Nok et år har jeg vært tålmodig. Jeg har blitt vant med det, og det jeg mener er nok et år uten noe nytt. Ved sist årsskifte hadde jeg flere mål, så derfor legger jeg vekt på tålmodighet for å dekke over at ingen mål ble nådd i 2010.
Planene gikk ut på en ekstra kilde (DAC), men først nye høyttalere i hovedriggen. Det siste endte med tvil. Opprinnelig var planen DIY Dallas II. Så dukket avtalen om innbytte av mine Kef-er til Klipsch RB51 til rigg nr. 2. Siden det ikke er så viktig, så vil Klipsch gi meg en tenkepause, for pt trenger jeg dem ikke i rigg 2.
Siden sistnevnte avtale har blitt konstant utsatt fordi den som skal bytte med meg ikke har sett seg råd til mellomlegget, så kan jeg forsåvidt skylde på ham. Men jeg kunne jo kjøpt en DAC til MingDa/Stax, så min egen passivitet er nok like skyldig. Jeg har også tilbudt bytteren muligheten for å betale mellomlegget senere, men har ikke insistert sterkt nok. Derfor må jeg egentlig ta skylden selv, og kalle det for ren sløvhet.
Av den grunn så stiller jeg uten noen konkrete planer for 2011. Jeg våger ikke, for det vil bli pinlig å komme med denne meldingen i 2012 også. Men prognosen for at det skjer noe er ganske bra ifølge det bytteren sa i går. Februar er nå måneden vi er blitt enige om, for han ønsker å betale minst halve beløpet ved bytte. Jeg har tidligere solgt min flotte Sansui til han på samme måte, så jeg er mer enn fornøyd med en slik avtale.
Så da kan vi håpe at i den siste perioden av vinteren bruker noen små Klipsch som hovedhøyttalere. Siden jeg vet hvor fint det kan låte med EL84, så er det mulig at Xindak bytter plass med MingDa sålenge Klipsch er viktigste formidler. Men først må det selvsagt lyttes.
Ny DAC vil sannsynligvis komme i hovedanlegget, og jeg aner ikke hvilken. Her skal det jo matches. Nye høyttalere til hovedanlegget vil kanskje være på plass i 2011, men det ligger utenfor budsjettet nå. Dessuten har ideen om ferdigbygde høyttalere vendt tilbake. Stativhøyttalere er igjen aktuelt hvis jeg trives skikkelig med Klipsch, og får bekreftet at jeg kan leve med begrensningene. Det er veldig sannsynlig. Da dukker det opp en uventet kandidat i stativhøyttalerne til Monopulse. De har imponerende data i forhold til størrelsen. Bassen ser ut til å kunne tilfredsstille meg. Kommer jeg til mer penger snuser jeg kanskje på mellom-modellen, for jeg har en tanke om at den ikke er for stor til stuen min.
Det frister med å kjøpe Abes USB-DAC nå som den koster under tusenlappen. Jeg begynner å bli utålmodig når det gjelder lyden i Stax-en, for i år som i fjor er komplettering av det minste anlegget prioritert. Det vil jo låne bort høyttalerne til hovedanlegget, og gi meg litt pusterom. Jeg har sett at min 56 år gamle Audio Alchemy-DAC går for opp til 300$ på eBay, så den får overleve i en av kombinasjonene. Bruktprisen bekrefter min mening om at antikviteten fortsatt er konkurransedyktig med budsjettsegmenten. Kanskje Clas har en kraftigere PSU som kan fungere? Det finnes jo de som er laget for DAC som koster mer enn bruktverdien av hele greien, og det blir for dumt. Derfor satses det på at veggvorten kan erstattes med noe fra Clas. Den eneste årsaken til at jeg ikke handler Abrahamsen tvert er at egentlig føler at jeg trenger mer enn USB i begge anleggene. I hovedanlegget er det en selvfølge, men også over Stax-ene kunne jeg tenkt meg å nyte lyden av både DVD og TV på sikt. Litt lang kabel til TV betyr vel ikke så mye?
Men når alt kommer til alt så våger jeg ikke spå noe lenger, for å unngå de bortforklaringene jeg har kommet med i denne posten om et års tid. TTT i Casa baluba.
Er det noen som har hørt stativhøyttalerne til Monopulse? Er de bare mellom-modellen som ikke går like dypt? Det virker slik. Ikke svar uten å ha noe annet å skrive, for jeg ønsker ikke være skyldig i en OT-diskusjon. Derfor forventer jeg bare svar fra de som svarer på trådens opprinnelige tema. Nå må jeg dusje hvis håret skal være tørt før jeg går på jobb.