Hifiguru's lange liv, delvis dokumentert med bilder

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Dukket opp en Beogram 4002 her også, med mmc20cl som er den grommeste pu fra den tiden. Pluss en bunke skiver
     
    • Liker
    Reaksjoner: DFM

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Koblet inn delefilteret som fulgte med og JMR'ene så fikk jeg litt mer tweet tweet. Ikke helt riktig følsomhet men det duger til jeg får meg noe annet. Jobbet litt med subben også, følger overraskende godt med. Grom dynamikk her nå i mine ører
     

    Mirage

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2012
    Innlegg
    103
    Antall liker
    79
    Såh, bladd gjennom hele tråden din, trivelig lesning, og mye forskjellig utstyr som er et stykke utenfor mainstream-kategorien:)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Såh, bladd gjennom hele tråden din, trivelig lesning, og mye forskjellig utstyr som er et stykke utenfor mainstream-kategorien:)
    Takk takk, synes det er litt moro å prøve litt andre veier av og til.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Etter x antall dager med Ibux, Cosylan, Doc halslinser og øyedråper tenkte jeg å prøve Ingefær! Hjelper ikke en drit men dæven så godt da!!!!

    IMG_0306.jpg
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Ja men - av alt det som ikke hjelper, er cognac dog det beste...... blir iaffal mye mer moro å være sjuk :)
    Joa men hue blir ikke mindre tungt i morra selv om jeg IKKE skal være den som stikker kjepper i hjula for ei skikkelig rotbløyte :D
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Testet Etani måleapp på Iphone'n i dag. Morsom enkel sak men sikkert ikke veldig nøyaktig. Men den viser jo det jeg antar. Peak på rundt 40 og lite topp.

    Her er kanalene målt fra lytteposisjon

    Venstre.jpg


    Høyre.jpg
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Omsider nye diskanter på plass! Valget falt på Fountek fra Dynabel og til min store glede passet dem i kassene jeg fikk med fra Haavard. Nye skruehull måtte til og de gamle hullene er synlig så får stikke innom fargehandleren og finne noe å dytte inni.

    Umiddelbart høres dette ut som kanonmatch med filter og følsomhet. Fikk den samme følelsen som å pusse alle vinduer og slippe sollyset inn etter en lang og mørk vinter :D Storkoser meg nå!

    IMG_0354.jpg


    IMG_0355.jpg
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Mye gøy nå.

    Sitter og koser meg med ny luftig lyd også får jeg melding fra hoffrep BrianH at min Primare pre er ferdig renset og nysmurt!

    Innkjøpt billig selvsagt, med litt rar støy men nå er den tyst! Og låter bare nydelig, enda luftigere enn Denon og med en helt annen definisjon av kontrabasser og annet snacks som renner ut av hønna.

    Dette er en gammel prosessor hvor jeg har koblet ut alt som ikke trengs. Kun to analoge innganger og en optisk inngang er i drift pt. Dac'en skjønner ikke 24bit og slike moderne saker men på mine FLAC-filer låter den brillefint!

    Også så deilig med grønt lys til en forandring!

    IMG_0409.jpg
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Hadde en kamerat innom her om dagen, maste på at jeg må koble inn suben igjen. Sagt og gjort. Vi hadde et par innabords så når jeg testet anlegget dagen etter var den noe høyt på men etter litt tuning merker jeg at jeg ikke får meg til å slå den av igjen! Dægen for en deilig fylde jeg har nå.




    sub.jpg
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Fant frem en gammel NOS-DAC som benytter "legendariske" TDA 1543 chip'en fra Philips. Utrolig hvor "analogt" og fritt for tjafs dette låter. Den er konstruert av Peter Daniel som visstnok vet hva han driver med. Artig gjenhør men litt kjipt når man går inn på MQA-listen til Tidal. Da blir det tyst!

    Ser ut sånn inni:
    dac.jpg
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Litt (mer) selvskryt, det er jo faen ikke noe å få andre steder.

    OCD'n min har gått og murret over at jeg har tre meter høyttalerkabel på ene siden og syv meter til den andre.

    Så i dag røsket jeg alt fra hverandre og fant en trekasse som jeg satt PRE/POWER på. Inni kassen ligger Bluesound streamer, harddisk og dac.

    For at ikke Doxa'n skal få heteslag fant jeg frem fire grove spikes, også kjent som murerlodd fra Jula tror jeg.

    Platespilleren står der den alltid har stått så nå ble det tre meter kabel fra RIAA til PRE. Vel vel.

    Hovedgrunnen til dette er at jeg fikk et sett HT-kabler fra BH-Audio som skal være bra saker.

    ÅJADA!!

    Stereobildet ble vesentlig skarpere og bedre definert. Sibilanter mer "der"! Absolutt i diskantområdet jeg opplever størst endringer men dette var gøy!

    Mine gamle kabler er QED Revelation Signature. Ikke voldsomt dyre, 4-500 pr meter tror jeg.

    Slik så det ut før:
    IMG_0815.jpg


    Så snudde jeg subben 90 grader og løet sakene på plass:
    IMG_0829.jpg


    Når stolene kom på plass så synes nesten ingenting:
    IMG_0832.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.800
    Torget vurderinger
    23
    Nå er det bællenge siden du var i Oslo, Guru! jeg har sekspunkts seler på lyttestolen - mangler testpilot.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Nå er det bællenge siden du var i Oslo, Guru! jeg har sekspunkts seler på lyttestolen - mangler testpilot.
    sekspunktsseler burde duge - dersom du også har nakkekrage og skjorte med ermene bakfrem
     
    Sist redigert:

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det bællenge siden du var i Oslo, Guru! jeg har sekspunkts seler på lyttestolen - mangler testpilot.
    Er forbi kåken din på lørdag ved 17-tiden men det er kanskje en dum dag? Skal til seters å gjøre meg fet(ere) :D
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Noen ganger er det nesten gøy å være litt skrotnisse.

    IMG_0846.jpg


    IMG_0848.jpg


    Et par System Audio SA510AV og en Teac A-R 300 pluss endel annet dukket opp for free så da fikk jeg halvgrei lyd til PC'n. 100% i orden så må lete opp en liten USB-dac nå ser jeg :D

    (Skulle tørket støv av PC'n før jeg løet opp amp'en ser jeg. Huff, blitz i natten er ulurt.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Standard powerkabler er jo stort sett 180cm og kan noen ganger bli veldig lange, uryddige og ekle.

    90cm fra Audioquest SER ihvertfall bedre ut. :D

    IMG_0852.jpg


    IMG_0851.jpg
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Byttet høyttalere igjen! Nagaoka var jo bare helt nydelig men måtte frigjøre noen sedler. (Tight budget) så de ble solgt til en meget hyggelig kar på Lillestrøm som satt med RAAL diskanter som Haavard brukte. Koblet dem til for han og det ble suksess slik jeg så gliset hans.

    Måtte jo ha litt lyd så kjøpte noen småtasser fra en kar på Jessheim på samme turen.

    f8a.jpg


    f8a2.jpg


    Fusion-8 DIY Sound Group

    Morsomme småtasser som fungerer greit sammen med suben min. Veldig åpne og "på alerten"

    Bestykning:
    8" Eminence made hemp coned woofer
    Denovo DNA-205
    Denovo EOS-8 waveguide
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Tøffe talere, guru.
    Ser ut som de låter fett.:)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Jo takk, de er gøyale, virkelig, men ble jo noe magrere i midbass nå. Tenkte å leke litt, har et par gamle PAS pa-kasser som brukes til fest etc. Fikk en ide om å bruke 12" i disse for å fylle på i midbassen. Koblet ut diskantene og satt dem under småtassene og dette var jo litt lovende egentlig! Etter litt baksing frem og tilbake endte begge høyttalerne opp-ned! PA kassa med 12" så høyt som mulig og tassen med 8" øverst. Ble markant mest behagelig og raspet fra gitarer og rustne stemmer ble helt rått!
     
    Sist redigert:

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Sånn da! Ser jo opp-ned ut men det er riktig!

    IMG_1097.jpg


    Ramla ned en bit av en pakning på innsiden av gitteret. Ble nervøs men det var ikke kantoppheng!
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Stikker innom Biltema og kjøper litt høyttalerstoff og kler inn alt tenkte jeg. Samt å løfte hele "riggen" litt mer fra gulvet. Står Soundcare under nå men kunne tenkt meg noe høyere.

    Nå som jeg sitter i rommet inntil ved PC'n og dette spiller Patricia B live tilfeldigvis blir jeg litt skremt hvor rappe disse er. Jøss så gøy for kaffepenger. Spiller nok masse feil men høres MYE morsommere ut enn Klippers til 10-15 lapper
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Jaja, her er det dårlig med oppdateringer. Men en ting er sikkert, nå er jeg tilbake der jeg var for ca 17-18 år siden. Egentlig mest for moro skyld men så var igjenmøtet ikke så galt da.

    Apekister så det holder dette, kommer fra Bach's Hifi i Larvik som hadde sitt eget høyttalermerke noen år. Som het Sense.

    Dette er de største i Grieg-serien som ble døpt om til G-serien etter litt trøbbel med opphavspersonen. Familien rettere sagt.

    Ligner på Dali 107 fra samme periode, men disse er tunet nokså annerledes. Endel større også minnes jeg rett. Disse er 123x30x40 cm

    Plukket opp disse for en slikk og ingenting. Funker som da de var nye men litt lurvete kasser. Seas tweeterne som sto i byttet jeg i dag til Scan Speak 2905/9000. Betydelig deiligere topp nå!

    25287052_10155745238210560_1299082931_n.jpg


    25323385_10155745238070560_395013884_n.jpg
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.584
    Antall liker
    1.318
    Sted
    Oslo
    Noen ganger er det nesten gøy å være litt skrotnisse.

    Vis vedlegget 445900

    Vis vedlegget 445901

    Et par System Audio SA510AV og en Teac A-R 300 pluss endel annet dukket opp for free så da fikk jeg halvgrei lyd til PC'n. 100% i orden så må lete opp en liten USB-dac nå ser jeg :D

    (Skulle tørket støv av PC'n før jeg løet opp amp'en ser jeg. Huff, blitz i natten er ulurt.
    Er det ec høyttalere ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn