Hifiguru's lange liv, delvis dokumentert med bilder

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Røsket opp litt igjen. Tester en liten Nad D7050 som driver Fostex'ene. Dette er en liten digitalamp som har appstyrt elektronisk delefilter! Ikke veldig Avansert da men kan bytte delefrekvens fra sofan og det er morroere enn å løpe frem å tilbake til hylla . Skjermdump av mobilen min:

    Screenshot_2015-02-18-10-43-00.jpg


    Den har også spotifyklient slik at jeg ikke trenger å fyre PC'n når jeg skal ha litt sløv bakgrunnsmusikk.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.956
    Antall liker
    28.029
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Morsomt å se at bitene kommer på plass!

    ShineySmileysSmile.jpg


    / Morten
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Blitt en toveis løsning her nå plutselig. Enkle waveguides på 2426H drivere, deler på 800 Hz 4.ordens. Burde vel være endel på å dempe waveguides og gjengeområde med blygummi som jeg gjorde tidligere med Altec-horn?

    DSC_0499.jpg


    DSC_0497.jpg
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    DSC_0565.jpg


    Bilde rett vei! Har levd kun med mobil/nettbrett en stund og det er så tråklete å rette opp når det går på tverka :)

    Testet litt forskjellige delefrekvenser, 800 blir for anstrengt for hornet, 950-1000 går bedre. Blir snart Groundsound 2-veis filter regner jeg med. En Edison 60 er på benken til RuneB for service, denne skal jeg prøve i toppen, I bunn en gammel Threshold jeg har stående. Spiller nå på amper jeg har lånt, håper vintage-tingene holder når ting blir klart. Låter veldig bra sånn det spiller nå med 2x150w i topp og 2x400w i bunn :D Blir spennende å gå over til 2x18/2x75. Nad D7050 fungerer som Pre, genial bortsett fra at den ikke har analog inngang til RIAA. Blir vel noe mer tradisjonelt her også.

    The long and winding road.....:)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    0-1000sofa.jpg


    Testet måleutstyr jeg også! Skjønner ikke så mye av det men her er måling fra lytteposisjon 0-1khz
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Ble lei av MDF-looken så nå har jeg pusset, grunnet, pusset, første strøk, pusset også andre strøk med Jotun Supreme finish 05 matt. Farge Labrador! Aldri sett en koksgrå labrador så må vel være farge inspirert av stedet med samme navn. Ikke akkurat et ferietips! Føler tiden er inne for et nytt kamera også. Dritt lei dårlige mobilbilder.

    graa.jpg
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Jawsa jawsa :)

    Etter litt Rhodosferie bestemte jeg for å gjøre ferdig kassene i dag. Trakk nye kabler inni loddet dem til nye terminaler (fra Dali) og fikk på plass elementene igjen. Satt et par terminaler oppå kassene også for enkel tilkobling til horna.

    Mottatt Groundsoundfilter men mangler kabinettet som skal komme fra Modushop men nå fikk jeg mail at de plutselig har sluttet å lage for GS! Sendt mail til GS så ser vi om det dukker opp en løsning. Om behovet blir for stort lar jeg den ligge i pappesken og stikker hull til kablene :)

    Et par bilder av de nyoppussede:

    20150719_144156.jpg


    20150719_144216.jpg
    20150719_144236.jpg
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Mangler et par skruer til terminalene og til å feste horna. Gikk tom for sorte umbrako :(
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Tøft Gurumann, har du fått testet lyden av nye elementer?
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Tøft Gurumann, har du fått testet lyden av nye elementer?
    Hei, jada spilte jo på dem en stund før jeg malte dem. Fornøyd jeg, men fortsatt spent på hva Groundsound kan gjøre ift et rimelig dbx pro-filter som suser endel
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Fikk rigget opp Groundsound 2-veis filter forleden med masse hjelp av Emokid som kan dette her. Du verden så gøy det ble! Har ikke fått kabinett til filteret ennå så det ligger i pappesken sin! Kjører en Threshold CAS1 på 2426 driverne og en Cerwin Vega! cxa8i forsterker på 2226'ene. 2x350w i bassen og 2x75 i topp er nok i massevis i min lille stue!

    Emo stilte med måleutstyr og fikk stilt tingene inn slik at de værste peakene og grøftene ble rettet ut, deretter finjusterte jeg frem morokuler og lignende de neste par dagene.

    Slik skal den bli:

    DCN24RPC_MODU_2.jpg


    Sånn ser den ut naken:

    DCN24RPC_1.jpg
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Litt endringer i oppsettet, Edison 60 er på plass til å drive diskantene. Den er koblet i se triode så ikke mye effekt men nok i massevis her i gården. Threshold cas1 overtok plassen til den fæle cerwinampen og den gjør en flott jobb på 15"erne. Men den største endringen var å få rør på toppene, så deilig og levende alt ble!

    Tester nye Bluesound node2 fra jobben, en mediastreamer som for min del gjør at jeg slipper å sitte med pc'n på og glo på tvn når jeg blar i mappene mine. Spotify connect selvsagt, støtte for 24/192 og en vesentlig oppgradering av prosessorkraft fra forrige generasjon gkør at dette blir nok en stayer. Kan benyttes som ren pre iom den har variabel ut om ønskelig og kan også lære vanlige fjernkontroller å kjenne slik at man slipper å appe for å justere volum, bytte låter etc. Jeg kjører fixed volum og dig coax ut til en Cambridge dacmagic+ og videre til en "tilfeldig " Rotel pre jeg kom over veldig billig. Bilder etterhvert....

    20150902_210455.jpg
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Plagsomt med naboklager så nå satt jeg inn noen småtasser frem til jeg flytter innen noen mnd.

    DSC_0768.jpg


    Det ble et sett B&W 805D som ble solgt billig nå som den gikk ut. Søpletønna i midten er en SVS som ikke er operativ just nu, tenkt å spare den til annet prosjekt.

    Dro med meg litt Cambridge Audio utstyr men synes det var litt flat lyd så prøvde bare for moro skyld Edison-rørampen på 805 og det låter bare så vakkert!

    DSC_0800.jpg
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Long time, a lot of music!

    Skal flytte snart så har ryddet mye og jommen fant jeg en gammel Nad 3020 i kjelleren som måtte testes. Ikke helt frisk så hoffreparatøren byttet 22 kondensatorer til audio-grade saker så nå nå funker den 100%. Kommer nok til å spille på den en stund utover mens jeg graver fram neste prosjekt. Frister med Seos-horn og Onken-kasser i min neste hule som faktisk er tilbake der jeg startet tråden omtrent. Endel år på frifot har gjort at mor til mine barn har blitt ennå mer attraktiv i mine øyne og vi har blitt enig om å slå trommer sammen igjen. Step by step....
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.956
    Antall liker
    28.029
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Endel år på frifot har gjort at mor til mine barn har blitt ennå mer attraktiv i mine øyne og vi har blitt enig om å slå trommer sammen igjen. Step by step....
    Du store, lykke til Guru! Vi har venner som har fått det til på andre forsøk, så hvorfor ikke, krysser fingra.

    ShineySmileysSmile.jpg


    / Morten
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Hjertelig takk gutta, sagt opp leilighet, Canal digital, forsikring bla bla. Selvsagt krangler jeg med isjias så jeg må ha hjelp til de store tingene men det er bagateller.

    Neste prosjekt blir nok IKKE onken-seos, kommunisert med han jeg kjøpte mine forrige jbl-deler fra og har overbevist meg over å bygge jbl m2 clone. Dette er ikke nær fremtid, jeg operer med små budsjetter og det er 25000 i deler. Heldigvis er kassene relativt simple, 140liter i 25mm mdf. Groundsound 2-veis filter har jeg samt div amps. JBL anbefaler 4x1500w men det er uaktuelt for meg å spille 123db så da kjører jeg noe enklere i starten :)
    Alle deler er tilgjengelig fra speaker exchange, tegninger ligger på lansingheritage forum så det er bare å glede seg.

    image.jpg
    image.jpg
    image.jpeg
    image.jpeg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Endelig en som tok til fornuften!
    Nettverket kan du droppe. Det bygger du greit selv. Masse info på audioheritage.

    Blir veldig moro å fölge med på dette. Frister her også...
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Ja det er en attenuerings- og beskyttelseskrets. Faktisk en 6dB deleflanke også. Men du finner oppskriften på audioheritage, og mener å huske den var ganske dyr hos speaker Exchange.
    Regner med D2 stöyer infernalsk med digre Crown uten attenuering i filteret. Var for så vidt ikke noe problem hos meg med lite gain i forsterkeren.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Nei, men har hatt og jobbet en del med D2. Har vurdert en M2 klone i et hjemmestudio, men må spinke sammen litt mer först...Byttet forövrig ut D2 med 2450SL og Be membran. Vet ikke hva som passer best med M2 waveguiden, men har sett målinger med en rekke drivere. 2450 ser fin ut.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Ja, utvekslet noen linjer med Grelv vedr 2450, skal være knall men har lyst på "original" bestykning.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Blir knallbra. D2 er rimeligere nå enn da jeg kjöpte mine på Ebay (slaktet VTX antageligvis). Greit å kunne sette inn originalt filter i GS også i stedet for å ratte det opp selv.
     

    DFM

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    213
    Antall liker
    41
    Søpletønna i midten er en SVS som ikke er operativ just nu, tenkt å spare den til annet prosjekt.
    Dersom du har problemer med å finne lagringsplass til SVS'en kan den få bo hos meg noen dager (dersom den virker, da)...
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Herregud, jeg synes det begynner bli vanskelig å skrive her etterhvert, JA JEG ER BIPOLAR , flytte/samboer-planene gikk I vasken I siste liten så jeg blir I leiligheten min sammen med B&W 805d og roer meg med det en stund til. M2 planene er absolutt til stede men blir nok en tregere prosess enn først antatt. LIFE GOES ON
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.798
    Torget vurderinger
    23
    Life goes on, definitely. Bare¨å bite tenna sammen og maure på. Been there, still not entirely out of the mud..
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    636
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Heldigvis har du musikken i god behold, svikter aldri ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn