Hifiguru's lange liv, delvis dokumentert med bilder

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Ble ikke no handel med Plinius, roer ned med handel til kemneren er fornøyd så ser vi hva som kommer rekende ;-)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Ble umiddelbart mer orden i sakene med chipamper fra BD/LMC. Diskanten ble mye mye mer nyansert og oppløst, det graves frem mye mer detaljer. Ikke gasset på ennå da det er midt på natten og det bor andre i huset, men på "Across the borderline" av Willie Nelson opplever jeg mer ro og masse detaljer MA'n ikke fant. På Maynard Fergusons "Don't worry be jazzy" svinger det mer enn før. Alt er tightet opp betydelig!
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Ryddet opp litt i sakene, fått BD'ne i hyller, byttet til en friskere PC, kjøpt en oppgradert USB-kabel (!)

    PA270019.jpg


    Rolig bukseløs formiddag etter et heftig nattskift i taxi'n. Den brune sofa'n ryker ut asap, nye smalere stoler inn i morgen. Til høyre sto det en parafinovn jeg heiv ut i går så fikk jeg plutselig et hjørne til i stua!

    PA270022.jpg
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Bukseløs formiddag.... høres da behagelig ut.
    Men, regner med at du kanskje skal ha gjester - som også leser dette. Kanskje kaste ut lyttesolen sammen med sofaen også da...? ;)

    Grattis m nye amper.
    Leser spent videre i tråden.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Har en sofa til, den jeg sitter i når jeg tar bilde. Samt stor puff som blir skjøvet til side når nytt salongbord er på plass. Plass til 5-6 gjester evt to-tre ivrige lyttere. Ampene er knall imø, takk for det
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Griffen tok en tur innom i dag med sin nye Trafomatic Aries, herlig liten røramp på 6watt som låt helt fortreffelig. God kontroll på 15" helt til volumknotten sto i bunn vitner om skikkelig PSU!
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Ikke skjedd stort i gurukåken på en stund, bortsett fra mange timer med musikkspilling! Fikk låne Emokids Graafpre her om dagen og den er et skikkelig fyrverkeri. Hånd i hanske i mine ører.


    P3090001.jpg


    Kul sak
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Har også flyttet endel på høyttalerne, litt tettere og ca 20cm lenger utpå gulvet. Mye bedre!

    P3090010.jpg


    Kassene er fortsatt ubehandlet MDF, usikker på valg av finish. Høytmontert 15" gjør dem jo ikke akkuat diskrè. Tips? Byggefinishen er helt rå, ikke en skrue.
     
    Sist redigert:

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Takk for lytten. Masse deilig, punchy bass og organisk åpen mellomtone. Får fot av det meste på de høyttalerne der :)
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    De "småtassene" der må vel være noe av det du har hatt lengst i hus? Tyder på at de gir skikkelig fot mao ;)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Hvordan syns du Tangen ht var sånn i ettertid - har veldig lyst til å bygge meg noen sånne - men har aldri hørt de :)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Litt mye PA men kjørte jo 6 x ICE og lite kjære mor.Frekt savnet litt finesse.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Okai, takker for svar. Du har vel ingen anelse om hvem som eier dine gamle - ingen her inne?

    Kunne tenke meg å kjøre den sammen med hypex ncore og en marantz prossessor, hvis det blir aktuelt.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.953
    Antall liker
    27.991
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kassene er fortsatt ubehandlet MDF, usikker på valg av finish. Høytmontert 15" gjør dem jo ikke akkuat diskrè. Tips? Byggefinishen er helt rå, ikke en skrue.
    Kan gå to veier der Guru.

    Er finishen god nok, kan du leie tjenestene til en billakkerer. Ferrarirød?

    Et eller annet stilig trefinér, tross sitt indiskré uttrykk (de er forresten veldig tøffe å se til!),
    har de også noe klassisk over seg, så i mine øyne ville de definitivt kledd en vakker trefinér.

    ShineySmileysSmile.jpg


    / Morten
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Okai, takker for svar. Du har vel ingen anelse om hvem som eier dine gamle - ingen her inne?

    Kunne tenke meg å kjøre den sammen med hypex ncore og en marantz prossessor, hvis det blir aktuelt.

    Nei, vet ikke hvor de ble av. Mener jeg solgte dem til en kar i Stavanger som jeg har kjøpt Fostexene mine av men dem gikk videre derfra. (Etter ombygging til passiv drift.)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Liten shootout i påsken, lånt med meg Dali Mentor 6 og Cambridge 851w fra jobben. Moro og prøve i kjent rom. Veldig positivt overrasket over begge deler, og jeg var spent på om mine små 30wattere ville få no særlig fart i disse. Å jadda, det funker sjokkerende bra! LMC har ikke spart på konfekten på powersiden så dette går som en drøm. 851w skaper ennå mer futt men ikke enormt mye mer. (Dette er en 2x200watter med brukbar strømforsyning, trekker opptil 2400w fra nettet) Moro å prøve noe nytt. Bassen er treg ift mine følsomme 15" men jeg føler Dali'ene går dypere? Uansett, her er et par bilder....

    IMAG0410.jpg


    IMAG0412.jpg


    IMAG0413.jpg
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Driver du og bytter ut hele anlegget, ser det meste ligger på børsen?
    God påske Hifiguru!
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    God påske ja, jo fått et lite anfall av audiophilia nevrosia igjen. Platespielleren blir ikke brukt no særlig så den er solgt. Pre og CD er på vei nordover i en åpen handel som jeg håper går i boks. Mulig jeg ender opp med Mentor 6, hadde ønske om Mentor 8 men tror de blir vanskelige å temme i mitt lille rom. 6'eren funker som fy, mulig jeg også beholder amp'ene da de låter utrolig på Mentor'ne.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.483
    Antall liker
    102.702
    Torget vurderinger
    23
    Infravarmere....? ;)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    No sånt, Dali Dacapo fra tyve år tilbake, måtte bare prøve dem. En meter båndiskant samt en 8" i trykkammer. Slett ikke værst til å være fra "miljøstasjonen"
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.836
    Antall liker
    38.553
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    No sånt, Dali Dacapo fra tyve år tilbake, måtte bare prøve dem. En meter båndiskant samt en 8" i trykkammer. Slett ikke værst til å være fra "miljøstasjonen"
    Mange gode minner med Dacapo,med god elektronikk spiller dem faktisk veldig bra :)

    Pass godt på dem

    mvh
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Litt dropouts i ene diskanten en sjelden gang innimellom, dårlig kontakt et sted. Får ta en tur inn i sokkelen å se etter dårlig kontakt.




    DALI DaCapo


     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.836
    Antall liker
    38.553
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Diskant båndet trenger sikkert også å strammes opp litt,det slakker seg over tid.
    husker ikke hvor mye det skal strammes opp men sikkert noe å finne på nett

    mvh
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Daliene er satt til side foreløpig, som motoren nevner må diskantene strammes, de jukser på lavt volum og blafrer på høyt volum. Så nå er det Fostex igjen, og måtte bare kjøpe denne sexy spilleren:

    bo1.jpg
    bo2.jpg
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Nå er ikke jeg noen kjenner av platespillere, men det der ligner forferdelig mye på en B&O spiller, en av de vakreste kreasjonene fra vinylverdenen etter min mening :)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte å fikse litt på de gode gamle kvartbølgene ved å bytte fostexene til Diatone replikaene. De er noe mindre så da trengs det ny frontplate. I samme rennet tenkte jeg å prøve et par Fountek bånddiskanter. Disse ønsker jeg å felle delvis inn. De er såpass store at de kommer til å stikke opp over topplaten. Handlet inn et par ferdige delefilter også. Litt puslearbeid utover...

    DSC_0201.jpg
     
    Sist redigert:

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Prøvemonterte diskantene på kassene, planen er å felle dem mer inn men venter på at snikkarn skal bli ledig. Er allergisk og talentløs når det kommer til trearbeid, klarer ikke dele en planke rett engang. Uansett, sammen med fostex ble dette meget imponerende lydmessig. Virker som dem matcher godt følsomhetsmessig, ca 97db minnes jeg. Deler på 2500/18db. Lite kråkereir på utsiden foreløpig. Sammen med Leif's 30wattere kan jeg spille så ørene blør. Klin rent helt opp og selv med elektronika som Trentemøller eller Infected Mushroom gir ikke fostexene seg i bassen. Toppene er detaljerte så det holder og har rette stinget som jeg vil ha. Trenger noe timer før de senker skuldrene helt men ut av eskene er dem imponerende. Helt utrolig gøy!

    received_m_mid_1411113213290_699a96627f901d9969_0.jpeg


    received_m_mid_1411113221133_eae040321f6178f920_0.jpeg
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Har fortsatt de store kassene fra Audio Nirvana'ene i kjelleren. Sugen på et litt enkelt bassystem så tror jommen jeg setter saga i dem!

    Inspirasjonen fikk jeg når jeg så denne tegningen:

    onken.jpg


    Ganske greit å skjære av bakplaten også lage en litt større kasse rundt. Ønsker å benytte GPA515 bass og de krever iaf 200L for at det skal spille dypt. (Mine er 160L)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Fant ut at formen på mine gamle kasser ikke egnet seg til ombygging, ble å dælje inn et par 15" fra Goldwood og rocke på. Kjører fullrange på de hvite foran mens 15" deler jeg på 75 eller 150 Hz. Kan switsje dette på en knapp. Billig morro :)

    DSC_0297.jpg
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Elektronikken består av Cambridge pre som fôrer en Proton pre og power som driver 15" (Proton pre'n har elektronisk delefilter men ønsker ikke ha signal som går til Fostex'ene gjennom denne), Bd30 monoblokker by LMC driver Fostex'ene. Til venstre BO spilleren jeg kjøpte for litt siden og under den skimtes usb-DAC fra Qnktc.

    DSC_0300.jpg
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Putter på litt mer elektronikk i dag, gammel Threshold cas 1, noen som kjenner denne? Et elektronisk delefilter av noe bedre kvalitet er også på plass. Nå skal det deles skikkelig!

    DSC_0303.jpg


    DSC_0304.jpg
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Ikke rukket og koble opp ennå men litt nysgjerrig på Threshold 'n. Ser for meg å benytte den i midten, fra ca 100 til ca 3000. Noen som kjenner signaturen på disse? Denne er gjennomgått med nye kondiser for noen år siden
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Halla, er det de nye 15" i kassene bak nå? :)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Ja, og nå har du hørt dem. Koblet opp tre veis aktivt i dag, dynamisk som fy men savnet roen som den passive delingen gav mot diskantene. Mye sus i filteret også. Prøver det kun i bunn i morgen. :)

    DSC_0306.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn