Hifi-stuen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.
    L

    larsmartin

    Gjest
    R-11 er vel en «konvensjonell» 3-veis konstruksjon hvor sub-seksjonen er rettet bakover og delt på 90hz mot elementene som er rettet forover.
    Det jeg har tenkt i utgangspunktet. Frontene spiller -7db bass også, men er nok på tradisjonell måte og ikke et samarbeide mellom elementene..
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Nei, det er ikke en kardioideløsning, men en ganske tradisjonelt delt løsning som KK beskriver.

    Med gode ville jeg delt relativt høyt, nesten uansett hva du har av høyttalere.
    Mala nevnte en så stor ht burde kunne spille 200-300hz, men mener du det kan være fornuftig med en kardioidesubwoofer som spiller fra 200-300hz som påfyll? Eller skaper det bare kødd?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    300Hz er ganske høyt, de subwooferne som gjør en god jobb så høyt er gjerne store fordi de bruker drivere med relativt høy virkningsgrad. Mer kompakte løsninger som virkelig leverer veldig god kvalitet så høyt må gjerne realiseres med mange mindre drivere og man må ofte trade litt av den aller råeste infrabassen. Sagt på en annen måte, én ting er å komme opp til 300Hz, en annen ting er å gjøre det med kvalitet.

    Man kan også få en kardioidesub til å gå høyt, men effektivt kan man ikke håpe på mer enn ca 3 oktaver med kontrollert spredning. Det kan for eksempel bety at man har 25-200Hz der delingen bør finne sted under 200, og ved 25Hz må man ha begynt overgangen til rundstrålende karakteristikk. Det ideelle hadde selvsagt vært om selve høyttalerne hadde samme spredningskarakteristikk.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Måtte hvertfall prøve, med Clas kabler og denne JL audio saken er nok bassen mulig å få bedre, men så langt drar den sjelen ut av stemmene. Høres ut som jeg har byttet til cerwin Vega i mellomtone og diskant. Skal prøve bedre kabler og håpe Cr-1 i seg selv ikke forringer..
    E7E6317A-D03C-406B-A536-42F8ADAD12CD.jpeg E1804946-6B83-491C-B330-CD50E217A6B2.jpeg
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.583
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Måtte hvertfall prøve, med Clas kabler og denne JL audio saken er nok bassen mulig å få bedre, men så langt drar den sjelen ut av stemmene. Høres ut som jeg har byttet til cerwin Vega i mellomtone og diskant. Skal prøve bedre kabler og håpe Cr-1 i seg selv ikke forringer..
    Vis vedlegget 830581 Vis vedlegget 830582
    Har du vært på Clas og kjøpt kabler? Tenk om noen hadde sett deg! Ingen skal si du ikke er modig hvertfall! :D
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Har du vært på Clas og kjøpt kabler? Tenk om noen hadde sett deg! Ingen skal si du ikke er modig hvertfall! :D
    Er nok gammel stamkunde på clas frem til Biltema kom til byen. Kjøper ikke gryphon kabler av stolthet, men for lyden. 😉 Hadde heller kjøpt meg en svær penisforlenger om det var for stoltheten…
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.583
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Når får du riktige kabler så du kan finne ut om det er CR-1 eller kablene som ødelegger lyden da?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.374
    Antall liker
    35.122
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har du vært på Clas og kjøpt kabler? Tenk om noen hadde sett deg! Ingen skal si du ikke er modig hvertfall! :D
    Minner meg om en skole jeg jobbet i - overhørte en samtale mellom to mødre der den ene fortalte at mannen hadde kjøpt bukser på Dressmann, men han hadde med seg en pose som tilhørte en langt dyrere butikk så ingen kunne se hvor han hadde handlet... Egentlig tragisk hele greiene, da vi slet veldig med mobbing av "fattige" unger på den skolen.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Men kabler på Clasærn er temmelig sub-par på flere måter, det meste av terminerte semikomplekse kabler fra disse altmulig-sjappene er faktisk temmelig dårlig. Holder meg til anerkjente produsenter som holder god bransjestandard. Når det er sagt er de fleste boutique kabler også ganske kjipe og amatørmessig slengt sammen. Harmonic Tech er et hederlig unntak fra den snuskeverdenen, men likevel litt uhederlig priset.

    Nå vet jo jeg at du ikke bedømmer en kabels kvaliteter etter samme mal som meg. Men samma faen, du driver med ditt, jeg med mitt.

    Peace&Love, Peace&Love
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.066
    Antall liker
    16.906
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Selv om kablene er ræl, så tviler jeg på at det er der feilen ligger. Men jeg kan ta feil😅
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.134
    Torget vurderinger
    0
    Måtte hvertfall prøve, med Clas kabler og denne JL audio saken er nok bassen mulig å få bedre, men så langt drar den sjelen ut av stemmene...
    De nyeste kablene handlet jeg hos Kjell & Co og de får fram lyden innerst i sjelen.....selv med 70% rabatt ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ
    L

    larsmartin

    Gjest
    Da fikk jeg 12000watts skilletrafo og kan kjøre apex og subber gjennom trafo så alt får samme potensiale. Absolutt et løft i lyden.
    Mala kommer med ansuz-skinner idag så får vi se om det matcher til trafoen. Har testet ansuz skinnen tidligere og den utkonkurrerte det jeg har…
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.223
    Antall liker
    9.461
    Torget vurderinger
    2
    Da fikk jeg 12000watts skilletrafo og kan kjøre apex og subber gjennom trafo så alt får samme potensiale. Absolutt et løft i lyden.
    Mala kommer med ansuz-skinner idag så får vi se om det matcher til trafoen. Har testet ansuz skinnen tidligere og den utkonkurrerte det jeg har…
    Du har sett målingen av Ansuz skinnen som viste at de genererte mere støy enn de fjernet?
    Da fikk jeg 12000watts skilletrafo og kan kjøre apex og subber gjennom trafo så alt får samme potensiale. Absolutt et løft i lyden.
    Mala kommer med ansuz-skinner idag så får vi se om det matcher til trafoen. Har testet ansuz skinnen tidligere og den utkonkurrerte det jeg har…
    12 000?.?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Du har sett målingen av Ansuz skinnen som viste at de genererte mere støy enn de fjernet?

    12 000?.?
    Har hørt om at de måler støy, men bra er de..
    Hadde 6000watt trafo og da kunne jeg ikke kjøre effekt og subber gjennom, nå er det ingen bieffekter gjennom skilletrafoen.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    En rapport fra siste 3 døgnene! 😅

    Fikk ansuz skinnene D-TC3 for noen dager siden. Steffen og jeg holdt på i mange timer og fikk koblet anlegget optimalt med ansuz strømskinner + mange tweaks/sparkz.
    Det føltes helt ok, men ikke i den retning jeg hadde tenkt meg. Dagen etter satt jeg å koset meg med litt typisk harde sanger og det spilte bra.
    Satte så på en sang for kona som hun har hørt mange ganger og spurte hva hun syntes. Hun pleier å svare «nå er det bra» men nå var det «Er det bedre?»
    Hun kom til samme konklusjon som jeg følte. Det blir ekstrem ro og opplevd kvalitet, men når en stikker fingern i jorda og tenker anlegget skal spille musikk og Ikke bare behagelig lyder ble det litt livløst.

    Øystein Hasnes kom i går og vi jobbet i 12 timer til Kl. 04.45 på natten. 😎 Jeg liker anlegget til Øystein og vi har ganske like preferanser. Hvertfall nok til å snakke samme språk uten å måtte juge til hverandre. Vi testet masse forskjellig settinger med ansuz strømskinner, ansuz/Isotek og til slutt bare Isotek. Det resulterte i at genesis evo3 blir og super titan med ansuz skinner forsvinner. Super titan funket bra med tidligere subber, men henger ikke helt med på Gotham bassene.

    Vi testet også sort cones og ansuz føtter på omtrent alle produkter, det resulterte i 15 stk sort cones pluss 4 stk ansuz føtter på pre. Nordost produkter trivdes tydelig på sort cone som har laget føttene, ellers funket den klassiske knappen under spikes.
    Til slutt tok vi en runde med sparkz plugger fra ansuz forskjellig steder og det var forbløffende effekter. I streamer og switch var effekt overraskende stor, i strømmen til subben står det 4 stk strøm sparkz.
    Når vi flyttet sparkzene rundt om var det stort sett forbedring, men varierende grad. Dvs jeg ligger i beinharde forhandlinger med Sveinung og prøver å få til kvantumsrabatt på ganske så dyre plugger.

    En går selvsagt i surr når det er så intenst med testing, men våknet idag og det lått helt knall, akkurat slik jeg ønsker det. Har testet masse forskjellig idag, men hver gang er det negativt retning på lyden, det er jo positivt.

    Tusen hjertelig takk til ØYSTEIN HASNES som jobbet beinhard og aldri ga opp. Med lukket vinduer, klasse A kombinert med masse fysisk arbeide var det tøft. Vi svettet oss tomme og jobbet hardt videre så svetten tørket opp.😃
    Jeg følte jeg hadde kontroll på mye og fått med meg det som har betydning, men når det kommer en som Øystein med hans erfaring blir en overflødig og det lønner seg å legge det i hans hender. Er det en mann jeg anbefaler til å «gå berserk» uten fare for å rasere lyden en selv har fått til i anlegget er det han.
    Selger er han og de fleste tror sikkert jeg er en naiv idiot som nikker til Isotek, ansuz, kabler produsenter osv, men er temmelig trygg på jeg har nok erfaring til å avslører om det er falsk overbevisning eller forbedring av lyd. La meg hvertfall tro det! 🥹

    Nå lever jeg litt med hjertero i forhold til lyden, så får vi se hvor lenge det varer….
     
    Sist redigert av en moderator:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.616
    Antall liker
    58.281
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Som kjent er det stor forskjell på opptak og innspillinger. Ikke sjelden låter noe bedre med en type utstyr, mens på andre musikkeksempler kan man foretrekke noe annet.
    For å få en større forståelse, så kunne jeg ønske at det oppgis hva slags musikk og innspillinger det testes utstyr med.
    Kan du være snill å si noe om det @larsmartin?

    Det er forresten et supert anlegg det lyttes på der i huset.
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Som kjent er det stor forskjell på opptak og innspillinger. Ikke sjelden låter noe bedre med en type utstyr, mens på andre musikkeksempler kan man foretrekke noe annet.
    For å få en større forståelse, så kunne jeg ønske at det oppgis hva slags musikk og innspillinger det testes utstyr med.
    Kan du være snill å si noe om det @larsmartin?

    Det er forresten et supert anlegg det lyttes på der i huset.
    Det er tilfeldig hvilke sang som brukes under test, men etter kontroll er det de mest spilte sangene siste 14 dagene..

    Siste teste sang som funket bra var tres palabras.

    46084D29-6C86-43F2-AB3A-A737A632D0BB.png


    For å kontrollere om bassen er stram brukes starten på denne..
    B3EF5780-1379-4999-8F2C-639498F97B14.png
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.616
    Antall liker
    58.281
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk.👍
    Jeg er skeptisk til å la testlåter være tilfeldig.
    Etter min mening og erfaring, er det adskillig større forskjeller på opptak og innspillinger enn hva de fleste tweaks og "tilleggsutstyr" utgjør i lydforskjell. Det er da greit å ha noen referanser man kjenner godt.
    Jeg respekterer likevel at folk har ulik tilnærming, og det viktigste er at folk har glede av det de driver med. Det oser entusiasme her, og det er bra!
    Den første låta der er helt ukjent for meg. Skal prøves. 👍🙂
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Da ble det en tur til mala for å levere ansuz filterene og hente ny forsyning med sparkz for å se hva mer som skjer. De 8 stk jeg har funker veldig bra.

    Akustikk teppe kom på døren idag også, så dette er en gledens dag.

    Sønnen ble med for lyttetrening, så får håpe han utvikler gullører. 😍


    175F24F8-E92C-445A-9960-8D35A28F2844.jpeg
    9C0A0B7B-CFCE-4BDE-9D08-14A59939AF88.jpeg
    A6FCCACD-62BA-487D-9B3C-144F0314CA8E.jpeg
    7795E60E-EC4B-4C81-9B1A-91AD566C564B.jpeg
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Etter et utsatt besøk i forrige uke pga. utfordringer og justeringer av anlegget, så fikk jeg muligheten til å kommen for en liten lytt i dag.

    Et vanvittig flott anlegget der de nye forsterkerene fra Gryphon, Apex og Commander tronet i front sammen med CD-spilleren Ethos også fra samme produsent, flankert av de flotte Audiovector R-11 og de gigantisk subbene JL Audio Gotham. Hørte forsterkersettet og CD-spiller på vårpuls hos OHFC der de spilte magisk sammen med KEF Blade One Meta. Har tidligere hørt Audiovector R-11 uten den imponerte i akkurat det oppsettet. Men hadde likevel høye forventninger på hvordan det skulle låte, selv om jeg har lest om utfordringer med bassen i det store rommet. For å få det beste ut av et slikt system, så krever det mye arbeid. Forrige gang jeg var hos larsmartin, så var det et par B&W 804 og et par mindre monoblokker (klasse D). Så her hadde ting gått på steroider :D.

    På første låt vi spilte (husker ikke hva det var - det ble spilt litt forskjellig), så synes jeg nok bassen var litt fremhevet i forhold til resten av lydbildet. Men etter hvert så synes jeg den satt meget bra, kjellerdyp og mektig selv på lave volum. Hadde med en egen kjent innspilling (Karin Krogh: "Alle har et søskenbarn på Gjøvik"). Kontrabass ble gjengitt med fin kropp og stramhet uten å ha noe festkul. Stemmen hennes var klar med bra dynamikk og med god plass i lydbilde. Separasjon var god, og instrumenter kom frem med en klarhet pga. høy oppløsning. Transienter i diskantområdet hadde mange klangfarger og var veldig naturlig og gode for øret. Bjørn Eidsvåg: "Jørgen Hattemaker" på samme plate (Med blanke ark - sanger av Alf Prøysen, NRK/Philips) ga det samme gode inntrykket. Eidsvågs litt grove stemme ble eksemplarisk gjengitt (ikke lett utfordring), blåsere fremstod med en plutselighet som gjorde at man nesten skvatt i stolen og det uten antydning til hardhet. Denne låten imponerte enda mer. Dynamikken var ypperlig (både mikro og makro). Yell40Years var neste, og der ble jeg nesten blåst ut av lyttesofaen. Her dro larsmartin volumet kanskje vel høyt men den effekt at nå begynte rommet å spille mer med. For et trøkk og kapasitet dette system besittero_O . Samtidig som det kom frem et vell av detaljer som kommer frem til tross for et høyt antall decibel. Men du verden så moro. Det blir deretter spilt mange låter som viste kapasiteten i dette anlegget. Dette behersker alt fra det enkle stille til det helt motsatte. Synes nå det satt bra, og det var første på litt høyere volum man hørte at man befant seg i en vanlig stue med dertil refleksjoner.
    Det som jeg følte manglet litt, var på holografi. Stemmer lå litt foran kanten av høyttaleren, og det er greit nok. Men savnet litt tredimensjonalitet med luftighet, rom og dybde i lydbilde. Tror kanskje tv-skjermen (85") påvirker litt her. Men det er ikke så enkelt å få til alle akustisk tiltak man måtte ønske i en vanlig stue.
    Takk for at jeg fikk høre dette fantastiske anlegget:D.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Takk for besøk idag, du er en hyggelig mann og praten går. Godt å lese tilbakemeldingene dine, føler selv det sitter bedre nå enn noen gang, men vet aldri om en har surret det til før nye hoder kommer å lytter.
    Er helt enig tilbake meldingene dine, var hos mala og hørte børresen z5 som du har, de var ekstremt holografisk så forstår du sier scenen er mer tilbaketrukket. Det er tildels et valg, ved demping på front vegg og mer toe inn blir det mer 3D og pinpoint, men drar størrelsen på lyttebilde ned. Jeg er nok litt som Snickers sier, ønsker ikke følelsen av å sitte med headsett på, scenen skal være i front. Men skal aldri si savnet kommer og «en må ha»
    Nå nytes musikk uten å tenke på hva jeg må forbedre, Det er deilig, så får jeg håpe jeg klarer det noen uker.. ☺
    Takk for tilbakemeldinger!
     
    Sist redigert av en moderator:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.616
    Antall liker
    58.281
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Albumet med Prøysensanger som @EiK nevner ;"Med blanke ark" er en perle.
    Dette er ganske langt unna Alf Prøysens egne tolkninger.
    God lyd uten at det er lesset på unaturlig i frekvensene.
    Karin Krogh gjør en fabelaktig Søskenbarn på Gjøvik , men også Dance with a Strangers versjon av Steinrøysa neri bakken, og særlig Slibesteinsvalsen som det heter på Rogalandsdialekt med Reidar Larsen er helt eksellent.
    Tipper dette albumet får fram kvaliteter i dette flotte anlegget.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.223
    Antall liker
    9.461
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med god lyd og tilbakemelding , selv syns jeg det bare er fint med vokal «foran høyttaler kanten» liker å sitte på første rad. Noe jeg har eksperimenter med vha DSP er BBC dip på 2-2.5k , med dip blir vokal mere avrundet og gir inntrykk av et dypere lydbilde . Helt flat frekvensgang der gir mer frempå vokal men også totalt et flatere lydbilde. Dybde og 3 dimensjonslitet øker hos meg med høyttalerne lengre fra veggen. Tror det er fordi det blir mere direktelyd og mindre reflektert lyd da. Bare noe å leke med om du mot formodning ikke har gjort det.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Gratulerer med god lyd og tilbakemelding , selv syns jeg det bare er fint med vokal «foran høyttaler kanten» liker å sitte på første rad. Noe jeg har eksperimenter med vha DSP er BBC dip på 2-2.5k , med dip blir vokal mere avrundet og gir inntrykk av et dypere lydbilde . Helt flat frekvensgang der gir mer frempå vokal men også totalt et flatere lydbilde. Dybde og 3 dimensjonslitet øker hos meg med høyttalerne lengre fra veggen. Tror det er fordi det blir mere direktelyd og mindre reflektert lyd da. Bare noe å leke med om du mot formodning ikke har gjort det.
    Takk for innspill. Jeg har vel snart slitt ut underlaget til spikes under høyttaleren. En får forskjellig egenskaper ved å flytte de, men hver eneste gang, selv over tid ender total opplevelsen best der ht står nå.
    Er vel over din tro, men skal små tweake og teste små akustikk osv. Nå føles det hvertfall som basisen på plass.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Gratulerer med god lyd og tilbakemelding , selv syns jeg det bare er fint med vokal «foran høyttaler kanten» liker å sitte på første rad. Noe jeg har eksperimenter med vha DSP er BBC dip på 2-2.5k , med dip blir vokal mere avrundet og gir inntrykk av et dypere lydbilde . Helt flat frekvensgang der gir mer frempå vokal men også totalt et flatere lydbilde. Dybde og 3 dimensjonslitet øker hos meg med høyttalerne lengre fra veggen. Tror det er fordi det blir mere direktelyd og mindre reflektert lyd da. Bare noe å leke med om du mot formodning ikke har gjort det.
    Har du en tråd til anlegget ditt? Du har jo sperret for å kunne gå inn på profilen virker det som..
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.223
    Antall liker
    9.461
    Torget vurderinger
    2
    @larsmartin , Jeg Har ingen egen tråd..
    men du kan se noe her.

    Kilden er Roon ( Tidal Og harddisk)/CD er Cambridge 851c, evt vinyl vi.e Parks Audio Puffin.
    Pre/DAC er Trinnov Amethyst med romkorresjon, Sluttforsterker er Accuphase A-48, Høyttalerne er Revel F36 står ikke helt i stil/kvalitet med det oppstrøms. De beste høyttalerne er min AudioPhysic Virgo 2 som er for tiden er på utlån til min far.

    Sitter nå 430cm fra frontveggen( 170cm til karnapp bak meg ) med høyttalerfront 150cm fra veggen. Og ca 85cm fra sider.
    Spiller stort sett med alle dørene åpne , både på sider og front, det gir best lyd ,både målt og hørt.
     
    Sist redigert:

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Albumet med Prøysensanger som @EiK nevner ;"Med blanke ark" er en perle.
    Dette er ganske langt unna Alf Prøysens egne tolkninger.
    God lyd uten at det er lesset på unaturlig i frekvensene.
    Karin Krogh gjør en fabelaktig Søskenbarn på Gjøvik , men også Dance with a Strangers versjon av Steinrøysa neri bakken, og særlig Slibesteinsvalsen som det heter på Rogalandsdialekt med Reidar Larsen er helt eksellent.
    Tipper dette albumet får fram kvaliteter i dette flotte anlegget.
    Helt riktig. Fantastisk album, med veldig varierte tolkninger av innlandets store sønn og med gode opptak foretatt av NRK.

    Det var først når jeg hørte det jeg kunne relatere til hva dette anlegget var kapabelt til. De første låtene med ukjent musikk sa meg ikke så mye. Men med dette albumet, så formidlet det Prøysen og artistenes uttrykk på en ypperlig måte. Og det klart mye bedre enn mitt eget oppsett.
    Vi fant også ut det var bedre lyd via anleggets streamer (Melco) enn CD-spiller (Gryphon Ethos). Han har jobbet ekstremt mye med streaming delen, og har etter min mening lykkes veldig bra.
    Selv om jeg som glad i vinyl, også hadde at det stått en vinylsnurrer på hylla :)
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.674
    Antall liker
    1.765
    Torget vurderinger
    1
    Musikk tips og teste ut vis du ikke allerede har dette er Nusrat Fateh Ali Khan & Michael Brook og låta Intoxicated. Skru gjerne opp lyden lår den spilles.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn