Diverse Hi-fi korrekt?

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.649
Antall liker
3.283
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Mens dere har rotet dere bort (?) i diskusjoner rundt begreper har jeg spilt ei plate: Radiohead sitt mesterverk "OK computer" - ironisk nok avspilt via en vintage Denon vinylsnurrer, via en Lyngdorf forsterker med romkorreksjon og ut gjennom slanke aluminiumshøyttalere fra Piega. Et herlig sammensurium av motsetninger koblet sammen med en kopp nespresso kaffee ble likevel en opplevelse for sjelen. Nå er jeg klar for en ny dag! Hifi korrekt eller nøytalt? Who fu***ng cares?!
Ha en strålende dag!
 
Sist redigert:
U

utgatt60135

Gjest
Ok, mulig vi har forskjellig tolkning av engasjerende. For meg er det tett knyttet mot start/stopp egenskaper, raise-time, hurtighet, drama eller hva man enn kaller det. Ikke om det er varmtlydende/fyldig eller ikke.

Jeg spiller også rundt 80% relativt dårlige innspillinger, men løser det med at jeg ikke spiller høyt i sweetspot. Generelt liker jeg å spille rock mens jeg gjør andre ting, mens gode innspillinger som klassisk, vokalt, jazz ol nytes gjerne i stolen i rett posisjon. Er innspilligene spesielt dårlige så hjelper det masse å ikke spille altfor høyt. Jeg tror dette har mye med vane å gjøre også. Man kan vennes til en annen lydsignatur også. Kanskje jeg velger mer farga anlegg neste gang :)?
Det der var ei merkelig prioritering.
Du velger et anlegg som passer ca 20% av dine plater,så tvinger du deg sjøl til bla lavt volum og husarbeid på plater med middels kvalitet.

Eg skjønner ingenting.

Mvh.
Jeg er strålende fornøyd med anlegget som jeg har hatt bra lenge nå og har ingen planer om endringer. Jeg prøvde å bytte til "snillere" anlegg med det store problemet er at det ikke låt langt nær så ENGASJERENE. Som sagt så er det det aller viktigste sammen med transparenthet. Å beholde åpenhet og engasjament sammen med hakket snillere gjengivelse er alfor dyrt for meg. Det er heller som sagt intet problem da jeg sjelden sitter i sweetspot på rock som jeg som oftes spiller uansett. Jeg har med andre ord nesten aldri noe probematisk forhold til mine plater så det var kanskje feil å si at jeg "løser det med ...." HiFi er ikke noe som er 100% ideelt til alle innspillinger så det må man bare leve med at det ikke er ideelt til alt. Å ha en super lyd til de gode innspillingene er også en fryd ;). OG jeg liker ikke å høre farga komponenter nå, men dette kan man nok venne på seg.

Håper det var oppklarende :).
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Ja,litt oppklarende var det nok.
Ang snillere lyd med bakdel at det engasjerte mindre,seier meg kun at du har vert uheldig med matchinga.

Mvh.
 
U

utgatt60135

Gjest
Ja,litt oppklarende var det nok.
Ang snillere lyd med bakdel at det engasjerte mindre,seier meg kun at du har vert uheldig med matchinga.

Mvh.
Det er tross alt meget vellykkede high-end høyttalere og jeg måtte ha holdt meg der for å beholde kvaliteten. Og for å få til en snillere lyd så må du gi avkall på "toppkvalitetene". Sugden tror jeg er såpass god at jeg måtte ha overgått den prismessig. Lønnen min basert på lisenspenger strekker ikke til :p.
 
Sist redigert av en moderator:

espege

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2009
Innlegg
881
Antall liker
692
Sted
BERGEN
Torget vurderinger
71
Ingen har kommentert eller likt denne videoen.
Synes det bare var masse selvfølgeligheter uten å gå i dybden.
Tja. I en meningsdebatt omkring begreper som "nøytralitet" og "naturlighet" kan det kanskje (/tydeligvis) være på sin plass å friske opp noen "selvfølgeligheter"?.. Hva som er "selvfølgelig" vil uansett variere fra person til person, og i forhold til musikkopptak og opptaksteknikk er det vel ikke så sikkert at samtlige debattanter innehar like mengder basiskunnskap?

At Atkinson bruker "babysteps" i en presentasjon overfor denne gjengen, er slik sett neppe tilfeldig. Synes han utviser en nokså sunn – og viktig – grunnholdning når han konkluderer seansen med: "Remember; there is no absolute sound – just music.". Ja, selvfølgelig.

Og; å gå i dybden kan være fint, men vannet er ofte uklart der nede – ikke alltid så lett å se hverandre… ei heller seg selv.


mvh e
 
Topp Bunn