Mener du at alle asynkrone DAC-er innfører konsekvente bitfeil?
Jeg vil ikke kalle det bitfeil. Men det er ikke bitperfekt heller. Bitperfekt betyr at strømmen er identisk - tall for tall. Men her genereres det nye ord. Klokka på mottakersiden går i sin egen rytme. Den nye bitstrømmen gir akkurat samme tempo i musikken som den som kommer inn til konverteren. Men den samples i henhold til klokka på mottakersiden. Så hvis denne klokka går saktere, så vil den samples med en lavere samplerate. 44099,8 versus 44100,2 Hz eksempelvis. Innimellom så vil de to klokkene ha driftet så mye i forhold til hverandre at det må genereres et nytt ord som ikke eksisterte i den opprinnelige strømmen. Og innimellom så vil kanskje avsenderen ha fluktuasjoner som gjør at jitter blir hardkodet i den nye strømmmen som blir generert.Snickers-is skrev:Mener du at alle asynkrone DAC-er innfører konsekvente bitfeil?
Jeg prøveromholt skrev:Fin test pedalen.
Så ut som en hyggelig kar du Bx.
Spørsmålet skulle vel snarere være hvor mye ute av synk de da skulle behøve å være før det blir en feil innenfor ett ord. Om det startes på ny sekvens innenfor samme klokkesample for hvert ord skulle sjansen være mikroskopisk for at noe slikt skulle kunne skje. Er du så trygg på dette temaet at vi ikke trenger svar fra noen som vet med sikkerhet?Bx skrev:Spør deg selv hva som skjer når klokka i drevet går saktere enn klokka i DAC'en eller omvendt. Det kan ikke fungere perfekt hele tiden.
Jeg skal ikke påstå at svakhetene med SPDIF er betydelige. Men min erfaring er at det kreves god signalbehandling på begge sider for å fungere. Og så er det dette litt irriterende momentet at det er så forbasket unødvendig. Et bra digitalgrensesnitt hadde sannsynligvis vært betydelig billigere enn det vi har i dag. Kabler, plugger osv. ville ikke hatt noe å si, fordi det ville fungert 100% perfekt hele tiden.
... det er bare din kjære som ikke har forstått hva som er viktige merkedagerPeter skrev:Søkte på års-indeksen til High Fidelity (www.hifi.dk). De testet den i nr 1, 2004, så jeg husket riktig.
Ifølge min kone er jeg helt ræ.. på VIKTIGE merkedager, men tester i hifiblad husker jeg ;D
;DPeter skrev:Ifølge min kone er jeg helt ræ.. på VIKTIGE merkedager, men tester i hifiblad husker jeg ;D
Har referert til den tidligere og ifølge Bx er det mye fakta feil ute og går. I tillegg snakker vi om en romkorreksjon, hvis jeg har forstått det riktig, som ikke er kvalitetsmessig på høyde med dagens beste løsninger.Man skrev: