Diverse Hi-fi korrekt?

xnn3882

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2009
Innlegg
185
Antall liker
21
Torget vurderinger
18
Hva menes egentlig med hifi-korrekt?
Ofte sies det at denne høyttaleren er mer hifi-korrekt? Hva betyr egentlig det? Hva er korrekt?
Nøytral lyd? Er mine Kudos C2 korrekte fordi de er veldig nøytrale?
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
Hifi korrekt er et relativt begrep og således like subjektivt... :) Det brukes veldig ofte om Nøytrale produkter som ikke gir noen egenfarging av lyden og mest mulig lineær frekvenslinje av lyd. -Av mange beskrevet som dørgende kjedelig lyd, mens andre syns det er å foretrekke...
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Kudos C2 er vel ikke veldig nøytrale de? Har hatt C20 og de synes jeg var mere nøytrale enn hva jeg har hørt C2 være hos en kompis.
Dog er det knallgode HT, ingenting å si på det, men jeg kjenner lett igjen Kudos lyden for å si det sånn:)

EDIT: hifikorrekt må vel være at alle parametre står passelig i forhold til hverandre og danner et naturlig lydbilde? Se det, der har man et begrep til;)
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Det er kun ein person som kan fortelle deg ka som er nøytral,og det er deg sjøl naturligvis.
Hifikorrekt er vel meint å vere tro mot opptaket,men fasiten på det er vel strengt tatt vanskelig å vite.

Den åpenbare faren med utprega nøytral lyd etter dagens standard,er at du må velge musikk etter anleggets smak,og ikkje omvendt som det bør vere.
Strengt tatt burde ein hatt 2 anlegg,ett til Black Sabbath/Johnny Winter og ett til plater med maks lydkvalitet.(ofte dårleg musikk på slike plater:)

Mvh.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Strengt tatt burde ein hatt 2 anlegg,ett til Black Sabbath/Johnny Winter og ett til plater med maks lydkvalitet.(ofte dårleg musikk på slike plater:)

Mvh.
Hehe... Helt sant, men det er mulig å få til det, men da må man inn med EQ og det er vel ikke helt lov....? Kjører selv med DSpeaker Antimode dualcore og har et presett for rock/metall og ett for jazz og vokalmusikk.

Fungerer godt det....
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg har bare en (1) EQ jeg... og den funker på all musikk.... ;)

Hifi-politisk korrekt ... tja, hva er nå det? Riktig produsentnavn og godt likt i hifi-pressen?
 
U

utgatt60135

Gjest
Er mine Kudos C2 korrekte fordi de er veldig nøytrale?
Kudos C2 har jeg såvidt eid og de er ikke HiFi korrekte, alså ikke helt nøytrale. Der er mykere, mørkere og rundere i klangen enn nøytrale høyttalere. Mer "fløyel" er en annen måte å si det på. Det på godt og vondt, imo.

HiFi korrekt - ingen egenlyd. Ideelt sett.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Hifi-korrekt er i bunn og grunn et innesnødd uttrykk, helt på line med det avsindig stupide "fnidder".. Enten låter noe naturlig, eller det gjør det ikke.
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Definér "naturlig"!


....Ser du? Dette kan vi holde på med i all evighet. ;)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Så Hifi-korrekt gir mer mening som uttrykk enn "naturlig"??

I så fall er vi virkelig ute og kjører.....
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tja. Det spørs om du er i "helt likt som på innspillingen"- eller i "realistisk lydende instrumenter"-leiren, det. ;) Poenget mitt er at denne sjargongen ikke akkurat har noen omforent tolkning eller betydning blant de som bruker den.

Selv vil jeg tro uttrykkene betyr omtrent det samme, men "hifi-korrekt" brukes gjerne med negativt fortegn og "nøytalt" med positivt. Nemlig at en komponent ikke farger lyden i noen retning.

For å presisere, kan én person mene at "naturlig" er helt identisk frekvenskurve som på innspillingen, mens en annen kan mene at dette blir "sterilt", og trenger rør og horn for å låte organisk og ...wait for it: naturlig.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det eneste vi kan vite noe om, er hvorvidt instrumentene låter naturlig. "Helt likt innspillingen" er en illusjon all den tid ingen av oss kan sies å vite noe om akkurat det, siden vi umulig (i de aller fleste tilfeller!) kan ha vært tilstede i innspillingsøyeblikket. Har man innsikt i hvordan et instrument lyder i virkeligheten, blir dermed refereansen hvorvidt et komponent makter å gjengi illusjonen av og lyden av et gitt instrument.

Personlig kan jeg ikke se noen grunn i verden til å søke mot noe annet enn realistisk, naturlig og overbevisende gjengivelse av instrumenter. Men det er meg.
Finnes det virkelig noe alternativ??
 
Sist redigert:

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Hifikorrekt er for meg å skjele bort til de utstyrsgutta som vet hva riktig, nøytral og naturlig (hva er naturlig lissom??) lyd er. Etter et halvlangt liv med muzak på plate, et par-tre konserter over/under beltestedet, samt noen turer som flue (øre?) på veggen i studio med band vet jeg søtten. Kan et anlegg gjengi musikk 10 timer om dagen, sju dager i uka uten at jeg går lei, er det subjektivt tilfredstillende. "Korrekt" for meg, ikke hifi (som hva er det?), men engasjerende. Muligens lett erotisk siden det innebærer noe stash som går på strøm, lyser (?) og avspiller musikk, gjerne i svart form, roterende på en tallerken.

Det går fint an å gjenfortelle opplevelser med teknisk utstyr, være enig om egenskaper og prestenda , påpeke styrker/svakheter, men påberope seg mullahstatus som enkelte gjør, ikke faen.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Hifi-korrekt er i bunn og grunn et innesnødd uttrykk, helt på line med det avsindig stupide "fnidder".. Enten låter noe naturlig, eller det gjør det ikke.
Åååh. Nå kom jeg på hvordan jeg savner uttrykket "fnidder". Hvorfor brukes det ikke mer.

Noen må ta grep nå slik at vi får det tilbake.
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
En gjennomgående hifikorrekt presentasjon med naturlig rike klangfarger uten antydning til fnidder er vel det vi vil ha:cool:

Disse uttrykkene som kan bety så mangt sett i forskjellig lys, bidrar i ny og ne med å sette en inn i hva evt. en skribent har villet formidle i den aktuelle sammenhengen.. Eeh. Ja noe sånt.
 
S

Syncrolux

Gjest
Fnidder... er det en sykdom eller ?

Hjelp doktor, jeg tror jeg har fått fnidder på rørsoklene!
- Nuvel. Ta så to decibel klangfarge uten fasefeil for hver 45ende omdreining til fnidderet har avtatt.
 
U

utgatt60135

Gjest
Det eneste vi kan vite noe om, er hvorvidt instrumentene låter naturlig. "Helt likt innspillingen" er en illusjon all den tid ingen av oss kan sies å vite noe om akkurat det, siden vi umulig (i de aller fleste tilfeller!) kan ha vært tilstede i innspillingsøyeblikket. Har man innsikt i hvordan et instrument lyder i virkeligheten, blir dermed refereansen hvorvidt et komponent makter å gjengi illusjonen av og lyden av et gitt instrument.

Personlig kan jeg ikke se noen grunn i verden til å søke mot noe annet enn realistisk, naturlig og overbevisende gjengivelse av instrumenter. Men det er meg.
Finnes det virkelig noe alternativ??
Det er vel nettopp her forskjellen på noen av oss kommer frem. De som sier de ikke kan vite noe om innspilling og dermed fokuserer helt og holdent på hvordan HiFi´n formidler inntrykket de har fra akustiske konserter. Og for håpentligvis flere enn meg som innser at innpillinger langt i fra er perfekte og kan avvike fra naturlig, noe som kan forårsake at høyttalere som Kudos fremstår naturlig men kanskje ikke er så hifi korrekte. HiFi korrekt er kanskje ikke noe godt ord, men forklarende på den måten at de endrer lydkarateristikken minst mulig. Nøytrale anlegg er ikke nødvendigvis de som får de fleste innspillinger til å låte mest mulig naturlig. Kropp på tonen og fyldighet er noe jeg mener er vanskelig for ikke å si umulig å opprettholde lagret og høyttalere som er litt fyldigere, rundere og mørkere i klangen kan få enkelte til å tro at de er mer korrekte fordi det låter mer naturlig mens de kanskje i virkeligheten tilfører denne karakteristikken som er gått tapt som elektrisk signal.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Jaja, Lyngen. Vi er dypt uenige. Mener du i fullt alvor at klangfarger og "kropp på tonen" ikke lar seg lagre i opptaksform???

Jeg har aldri påstått at opptak er perfekte, men jeg har mer enn en gang hevdet at det finnes langt flere elendige avspillinger enn det finnes elendige innspillinger. Likevel kan vi faktisk ikke vite så mye om hva som var intensjonene i opptaksøyeblikket, all den tid vi ikke var der. Så hva som er avvik fra opptaksøyeblikket blir ikke akkurat lett å uttale seg om. Med mindre man var der.

Hva er det da som gjenstår som referansepunkt? Jo, netopp troverdighet mht instrumenter og klang. Høres en Steinway Grand ut som det flygelet det faktisk er, eller et closemikka bedehuspiano?
 
Sist redigert:
U

utgatt60135

Gjest
"Korrekt" for meg, ikke hifi (som hva er det?), men engasjerende.
Min erfaring er i allefall at både "driter i nøytralitet" og "nøytralitet" idealene kan låte engasjerene og ikke låte engasjerende. Jeg tror at de aller aller fleste kan enes i at engasjerende er nøkkelordet for god musikknytelse uansett lydfilosofi. Og husk for all del at vane spiller en stor rolle og at vi tilfredstillelse dermed kan oppleves forskjellig.

Så mitt motto er som vanlig å ikke henge seg fast i sin egen boble og forstå at ting oppleves forskjellig fra person til person. Jeg har all forståelse for "romantikere", men hvorfor opplever jeg mindre fortåelse andre veien? At man også kan nyte musikk like godt uten romatikk fra HiFi´n? Og ja, HiFi betyr alså høy troverdighet. En som har så lite egenlyd som overhodet mulig, lik det eller ikke. Jeg liker ikke tydelig egenlyd, men forstår godt de som liker det :).
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
ikke kall meg romatinker Lyngen, heller kyniker, og min boble er best, for meg.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Hva i himmelens navn er det som får deg til å sette likhetstegn mellom realistisk klang og instrumentlyd og egenlyd og romantikk??? Er ting unøytralt når det låter naturlig i din verden?
 
U

utgatt60135

Gjest
Jaja, Lyngen. Vi er dypt uenige. Mener du i fullt alvor at klangfarger og "kropp på tonen" ikke lar seg lagre i opptaksform

Jeg har aldri påstått at opptak er perfekte, men jeg har mer enn en gang hevdet at det finnes langt flere elendige avspillinger enn det finnes elendige innspillinger. Likevel kan vi faktisk ikke vite så mye om hva som var intensjonene i opptaksøyeblikket, all den tid vi ikke var der. Så hva som er avvik fra opptaksøyeblikket blir ikke akkurat lett å uttale seg om. Med mindre man var der.

Hva er det da som gjenstår som referansepunkt? Jo, netopp troverdighet mht instrumenter og klang. Høres en Steinway Grand ut som det flygelet det faktisk er, eller et closemikka bedehuspiano?
Vi er sjeldne enige vi to. Ja dette mener jeg i fullt alvor. Jeg har aldri sett på innspilliger som 100% naturtro. Jeg har aldri hørt noen anlegg som formidler klangfarger og romklang slik man hører live. Ikke engang millionanlegg. Såkalte naturlige anlegg låter i mine ører litt farget eller så har "korrekte anlegg" mangler. Jeg kan ikke bevise dette, men det er bare mine erfaringer og inntrykk. Å sammenligne direkte et flygel med opptaket blir for enkelt for meg. Jeg har alltid også innspillinger og mangler i bakhodet.

Hvorfor dominerer rolig jazz på hifimesser? Hvorfor spilles det sjelden annen musikk? Fordi det er veldig mye middelmådighet på lydinnspillinger når alle sjangre medregnes. Det spilles rolig jazz fordi det låter stort sett bra uansett og rock f.eks (som dominerer hos meg) vil ofte fremstille HiFi i et dårligere lys.
 
U

utgatt60135

Gjest
Hva i himmelens navn er det som får deg til å sette likhetstegn mellom realistisk klang og instrumentlyd og egenlyd og romantikk Er ting unøytralt når det låter naturlig i din verden?
Skjønte ikke helt første setningen, men ja for meg kan anlegg både låte tilsynelatende mer naturlig og samtidig farget. Man kan "jukse" litt for å få til en bestemt klang som tilsynelatende er mer naturlig men som i vrikeligheten er bevisst tunet frem av tilverker. Kudos C2 mener er et godt eksempel på det.
 
U

utgatt60135

Gjest
Hva er det da som gjenstår som referansepunkt? Jo, netopp troverdighet mht instrumenter og klang. Høres en Steinway Grand ut som det flygelet det faktisk er, eller et closemikka bedehuspiano?
For meg har opptak mer enn som konsertgjenger sitte i bakhodet fra da jeg begynte å lyttet til spesielt klassisk musikk for mer enn 20 år siden. Jeg ble nesten litt sjokkert over diskusjonen over at "pinpoiting" er unaturlig og en HiFi greie da jeg begynte å diskutere her (den diskusjonen har blitt borte nå ser det ut til). At ikke alle visste at dette helt naturlig lar seg gjøre fra et opptaks ståsted. Og egentlig synes jeg det er litt merkelig at flere mener at klangfarger og klangrom ikke lar seg videreføre elekronisk i virkelig realistisk målestokk. Opptakstekniske utfordringer synes for meg undervurdert blant endel HiFi folk.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Du er ekstremt utydelig, Lyngen. For å si det diplomatisk. Dette med at klang og kropp ikke lar seg ta opp er jo din eget høyst merkelige påstand lenger oppe i tråden!
Du bekrefter også dette standbuktet når jeg spør deg direkte. Nå undres du over folks påstander om det samme. Enten er jeg ekstremt trøtt, eller du er utydelig, forvirret og inkonsekvent. Hva mener du egentlig??
 
U

utgatt60135

Gjest
Du er ekstremt utydelig, Lyngen. For å si det diplomatisk. Dette med at klang og kropp ikke lar seg ta opp er jo din eget høyst merkelige påstand lenger oppe i tråden!
Du bekrefter også dette standbuktet når jeg spør deg direkte. Nå undres du over folks påstander om det samme. Enten er jeg ekstremt trøtt, eller du er utydelig, forvirret og inkonsekvent. Hva mener du egentlig??
Nja, du er nok for trøtt. At klang og kropp ikke lar seg ta opp til at det er vanskelig å oppta 100% naturlig er i mitt hode et meget stort sprang så du må ta deg litt kaffe eller hoppe til køys ;). Jeg sier at det er en betydelig svakhet med opptak ikke total mangel om du evner å nyansere litt.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Hi-fi korrekt blir litt smør på flesk. Hi-fi i seg selv betyr vel høy troverdighet eller naturtro/naturlig.
Ellers synes jeg Lyngen kommer med veldig mye fornuftig her, selv om noen tilårskommene ører ikke er helt enig;)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.518
Antall liker
102.833
Torget vurderinger
23
"Hifi-korrekt" er enda et et meningsløst ord i seg selv, i hvertfall dersom en prøver å lage en objektiv definisjon. Og subjektivt kan det jo bli akkurat det du selv ønsker det skal være. For min egen del blir ordet da sterkt negativt ladet, mens det for andre godt kan være et definitivt kvalitetsstempel. Kommer an på ørene som ser...
 
S

Syncrolux

Gjest
Hvorfor dominerer rolig jazz på hifimesser? Hvorfor spilles det sjelden annen musikk? Fordi det er veldig mye middelmådighet på lydinnspillinger når alle sjangre medregnes. Det spilles rolig jazz fordi det låter stort sett bra uansett og rock f.eks (som dominerer hos meg) vil ofte fremstille HiFi i et dårligere lys.

Ja - fordi så og si alt som finnes av stereoanlegg låter "høggorm". Derfor spiller man "snill" musikk for å ikke provosere fram alle unotene i utstyret.....
 
U

utgatt60135

Gjest
Hvorfor dominerer rolig jazz på hifimesser? Hvorfor spilles det sjelden annen musikk? Fordi det er veldig mye middelmådighet på lydinnspillinger når alle sjangre medregnes. Det spilles rolig jazz fordi det låter stort sett bra uansett og rock f.eks (som dominerer hos meg) vil ofte fremstille HiFi i et dårligere lys.

Ja - fordi så og si alt som finnes av stereoanlegg låter "høggorm". Derfor spiller man "snill" musikk for å ikke provosere fram alle unotene i utstyret.....

Tenk deg litt om....

Produsenter som lager rådyre høyttalere og bruker de aboslutt beste materialer. Timer på timer med testing og lytting.
Produsenter som bruker mye, mye tid på å lage musikk.

Hvem er mest opptatt av lydkvalitet?

For HiFi entusiaster er det sikkert mye lettere å skylde på andre produsenter enn plater man har kjær og som det er umulig å få gjort noe med. High-end og musikkbransjen er ikke alltid på lag. Ved kommersiell musikk er ikke lydkvalitet vesentlig slik det er med high-end utstyr. Det finnes unntak så klart. Det er mye bra innen jazz, klassisk og akustisk. Men å tro at disse sjangrene er ideelle referanser for naturlighet hjemme i stua er nokså naivt spør du meg. Man må prøve å skille mellom det som ligger på plata og hva som kommer fra anlegget. Om man ikke klarer å skille mellom det så kan man i alllefall prøve å være litt åpen for at elektronisk opptak ikke er perfekte kopier av virkeligheten og ha i mente at det ikke nødvendigvis alt skylles HiFi utstyret. HiFi er selvsagt heller ikke optimale, men det er heller ikke kjeden før.
 
S

Syncrolux

Gjest
Det er litt uklart hva du mener... men det er vel ingen som faktisk går rundt og tror at innspilt musikk ER virkeligheten, eller vil låte som virkeligheten? Innspilt musikk er et abstrakt, take it or leave it. Men i de aller fleste tilfeller låter det "bra", vel å merke når innspillingen ikke er tilført enorme mengder med klipping og forvrengning, aka "loudness war".

Produsenter som lager rådyre høyttalere bruker IKKE det meste av tida si på testing og lytting. Det er bare å se på måleresultater og høre hvordan det spiller det, så skjønner du jo det... Mesteparten av tida går med på det som skal selge produktet - design, markedsføring, osv...
 
S

sorgenfri

Gjest
Hvis man vet hvilket utstyr et studio har. Hvilke monitorer produsenten har på bordet - Og man kjøper identiske monitorer selv, da blir vel lyden " hifi korrekt" på den aktuelle skiva?

Men så kommer jo alle de andre variablene inn..Hvem ønsker vel å benytte kabler til 10,- kr meteren?
 
S

Syncrolux

Gjest
Nei det gjør det ikke, for man benytter normalt flere forskjellige høyttalere i studio. Dessuten har man ikke de samme høyttalerne når plata mastres.... eller det samme rommet. En slik tilnærming er i praksis helt umulig. Og når man hører hvordan det låter i mange studioer så er nok det en type lyd de færreste kunne tenkt seg hjemme.

Høyttalerkabler til 10 kr/meteren er litt i tynneste laget kanskje, man må opp i 15 kr/m for å få 2,5 kvadrat.
 
S

sorgenfri

Gjest
Var det jeg tenkte!!

Derfor lytter jeg til musikk slik JEG liker det.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
^ Et komplett lytterom pr plate? Med rundt om regnet 2k plater så trenger jeg en liten landsby med lydstudioer. Det kan bli litt upraktisk.

mvh
KJ
 
S

Syncrolux

Gjest
Det er vel ingen grunn til å gjøre noe annet?
Men dessverre så lytter mange til musikk slik hifipressen eller hifibutikken eller hifikompiser vil at du skal gjøre det. Vi er flokkdyr.
 
U

utgatt60135

Gjest
Hvis man vet hvilket utstyr et studio har. Hvilke monitorer produsenten har på bordet - Og man kjøper identiske monitorer selv, da blir vel lyden " hifi korrekt" på den aktuelle skiva?
I realiteten er monitorer som er i bruk uvesenlig for oss. Det er ikke endel av skiven uansett om det har påvirket justeringene.
 
Topp Bunn