HiFi Messe i Trondheim 9-11 November 2007

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • O

    omholt

    Gjest
    Back_Door skrev:
    Swans var det ja! (hadde hørt det før, men glemt det)

    Skal bli interessant å få en analyse av hva problematikken i oppsettet har vært, i den grad det ikke ble optimalt.
    DEQX skal jo gi gode muligheter i et slikt opplegg, men er selvsagt ingen hokus pokus greie heller. Den bør kunne bidra til å få ut det meste av potensialet til høyttalerne, men heller ikke stort mer? Kan vel ikke forvente å få millionlyd av et hundretusenkroners oppsett bare ved å koble til en DEQX?
    Kanskje oppsettet ble tunet mer optimalt til i dag?
    Ja, det skal bli interessant å høre. Men de andre kan sikkert skylde på mye også.
    Swans er høyttalere som er kommet bra ut i tester og de svakhetene som eventuelt måtte være der, burde aktiv deling og DEQX i stor grad kompensere for. Et anlegg til over 100k bør etter min mening låte kanon bra. Ser frem til flere tilbakemeldinger. På avforum er de mer postive. Så kanskje smak, tilvenning til ny lyd og fordommer spiller inn?
     
    J

    Jurassic

    Gjest
    Swans og SVS rommet i Horten synes jeg låt helt j....... så jeg lurer egentlig på hvordan det låt i Trondheim.
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    omholt skrev:
    Back_Door skrev:
    Swans var det ja! (hadde hørt det før, men glemt det)

    Skal bli interessant å få en analyse av hva problematikken i oppsettet har vært, i den grad det ikke ble optimalt.
    DEQX skal jo gi gode muligheter i et slikt opplegg, men er selvsagt ingen hokus pokus greie heller. Den bør kunne bidra til å få ut det meste av potensialet til høyttalerne, men heller ikke stort mer? Kan vel ikke forvente å få millionlyd av et hundretusenkroners oppsett bare ved å koble til en DEQX?
    Kanskje oppsettet ble tunet mer optimalt til i dag?
    Ja, det skal bli interessant å høre. Men de andre kan sikkert skylde på mye også.
    Swans er høyttalere som er kommet bra ut i tester og de svakhetene som eventuelt måtte være der, burde aktiv deling og DEQX i stor grad kompensere for. Et anlegg til over 100k bør etter min mening låte kanon bra. Ser frem til flere tilbakemeldinger. På avforum er de mer postive. Så kanskje smak, tilvenning til ny lyd og fordommer spiller inn?
    Selvfølgelig bør det låte bra. Men bra i forhold til hva?
    På en messe som dette stilles det ut utstyr i alle prisklasser, inkl. anlegg til flere millioner. Du kan ikke oppnå lyd tilsvarende det dyreste anlegg, bare ved å koble opp en DEQX til et oppsett. DEQX krever uansett en viss tid med prøving og feiling før man får ut det optimale potensiale av boksen. Det kan dermed bli noe knapp tid til det på en messe.
    Uansett er det alltid interessant å lese hvor stor forskjell det er mellom de forskjellige deltageres oppfatning om hva som er bra på en messe.
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Uten å spekulere i lyden på messen i Trondheim, så kjører jeg pr. i dag DEQXen som kombinert DAC og preamp i mitt oppsett. Den erstatter EAR rørpre og Arcam/Yamaha + Lector/Holfi cdspillere som ble korttestet i anlegget. Jeg synes DEQX byr på relativt god kvalitet i utg.pktet - iallefall god nok til at det skulle være mulig å få til det man kan kalle "god lyd" - selv i et anlegg til 100K.

    Mvh. Johan
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    Jurassic skrev:
    Swans og SVS rommet i Horten synes jeg låt helt j....... så jeg lurer egentlig på hvordan det låt i Trondheim.
    Da er det i så tilfelle interessant om man har fått en FORBEDRING i Trondheim. Det vil jo gi en pekepinn på potensialet til DEQX?
    Det var noe slikt jeg etterlyste da jeg spurte om noen hadde vært på begge messer, og event. kunne gitt interessante sammenligninger.
     

    Arne_Langaas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2002
    Innlegg
    180
    Antall liker
    0
    Jeg er for tiden uten anlegg, og har desverre heller ikke plass til noe særlig anlegg der vi bor nå, men man kan alltids dra på messe!

    Følgende kommentar er skrevet etter et raskt inntrykk på lørdagen; 4 timer ble faktisk litt av et ræs, for messa var stor og tildels vanskelig å finne frem i, dette bør bli bedre neste gang. Tror at den kunne fungere bra for de som hadde bestemte demoer eller produkter å sjekke ut, men hvis det var flere som meg som ville "se og høre alt" så bør messen være mer samlet. Fordelen er jo selvfølgelig at de i 5. og 6. etg til en viss grad slipper volumkonkurransen i underetasjen..

    De lokale hifibutikkene måtte ha vært uheldige med rommene, for her var det mye dårlig lyd! Jeg hopper rett og slett over disse, men hederlig omtale for iPod-kuben!

    OHFC sitt oppsett med Adyton spilte selvsagt meget bra, men samtidig kunne man merke enkelte ganger at enkelte "mellomtonelyder" fikk en unaturlig størrelse fra gulv til tak, sikkert pga prinsippet med mange elementer i en søyle. Men dette prinsippet har jo også klart mange fordeler, og siden jeg ikke satt midt i, men sto litt på siden og lyttet kan jo dette være årsaken. Uansett Geir + Geir står bak et solid stykke high-end her!

    4 millionerkroners anlegget med Marten kunne man vel knapt utsette noe på, men desverre synes jeg dette blir "umoralsk og uetisk" med tanke på all elendigheten i verden, men som et trekkplaster på en messe fungerer det sikkert OK. Hører nok hjemme mer på en messe i New York etter min mening. Geir + Geir var nyskjerrige tilhørere, kanskje hr. Fredriksen snappet opp en ide til sine egne høyttalere? Selvfølgelig var dette anlegget bra..

    Endelig fikk jeg hørt Avantgarde! Jeg har aldri likt horn noe spesielt, men her spilte det i all hovedsak veldig bra, masse dynamikk og oppløsning, og jeg fikk lenge ny tillit til prinsippet, helt til det fløyta og gjallet et sted høyt oppe i mellomtone - nedre diskant. Selv om det kanskje er skjelden dette blir trigget avhengig av type musikk og ikke minst volum, men desverre er ikke horn noe for meg fant jeg ut. Men lytter alltid på horn hvis jeg får sjansen, det er en klar fordel at de kan drives med små og svært vellydende forsterkere, gjerne rør. Kanskje ville Avantgarde låte bedre med rør istedenfor Accuphase klasse A?

    I det hele tatt var det lite utstyr for sånne som meg som er interessert i god lyd for mindre penger. Tror ikke det var mange anlegg med totalpris under 100 000 kr. Dette bør bli bedre på en eventuelt neste messe. Hvorfor satte feks ikke PM Audio opp sitt anlegg med Krix Equinox på et demorom istedenfor å ha det som bakgrunnsmusikk på sin diversestand i vrimleområdet?
    Forøvrig hadde PM Audio en glimrende demo av en fantastisk remix av en Beatles CD på et anlegg med Gradient høyttalere. Meget tredimensjonalt, luftig og nøytralt, en lyd jeg syntes ligner Carlsson ! Kanskje enda bedre til og med ! ;-)

    MEN den mest transparente, luftige, og vannvittige åpne lyden jeg hørte på messa var når JEG SATT NED (VIKTIG!!) og hørte på Acoustat hybrid elektrostathøyttalere på et av de små hotellromma. Hvordan disse blir på storskala crescendo eller techno drum'n bass vet jeg ikke selvfølgelig, sannsynligvis går det verre da.. Det så ut som de ble drevet av en meter bred rørforsterker i krom som sto bak der. Uansett en utrolig avslørende lyd, her hører du nok hvert et tweak du gjør med anlegget..

    Ellers gjorde Krell og Wilson et godt inntrykk. For de som ikke skjønte hvorfor de sto så nære bakvegg, så ville leverandøren vise at dette gikk an, det ble da benyttet en annen kabel og kobling til delefilteret enn om de termineres for plassering fritt ute på gulvet. Det merkelige er at høyttalerne faktisk er et ventilert system, med åpningen bak, og likevel fungerer det! Den nye serien til Krell ble også forklart at er konstruert miljøvennlig med mye lavere tomgangsstrøm og varme enn hva som var vanlig før. Med tanke på at stjernene i Hollywood synes det er status å kjøpe Toyota Prius hybridbil, kan slik tankegang være lurt for både omsetningen og miljøet! Anlegget kostet noen hundre tusen, og hadde en virkelig tøff lyd, men likevel bra oppløst! Anbefales!

    God lyd var det også fra Sveitsiske Piega, igjen ikke så rart, bånd (jeg kaller det gjerne det magnestatiske prinsipp, som i likhet med det elektrostatiske driver en flat og ultralett membran enten med elektromagnetiske krefter eller elektrostatiske krefter, låter uansett veldig likt) i mellomtone og diskant låter som regel nøytralt og bra, ufarget og svært raskt overalt der dette benyttes.

    Høydepunktet mitt ble for meg en prat med Abrahamsen og en demo av hans forsterker og cd-spiller på en rimelig, passiv utgave av Martin Logan hybrid. Til under 40 000 kr med kabler og alt spilte dette systemet helt utrolig tøft. Hvordan hans (i mine øyne) ganske enkle forsterker kunne lage et så utrolig trøkk i mellomtonen på et elektrostatpanel er nesten uforståelig. Dere bør ikke gå glipp av en demo her!! Høyttalerne var tiltet bakover for å låte best når man står og lytter. Demoen hadde litt for lite fokus på oppløsning og tredimensjonalitet, men jeg tror dette anlegget også kan være bra på dette, det bør i tilfelle sjekkes ut nærmere.
    Mine tekniske innvendinger på konstruksjonen av forsterkeren ble godt forklart av sjefen sjøl, og jeg er nå ganske "frelst"! De produseres nært sentrallageret til kjedene i Sverige og logistikken (faget mitt for tiden) blir dermed ganske genial. Vi solgte jo Electrocompaniet og Quad på gamle Edda her i Trondheim for mange år siden, og jeg har stor respekt for Per Abrahamsen som hifiingeniør!

    Så generelt har ikke mine preferanser forandret seg mye: Dynamiske høyttalerelementer i kasse blir bra når det blir dyrt, og da blir det ganske ålreit som Odd Børretzen synger. Mer spennende blir det når det gjøres litt ekstra ut av det siden det er viktigere for meg med tredimensjonalitet og luftighet enn trøkk i F16 klassen, som feks Gradient eller gode gamle Carlsson. Ellers er det dipoler som gjelder, også her gjerne med dynamiske høyttalerelementer, men helst som elektrostat eller magnestat. Forsterkeri kan gjøres med både transistorer og rør, rør virker å kunne gjengi et svært åpent musikalsk luftig lydbilde som i kombinasjon med elektrostatiske paneler spesielt i mellomtone og diskant blir spektakulært magisk, nesten på grensen til skremmende.. Rør krever sin mann og kvinne. Transistorforsterkere slår du på og virker år etter år... Både LP og CD spiller bra, og igjen så krever LP, platespiller, pickup, arm, etc. sin mann og kvinne. Om jeg kunne levd med rør, så orker jeg rett og slett ikke styret med platespiller, selv om det ofte spiller nydelig. Kabler tror jeg fremdeles er litt hysteri, og mener at 10 % regelen (at kabler bør utgjøre ca. 10 % av anleggets kostnad) fremdeles er greit å forholde seg til.

    Alt i alt takk for en messe som er overraskende å oppleve i Trondheim. Jeg håper det kommer mer utstyr i lavere prisklasser neste gang. Hadde det ikke vært for Abrahamsen hadde denne messen virket litt skremmende synes jeg. Bransjen må vekke surroundgenerasjonen med utstyr som er tilgjengelig også i lavere prisklasser. De lokale forretningene må få bedre demorom eller lære seg å bruke absorbenter slik mange andre klarte ganske bra på messen, her handler det vel rett og slett om messeerfaring. Det er ikke enkelt å få et hotell til å låte bra.

    Et annet snedig fenomen er at siden jeg har blitt gamlere, og knapt vært i nærheten av hifi, så merker jeg hvor lett jeg nå hører hva som er bra, mindre bra, og dårlig lyd, liksom med en gang -på ein måde!
     
    O

    omholt

    Gjest
    Back_Door skrev:
    Selvfølgelig bør det låte bra. Men bra i forhold til hva?
    På en messe som dette stilles det ut utstyr i alle prisklasser, inkl. anlegg til flere millioner. Du kan ikke oppnå lyd tilsvarende det dyreste anlegg, bare ved å koble opp en DEQX til et oppsett. DEQX krever uansett en viss tid med prøving og feiling før man får ut det optimale potensiale av boksen. Det kan dermed bli noe knapp tid til det på en messe.
    Uansett er det alltid interessant å lese hvor stor forskjell det er mellom de forskjellige deltageres oppfatning om hva som er bra på en messe.
    Først og fremst i forhold til anlegg i noenlunde samme prisklasse, men med tanke på at DEQX gir veldig mye for pengene kombinert med teknologien så skulle man også tro at det kunne hamle opp litt dyrere saker. Hvis opplevelsen av dette oppsettet fortsetter i samme gate, så blir spørsmålet om aktiv deling og EQ er oppskrytt eller om det var problemet med oppsettet eller andre årsaker. Har uansett lært meg i mitt korte hifi liv at jeg trekker ikke konklusjoner utifra hva andre sier. Det er så mange ting som spiller inn.
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Var på messen i går sammen med min eldste sønn, tok han med for å vekke interessen. Skal ikke kommentere hvordan det lød på de ulike rommene.

    Det som overrasket meg var den hyggelige tonen utstillerne hadde. De tok seg tid til å prate og forklare, rakket ikke ned på meg og mitt utstyr når vi kom innpå dette i samtalen. Det var dessuten moro å få satt ansikt på personer jeg tidligere bare har sett omtalt og lest om. Knut Vadset er i særklasse, vi vandret rent tilfeldig inn på de samme rommene samtidig, han skulle fotografere og jeg sprang litt i veien. Takk for vennlige kommentarer underveis og god humor. ;)
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    omholt skrev:
    Back_Door skrev:
    Selvfølgelig bør det låte bra. Men bra i forhold til hva?
    På en messe som dette stilles det ut utstyr i alle prisklasser, inkl. anlegg til flere millioner. Du kan ikke oppnå lyd tilsvarende det dyreste anlegg, bare ved å koble opp en DEQX til et oppsett. DEQX krever uansett en viss tid med prøving og feiling før man får ut det optimale potensiale av boksen. Det kan dermed bli noe knapp tid til det på en messe.
    Uansett er det alltid interessant å lese hvor stor forskjell det er mellom de forskjellige deltageres oppfatning om hva som er bra på en messe.
    Først og fremst i forhold til anlegg i noenlunde samme prisklasse, men med tanke på at DEQX gir veldig mye for pengene kombinert med teknologien så skulle man også tro at det kunne hamle opp litt dyrere saker. Hvis opplevelsen av dette oppsettet fortsetter i samme gate, så blir spørsmålet om aktiv deling og EQ er oppskrytt eller om det var problemet med oppsettet eller andre årsaker. Har uansett lært meg i mitt korte hifi liv at jeg trekker ikke konklusjoner utifra hva andre sier. Det er så mange ting som spiller inn.
    Poenget mitt er først og fremst at du ikke skal bedømme alt for mye basert på enkelte tilbakemeldinger fra blandet utstyr satt sammen under et tidspress på en messe.
    Når det gjelder DEQX, vil jeg tro at du får langt mer matnyttige tilbakemeldinger fra en del personer i din egen by.. ;)
    Sammenligner du også med kommentaren fra Jurassic som hørte hvordan Swans presterte i Horten, tyder likevel kommentarene fra Trondheim på at aktiv deling og DEQX faktisk har medført en forbedring for disse høyttalere.
     

    LydMekk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Innlegg
    2.307
    Antall liker
    2
    Var på messa lørdag. Enig i mange av lytteinntrykkene Langaas lister over.

    Martens Statement - ikke verdt 4 mill. men bedre lyd på slutten av lørdagen.
    TAA Import - bra lyd, litt mye volum og pling plong musikk gjorde at jeg ble ikke lenge.
    Krell/Wilson - kjempelyd. Fyldig/varm mellomtone, Utrolig bass fra så små HT.
    PM Audio - kjempelyd. Meget bra 3D gjengivelse og luft. De som sier Gradient ikke er luftig i toppen har feil utstyr tilkoblet.
    Avance - bra lyd. Ukurant rom så man hørte ikke alt av potensiale. Til prisen et kupp.
    Audiofreaks - litt skarpt i toppen, slet med rommet de også. Fant ut at vinyl IKKE er min greie...
    Midgard/Swans - ikke bra. Skarp lyd. Snudde etter 3 minutter.
    Resten: nja...ok, messer er ikke knall vedr. lydresultat. Men legg litt mere i det utstillere, bruk demping/diffusorer rundt om i rommet.

    Generelt, de som hadde satt opp demping/akustikktiltak hadde mye bedre lyd. Hvorfor alle utstillere ikke gjør dette i fra før vanskelige hotellrom er meg en gåte...

    Generelt inntrykk: glimrende med messe! Kom meg ikke nedover i dag søndag men fikk en fin dag i går.

    Håper flere gjør som PM vedr. salg av CDer neste gang. Kunne handlet mye hvis man hadde mere å velge i (kjøpte 3). Vinyl (igjen) er ikke min greie.

    Takk til Odd Arve og Frode for opplegget! Bra jobba guta! :)
     
    O

    omholt

    Gjest
    Back_Door skrev:
    Poenget mitt er først og fremst at du ikke skal bedømme alt for mye basert på enkelte tilbakemeldinger fra blandet utstyr satt sammen under et tidspress på en messe.
    Når det gjelder DEQX, vil jeg tro at du får langt mer matnyttige tilbakemeldinger fra en del personer i din egen by.. ;)
    Sammenligner du også med kommentaren fra Jurassic som hørte hvordan Swans presterte i Horten, tyder likevel kommentarene fra Trondheim på at aktiv deling og DEQX faktisk har medført en forbedring for disse høyttalere.
    Det er et godt poeng! Vi er enig. Ser frem til å få hørt flere anlegg med aktiv deling og DEQX.

    Artig å lese innlegget til Arne. Må si meg enig med betraktingene om kasse høyttalere vs. elektrostater. Jeg har ikke hørt noe som matcher elektrostater når det kommer til åpenhet og luftighet i mellomtonen og diskanten. Men så var det bassen da.. Skal ikke være enkelt å få i både pose og sekk.
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Skal vi se.

    Jeg og brodern kom ganske tidlig, så vi begynt litt tilfeldig i rommet til AudioRoyal med Coltrane Supreme, Einstein, Krell, V.Y.G.E.R, Jorma. Til en totalpris på rundt 4 mill. Hva skal man si til noe sånt da? Jeg og brodern diskuterte om det var bedre enn Lyric HiFi sitt rom, tatt i betraktning at det kostet 3 mill mer enn det de stilte ut. Svaret? Tja. Bedre og bedre, i hvert fall annerledes. Gigantisk størrelse på lydbildet, bånnsolid fundament i bassen, helt vill oppløsning, jo da - alle hi-fi parametrene var på plass og bedre enn jeg har hørt det før. I tillegg var det musikalsk som fy, behagelig og fint. Ikke stressa, intenst, hardt eller noe, bare musikk.

    Oslo Hi-Fi Center var morsomt, omså bare for å høre Tømmervik sine utlegninger i forkant av demoen. Lyden var også her utrolig. Noe diffust rom, muligens, men trøkk, detaljer m.m. Også her, musikalsk, ikke klinisk.

    EC og Etera i surround syns jeg ikke var allverden, det imponerte meg i hvert fall ikke. Helt greit, som forventet ut fra størrelse m.m., men jeg gikk ikke ut der og var imponert.

    DaCapo med Usher og Holfi; Hi-Fi stasjonen med Reference, Transrotor, VTL; Acoustat (eller hva de het) med Promotheus forsterkeri,var bra og som forventet, rett og slett.

    Norsk Audio Teknikk hadde byttet ut rør-forsterkeren fra i går og dreiv nå Gallo Nucleus Reference med en solid state forsterker (Bladelius eller Advantage, hvis jeg husker rett). Vesentlig bedre lyd enn i går. Morten snakket noe om at rommet sugde til seg energi og at det derfor var vanskelig å få til god lyd. Kan godt hende det. I hvert fall var det vesentlig bedre i dag enn i går og jeg skjønner litt mer av hvorfor Gallo er så hypet.

    PM Audio med Gradient var det andre rommet denne helga som virkelig imponerte meg. De hadde en CD med Mahlers andre symfoni (den på EMI med Klemperer) som jeg ba de om å spille - og fytte rakkern! Svært rom, aldri hardt eller klinisk, kjempefin utklininging, masse av alt som er fint, men først og fremst: dette var musikk. Der hvor andre anlegg var musikalske, var Gradient musikk. Jeg er imponert så det holder og har satt av Gradient på lista over høyttalere jeg virkelig må vurdere å skaffe meg.

    Avalon med Edge forsterkeri, Kuzma platespiller, CJ-Act to pre... Jo da. Hi-end så det holder, rett og slett.

    Forøvrig er jeg enig med han/ho som skreiv lengre oppe at demoen til Hi-Fi-center kjeden sugde. Korrekto mundo, spør du meg. Makan til vrøvl, de spilte ett og ett halvt minutt av hver låt og så fortalte de oss hvorfor vi var så begeistra for lyden (noe jeg forsåvidt ikke var).

    Noen generelle kommentarer:
    Det var veldig hyggelig å være på messa. Masse hyggelig folk, masse rom jeg har glemt å nevne, men som også spilte mye bra og som var hyggelige når vi stakk innom.

    Det var også lærerikt for meg som bor i Tromsø til vanlig og ikke har hatt mulighet til å høre på så mange anlegg. De villeste hi-end anleggene er langt utenfor enhver økonomisk rekkevidde, men man får noen nyttige benchmarks for hvor bra det kan være.

    Forøvrig ble jeg møkklei av den audiofilt-korrekte musikken etterhvert og jeg skulle ønsket at flere hadde spurt om de som var på demo ville spille musikk. Kudos til Duet Audio, PM Audio, NAT + et par andre jeg har glemt som spurte oss. Mye lettere å høre på musikk man kjenner for å vurdere hvor bra ting er.

    To ting står ut for meg som det beste jeg hørte (de ekstreme hi-end anleggene holdt utenfor): Quad med Copland elektronikk på TonArt butikken og Gradient på PM-Audio med Coda elektronikk (og en Bluenote cd-spiller, ja?). Begge de anleggene, spesielt Quad, fikk meg til å glemme at jeg hørte på anlegg og jeg bli sittende å høre på musikken og ting i musikken jeg la merke til for første gang, eller skjønte hvorfor var der for første gang eller noe sånt.

    Jeg og brodern er ikke helt enig om hva som var bra med Quad, selv om vi begge er enig om at det VAR ekstremt bra. Han mener at det er var noe farget lyd, på ett eller annet vis. Jeg aner ikke helt. Det jeg vet var at det anlegget var litt som å få musikken injisert inn i kroppen så du sitter vilt begeistret og venter på neste låt fordi du gleder deg til å høre hva musikerne har funnet på denne gangen. Samtidig er jeg noe skeptisk til om 2805 klarer å få til store symfonier, men det kan jo hende?

    Gradient ga meg litt samme følelsen, men ikke den følelsen av å få musikken injisert inn i kroppen. Den presenterte mer musikken som den (kanskje?) hadde blitt tatt opp og lot det være opp til meg å forhold meg til den. Samtidig var det oppløst, stort, fint og flott og jeg ble utrolig fascinert av hvordan musikken unngikk å bli hard, komprimert, flisete selv når Mahler og Klemperer tar av som verst. Forøvrig var tydeligvis konstruktøren i rommet, han snakka jeg litt med etterpå fordi han lurte på hvorfor jeg hadde bedt om å spilt Mahler.

    Alt i alt: dette var storveis gøy! Noe uoversiktelig, det var noen rom i 5. etasje jeg og brodern snublet over med en tilfeldighet. Håpe det blir gjentatt og i så fall glede eg meg til neste år.
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Var på messen begge dagene,masse spennende :)
    Men jeg blir mere og mere forundret over de hinsides prisene på hifi utstyr!!!
    litt skuffet over at oppsett til flere millioner ikke gir meg gåsehud,og får meg til
    å kaste ut hifi utstyret og styrte ned til banken for det store lånet:)
    men det er vell bra....:)

    Syntes Krell/wilson,OHc og Pm audio låt bra,også audiostone låt greit på søndag,
    på lørdag låt det ellendig,dette må da være det råeste designet jeg har sett innen hifi:)


    Utrolig spennende med messe i trondheim,Odder har gjort en bra jobb:)
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.390
    Antall liker
    11.126
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Hei FallenA! (takk for sist) Hei til alle andre! Her skulle dere ha vøri

    Var både på Horten og her. Det er ikke Trondheimspatriotisme som får meg til å like denne messen bedre, men en rekke andre grunner.
    -Det er bekvemt da, å spasere 5 min hjemmefra til messe.
    -Mye spennende utstyr som jeg til nå bare har lest om. Wilson, VTL, Ypsilon, Vitus, Lyra m.m.
    -Lite direkte dårlig lyd her, skjønt endel var lite engasjerende..
    -Større variasjon i musikken det ble spilt på her oppe og mye spennende
    -Flere hadde bedre lyd i Trondheim enn i Horten. Fx PM Audio og Audiofreaks IMHO
    -De fleste utstillerne hadde gode dager, og tok seg god tid til å svare på spørsmål og GPP
    -om det er meg eller alle sammen vet jeg ikke men denne messa virket mindre stressa.

    Div opplevelser.
    -Det beste anlegget jeg hørte var det nok HifiStasjonen som stod for, når jeg var der i dag. VTL og Ref3A spilte opp i mot perfekt i et ikke særlig perfekt rom. Både hifi og musikk!
    -TonArt og Electrocompaniet sitt multikanalsoppsett imponerte på søndag, når jeg skjekka det ut lørdag satt jeg bak og ute på sida. "Patos" høyttalerne til EC spilte forøvrig fantastisk til prisen både i Horten og her. Klipsh LaScala ble bedre gj helga, men det har jeg hørt bedre i butikken til TonArt, litt anmasende topp på messa.
    -OHFC sitt anlegg hadde få dynamiske begrensninger, men jeg savnet litt rom. Både artistene og rommet de spilte i (på opptaket) ble presset sammen på en 1m dyp scene IMO
    -PM Audio hadde mye bedre lyd i Trondheim enn i Horten. Kanskje fordi de brukte et enklere oppsett med passive Gradienter? Enig med Viking at det kunne vært noe mere dynamikk i forhold til enkelte andre oppsett, men du savnet det ikke under lytting.
    -Lyngdorf hadde veldig "riktig" lyd, men jeg opplevde en slags distanse til musikken som unnlot å engasjere meg.
    -messas laveste lyd stod McIntosh Nordic for, og det var synd for anlegget (Lector, BAT, Volent og Kubala-Sosna) hadde et voldsomt potensiale. Svært sympatisk amerikaner som holdt til der..)
    -Lyric Hifi spilte på et litt enklere oppsett enn i Horten, jeg tror høyttalerne var mindre og romkorreksjon manglet her. Spillte bedre i Trondheim enn lørdagen i Horten, og tett oppunder lyden han hadde i Horten søndag (som var fantastisk!) Takk til Tor som bad folk holde kjeft så vi som ville fikk lyttet!
    -Krell/ Wilson hadde også mye for seg, men her var det vel satt opp for å vise fleksibiliteten til høyttalerne (møbleringsvennlige Wilson!) fremfor å hente ut maksimalt potensiale i sweetspot. Trivelig svenske som spilte mye bra musikk her!
    -Vitus/Peak Consult skulle jeg gjerne hørt i et større rom, men jeg likte det jeg hørte her også. (Lyra Scala hører jeg gjerne mere til)
    -NAT spilte på Cayin og Gallo. Veldig spennende høyttalere, men de kom ikke helt til sin rett i dette rommet. Lyden hørtes noe innestengt ut, men jeg tror ikke det var høyttalerne som hadde skylda.
    -Audioroyal sitt superanlegg likte jeg best når de spilte vinyl, til tross for mye rillestøy sammenlignet med andre platespillere på messa. Utrolig oppløst, men på kanten til å være mer analyserende enn engasjerende, en av messas bedre opplevelser.
    -JBL Everest og McIntosh lyttet jeg ikke så mye til, men merket meg at rommet spilte med på en måte som forstyrret den potensielt magiske bassen. (ikke verdens dypeste, men svært realistisk)
    -Quad borte hos Ton Art (butikken) kunne jeg godt tatt med meg hjem!
    -Likevel var det Audiofreaks sitt rom som engasjerte meg mest. Enklere oppsett enn i Horten, men anlegget fungerte bedre i rommet her oppe. Avalon Indra gav meg sterk eiertrang. På sett og vis hørte jeg "bedre" lyd andre steder, men på dette anlegget nøyt jeg musikken i større grad enn noe annet sted. Peter har dessuten utrolig mange spennende plater og sølvskiver med seg..

    kunne sikkert sagt mere, og nevnt flere, men dette er i alle fall mine ferske inntrykk.

    mvh

    PS Etter å ha hørt Marten og Avalon med egne ører mener jeg enda sterkere enn før at Roy Gregory i Hifi+ er en gudebenådet hifijournalist. DS
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.243
    Takk til alle som bidro til at dette ble en fantastisk flott messe, med mye godt humør, stort sett bare positive mennesker, og ikke mynst veldig mye god lyd! Ellers er det bare å la "vår" kjære redaktur Knut Vadseth dele ut konfekten til mennene bak suksessen, Frode Olsen og Odd Arve Røed.
     

    Vedlegg

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Hei Burnt,

    Her klarte jeg ikke helt å følge:

    PS Etter å ha hørt Marten og Avalon med egne ører mener jeg enda sterkere enn før at Roy Gregory i Hifi+ er en gudebenådet hifijournalist. DS

    nysgjerrig

    Sniff
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.243
    For de som ikke allerede var i perlehumør var det definitivt ingen vei utenom etter at Jon Schau satte i gang utpå lørdagskvelden.
     

    Vedlegg

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.243
    Størst nærvær med musikerne fikk vi på tampen av kvelden, da Knut Reiersrud ble satt på...
     

    Vedlegg

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.390
    Antall liker
    11.126
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Hei Sniff

    i Hifi+ 48 skrev Roy Gregory om Avalon Isis, i nr 53 skriver han om Marten Coltrane Supreme og Avalon Indra. Jeg mener at Roy Gregory er en sjeldent god hifi journalist og at bladet han er redaktør for er det mest interessante å lese.
    Han er god på å analysere hva han hører, han er også tydelig på hva han liker, og han er enormt god på å formidle sine inntrykk på en måte som gir mening, samtidig som det er engasjerende og underholdende lesning.
    En ting er å lese omtaler av utstyr jeg aldri har hørt, men i dag har jeg vært så fantastisk heldig å lytte relativt grundig (til messe å være) til både Avalon og Marten. Nå gir omtalene hans enda mer mening.
    En god anmelder skal kunne fortelle deg om hva du selv kommer til å synes, uavhengig av om du deler smak og synspunkt med anmelderen. Roy Gregory er en sjeldent god anmelder i så måte IMO

    mvh
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.243
    At smaken er som baken var det lett å påvise på denne messa. Det var like mange forskjellige meninger om hva som var bra som det var meninger. Det er egentlig ganske bortkastet å diskutere hva som er bra og ikke så bra.
    Alle må få velge sine favoritter. Hadde alle likt det samme ville mangfoldet vært borte (og prisene lavere).
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg vært på min første hi-fi messe 8)

    Begynte likegodt med rosina i pølsa ( trodde jeg etter tilbakemeldingene etter messa i horten ) og fant rommet til Lyric og Tor Aamodt.

    Joda, dynamikk og glassklar lyd, men meget følsomt for kvaliteten på innspillingene. Er ikke råmaterialet i toppklasse så hører du det umiddelbart. Tor spillte høyt, i grenseland på enkelte låter.
    Det jeg har hørt av horn tidligere har vært imponerende på enkelte områder, men etter en totalvurdering har jeg kommet til at dette ikke er "my cup of tea ".

    Audioroyal ble nestemann på listen. Meget avslappende og behagelig. Dette er høyttalere jeg kunne ha tenkt meg ( hører du Kjell Inge ;D). Drømmer er gratis. YGER spilleren gir jo assosiasjoner til nordsjøen, men er jo steintøff på sin måte da. Fikk ikke hørt denne da de manglet noen deler når jeg var innom.

    Så kommer vi til messens store positive overraskelse for min del, som heter TOTEM MANI 2.
    En liten tass av en høyttaler med bass ned til 29 og fullstendig usynlig i lydbilledet. Nå var bassgjengivelsen preget av rommet og var ikke optimal. Er du på jakt etter noe lite som ikke ruver i stua, men som gjør det lydmessig, bør denne absolutt vurderes. Koster rundt 30k for paret.

    Audiofreaks ble nestemann på min liste. Var kanskje litt skeptisk her da jeg har hørt forskjellig om denne Peter Djordjevics. Ikke noe å bekymre seg for viste det seg. Mannen spillte vekselvis vinyl og cd annenhver låt, og det som "trillet" ut av de lekre Avalon var meget behagelig og naturtro.
    Seansen her fikk meg nysgjerrig ang, vinyl. Det er mange år siden det har snurret sort gull her i heimen. Ok, det ruller litt av i ytterkantene, men det oppfattes bare så riktig og naturtro i mine ører. Jeg har en høyst oppegående cd sak selv, men vi får se hva tiden bringer.

    Pm- Audio måtte jeg bare se å finne. Har lest mange begaistrede innlegg fra de som har besøkt de på tidligere messer. Gradient får mye skryt for sin måte å formidle musikken på. Etter ett par låter i sweetspot hos den alltid hyggelige Paul kan jeg bare være enig i alle de som liker denne høyttaler. Stort rom, bra dynamikk og sist men ikke minst det som er det viktigste for meg, følelsen av tilstedeværelse / nærhet til artisten(e).

    Hifistasjonen var nestemann. Lekre vinylsnurrere og utstyr i den øverste divisjonen med VTL rør- forsterkere og Reference 3 A høytt. Detaljert og sammenhengende lydbilde. Bare så synd at utstyr som låter så bra skal koste skjorta.

    Tømmervik og co.

    Ja, han er seg selv lik. Flink til å prate for seg og sitt utstyr ( her har mange selgere noe å lære).
    Demoen deres var grei nok, men vi som har holdt på noen år med denne hobbyen trenger ikke å bli fortalt hva som er bra på hvert enkelt demokutt som blir spillt, det avgjør vi selv. Lydmessig var det på det jevne i mine ører med litt skjemmende sibilanter innimellom, men dette er nok mye sannsynlig rommet sin skyld.

    Den største skuffelsen til slutt.

    Krell og Wilson. Her var det noe som ikke stemte. Samlet pris på utstyret var vel rundt 450 000.-
    Da må man kunne forvente mere. Den etterhvert velkjente mellombassen til Vadset`n var tydelig fremtredende. Dette er kanskje bevisst fra Krell sin side, men i mine ører helt feil. Og hva er vitsen med å kline en høyttaler til 120 000.- kloss i bakveggen ? Forøvrig en veldig hyggelig svenske som stod for demoen.

    Sikkert mange som er uenig med meg i mine betraktelser her, men det er jo ikke så rart da det er veldig subjektivt hva vi oppfatter som god lyd, og takk for det ! Ellers hadde det vært kjedelig.



    mvh
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.721
    Antall liker
    3.867
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg likte meg egentlig best hos NAT og Lyric, de var de eneste jeg oppfattet som ba om lytterønsker, og ja, den rare mannen som hadde med seg Rosensfole var meg... Lyricanlegget, eller skal jeg si horna, var ikke helt glade for fr. Buen Garnås ved defaultnivået herren i rommet ønsket, men med det samme han skrudde ned litt ble det oh så vakkert. Hang ikke helt sammen hos NAT lørdag, og jeg prøvde ikke igjen i dag; om det var røra eller rommet vet jeg ikke. Ellers var det mange trivelige folk og masse gode inntrykk. Ypsilonanlegget hadde en slik kontroll i bassen at det kunne fått bli med meg hjem på flekken. Det var en som ville høre Yello på det, og fikk det, og mente at han var vant til mer bass fra dem... Vel, jeg savnet overhodet ikke noen Hz, og vil heller ha den roen og kontrollen dette anlegget hadde. Anlegget dominerte musikken!

    Bernt K
     

    LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    To dager med messe og mange inntrykk å fordøye. Brukte en del tid hos PM Audio i dag. Utrolig fin lyd av disse Gradientene, nesten uansett hvor man sto i rommet. Jeg ble meget nysgjerrig på disse høyttalerne og kommer til å vurdere dem seriøst neste gang jeg skal oppgradere. Det gleder meg også at det var et av messas rimeligste (nåja ca 200K) oppsett som i mine ører spilte mest naturlig. Gradient Revolution, Bluenote Stibbert CD, CODA pre og effekt. Dette var et av de få oppsettene som gjorde at man konsentrerte seg om musikken, og ikke typiske hi-fi/hi-end-parametre.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    omholt skrev:
    Hvordan låter det med ICE, DEQX og aktiv deling hos Midgard? Er dette framtiden folkens?
    Helt på slutten av messa var jeg innom og hørte på disse Swan sakene hos Midgard.
    Nå hørte jeg ikke dette rommet første dagen, men den negativitet som jeg ser litt oppover i tråden her om hard lyd...
    vel ny dag og nye fargestifter kan man si...
    Om det var beste lyd på messa, det vil jeg nok ikke si. Men det var ganske nerme, og i bassen var det krefter og smekk!

    Beste lyd i år synes jeg var med B&W 802D og Classe!
    Med dette så mener jeg at ALT jeg hørte de satt på der inne, låt fett og bra!
    Så får andre mene hva de vil synes jeg!

    En annen overaskelse, en positiv sådan, var Eben C3, som jo var dyr da, 200k tror jeg de skal ha for de...
    Utrolig kompakt høyttaler og lyden var alt annet enn dette.
    ... Dette var en MEGET velatrikulert og komunikativ konstruksjon!
    Det eneste andre rommet jeg fikk gåsehud i var der de spilte på Coltrane Supreme.
    Men Er Coltrane Supreme verd pengene?, det var jo den store snakkisen på denne messa da...

    Vel, vi kan stille det spørsmålet annerledes tror jeg...
    - Er det noe som er billigere som kan matche dens samlede egenskaper til mindre penger og gi den dæng på alle plan?
    You tell me... det jeg hørte gjør at jeg da eventuellt håper det blir en duell! :p

    Hubba! Flott messe gitt!

    mvh
     

    argh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Innlegg
    716
    Antall liker
    0
    Ja da har jeg kommet hjem etter og ha besøkt Trondheim hifi messe.
    Tok noen bilder, men jeg ser at kvaliteten ikke ble helt bra.
    Jeg vet at det er en tråd som omhandler Div ang. denne messa så velger jeg og
    starte en ny tråd.

    Tror jeg legger ut bilder først så jeg fylle på med teks etterhvert.
     

    Vedlegg

    janry

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2006
    Innlegg
    200
    Antall liker
    1
    Er det noen som har bilder fra messa som jeg kunne fått på f.eks. mail?
     

    argh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Innlegg
    716
    Antall liker
    0
    Noen til..
    Eben høytalere til 200k, veldig morsomt anlegg med Densen elektronikk. Fantastisk finish som ikke kommer fram på mine dårlige bilder.
    Alle elementer er hvist egenprodusert og det hørtes veldig bra ut selv om det det
    stod i et ALT for lite rom.
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Flotte bilder! På Totem-rommet (med Mani 2) låt det utrolig bra, dette systemet klarte å lage musikk, ikke bare pling-plong hifi imponatorlyder.
    Men det mest lovende jeg hørte, var den tiden jeg fikk i fred og ro med Abrahamsen elektronikk og KEF Reference 205/2. Det var helt magisk bra, tatt i betraktning messas antakelig verste rom og null innsats med oppsett!

    Disse KEF'ene virker å være aldeles vidunderlige; mer direkte og "ærlige" enn B&W's prismessige konkurrenter som på sin side virker litt "søtere" men mer diffuse. KEF briljerer med en PR&T som de fleste konkurrenter jeg hørte kan misunne dem. Jøje meg :)

    Mvh Vidar P
     

    argh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Innlegg
    716
    Antall liker
    0
    Flere...
    Rommene til PM audio og Hifi klubben. Synes PM audio hadde veldig bra lyd veldig "live" lyd med stort 3D perspektiv. Scheu Laufwerk platespiller så flott ut, ellers er det Gradient høytalere og koda elektronikk. Hifi Klubben spilte på B&W 802D og classe elektronikk, jeg har hørt 802 noen ganger og har aldrig blitt inponert heller ikke denne gangen.
     

    Vedlegg

    argh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2006
    Innlegg
    716
    Antall liker
    0
    Siste....
    Her er vi inne på rommet til Oslo hifi Center, på det siste bildet er de 2 til venstre nye kreasjoner. Synes dette spilte meget oppløst og fint helt uten noen form for skarpehet selv om det ble spilt temmelig høyt. Det eneste jeg kan sette fingeren på er overgangen mellom høytaler og sub. Imagic 2.0 høytaler AUDIO PHYSIC minos
    suber, Wadia spiller med Burmeister og Adyton effekt.
     

    Vedlegg

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Det må vel komme bilder flere her eller en bildetråd snart :D :D :D
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan var Klipsch La Scala II?



    Vakre er de..
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.243
    zemtex skrev:
    Det må vel komme bilder flere her eller en bildetråd snart :D :D :D
    Hmmm...
    Jeg har flere bilder, jeg men håpet det var andre også som kunne bidra.
    Desverre glemte jeg å ta med kamera på søndag, så jeg har bare ca halve messa knipset...
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn