle komme ut her, men ser at det er på tide å informere. Dersom noen skulle ha behov for å ta en prat er det mulig å ta kontakt med meg på PM eller telefon.

    Hvil i fred, Torbjørn.
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Emo, må bare si meg helt enig i din beskrivelse; ufattelig leit og trist. Hvil i fred Torbjørn.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Hvil ifred Guru.. en ufattelig trist dag... for han var en hornfrende av stort kaliber

    Gode tanker sendes til venner og familie.

    /JR
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Veldig trist.
    Har aldri møtt Torbjørn personlig, men har gledet meg over entusiasmen og det gode humøret han har spredt rundt her på HFS.

    Dypeste kondolanser til familien, og hans venner.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Nok en av de gode gutta borte :(:(:(

    Husker meget godt mitt første møte, hjemme hos meg. Måtte nesten tjore ham fast til stolen når vi fyra opp noe femtitallsjazz... vurderte en stund å anskaffe Recaro med sekspunkts seler for fremtidige besøk... Jeg har aldri møtt noen med så intens musikkglede som Torbjørn. Og han viste det også, utilsløret og uhemmet. For en herlig karakter! Han var også det snilleste, mest omgjengelige og hyggelige hifimennesket jeg har møtt - ALLTID positiv, aldri et vondt ord om noe eller noen. Alltid klar for å prøve ut ting, aldri redd for å spørre. Han hadde sine tunge perioder som så mange av oss, men jeg hørte aldri ham syte og bære seg for det, i grell kontrast til mange andre, meg selv spesielt inkludert. Legg så til at han var hornmann på sin hals og du har bilde av en mann med en solid samling gode egenskaper.
    Har jeg glemt noen godord så summerte Emo det opp ganske så godt nettopp.
    Vi var midt oppi en diskusjon om drivervalg - nå ser det dessverre ut til at jeg må ta den diskusjonen alene.
    Dette er bare så altfor trist. Det tynnes i rekkene.

    R.I.P.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Fryktelig triste nyheter. :(

    Kondolerer til de etterlatte! Et stort tap, også for hifi-miljøet.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.694
    Antall liker
    37.929
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Dette var triste nyheter å få, hadde den glede av å handle litt med han for en del år siden og husker han som en virkelig real fyr.
    R.I.P :(

    mvh
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.230
    Sted
    Langesund
    Støtter fult opp under emo sine ord, og må si telefonen jeg fikk av han i morges var fryktelig trist.
    Tanker går til familie og venner.
    R.I.P
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    996
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Porsgrunn
    Dette var fryktelig trist å høre. Det var Torbjørn som var primus motor i GLL når jeg ble med og organiserte treffene våre. Uten han hadde jeg aldri møtt mange som jeg nå kan kalle for venner. Er glad jeg møtte opp når han holdt en minimesse på Hifi klubben i Skien, så jeg ( for aller siste gang viste det seg) fikk se han i full vigør dra opp den ene musikalske perlen fra hans ungdom etter den andre. Det hele bundet sammen med en sann glede over musikken og hva det hadde betydd for han.

    Hvil i fred Torbjørn
     

    Audio Art

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    618
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    2
    Ufattelig trist og meningsløst en god venn er godt bort.
    Mine varmeste tanker til de pårørende.

    /brian
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Dette var veldig trist å høre. Tankene går til hans familie og nære.
     

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.185
    Antall liker
    1.288
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Veldig trist å høre. Fine ord emo. Varmeste tanker til de pårørende
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Det var trist......han var en berikelse i seg selv.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    x250

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2006
    Innlegg
    758
    Antall liker
    12
    Sted
    porsgrunn
    Ja dette var fryktelig trist gutten var jo bare et stort smil har kjent Torbjørn i 35 år å mere reall å
    OK kamerat tror jeg en skal slite med å finne . Han var en bauta i hifi miljøet i Grenland så
    Vil i fred Torbjørn du vil blir et tungt savn for veldig mange ??????
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Det er med stor sorg jeg har mottatt melding om Torbjørn "HiFi-Guru" Johansens' tragiske bortgang. Det er så trist, så trist, at det er vanskelig å finne ord.
    EMO, Sluket, og x250 har sagt gode og dekkende ord om hva som var så spesielt med denne gode snille mannen, og som jeg ubetinget kan slutte meg til.

    Han var alltid et kjempestort smil. Jeg tror aldri jeg så han i dårlig humør, selv ikke når han selv sa han hadde en dårlig dag.
    Han så alltid lyst på livet både i generelle og spesielle vendinger. Videoen ovenfor viser Torbjørn veldig godt. Han koser seg mer med musikken enn noen annen, og er mer opptatt av den, enn hva som frembringer den, selv om alle her inne vet om hans evne og ikke minst lyst til å eksperimentere med det tekniske.

    Torbjørn var flink til å lytte, ikke bare til musikken, men også til menneskene rundt seg, og hadde en egen evne til å mikse og matche de mest utrolige ting for å få det til å lyde godt, og hadde alltid gode idèer om hva man kunne sette sammen uten at det kostet et lite lands statsbudsjett. Torbjørn hadde også sin hobby som arbeid, og Hi-Fi Klubben i Skien har nå mistet en bauta av musikk-kunnskap, som han med glede øste av seg til dem som ville lytte. Grenland lydlaug har også mistet sin formann og samlingspunkt, det vil bli en umulig oppgave å fylle disse skoene du setter igjen Torbjørn.

    Det er vanskelig å finne alle de positive ordene det går an å finne om Torbjørn, da ville denne korte notisen fort bli til en bok. Torbjørn satt dype spor etter seg i Hi-Fi miljøet, sikkert i hele landet, og vil bli dypt savnet.

    Hvil i fred min venn.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Utrolig trist beskjed å få dette. Og det vil bli et savn som merkes fremover.

    Har bare positive minner med Torbjørn. Både som kollega en liten periode og ikke minst som pådriver for GLL. En positiv og ekte person som vil bli dypt savnet. Mine tanker går til de nærmeste.

    Hvil i fred!


    Geir Arne
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dette var utrolig trist.

    RIP

    Mvh
    Ole Martin
     

    Brianh

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    371
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Utrolig trist beskjed å få. Hvil i fred Torbjørn.

    Brian
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn