Hehe... Helt sant, men det er mulig å få til det, men da må man inn med EQ og det er vel ikke helt lov....? Kjører selv med DSpeaker Antimode dualcore og har et presett for rock/metall og ett for jazz og vokalmusikk.Strengt tatt burde ein hatt 2 anlegg,ett til Black Sabbath/Johnny Winter og ett til plater med maks lydkvalitet.(ofte dårleg musikk på slike plater
Mvh.
Kudos C2 har jeg såvidt eid og de er ikke HiFi korrekte, alså ikke helt nøytrale. Der er mykere, mørkere og rundere i klangen enn nøytrale høyttalere. Mer "fløyel" er en annen måte å si det på. Det på godt og vondt, imo.Er mine Kudos C2 korrekte fordi de er veldig nøytrale?
Åååh. Nå kom jeg på hvordan jeg savner uttrykket "fnidder". Hvorfor brukes det ikke mer.Hifi-korrekt er i bunn og grunn et innesnødd uttrykk, helt på line med det avsindig stupide "fnidder".. Enten låter noe naturlig, eller det gjør det ikke.
Det er vel nettopp her forskjellen på noen av oss kommer frem. De som sier de ikke kan vite noe om innspilling og dermed fokuserer helt og holdent på hvordan HiFi´n formidler inntrykket de har fra akustiske konserter. Og for håpentligvis flere enn meg som innser at innpillinger langt i fra er perfekte og kan avvike fra naturlig, noe som kan forårsake at høyttalere som Kudos fremstår naturlig men kanskje ikke er så hifi korrekte. HiFi korrekt er kanskje ikke noe godt ord, men forklarende på den måten at de endrer lydkarateristikken minst mulig. Nøytrale anlegg er ikke nødvendigvis de som får de fleste innspillinger til å låte mest mulig naturlig. Kropp på tonen og fyldighet er noe jeg mener er vanskelig for ikke å si umulig å opprettholde lagret og høyttalere som er litt fyldigere, rundere og mørkere i klangen kan få enkelte til å tro at de er mer korrekte fordi det låter mer naturlig mens de kanskje i virkeligheten tilfører denne karakteristikken som er gått tapt som elektrisk signal.Det eneste vi kan vite noe om, er hvorvidt instrumentene låter naturlig. "Helt likt innspillingen" er en illusjon all den tid ingen av oss kan sies å vite noe om akkurat det, siden vi umulig (i de aller fleste tilfeller!) kan ha vært tilstede i innspillingsøyeblikket. Har man innsikt i hvordan et instrument lyder i virkeligheten, blir dermed refereansen hvorvidt et komponent makter å gjengi illusjonen av og lyden av et gitt instrument.
Personlig kan jeg ikke se noen grunn i verden til å søke mot noe annet enn realistisk, naturlig og overbevisende gjengivelse av instrumenter. Men det er meg.
Finnes det virkelig noe alternativ??
Min erfaring er i allefall at både "driter i nøytralitet" og "nøytralitet" idealene kan låte engasjerene og ikke låte engasjerende. Jeg tror at de aller aller fleste kan enes i at engasjerende er nøkkelordet for god musikknytelse uansett lydfilosofi. Og husk for all del at vane spiller en stor rolle og at vi tilfredstillelse dermed kan oppleves forskjellig."Korrekt" for meg, ikke hifi (som hva er det?), men engasjerende.
Vi er sjeldne enige vi to. Ja dette mener jeg i fullt alvor. Jeg har aldri sett på innspilliger som 100% naturtro. Jeg har aldri hørt noen anlegg som formidler klangfarger og romklang slik man hører live. Ikke engang millionanlegg. Såkalte naturlige anlegg låter i mine ører litt farget eller så har "korrekte anlegg" mangler. Jeg kan ikke bevise dette, men det er bare mine erfaringer og inntrykk. Å sammenligne direkte et flygel med opptaket blir for enkelt for meg. Jeg har alltid også innspillinger og mangler i bakhodet.Jaja, Lyngen. Vi er dypt uenige. Mener du i fullt alvor at klangfarger og "kropp på tonen" ikke lar seg lagre i opptaksform
Jeg har aldri påstått at opptak er perfekte, men jeg har mer enn en gang hevdet at det finnes langt flere elendige avspillinger enn det finnes elendige innspillinger. Likevel kan vi faktisk ikke vite så mye om hva som var intensjonene i opptaksøyeblikket, all den tid vi ikke var der. Så hva som er avvik fra opptaksøyeblikket blir ikke akkurat lett å uttale seg om. Med mindre man var der.
Hva er det da som gjenstår som referansepunkt? Jo, netopp troverdighet mht instrumenter og klang. Høres en Steinway Grand ut som det flygelet det faktisk er, eller et closemikka bedehuspiano?
Skjønte ikke helt første setningen, men ja for meg kan anlegg både låte tilsynelatende mer naturlig og samtidig farget. Man kan "jukse" litt for å få til en bestemt klang som tilsynelatende er mer naturlig men som i vrikeligheten er bevisst tunet frem av tilverker. Kudos C2 mener er et godt eksempel på det.Hva i himmelens navn er det som får deg til å sette likhetstegn mellom realistisk klang og instrumentlyd og egenlyd og romantikk Er ting unøytralt når det låter naturlig i din verden?
For meg har opptak mer enn som konsertgjenger sitte i bakhodet fra da jeg begynte å lyttet til spesielt klassisk musikk for mer enn 20 år siden. Jeg ble nesten litt sjokkert over diskusjonen over at "pinpoiting" er unaturlig og en HiFi greie da jeg begynte å diskutere her (den diskusjonen har blitt borte nå ser det ut til). At ikke alle visste at dette helt naturlig lar seg gjøre fra et opptaks ståsted. Og egentlig synes jeg det er litt merkelig at flere mener at klangfarger og klangrom ikke lar seg videreføre elekronisk i virkelig realistisk målestokk. Opptakstekniske utfordringer synes for meg undervurdert blant endel HiFi folk.Hva er det da som gjenstår som referansepunkt? Jo, netopp troverdighet mht instrumenter og klang. Høres en Steinway Grand ut som det flygelet det faktisk er, eller et closemikka bedehuspiano?
Nja, du er nok for trøtt. At klang og kropp ikke lar seg ta opp til at det er vanskelig å oppta 100% naturlig er i mitt hode et meget stort sprang så du må ta deg litt kaffe eller hoppe til køys . Jeg sier at det er en betydelig svakhet med opptak ikke total mangel om du evner å nyansere litt.Du er ekstremt utydelig, Lyngen. For å si det diplomatisk. Dette med at klang og kropp ikke lar seg ta opp er jo din eget høyst merkelige påstand lenger oppe i tråden!
Du bekrefter også dette standbuktet når jeg spør deg direkte. Nå undres du over folks påstander om det samme. Enten er jeg ekstremt trøtt, eller du er utydelig, forvirret og inkonsekvent. Hva mener du egentlig??
Hvorfor dominerer rolig jazz på hifimesser? Hvorfor spilles det sjelden annen musikk? Fordi det er veldig mye middelmådighet på lydinnspillinger når alle sjangre medregnes. Det spilles rolig jazz fordi det låter stort sett bra uansett og rock f.eks (som dominerer hos meg) vil ofte fremstille HiFi i et dårligere lys.
Ja - fordi så og si alt som finnes av stereoanlegg låter "høggorm". Derfor spiller man "snill" musikk for å ikke provosere fram alle unotene i utstyret.....
Hvorfor dominerer rolig jazz på hifimesser? Hvorfor spilles det sjelden annen musikk? Fordi det er veldig mye middelmådighet på lydinnspillinger når alle sjangre medregnes. Det spilles rolig jazz fordi det låter stort sett bra uansett og rock f.eks (som dominerer hos meg) vil ofte fremstille HiFi i et dårligere lys.
Ja - fordi så og si alt som finnes av stereoanlegg låter "høggorm". Derfor spiller man "snill" musikk for å ikke provosere fram alle unotene i utstyret.....
Tenk deg litt om....
Produsenter som lager rådyre høyttalere og bruker de aboslutt beste materialer. Timer på timer med testing og lytting.
Produsenter som bruker mye, mye tid på å lage musikk.
Hvem er mest opptatt av lydkvalitet?
For HiFi entusiaster er det sikkert mye lettere å skylde på andre produsenter enn plater man har kjær og som det er umulig å få gjort noe med. High-end og musikkbransjen er ikke alltid på lag. Ved kommersiell musikk er ikke lydkvalitet vesentlig slik det er med high-end utstyr. Det finnes unntak så klart. Det er mye bra innen jazz, klassisk og akustisk. Men å tro at disse sjangrene er ideelle referanser for naturlighet hjemme i stua er nokså naivt spør du meg. Man må prøve å skille mellom det som ligger på plata og hva som kommer fra anlegget. Om man ikke klarer å skille mellom det så kan man i alllefall prøve å være litt åpen for at elektronisk opptak ikke er perfekte kopier av virkeligheten og ha i mente at det ikke nødvendigvis alt skylles HiFi utstyret. HiFi er selvsagt heller ikke optimale, men det er heller ikke kjeden før.
I realiteten er monitorer som er i bruk uvesenlig for oss. Det er ikke endel av skiven uansett om det har påvirket justeringene.Hvis man vet hvilket utstyr et studio har. Hvilke monitorer produsenten har på bordet - Og man kjøper identiske monitorer selv, da blir vel lyden " hifi korrekt" på den aktuelle skiva?