HiFi: Er "veien målet", også for voksne nybegynnere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Mellombass tror jeg er et viktig stikkord når AC/DC skal gjengis slik vi ønsker at det skal låte. Min erfaring er at mange hifi-anlegg svikter på dette området, og da låter det fort blodfattig.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.697
    Antall liker
    21.543
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg spiller også AC/DC. På et anlegg som er



    Såpass må et anlegg klare. Alt fra madrigaler via Mahler og Elvis på Sun og Gojira til Powerage. Riff Raff er en av de tøffeste låtene jeg vet om.
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Siden jeg kjøpte mitt første anlegg på begynnelsen av 90tallet så ha det vært en lang reise.
    Komplett anlegg fra 10000-1000000kr (slettes ikke det dyreste jeg sitter på i dag)
    Enda føler jeg at jeg kan skvise ut enda litt av anlegget, men la oss si at jeg er 98% fornøyd🙂 Er vell ikke så mange entusiaster som har kommet dit kanskje???
    Men dette har jeg lært:

    1: Akustikk akustikk

    2:plassering

    3:Invister i noen gode høyttalere du liker godt, pris er absolutt ikke alt.

    4:Kabler av god kvalitet, men trenger absolutt ikke koste 10000kr+++

    5:Bytter man ett komponent kan man fort risikere flere utskiftninger for å bli fornøyd.

    6:Godt integrert Subwoofer er undervurdert

    7: Matching er essensielt

    8:Mange gribber på brukten

    9:Mange ufyselige forhandlere men også noen perler

    10:Lytt på folk som har oppnådd gjengivelsen du søker
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Hva slags utstyr ble det spilt AC/DC på? Jeg bruker selv AC/DC som "referanse" (y)
    Det var på besøk hos HoJ, som er medlem her. Husk at jeg har veldig få referanser angende lytting til oppsett! Men for meg var dette lyd jeg opplevde som en idealversjon av ungdomsåra, mer enn det jeg forestiller meg er mer "moderne" audio-idealer.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Om man har lite ærfaring eller få preferanser så ville nok jeg dratt ut og fått lytta til flest mulige oppsett. Rett og slett for å få "tak" i det som gir deg fot og lysten til å hente frem luftgitar og ta duckwalk bortover gulvet....

    Høyttaleren i samspill med rommet er den komponenten som vil påvirke lyden mest. Så jeg hadde funnet høyttaler først. Kanskje det passer bedre for deg å kjøpe mindre høyttalere og et par subwoofere, enn en høyttaler som skal gå helt ned.

    Det som vertfall er viktig er at DU skal like det du kjøper inn. Så du handler inn for din egen del. Ikke for å få likes og andre kommentarer om ikke det er viktig for deg. Så hvilken vei du skal gå er rett og slett veldig vanskelig å gi noen tips om. Du MÅ enten ut å lytte til flere oppsett, eller raske rundt på finn.no og kjøpe og selge brukte høyttalere for å finne din vei. Det tar tid og er endel hassle. Men det er også svært lærerikt.

    Nå er det jo snart Hortenmesse og så er det messe i Gøteborg rett etterpå. En glimrende måte å få hørt mye ulik type lyd på. Og de fleste spiller ACDC om du spør.
    Spiller MYE Ac/dc selv jeg.

    Lykke til på jakten
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.569
    Antall liker
    2.770
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    @Makrellen: Hvordan vil du beskrive din "ideallyd"? dvs lyden som gir deg ståpels, gjør deg fuktig i øyekroken og får foten til å gå ukontrollert?

    mvh
    Proffen
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.970
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Det var på besøk hos HoJ, som er medlem her. Husk at jeg har veldig få referanser angende lytting til oppsett! Men for meg var dette lyd jeg opplevde som en idealversjon av ungdomsåra, mer enn det jeg forestiller meg er mer "moderne" audio-idealer.
    Veldig bra det lydogakustikk skriver i https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/hifi-er-veien-målet-også-for-voksne-nybegynnere.105403/post-3643883

    HoJ sitt anlegg låter sikkert flott, satt sammen som det er av en erfaren kar. MEN, i ditt rom låter det nødvendigvis ikke like bra. Jeg, mann 52, bruker meg selv som eksempel på nettop det. Som ungt par nettop flyttet inn i gammelt hus så var det første som skulle inn et skikkelig stereoanlegg. Den gang handlet alle på vår alder hos HiFi Klubben i Oslo, så ned med sparepengene for demo. Artig nok var demo musikken AC/DC, det ble spilt på kraftig komponent stereo, og svære HT.
    Det låt tøfft som F., trøkket i mellomgulvet var formidabelt, fliret var fårete og svært, samboer var enig. VAF eksisterte ikke den gang(?)
    Så da var det bare å kopiere oppsettet som bla.bestod av NAD 2700, NAD pre, radio, CD og høyttalere selvsagt.
    Fikk det kjørt hjem, koplet opp etter alle kunstens regler, jekket pilsen, satte på vekselstrøm/likestrøm, og fy pokker for en nedtur det ble. Jeg har skrevet om dette huset før, helt håpløs akustikk gjorde at ingenting funket.

    Noen ganger er man velsignet med god akustikk der man p.t bor, andre ganger ikke.
    Og det er en så mye viktigere faktor en prisen på anlegget.
    Så IMO er det å finne ut av sitt eget rom veien man uungåelig må gå, og da er prisen på utstyret underordnet. Et anlegg som er «godt nok» lydmessig sett behøver slett ikke koste mye. Veien er my triveligere når man ikke går på akkord med sitt budsjett :)
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Vanskelig spørsmål, Proffen!

    Ut fra det jeg kan forstå, heller jeg nok mer mot det "romantiske" enn det "transparante", eller "analytiske", om det gir mening. Det er også viktig for meg at anlegget takler alle typer musikk. Hos HoJ ønsket jeg å høre et harpsichord. Hjemme hos meg kan jeg bare harpsichord i max tyve minutter, før jeg ikke klarer mer. Det høres ut som om noen knuser vindusruter. Klipsch rf82 høyttalere, både på en Music Angel rørforsterker pluss to surroundforsterkere, en Yamaha og en Marantz i rundt åtte-titusenkroners klassen. Hysterisk diskant, altfor skarpt.

    Litt vanskelig å forklare, men det ser ut til at for meg er det viktigere at det høres ut som en idealversjon av muligen et søttitalls stereoanlegg, heller enn moderne "riktig". For eksempel, når jeg ser sylskarpe remaster video av flåklypa, Karius og Baktus eller Askeladden, har jeg litt vansker med å forholde meg til det. Jeg ønsker heller en "idealversjon" av slik det så ut når man satt foran tv'en i pyjamas og med godtepose.

    OK, dette gir muligens lite mening, jeg skal tenke litt på det og ordlegge meg bedre i en senere post!
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Cembalo på Klipsch veldig godt beskrevet der, @Makrellen.
    Ja det er helt tragisk! Man ønsker gjerne å høre en HIP framføring av et stykke, men det går ikke. Man blir henvist til en framføring på klaver istenden, anlegget fører faktisk til at man blir avskåret fra en opplevelse!
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.970
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Om du liker Gradient, ta en tur til Retep hos Mala og sjekk ut Larsen HT? Og ellers alt som har en mykere og mer laid-back signatur en Klipschen du nevner. Spesielt om du har et rom som fort blir «skarpt»
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Som en slags foreløpig referanse:

    Om en lytter til gitar tonen her, pluss muligens søttitall inspilllingsutstyr, og ser bort fra at det er en (fantastisk) AC/DC låt - så gir selve gitartonen meg en stor opplevelse, det trigger en hel menge happysynapser i hjernen. Både Angus og Malcholm sammen, og Angus solo. Gibson er kjent for feit lyd og god sustain, pluss selvfølgelig røramp. Det gir muligen en liten referanse for mine lydidealer.

     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Kult tråd😊

    Hvor lang tid man trenger tror jeg kommer mye an på hvor store kompromisser man må inngå i sin søken.

    Jeg tror jeg brukte ca 5 år på å finne og forstå min vei. Med store nok økonomiske midler kunne jeg gjort kort prosess og slått meg til ro etter det, men med åpninger for å følge den digitale utviklingen. Men siden jeg ikke hadde økonomi til å bygge stort dedikert rom med store suber og nok kvalitetshestekrefter på amp-siden måtte jeg bruke mye tid på å oppnå det samme med mindre midler.
    Da tok det ca 20 år😊
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Som en slags foreløpig referanse:

    Om en lytter til gitar tonen her, pluss muligens søttitall inspilllingsutstyr, og ser bort fra at det er en (fantastisk) AC/DC låt - så gir selve gitartonen meg en stor opplevelse, det trigger en hel menge happysynapser i hjernen. Både Angus og Malcholm sammen, og Angus solo. Gibson er kjent for feit lyd og god sustain, pluss selvfølgelig røramp. Det gir muligen en liten referanse for mine lydidealer.

    Kul låt, dog sier det egentlig ingenting om hvordan du liker lyden. Altså din smak på lyd. Låten får du ikke gjort så mye med.

    Men hvordan denne låten høres ut hjemme hos deg avspillt på ditt utstyr får du gjort ganske mye med. Det jeg vil frem til et at om du spiller denne låten hos HOJ og meg så vil denne låten høres ulik ut. Og dra du inn anlegget til "julenissen" så vil det vere 3 ulike måter å servere lyden på. Kanskje lyden hos den ene er midt i blinken. Og de to andre ikke låter slik du ønsker det skal låte. Det betyr ikke at de to andre oppsettene låter feil til eieren.

    Det er denne personlige smaken som jeg vil frem til. Den er svært vanskelig å beskrive.. Men man vet umiddelbart når det treffer.. Derfor må du ut å lytte eller kjøpe masse brukt for å ta med hjem.
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    "Forskjellen blir den samme", dvs at jeg danner meg preferanser i gitartone, f.eks Angus vs Robert Fripp, på samme anlegg. Jeg har ikke noe hierarki over gitaristers tone, alt til sitt bruk, men det Gibson er kjent for gir kanskje en liten pekepinn, når jeg skal førsøke å beskrive hva jeg er ute etter fra et stereo. Nå spiller jo Fripp også på en Gibson riktignok , hehe, men jeg tror likevel det kan gi mening! Typiske beskrivelser av Fripp, er "bunsenbrenner" analytisk tone, vs Angus' klassisk feit varm "vintage" Gibson tone på Marshall.
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Som en slags foreløpig referanse:

    Om en lytter til gitar tonen her, pluss muligens søttitall inspilllingsutstyr, og ser bort fra at det er en (fantastisk) AC/DC låt - så gir selve gitartonen meg en stor opplevelse, det trigger en hel menge happysynapser i hjernen. Både Angus og Malcholm sammen, og Angus solo. Gibson er kjent for feit lyd og god sustain, pluss selvfølgelig røramp. Det gir muligen en liten referanse for mine lydidealer.

    Her ser du hvilken type høyttaler du bør kjøpe basert på musikken du trives best med...


    ac_dc_walk_all_over_you.jpg
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.828
    Antall liker
    50.796
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Kanskje kan vintage være en god vei? Kjøpe high end fra den gang du hørte, og drømte, om hifi du ikke kunne få? Søke å kopiere den lyden du virkelig ville ha back then? Selv finner jeg endel moderne målemessige komponenter dørgende kjedelig mens jeg innser at hørsel sikkert ikke er hva den burde ha vært.. Lykke til 😊
    Da er kjangsen ganske stor for at du blir skuffet, hørsel/smak har nok forrandret seg i fra den tiden(skriver jeg av erfaring)😂
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.242
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    @lydogakustikk skrev det meget bra.
    1.
    Siden du er 50 er hørselen på hell og om 10 år så avrullet at du egentlig ikke nyter noe i nærheten av det et anlegget egentlig gir.Dvs bedre å bruke en god slump penger nå, enn å bruke 10-20år med oppgraderinger og være i mål når det er for sent.

    2.
    Korteste vei til mål er å holde seg til reelle produkter som har noe å si for lyden, dvs sky unna strømforbedrene produkter og dyre kabler, fancy føtter osv.


    3. Høyttaler-og-rom, x3. Hør anlegg hos folk og i butikk og lån hjem, flere ulike og sammenligne A mot B hjemme. Les deg opp på oppstilling og akustikk. Feilplassering av høyttaler og lytter endrer lydbildet drastisk . Men en dårlig høyttaler blir aldri bra. Visse merker er konsekvent dritdårlige, Send PM om du vil høre min mening fra levra…

    4. Når høyttaler er funnet, trengs en forsterker som er solid nok. Les litt om db og watt. En passe lettdrevet høyttaler la oss si 90+db kan klare seg med 60-100 watt , men en på 85db trenger 200+… Med 400 watt forsterker og høyttaler på 96db vil du aldri bruke mer enn 1-5% av forsterkeren

    5. Kilder. Den moderne varianten er Tidal/Roon/ og en streamer , gjerne med DAC innebygget. Lindemann har en grei sak som passer med Roon og ProJect også. Under 10k, Med Roon får du innebygget tonekontroll og DSP. Ikke tro på de som sier det trenge en streamer og DAC til mange titusener, en streamer er en mindatamaskin med innmat for noen 100lapper. Det viktigste er funksjonalitet og brukergrensesnitt.

    Om musikken er det viktigste er du nå i mål. Men Er veien like viktig eller viktigere så introduserer man rørforsterkere og/eller vinyl. Det siste krever at du har en vinylsamling eller er villig til å bruke en formue på LPer som aldri vil måle seg teknisk med streaming/CD. Rørforsterkere -og platespiller-er vakre ( syns jeg) og gir rik anledning til å pusle med rørbytter ( dyrt i lengden ) og utprøving i lange baner , moro syns jeg, og en viktig del av hobbyen. Både rør og vinyl kan låte helt strålende uten å være på topp teknisk , fascinerende hvor dårlig man hører visse feil. Mye løgn i spesifikasjonene på rørforsterkere, men jeg har selv hatt meget god erfaring med Cayin.

    Ekstramateriale
    DSP og romkorreksjon er fremtiden, finnes i form av aktive høyttalere eller forsterkere eller PC eller boksvarianter. En urskog å finne fram i men Lyngdorf er en ferdig pakke ,


    Hadde jeg begynt i dag for å finne et virkelig godt anlegg ville jeg sett på høyttaler i prisklassen 25-60k og inkludert Monitor Audio ,KEF, Dynaudio som basis forsammenligniger, de er seriøse og korrekte Og er greit sammenligningsgrunnlag. Så kan man sjekke ut dyrere greier som Marten som jeg nevner fordi de er de siste høyttalerne jeg hørte på som virkelig imponerte lyttemessig, målemessig aner jeg ikke hvordan de er.
    Forsterker kunne vært Benchmark AHB2, men da trengs en forforsterker itillegg .

    En fordel med med butikkjøp er å kunne låne med hjem å prøve før kjøp, mest aktuelt og nødvendig for høyttalere. Bruktkjøp kan fort bli en evig runddans men om man kjøper og selger for samme pris taper man ikke nødvendigvis så mye

    Lykke til

    Høyttaler>forsterker>kilde>
     
    Sist redigert:

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Flott, takk!
    Jeg var tidlig ute med .flac og digital avspilling, har basert meg utelukkende på det siden midten av 00 tallet. Har også en ti-femten år gammel Xindac dac med rør. Den er ypperlig. Når det gjelder DAC oppgradering kommer jeg til å a ta en "objektivist" og kjøre en Topping, og ikke noensinne gruble mer over DAC.

    DPS er nytt for meg, det eksisterte ikke på nittitallet såvidt jeg husker, det blir spennende. Bet meg godt merke i hva lydogakkustikk sa, og fikk også oppleve med "selvhør" hos HoJ. Equalizer var fy-fy på nittitallet, men ser nå ut til å ha blitt noenlunde rehabilitert og tatt inn i varmen igjen. ihvertfall kommer jeg til å kikke på equalizer.
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    6.591
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Dette med at man hører kjempedårlig når man blir eldre er vel litt overdrevet. Man mister noe i toppen, men det kan jo kompenseres for med DSP - og det man mister mest av er vel over 10khz, der skjer det ikke SÅ mye som man kanskje blir villedet til å tro. :)
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Dette med at man hører kjempedårlig når man blir eldre er vel litt overdrevet. Man mister noe i toppen, men det kan jo kompenseres for med DSP - og det man mister mest av er vel over 10khz, der skjer det ikke SÅ mye som man kanskje blir villedet til å tro. :)
    Helt enig! har forøvrig Tinnutis. Det første halve året hadde jeg nærmest panikk, men nå må jeg minnes på at jeg har tinnitus. Heldigvis ikke den mest angrepne, veldig moderat tilfelle - flaggermus i det ene øret og hvitt tv-støy i det andre, men helt og fullt levelig, hehe.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.697
    Antall liker
    21.543
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Greia med redusert hørsel, tinnitus og slikt er at det ikke har så mye å si for hva man liker, eller ens evne til å dissekere et anleggs tonalitet for den saks skyld.
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Nar det gjelder alder, tenker jeg mest på andre ting. Man vet aldri hva som kommer til å skje. Statistisk sett hender det mye og raskt rundt midten av søttiåra, på forskjellige helsemessige områder. De fleste kan forhindre mye med sunn fornuft, noe jeg ikke akkurat har et overskudd av.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.697
    Antall liker
    21.543
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jepp. Selv om man har vært flink gutt og passet på ørene får man lite gjort med tildelte gener. Det som kommer kommer.

    Tilbake til saken: Det virker på meg som at du liker høyttalere og rom som folk som driver med uforsterket musikk (både som utøvere og tilhørere) liker. Kanskje @ottone kan gi deg hjelp på veien?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvis ideen er Topping, "og være ferdig med det", hvorfor ikke basere resten på komponenter som er i synergi med denne? Feks vil kanskje ikke noen rør og enkelte horn-konstruksjoner være helt optimalt ifht hva du søker å oppnå @Makrellen ? Ikke dermed sagt at dine gamle opplevelser blir de samme som før.. Skal ikke være lett, eller kanskje det er akkurat det, lett... Fasit har du selv :)
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Takk!
    Rør er ikke noe for meg, av rent praktiske årsaker i tillegg. Har hørt noen anlegg, og har en Music Angel selv, noen var fantastiske, særlig på akustisk jazz og vokalmusikk og den type ting, men det blir som å skaffe seg en hund. Masse ansvar og vedlikehold, man må ha interessen. Jeg gav opp da jeg forsto at bias måtte justeres manuelt hos meg, centimeter fra dødelige strømførende komponenter!
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.835
    Antall liker
    16.055
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Siden du like Gradientene til HoJ så er vel det et greit sted å starte. Om du ikke orker å vente til det dukker opp noen på brukten så er det vel bare til å overbevise @HoJ om at han trenger noe nyere og bedre 😜
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Les litt om db og watt. En passe lettdrevet høyttaler la oss si 90+db kan klare seg med 60-100 watt , men en på 85db trenger 200+… Med 400 watt forsterker og høyttaler på 96db vil du aldri bruke mer enn 1-5% av forsterkeren
    Jeg lurer faktisk på dette. Da jeg skaffet meg rørforsterker skaffet jeg meg også et par Klipsh rf82, som er lettdrevne på 90db. Etterhvert som rørprosjektet ble satt på hylla, tjenestegjorde Kipsch'ene i surroundsystemet. Først en Yamaha rx v2067 til en rundt 14 tusen, på 130 Watt pr kanal. Den tok kvelden etter rundt 6-7 år, og ble erstattet av en svakere Marantz. På moderat volum lyder de omtrent likt, men når man drar på litt er Mrantzen veldig mye dårligere og vrengende, om det er riktig terminologi. Har fått meg på å lure om kraftige og strømsterke forsterkere er et gode uansett hvor lettdrevne høyttalerene er?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.697
    Antall liker
    21.543
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du har jo muligheten til å frigjøre deg fra den gamle hifi-tankegangen om at én forsterkerkanal skal drive en hel høyttaler.
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Snakker du om Bi-type ting? det må jeg lese meg opp på, takk!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.697
    Antall liker
    21.543
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tenker på høyttalersystemer som du setter en forforsterker foran. Eksempler:

    https://www.bang-olufsen.com/en/no/speakers/beolab-18



     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Det høres veldig bra ut, takk!. Må ta en psykologisk vurdering på aktive høytalere, som nevnt er det å få en "warm and fuzzy feeling inside" også viktig for meg som tradisjonalist, haha!
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Sånn personlig, wiim mini, topping dac/pre, icepower eller ncore, monitor audio eller arendal, + en sub eller to. Kanskje med en dsp løsning og litt akustisk tiltak i rommet, da har du kommet i mål med relativt lite penger.
    Hilsen en annen femtiåring
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det høres veldig bra ut. Må ta en psykologisk vurdering på aktive høytalere, som nevnt er det å få en "warm and fuzzy feeling inside" også viktig for meg, haha!
    Snakker du om "forvrengning" nå ? :) ...Noen av de største opplevelsene jeg har hatt er med høyttalere og forsterkere som ikke er en drøm for en som sitter med målemic å lytter , eller ser etter å publisere sine kurver :).. Hvis det er akustisk som er tingen er jeg ikke i tvil.. En god fulltone. Du får ikke med stjernestøv i toppen, ikke bassen som river huset ditt.. Men fravær av filter og tonen rett ifra et godt element kan være besnærende..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn