HIFI på tørkeloftet.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• mag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2004
    Antall liker
    44
    G.A.G. skrev:
    Gratulerer så mye med nytt lytterom! Dette ser jo helt strålende ut! :D

Håper du trives i Bergen!

Hilsen en øresuser! ;)
    Hei Andreas.
    Joda, lytterommet er ferdig. Spiller bedre i dette rommet enn i Tønsberg. Men men, det er litt jobb
    med å få det store brede lydbildet som disse høyttalerne skaper ut gjennom skråtaket....
    Skal jo etterhvert bli et rom med projektor og lærret. Problemet er jo at man får ikke gode prosjektorer
    for under 50k i dag. Det er hvertfall det jeg prøver å fortelle dama.

Sånn ellers så går det fint her i Bergen. Er fortsatt på reisejobber så det er godt å komme hjem og slappe av
    i denne fine byen.

Ser du holder ut i gamle Tønsberg. Skal si det har skjedd mye bra i rommet ditt også i det siste.
    En vakker dag så kommer jeg på lyttebefaring.

mag

mag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2004
    Antall liker
    44
    Takk for det Destiny!

Er veldig fornøyd med rommet, men det blir nok litt jobbing med akustikk
    for å få dette bedre. Men da har jeg jo litt å bedrive tiden med i regntunge Bergen.

mag

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    429
    Torget vurderinger
    1
    mag skrev:
    Takk for det Destiny!

Er veldig fornøyd med rommet, men det blir nok litt jobbing med akustikk
    for å få dette bedre. Men da har jeg jo litt å bedrive tiden med i regntunge Bergen.

mag
    Detta får du til mag ;)

Destiny.. :)

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Her forleden fikk jeg en overraskende og ikke minst hyggelig invitasjon til å besøke Mag på tørkeloftet sammen med en rekke medlemmer fra Bergen Lydlaug. Jeg kjente ikke Mag fra før så jeg syntes dette var en flott gest.

Det ble en særdeles hyggelig kveld med rundt 12 audiofile, noen kjente og noen ukjente. Det ble mye god musikk, hifiprat, nye bekjentskaper og nyheter om de siste oppgraderinger rundt om. Blander man dette med et fantastisk lytterom og et flott anlegg så var det ikke noe som manglet.

Tørkeloftet til Mag var blitt et lytterom det står respekt av. Flotte kvaliteter, utsøkt belysning og en rekke akustiske tiltak. Bildene tidligere i tråden lyver ikke, men det må oppleves. Jeg antar det kommer en del bilder rundt om i andre tråder fra besøket.

Anlegget var fra øverste hylle med hele 200 rørwatt pr. kanal. Det er sjelden vare, men det passet høytalerne veldig bra. Marten Coltrane var særlig spennende siden jeg selv har et par Miles3 i landanlegget og liker lyden i disse meget godt. Coltrane er størst i familien og det er ingen tvil om at dette var merkbart. I første rekke ga dette seg utslag i langt mer definert og rik mellomtone og mer luft i det samlede lydbilde. Vi spilte blant annet noen låter av Marcus Miller som demonstrerte nettopp dette. Det første jeg gjorde i dag var å bestille denne platen.

Grunnet andre plikter fikk jeg ikke med meg hele kvelden, men tre timer med musikk ga ikke spor av lyttetretthet. Jeg var ikke den mest aktive i sweetspot, men at dette var lyd i toppklassen er det derimot ingen tvil om.

Jeg takker for en flott musikkopplevelse og gratulerer med en vel gjennomført jobb både hva angår anlegg og musikkrom.

Mvh Elektron

mag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2004
    Antall liker
    44
    Det var veldig hyggelig du kunne komme. Det var fint at så mange kunne stille opp.

Vi må jo jo prøve å finne en forsiktig tilnærming fra de høyere lag i Fjellsiden Lydlaug
    til den mer gemene hop her nede på Møhlenpris.... :)

Hvis det er mulig, og du tar i mot gjester, så kommer jeg gjerne på besøk for å høre
    på ditt oppsett. Har aldri hørt Acapella.

mag

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    794
    Torget vurderinger
    5
    mag skrev:
    Skal jo også bli hjemmekino her oppe også, men det får vente litt. Kassa er tom.

mag
    Har det blitt hjemmekino ennå?
    Forøvrig et flott arbeid, rom og anlegg.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Elektron skrev:
    Tørkeloftet til Mag var blitt et lytterom det står respekt av. Flotte kvaliteter, utsøkt belysning og en rekke akustiske tiltak. Bildene tidligere i tråden lyver ikke, men det må oppleves. Jeg antar det kommer en del bilder rundt om i andre tråder fra besøket.
    Tørkeloftet til Mag er en av grunnene til at jeg av og til ønsker jeg var bergenser.... ;D

Elektron hvilken utgave Marcus Miller er det ?

mag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2004
    Antall liker
    44
    johnnygrandis skrev:
    Elektron skrev:

Tørkeloftet til Mag er en av grunnene til at jeg av og til ønsker jeg var bergenser.... ;D

Elektron hvilken utgave Marcus Miller er det ?
    Man trenger jo virkelig et tørkeloft i regntunge Bergen. Her kan man sitte og kose seg på regnfulle dager, slik som i dag.
    Har puslet litt med akustikk og diverse annet småtteri så her jobbes det i det stille, men skal nok få lagt ut noen bilder etterhvert.

Tror det var Marcus Miller M2 det ble spilt på.

mag

mag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2004
    Antall liker
    44
    Her er et bilde av noen av de akustikktiltak som er gjort.

Fikk gode råd og tips fra Orso og Andreas Nordenstam som foretok mange målinger
    og flyttet høyttalerne frem og tilbake og hit og dit, og kom med konkrete forslag
    til forbedringer.

Har tettet to av Velux vinduene med Rockwool, indistrial (2x5cm). Pluss hengt opp
    Rockwool på førsterefleksjon på vegg og skråtak. Det er et mellomrom mellom
    Rockwool-platen og vegg/tak på ca 3cm.

Har også noe GIK absorbasjon i hjørnene og litt Daad og diffuserende Svanå i
    skjønn forening. Må jo ikke glemme de lysegrå BAD panelene også. Nærmest
    høyttalerne.

mag

Vedlegg

mag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2004
    Antall liker
    44
    Enda et bilde av rommet med akustikkremedier.

For mye og for lite kan bli feil så her gjelder det å finne den perfekte kombinasjon
    av absorbasjon og diffusjon. Kort fortalt så er jeg veldig fornøyd med lyden.
    Har nok trodd at dette kunne bli i overkant dempet, men synes ikke det er tilfellet
    så langt. Har litt finarbeide igjen før dette er klart, men det hjelper.

mag

Vedlegg

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Meget lekkert.

Utrolig deilig å kunne rusle opp trappa og sette seg i gostolen for ett par timer. Spes med ett så gjennomført anlegg og rom.

Mvh

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Nydelig. fantastisk rom og komponenter :D
    Ser jo nesten ut som en katedral, virkelig et flott rom :)

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    794
    Torget vurderinger
    5
    Kjemperom!
    Men er det absolutt nødvendig å dekke til vinduene? Forstyrrer de veldig om de ikke er tildekket?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Ser ut som du drar det maksmiale ut av både rom og anlegg, nydelig !!

mag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2004
    Antall liker
    44
    Det er godt å kunne sette seg ned i lyttestolen, alene og ingen forstyrrende
    elementer, og kunne spille så høyt og lenge man vil uten å plage noen.

Dette rommet begynner å ligne et ordentlig hifi/gutte-rom. Dama er grei og gir meg frie tøyler her oppe (bare hun slipper jobben og utgiftene).

mag

Vedlegg

mag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2004
    Antall liker
    44
    Holmium skrev:
    Kjemperom!
    Men er det absolutt nødvendig å dekke til vinduene? Forstyrrer de veldig om de ikke er tildekket?
    Nødvendig og nødvendig? Det er jo slike spørsmål jeg helst ikke stiller meg selv
    i denne hobbyen :). Men jo, jeg synes det bidro litt dette også. Det var ett av tipsene jeg fikk når ekspertisen var innom. Måtte prøve ut dette og de kommer nok til å bli stående en stund. Skal fjerne de når jeg har blitt vant til dette for å høre om det faktisk var nødvendig. Foreløpig så mener jeg det, men jeg
    har forandret mening før jeg.

mag

mag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2004
    Antall liker
    44
    Glimrende! :)

Synes også bildene var dårlige i dag. Har lånt vekk D80'en så
    jeg må nok jobbe litt med det kompaktkameraet.

mag

mag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2004
    Antall liker
    44
    Tror jeg drister meg med ett bilde til.
    Det er kanksje ikke så lett å se for et utrenet øye, men dette bilde er en
    smule bearbeidet i Picasa.

Man skal jo være forsiktig med å skryte av seg selv, men her tror jeg det er på
    sin plass.

Riktig så pent ble dette-

mag

Vedlegg

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Herlig..! mangler bare tullipaner ;D

mag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2004
    Antall liker
    44
    Nå har jeg omsider fått gjort meg ferdig med de akustiske tiltak på mitt
    tørkeloft. Vel, ferdig er jo et relativt begrep i denne hobbyen, men jeg er fornøyd,
    og har ingen store tiltak som ligger i bakhodet og gnager.

Her har jeg som alltid gått vitenskapelig og grundig til verks. Leser meg opp på nett
    og setter i gang ulike tiltak og tilnærminger til en av musikkrommets største
    utfordringer; nemlig akustikken. For mye dempet, og for lite blir galt.
    Diffusjon her og absorbenter der. De som søker kunnskap og ekspertise om akustikk bør se alle andre plasser. Jeg har fokusert på tiltak mot førsterefleksjoner, og litt
    i hjørner. Dama har til sin store fornøyelse(ironi) gått rundt med speil i flere runder, litt avhengig av høyttalerplassering.

De to vinduer på hver side nærmest anlegget er tettet med to lag med 5cm
    Rockwoolplater. Nærmest høyttalerne har jeg satt opp RPG BAD( binary amplitude diffusor) med en liten spesialknekk pga skråtak. Skyline LP som fungerer som diffusor.
    Har kappet til Rockwool plater og hengt opp. Har litt DaaD eco i taket. Bruker 2 stk
    DaaD 4 og 2 stk DaaD 3. Har Svanä AD 40 på frontvegg. Bruker også 2 stk GIK 242
    panel i hvert hjørne bak høyttalerne. Har også en GIK 244 bass trap ved bakvegg (vet ikke helt om den blir værende, litt i veien). Har også 4 stk Cathedral sound room dampening panels. Og til sist mitt tykke Gabbeh teppe i ull. Tror ikke jeg har glemt noe her nå.

Her er det altså diverse tiltak som er gjort. Rommet har selvsagt forandret seg en del
    akustisk. Mye mer dempet uten at det blir for dødt. Skal invitere målemafian
    på kaffe og vafler så får vi høre hva ekspertisen og målinger sier. Blir nok bare å rive ned og begynne på nytt.

Her kommer noen bilder av mitt ferdige rom. Dama og svigermor rister på hodet og mener rommet nå er ødelagt. Jeg synes mitt gutterom begynner å ta form. Bak lytteposisjon er det ikke gjort noen tiltak nettopp for å ivareta damas strenge krav.

Geir.
    rommet

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Flott anlegg og masse akustikktiltak bør kunne gi den helt store lyden, dette skulle jeg likt og hørt.
    Dumt (for meg) at du ha flytta så langt unna, men akkurat dette rommet ville du jo uansett ikke hatt i Tønsberg ;)

Det er som du sier en (riktig) kombinasjon av demping diffusjon som trolig behager folk flest best.
    Jevnest mulig frekvensrespons for så å lage en kurve (om mulig) som tilfredstiller egen smak og hørsel best.
    Hvilken etterklangstid en streber mot er også noe på vei en smaksak når en begynner å komme ned til
    det tørre(re), jeg vil mene at mange må tilvennes dersom det begynner å bli ganske tørt= kort etterklangstid.
    Imo lettere å like i dypbassen enn oppover når den er svært kort, men som sagt, store forandringer må ofte tilvennes og slikt bestemmer en sjøl.

Kos deg i vintermørket.
    Mvh.KW

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Ett rom med mye gosaker. Låter sikkert fortreffelig.

mvh

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Mag: slike bilder gleder meg langt inn i sjelen. :)
    Skikkelig highend rund baut, eget rom og vilje til å gi anlegget optimale betingelser.

Kos deg med musikken :)

mag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2004
    Antall liker
    44
    KW.
    Jeg var nok litt redd for at det kunne bli litt for mye demping, men når jeg setter
    meg ned og spiller så synes jeg dette spiller veldig bra. Rommet bidrar nok litt ennå, og
    dempingen av førstereflekson synes jeg har bidratt i riktig retning. Det er jo, som du sier, om å gjøre å finne den gode balansen. Akustikk er ikke helt enkelt for hverken proffe, eller en amatør som meg.

Når du av en eller annen merkelig grunn forviller deg over fjellet så er du hjertelig
    velkommen opp på mitt loft. Jeg har jo hatt gleden av å se og høre mye av ditt
    nåværende oppsett. Noen forandringer har jo skjedd siden sist, men jeg husker
    det spilte meget godt.

Geir.

mag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2004
    Antall liker
    44
    musicman skrev:
    Ett rom med mye gosaker. Låter sikkert fortreffelig.

mvh
    Når alt virker som det skal så er jeg veldig fornøyd.
    Her kan jeg spille relativt høyt uten at rommet roter det til for mye.
    Har hatt noen utfordringer med 210 blokkene, men nå spiller de akkurat slik jeg
    liker det.

Neste lille prosjekt her oppe på loftet blir prosjektor og lerret. Hvis jeg ikke gjør
    en forandring på forsterkersiden først.

Geir

mag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2004
    Antall liker
    44
    Trompetnerd skrev:
    Mag: slike bilder gleder meg langt inn i sjelen. :)
    Skikkelig highend rund baut, eget rom og vilje til å gi anlegget optimale betingelser.

Kos deg med musikken :)
    Hei Trompetnerd.
    Det er godt du klarer å se forbi kvaliteten på bildene og fokuserer på utstyret.
    Akkurat nå sitter jeg og nyter en plate Roysen har anbefalt, og den er veldig
    god. Både musikk og lyd. Mer kan man nesten ikke forlange i denne hobbyen.

CD med Youn Sun Nah, Same Girl.

Legger ved et bilde til tatt fra lytteposisjon.

Geir.

Vedlegg

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Å sitte i den stolen der kunne jeg godt tenkt meg ;D Dette må bare låte bra.

Du må dele av dine erfaringer med akustikk produktene. Har selv skråtak bak høytt, og har ikke behov for demping i denne delen av rommet. Ihvertfall ikke hittil, kanskje det må til nå med nye høytt på plass.

Mvh

mag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2004
    Antall liker
    44
    Etter tips og råd fra de kritiske lyttere på besøk så kom de med en klar anbefaling om
    å trekke høyttalerne lenger ut i rommet enn min litt for tette hjørne og veggplassering.
    Jeg har nok valgt min plassering for å få det ekstra skyvet og fyldigere nedover.
    Denne ekstra boosten har muligens vært i overkant.

Har nå ommøblert mitt rack og plassert monoblokkene inn i racket. Masse jobb med tunge løft, slit og svette. Det er veldig enkelt å bare sitte i sofaen og komme med anbefalinger hit og dit, og så bare overlate hele jobben til meg (SOA, Nido;).

Det har nå blitt mye bedre plass på gulvet for plassering av høyttalerne, og for å gjøre det enklere med å komme til bak riggen.

Har nå trukket høyttalerne litt ut og inn i rommet. Lyttestol er trukket lenger tilbake.
    Det spiller renere nedover, uten den kanskje litt for mye hjelp og skyv nedover.
    Skal jobbe mer med plassering og finjustering etterhvert. Må nok ha litt lengre HT-kabler. Mulig en oppgradering til Emotions må til.

Her kommer et bilde av anlegg etter ommøbleringen.

Vedlegg

mag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2004
    Antall liker
    44
    Den årvåkne seer av denne tråd vil muligens legge merke til at det er satt av to
    hyller til vinylspiller og riia. Vel, der jeg har tenkt at riia'n skal stå er det nå en Audiolab tuner som står. Denne må vike plassen for en god riia etterhvert. I mitt oppsett så mener jeg at ARC burde passe fint inn her. De har også flere gode å velge mellom. Blir kanskje litt for mye ARC bling og harryfaktor her, men det får man tåle.

På vinylfronten er det også mye fint, og noen klare kandidater har man. Planen er å ha
    dette på plass i løpet av høsten så det er god tid til å drømme seg vekk i
    kjøpsforberedelser.

Geir.

olllie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Antall liker
    772
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette ser bare helt konge ut, mag. Jeg er tihenger av mye luft rundt høytalerene, nesten uansett hva det er for noe. Ser fint ut å samle alt sammen i racket, også. Høydeplasering er tingen når en har liten plass.
    Er spent på hvilken platespiller du ender opp med. Det er nok av kvalitetsspillere å velge mellom, i alle fall. Til phonoforsterker ville jeg valgt samme merke som du nå har. Har tro på samme lydsignatur i helle kjeden.
    Er veldig spent på hvordan det låter hos deg nå. Lenge siden jeg har vært hos deg.
    Veldig omfattende akustikktiltak du har gjort. God akustikk er viktig i et musikkrom, selvfølgelig. Kjekt at du, som meg, kan gjøre hva du vil med rommet, også. En stor fordel. :)

8

8x12_TOM

Gjest
    Ser helt rått ut dette!! Har aldri hørt disse høyttalerene under optimale forhold, så kunne godt tenke meg dette oppsette, sammen med kanskje 3-4 ander, som mål for min lille Bergens-turne (utpå vårparten)
    Virkelig mange snadder-oppsett i Bergens distrikte, og dette er helt klart et av dem :)
    Tror du dette kunne la seg ordne ;D

Mvh-
    Tor

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Medfører ikke flytting av HT også flytting av akustikkplater og diverse remedier ?

Knall oppsett og rom, har du gjort målinger av rommet ?

mag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2004
    Antall liker
    44
    olllie;
    Skulle gjerne hatt mer luft rundt høyttalerne, men rommet har sine klare
    begrensninger her. Men man får bare prøve å gjøre det beste ut av det. Det er jo fortsatt litt til å gå på i høyden, og en liten gardintrapp har man :). Det er og har kommet utrolig mye fint og bra på vinylsiden de siste år. Jeg kommer til å gå for noe som er enkel og god i bruk, uten justeringer og målinger hver gang man setter på en plate. Når du er hjemme og det passer slik så må du gjerne ta turen innom.

Geir.

mag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2004
    Antall liker
    44
    8x12_TOM skrev:
    Virkelig mange snadder-oppsett i Bergens distrikte, og dette er helt klart et av dem :)
    Tror du dette kunne la seg ordne ;D

Mvh-
    Tor
    Du har virkelig fått det med deg at det er i Bergen de beste oppsett befinner seg. :)
    Noe fint skal man tross alt finne på inne i alt regnværet.

Du er selvsagt velkommen på besøk til mitt loft når du er i Bergen's traktene.

Geir.

mag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2004
    Antall liker
    44
    johnnygrandis skrev:
    Medfører ikke flytting av HT også flytting av akustikkplater og diverse remedier ?

Knall oppsett og rom, har du gjort målinger av rommet ?
    Hei johnnygrandis.

Har hatt besøk folk med erfaring og måleutstyr for å kunne finne ut hvor de største
    problemer/utfordringer ligger, og fikk tips til å sette inn noen tiltak. Jeg har nok ikke helt fulgt alt som ble anbefalt, men det har litt med at det er et lite loft som har sine begrensninger.
    Førsterefleksjon er i hvertfall forsøkt tatt hånd om. Det er veldig mye mer dødt og tørrere rom nå. Jeg synes det nå fungerer veldig bra. Det har blitt en god blanding av absorbenter og diffussorer. Ekkoklangen er veldig dempet, men ikke for mye, synes nå jeg.

Det ble tatt mange målinger av rommet før de akustiske tiltak, og jeg skal ta kontakt igjen for å utføre nye målinger så får vi se hva grafene sier om tiltaka. Skal bli interessant å sammenligne gamle og nye målinger. Målingene vil sikkert være langt fra
    perfekt, men det viktigste er jo tross alt at jeg er relativt fornøyd. Så lenge det varer :).

Når det gjelder flytting av høyttalerne så går det veldig greit foreløpig. Har ikke flyttet de veldig mye. Men hvis det blir betydelig flytting så vil jo effekten av de akustiske tiltak bli litt redusert. Vi får se/høre etterhvert. Vegg og tak blir vel helt perforert før jeg blir ferdig med dette. Neppe, her snakker vi kun finjusteringer av høyttalerne

Geir.

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    984
    Torget vurderinger
    18
    Se der ja...ble virkelig snasent visuelt sett. Utfra plassering av HT, kan jeg nesten se at dette gir forbedringer i de nedre oktaver ;D. Hvordan ble det mtp vokal og fokusering i lydbildet? Det bør være mulig å få enda bedre pinpointing på dette området, og denne HT plasseringen er rett vei å gå tror jeg.
    Må ta en ny tur snart skjønner jeg...

Til de som ikke har vært hos mag, anbefaler jeg å be om audiens for å få et innblikk i hva som er mulig for reproduksjon av musikk.

mvh

Horny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Antall liker
    1.587
    Torget vurderinger
    5
    Ser veldig bra ut, dette :) Alltid interessant å eksperimentere med plassering og akustikk.
    Kanskje det passer å stikke innom neste gang jeg er i Bergen - har fortsatt ikke hørt noen av anleggene du har hatt.

Tormod

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn