Diverse HFS - plassen hvor erfaring ikke er verdifull?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.525
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
He, he....:)

Jeg humrer når jeg leser denne tråden.

Den er så typisk sentralen som det går an. Masse synsing frem og tilbake om intet. Det viktigste er å komme med ett eller annet innlegg - uansett innhold. Dermed blir man lagt merke til, og opprettholder medlemskapet i klubben. Omtrent som i Hollywood der det viktigste er å bli sett - uten sammenlikning for øvrig.
Hyggelig da, at du i det minste sveiper innom tråden her og deler din verdifulle innsikt med oss. :D

Jeg for min del har lært veldig mye her inne. Masse om musikk, masse hard facts om lydreproduksjon og akustikk, og på toppen av det hele har jeg fått et kontaktnett som spenner over hele landet.

mvh

Sist redigert:

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.496
Torget vurderinger
13
Jeg har plukket opp mange gode tips her inne. Musikk, akustikk og komponenter. Det setter jeg stor pris på.
Da er vi ihverfall to, det gjelder å sile ut dritten - Det positive overgår uansett det negative på ALLE viktige parametre. Nye venner og en omgangskrets med likesinnende audiofile er en befrielse og oppleve, lært masse og har bedre lyd til en mindre sum enn tidligere, kan vel knapt bli bedre enn det ... - eller ?

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
922
Litt av problemet for min del er at en del av den erfaringen jeg har tilegnet meg i forhold til hifi samtidig blir ansett som så kontroversiell at det for min del blir vanskelig å dele erfaring omkring dette da det alltid ender opp i en diskusjon omkring snake oil, innbilning osv. Jeg tenker f.eks på at jeg satte inn et nytt veggstøpsel fra Furutech til en tusenlapp og opplevde en mye mer spenstig lyd. Hvis man så prøver å dele en slik erfaring ender det alltid opp i argumenter alá "dette kan umulig ha noen betydning", "bare placebo" osv. Til slutt blir man lei og gidder ikke mer.

Andre typer erfaringer av mindre kontroversiell art er greiere å dele som forskjell klasse A versus klasse AB. Eller f.eks hvis man tror på opphausingen av enkelte produkter i norsk hifi presse kan man fort bli skuffet.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Hvorfor skal man være så selvhøytidlig? Når man deltar på et internettforum må man tåle andres meninger.

Det er fritt frem for å opprette en blogg hvis man ikke vil lese andres meninger og innspill.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Almengyldige sannheter, finnes de? Så lenge noe av det viktigste, hørsel, er så forskjellig er det ikke lett...
Det er her så veldig mange bommer. Hørsel er stort sett lik tror jeg. Men forventninger, evne til nøkternhet, hvor lettpåvirkelig man er, sinnsteminger og så videre... varierer enormt fra person til person.
Aldri i Verden om hørselen er stort sett lik på et menneske!
Du må gjerne utdype det. Men jeg tror du blander. Den rent funksjonelle og fysiske hørselen, er IKKE det samme som hva folk opplever at de hører. Eller du mener kanskje det? De menneskelige sansene er latterlig lett å forvirre og lure. Dette er da helt elementært!
Vi kan godt starte med at den funksjonelle og fysiske hørselen er forskjellig stort sett ifra person til person...Og med det som utgangspunkt er det og vanskelig å si at en komponent er rett for alle og lyder bra for alle. Hva en forventer, tror og mener basert på antagelser er forsåvidt lett å lure. Begge veier.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.680
Torget vurderinger
96
Du må gjerne utdype det. Men jeg tror du blander. Den rent funksjonelle og fysiske hørselen, er IKKE det samme som hva folk opplever at de hører. Eller du mener kanskje det? De menneskelige sansene er latterlig lett å forvirre og lure. Dette er da helt elementært!
Vi kan godt starte med at den funksjonelle og fysiske hørselen er forskjellig stort sett ifra person til person...Og med det som utgangspunkt er det og vanskelig å si at en komponent er rett for alle og lyder bra for alle. Hva en forventer, tror og mener basert på antagelser er forsåvidt lett å lure. Begge veier.
På en normalt frisk person i sin beste alder, tror jeg ikke det er veldig stor forskjell på hørselen. Men du må gjerne dokumentere at det er helt på vidda.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
På en normalt frisk person i sin beste alder, tror jeg ikke det er veldig stor forskjell på hørselen. Men du må gjerne dokumentere at det er helt på vidda.

Dokumentere... Javel, du anerkjenner ikke at hørselen er synker stort sett hele vårt voksne liv, samt at den gjør dette i varierende grad ? En stor ironi er det jo forsåvidt at når en kanskje får råd til å kjøpe det anlegget en alltid har drømt om , har en kanskje bare 65% av opprinnelig maks hørsel...

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
He, he....:)

Jeg humrer når jeg leser denne tråden.

Den er så typisk sentralen som det går an. Masse synsing frem og tilbake om intet. Det viktigste er å komme med ett eller annet innlegg - uansett innhold. Dermed blir man lagt merke til, og opprettholder medlemskapet i klubben. Omtrent som i Hollywood der det viktigste er å bli sett - uten sammenlikning for øvrig.
Hyggelig da, at du i det minste sveiper innom tråden her og deler din verdifulle innsikt med oss. :D

Jeg for min del har lært veldig mye her inne. Masse om musikk, masse hard facts om lydreproduksjon og akustikk, og på toppen av det hele har jeg fått et kontaktnett som spenner over hele landet.

mvh
Har du lært noe av denne tråden?
Jeg synes faktisk min Hollywood-analyse var ganske innsiktsfull jeg.:cool:

Det er en god del tråder her på forumet som er både saklige og lærerike, og det har jeg gitt uttrykk for mange ganger. Men samtidig er det ganske mye tidtrøyte også. Det er for så vidt greit, og - som sagt - jeg gleder meg over disse trådene også. Men samtidig undres jeg stadig over hva som egentlig er drivkraften bak alle innleggene. Stort sett dreier jo disse trådene seg om vås og tull. Og her mener jeg - helt seriøst - at det har noe med gruppefølelse å gjøre.
Jeg kan jo for så vidt starte en ny tråd om dette. :rolleyes:

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.815
Torget vurderinger
49
Sikkert ikke stor forskjell på hørselen, men veldig stor forskjell på hva som høres.
Derfor noe liker lyden av et produkt, mens andre synes det låter dritt .
Ergo veldig vanskelig å gi råd utifra hva man selv synes er bra.

• Liker
Reaksjoner: HCS

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.598
Sted
Stavanger
Mange ganger er det vel slik at man fisker etter de råd man ønsker å høre.
Hvis rådgivning går på tvers av ens egen forutinntatthet, da oppstår fort frontene.

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.580
Sted
Pt. Høvik
Fin tråd og nødvendig, tydeligvis. Temaet hører hjemme overalt.

For å holde meg til overskriften: Erfaring? Det er jo derfor vi mennesker utvikler oss. Gjennom livet. Men, hvis vi kun hadde lært av egen erfaring, så ville det ikke vært noen fremgang. Ikke mye. Da ville historien stort sett gjentatt seg. Noe den vitterlig gjør, dessverre. Dumhetene går jo i arv i generasjoner. Det er kun gjennom læring av andres erfaring at verden går videre.

Men, det er beinhardt. P.g.a. at vi mennesker har et helvetes problem med å akseptere at andre har bedre erfaringer enn oss selv.

VG har i dag en flott artikkel og intervju med Erik Sture Larre (100 i mars) hvor han poengterer dette med erfaring. Dessverre må artikkelen abonneres på (men slik har det blitt). Dog her en annen artikkel, men fyren er meget klar i sine meninger:

Ble naturverner i Gestapos fengsel - naturvernforbundet.no

Sist redigert:

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Setter stor pris på HFS, har lært mye og fått mange tips. Ikke alle passer meg og mine ører, men slik er det jo. Man er forskjellige, og har ulike preferanser. Man tilegner seg jo erfaring ved å prøve og feile også. Og man har ulike metoder for å nærme seg sitt lydbilde.

Om man spør åpent på et forum om råd og tips, så vil man jo få svært sprikende svar. Det er jo naturlig, da medlemmene her svarer etter hva DE opplever som viktig, og etter hva DE har erfart. Ingen ting galt i det. Men ikke alle tips vil passe trådstarter. Problemet er når man hele tiden skal krangle og diskutere om hva som er det rette. Uansett hva de ( ikke trådstarter ) kommer "frem" til, så er det til syvende å sist hvordan trådstarter opplever tipsene som vil vere fasit for han/hun. Vi andre som kommer med tips, kan egentlig bare tipse om retninger det er mulig å gå. Trådstarter må uansett trakke veien selv. Men det kan være til hjelp å vise frem hvilke veier som er mulig å gå.

Lurer litt på hvor jeg hadde vert nå anleggsmessig uten all input fra HFS og medlemmene her...

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Jeg har faktisk lært noe av denne tråden jeg selv startet. :D

Erfaring er bra, men ikke nødvendigvis rett. Vi er forskjellige mennesker, noen godtroende andre skeptiske. Men vi har en ting felles; vi brenner for hobbyen vår og ønsker å oppnå best mulig lyd innenfor de grensene vi har satt oss selv. Alle (tror jeg da) ønsker å tro, mener å vite at akkurat "jeg" har best lyd, bare kom å hør! Så stikker noen innom med helt andre preferanser og helt annen tilvent "ørelyd" - og da blir vi litt satt ut.... "Har jeg tatt så feil med anlegget mitt"?

Så denne tråden og temaet er egentlig litt umulig; vi har alle samme målet med god lyd, vi har alle forskjellig lommebok, vi har alle forskjellige preferanser og det meste med lyd er subjektivt. Noe er objektivt slik som måledata o.l. men "erfaring viser" (hahaha) at det ikke betyr alt....

Likevel har jeg kost meg her inne siden 2003 (brukt alt for mye tid) og lært masse av vennligsinnede folk her inne! Flott plass!

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
73.291
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
En dag Brummbjørnen ikke hadde noe annet å gjøre, så tenkte han at han ville gjøre noe, og så gikk han til Nøffs hus for å se hva Nøff drev på med.
Det var snøvær, og det snødde hele tiden mens han labbet gjennom den hvite skogen, og Brumm tenkte med seg selv at Nasse Nøff sikkert satt foran peisen mens han varmet tærne sine. Men til sin store overraskelse oppdaget han at døren var åpen, og jo mer han kikket inn, jo mindre Nøff var det og se.
"Han er ute" sa Brumm. "Det er det han er. Han er ikke inne. Da blir jeg nødt til å gå en rask Tenketur alene. Filleren"
Men for å være helt sikker banket han hardt på døren... og mens han ventet på at Nøff ikke skulle svare hoppet han opp og ned for å holde varmen.
"Hei Nøff, jeg trodde du var ute" sa han.
"Nei", sa Nasse Nøff. "Det var du som var ute Brumm".
"Det var det ja" sa Brumm. "Jeg visste det var en av oss"

(Ole Brumm, AA Milne)

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.015
Flere ganger opplever jeg at folk her inne (meg selv inkludert) kommer med erfaringsbasert innspill i forskjellige tråder. Disse velmenende råd/innspill basert på lang og dyrekjøpt erfaring blir veldig ofte sablet ned enten av målemafiaen eller nyfrelste jyplinger som i all sin nesegruse beundring av egen viten hevder å sitte på sannheten.

Dette gjør HFS dårligere med hensyn til forståelse av denne hobbyen som er noe av det mest subjektive som finnes. Det hadde ikke skadet om newbies her inne kanskje åpner opp muligheten for at erfaring kan være lurt å - iallefall ta stilling til - og ikke avfeie som ubrukbart med en gang.

Alle trenger ikke å finne opp kruttet på nytt for seg selv hver gang....

Iboende denne hobbyen så ligger det at måling, datalesing og klippefast tro på hifiskribentene ikke fører fram - det må bli mye prøving og feiling for å matche de enkelte komponentene - og da er min ærbødige påstand at erfaring og innspill fra andre er betydelig undervurdert.

Kabeldragern
En nedsablings-kultur på et fora som dette er uheldig, men jeg synes det burde være ett mål å avmystifisere lydgjengivning som hobby, samt å gjøre det til mer objektivt enn "det mest subjektive som finnes". Alle skal få ha sine interessefelt og inngangsvinkler til hifi, noen hverken kan eller vil ha teknisk innsikt i hva som skjer med lydgjengivelsen og hvorfor, men det kan fort bli litt kulturkræsj når en som har en sober, teknisk innsikt i hifi skal gi tips til en som setter det eksotiske, litt mystiske i forsetet.

Erfaring er veldig viktig, men man beveger seg ut på ett minefelt når man skal begynne å bruke andres erfaring til å gjøre egne valg. Jeg brukte ett par år på å verifisere en ny vei til bedre lyd, og skulle jeg finne noe bedre måtte jeg rett og slett stole på andre. Min egenerfaring fra hifi med konvensjonell oppgradering og matching ga lite for penga, føltes altfor vilkårlig, og når jeg etterprøvde resultater falt 50% av tinga jeg var skråsikre på i fisk. Råtten fisk.

Uansett, andres erfaring er farlig fordi folk er stolt av ting de har bygget/kjøpt/erfart. Å kun høre på hva erfarfne fjellfolk har å si, f.eks meningsytringer på sentralen, siste test i ett magasin etc. er for meg helt ubrukelig informasjon når det gjelder komponenter, lydfilosofi osv. Jeg lagde meg heller en form for kriterieliste for andres erfaring:

1. Har personen god lyd ihht til mine preferanser?
2. Kan personen, med teknisk innsikt og soberhet, forklare hvorfor lyden er som den er/ikke er?
3. Kan det etterprøves/testes, evt demonstreres?

På toppen av dette kommer verdifull egenerfaring. Man må tørre å utfordre egne preferanser, høre på nye vinklinger, ny teknologi, gammel teknologi og kanskje viktigst av alt prøve å slippe fordommer. Jeg synes selv det var veldig vanskelig å slippe opp, og på en måte starte hobbyen på nytt. Men, samtidig har jeg alltid hatt den gnagende følelsen i ryggregionen når noe oppleves bedre eller anderledes.....jeg har et utpreget behov til å vite HVORFOR!
Hadde jeg fortsatt hifieventyret mitt med preferanserammen jeg bygde meg med stativhøyttalere og røramper med shitloads forvrengning hadde jeg hvertfall ikke hatt den lyden og morsomme erfaringene jeg sitter med i dag. Og det, for min del, hadde vært veldig synd!

Uansett, det er ikke mange jeg har møtt som klarer å fylle kriterielista som må fylles før jeg føler jeg kan stole på hva de sier, jeg kan stort sett telle dem på mindre enn en hånd. Men, det er fort mye utstyr som faller i kategorien "totalt uinteressant", og det blir lettere å stake seg en vei fremover. Å prøve å forstå hva som teknisk sett gir bedre lyd er utrolig moro, og jeg ser med gru tilbake på den tida der matchingsråd, kabelbytter og "ny kilde hvert halvår fordi det har kommet ny dac"-lesning på hifisentralen var hverdagen for å prøve å finne bedre lyd.

Desverre er ikke de to veiene jeg har skissert særlig forenelige, og er sansynligvis en av grunnene til at de kræsjer på fora som dette innimellom.

U

Utgatt24668

Gjest
Som relativt ung hi fi interessert ( 30 årene ) med bakgrunn fra en hi fi gal familie ( jeg kjøpte meg Quad 63 etter min konfirmasjon) har jeg selv noen erfaringer i forhold til erfaringer:

- Fasit for god lyd ligger i dine egne ører og kun det. Man kan justere dette synet med gode innspill herfra eller på butikker - men i såfall er dette en justering og ikke revolusjon.
- Man skal aldri glemme at det er musikken som gjelder og som står i sentrum. Etter overload av hi fi prat og høyttalerlyttinger bør man komme seg på en konsert, jazz eller klassisk - rock - hva som helst - for å finne tilbake til det som gjelder og lytte med eget hjerte.
- Det hjelper å forstå noe vitenskap om høyttalere og forsterkere for å sette ord og forståelse på forskjeller mellom utstyr. Hva gjør trafoer med musikken, hvorfor lyder en direkte koblet SS ofte litt hard men mer oppløst osv. Dette kan forklares.
- ikke minst kan dette og andre fora hjelpe deg med å sette ord på en opplevelse eller følelse du har. Det kan utvide ditt musikkvokabular.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.624
Torget vurderinger
24
En nedsablings-kultur på et fora som dette er uheldig, men jeg synes det burde være ett mål å avmystifisere lydgjengivning som hobby, samt å gjøre det til mer objektivt enn "det mest subjektive som finnes". Alle skal få ha sine interessefelt og inngangsvinkler til hifi, noen hverken kan eller vil ha teknisk innsikt i hva som skjer med lydgjengivelsen og hvorfor, men det kan fort bli litt kulturkræsj når en som har en sober, teknisk innsikt i hifi skal gi tips til en som setter det eksotiske, litt mystiske i forsetet.

Erfaring er veldig viktig, men man beveger seg ut på ett minefelt når man skal begynne å bruke andres erfaring til å gjøre egne valg. Jeg brukte ett par år på å verifisere en ny vei til bedre lyd, og skulle jeg finne noe bedre måtte jeg rett og slett stole på andre. Min egenerfaring fra hifi med konvensjonell oppgradering og matching ga lite for penga, føltes altfor vilkårlig, og når jeg etterprøvde resultater falt 50% av tinga jeg var skråsikre på i fisk. Råtten fisk.

Uansett, andres erfaring er farlig fordi folk er stolt av ting de har bygget/kjøpt/erfart. Å kun høre på hva erfarfne fjellfolk har å si, f.eks meningsytringer på sentralen, siste test i ett magasin etc. er for meg helt ubrukelig informasjon når det gjelder komponenter, lydfilosofi osv. Jeg lagde meg heller en form for kriterieliste for andres erfaring:

2. Kan personen, med teknisk innsikt og soberhet, forklare hvorfor lyden er som den er/ikke er?

På toppen av dette kommer verdifull egenerfaring. Man må tørre å utfordre egne preferanser, høre på nye vinklinger, ny teknologi, gammel teknologi og kanskje viktigst av alt prøve å slippe fordommer. Jeg synes selv det var veldig vanskelig å slippe opp, og på en måte starte hobbyen på nytt. Men, samtidig har jeg alltid hatt den gnagende følelsen i ryggregionen når noe oppleves bedre eller anderledes.....jeg har et utpreget behov til å vite HVORFOR!
Hadde jeg fortsatt hifieventyret mitt med preferanserammen jeg bygde meg med stativhøyttalere og røramper med shitloads forvrengning hadde jeg hvertfall ikke hatt den lyden og morsomme erfaringene jeg sitter med i dag. Og det, for min del, hadde vært veldig synd!

Uansett, det er ikke mange jeg har møtt som klarer å fylle kriterielista som må fylles før jeg føler jeg kan stole på hva de sier, jeg kan stort sett telle dem på mindre enn en hånd. Men, det er fort mye utstyr som faller i kategorien "totalt uinteressant", og det blir lettere å stake seg en vei fremover. Å prøve å forstå hva som teknisk sett gir bedre lyd er utrolig moro, og jeg ser med gru tilbake på den tida der matchingsråd, kabelbytter og "ny kilde hvert halvår fordi det har kommet ny dac"-lesning på hifisentralen var hverdagen for å prøve å finne bedre lyd.

Desverre er ikke de to veiene jeg har skissert særlig forenelige, og er sansynligvis en av grunnene til at de kræsjer på fora som dette innimellom.

Reflektert og meget betimelig innlegg, Emo.. Andre er ikke DEG, og jeg er ikke andre. Det er nesten umulig å rådgi folk om komponenter, kombinasjoner, sammensetning, lydbilde osv. osv. Kun på generell basis og da av den enklere gjerne tekniske varianten kan en gi litt retningslinjer om hva som KAN fungere eller ikke mht. komponentsammensetning. Da mener jeg rent tekniske aspekter type "50 m2 stue kombinert med 7 watt rør og 85 dB følsomme høyttalere; det kan nok by på utfordringer..."

Har fått mengder av spørsmål type "hvordan tror du...." o.l. og jeg svarer alltid at jeg tror ikke noe i det hele tatt; før jeg har prøvd ut noe i heimen VET jeg heller ingen ting. Og at the end of the day så er det jo min egen og gjerne fargede subjektive mening jeg da vet noe om, og det behøver slettes ikke ha relevans for den som spør. Vi lytter forskjellig, vektlegger ting forskjellig og ikke minst utvikler oss og endrer syn underveis i prossessen.

Etter mange år i dette gamet så er det kanskje en håndfull ihuga entusiaster jeg kjenner godt og kan diskutere mer subjektive oppfatninger med, og det er kun fordi vi har tilbrakt mye tid sammen i forbindelse med musikk og lydgjengivelse. Først da kan man nærme seg en slags minste felles multiplum, men fortsatt er det individuelle preferanser som godt kan (og gjør det også) sprike litt. Heldigvis; ingen har fasiten.... for andre!

Den beste erfaringen er den som gir svar på hva som IKKE går, IKKE passer, IKKE er viktig osv. slik at en ikke kaster bort tid og ressurser på ting som ikke gir resultater. Hva som utgjør enhver's base for alle disse "IKKE" - nettopp det må nødvendigvis være individuelt og subjektivt.

Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Noe som forundrer meg mange ganger, er den skråsikkerheten som mange oppviser. Hvis man spør om f.eks. tips til en god høyttaler, kommer svaret direkte og bastant: "Kjøp .....!" Ikke bare det: "Det er modell X av dette merket som gjelder - alt annet låter ***!" Så tar man dette for god fisk - inntil en annen forståsegpåer er like bastant frempå med et annet merke og en annen modell. Samme hvis man ber om tips til en god DAC, god CDspiller, god forsterker - you name it.

Mens jeg - i all min uvitenhet - kan tenke at "vel - her er det sikkert en 8-10 forskjellige høyttalere som kunne gjøre jobben. Store fullrange - eller stativ i kombinasjon med sub". Samme med DACer og forsterkere. Mange muligheter - og mye forskjellig smak og behag - ute og går. Hvis man kombinerer alle variantene, snakker vi kan hende om tusen mulige alternative oppsett - eller noe sånt.

• Liker
Reaksjoner: kns

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
En dag Brummbjørnen ikke hadde noe annet å gjøre, så tenkte han at han ville gjøre noe, og så gikk han til Nøffs hus for å se hva Nøff drev på med.
Det var snøvær, og det snødde hele tiden mens han labbet gjennom den hvite skogen, og Brumm tenkte med seg selv at Nasse Nøff sikkert satt foran peisen mens han varmet tærne sine. Men til sin store overraskelse oppdaget han at døren var åpen, og jo mer han kikket inn, jo mindre Nøff var det og se.
"Han er ute" sa Brumm. "Det er det han er. Han er ikke inne. Da blir jeg nødt til å gå en rask Tenketur alene. Filleren"
Men for å være helt sikker banket han hardt på døren... og mens han ventet på at Nøff ikke skulle svare hoppet han opp og ned for å holde varmen.
"Hei Nøff, jeg trodde du var ute" sa han.
"Nei", sa Nasse Nøff. "Det var du som var ute Brumm".
"Det var det ja" sa Brumm. "Jeg visste det var en av oss"

(Ole Brumm, AA Milne)
Helt enig. Det er akkurat slik det er. :)

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.02.2013
Antall liker
42
Sted
Stavanger - Kirkegaten nr.43.
Torget vurderinger
0
Almengyldige sannheter, finnes de? Så lenge noe av det viktigste, hørsel, er så forskjellig er det ikke lett...
Det er her så veldig mange bommer. Hørsel er stort sett lik tror jeg. Men forventninger, evne til nøkternhet, hvor lettpåvirkelig man er, sinnsteminger og så videre... varierer enormt fra person til person.
- Kanskje - hørselsoppfattelsen til mennesker er like forskjellig som vi er forskjellige som mennesker ? ...........- valget av musikk følger kanskje mer sinnstemning ?

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Antall liker
1.291
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
183
- Kanskje - hørselsoppfattelsen til mennesker er like forskjellig som vi er forskjellige som mennesker ? ...........- valget av musikk følger kanskje mer sinnstemning ?
You newer know before you know, you know!!

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Can't we all just get along?
Det beste JEG har fått ut av dette forumet, gjennom snart 10 år, er vennskap.
Sterke bånd til enkeltpersoner jeg aldri hadde møtt ellers.
Kunnskap, erfaringer, informasjon. Ja slikt får man aller best ved og utveksle erfaringer face to face.
Ved og skape samhold og vennskap får man også mulighet til og besøke disse personene, høre hva de pusler med, skape en felles forståelse for hva DU synes er god lyd.
Ikke for og være nostalgisk, og gå min kjære farmor i næringa......MEN, det var bedre før.
Folk var enklere og komme innpå, enklere og forstå. Og om man kranglet litt i en tråd, ja så var man best-buds i en annen. Så dro man på pilgrimstur til Horten og tok ett glass sammen. Hva har skjedd?

Synd og si det, men jeg kjenner jeg er litt lei. Jeg følger ikke med på tråder lenger, jeg bruker stort sett bruktbørsen til og mette min ekstreme byttetrang. Ellers er jeg så hifi-hekta som jeg noensinne har vært. Men jeg har flyttet meningsutvekslingen bort fra HFS og over til telefon og face to face.
Jeg gleder meg til nok en tur til Horten i Oktober, laffe rundt og hilse på forhandlere og besøkende. Høre noe ny musikk, kanskje noe flott lyd, pirke på flott utstyr og bli kjent med enda en skokk med folk i baren på kveldstid.
Det er kanskje ikke totalt on-topic dette her, men jeg trengte selv og få det ut.

Og sist men ikke minst, jeg er ikke sint på noen, jeg bærer ikke nag til noen og hver gang det åpnes en ny tråd her, er det blanke ark.

A

Avgatt19087

Gjest

Reflektert og meget betimelig innlegg, Emo.. Andre er ikke DEG, og jeg er ikke andre. Det er nesten umulig å rådgi folk om komponenter, kombinasjoner, sammensetning, lydbilde osv. osv. Kun på generell basis og da av den enklere gjerne tekniske varianten kan en gi litt retningslinjer om hva som KAN fungere eller ikke mht. komponentsammensetning. Da mener jeg rent tekniske aspekter type "50 m2 stue kombinert med 7 watt rør og 85 dB følsomme høyttalere; det kan nok by på utfordringer..."

Har fått mengder av spørsmål type "hvordan tror du...." o.l. og jeg svarer alltid at jeg tror ikke noe i det hele tatt; før jeg har prøvd ut noe i heimen VET jeg heller ingen ting. Og at the end of the day så er det jo min egen og gjerne fargede subjektive mening jeg da vet noe om, og det behøver slettes ikke ha relevans for den som spør. Vi lytter forskjellig, vektlegger ting forskjellig og ikke minst utvikler oss og endrer syn underveis i prossessen.

Etter mange år i dette gamet så er det kanskje en håndfull ihuga entusiaster jeg kjenner godt og kan diskutere mer subjektive oppfatninger med, og det er kun fordi vi har tilbrakt mye tid sammen i forbindelse med musikk og lydgjengivelse. Først da kan man nærme seg en slags minste felles multiplum, men fortsatt er det individuelle preferanser som godt kan (og gjør det også) sprike litt. Heldigvis; ingen har fasiten.... for andre!

Den beste erfaringen er den som gir svar på hva som IKKE går, IKKE passer, IKKE er viktig osv. slik at en ikke kaster bort tid og ressurser på ting som ikke gir resultater. Hva som utgjør enhver's base for alle disse "IKKE" - nettopp det må nødvendigvis være individuelt og subjektivt.
Vel talt gutter.
Mvh
Tore

D

Desillusjonert

Gjest
Noe som forundrer meg mange ganger, er den skråsikkerheten som mange oppviser. Hvis man spør om f.eks. tips til en god høyttaler, kommer svaret direkte og bastant: "Kjøp .....!" Ikke bare det: "Det er modell X av dette merket som gjelder - alt annet låter ***!" Så tar man dette for god fisk - inntil en annen forståsegpåer er like bastant frempå med et annet merke og en annen modell. Samme hvis man ber om tips til en god DAC, god CDspiller, god forsterker - you name it.

Mens jeg - i all min uvitenhet - kan tenke at "vel - her er det sikkert en 8-10 forskjellige høyttalere som kunne gjøre jobben. Store fullrange - eller stativ i kombinasjon med sub". Samme med DACer og forsterkere. Mange muligheter - og mye forskjellig smak og behag - ute og går. Hvis man kombinerer alle variantene, snakker vi kan hende om tusen mulige alternative oppsett - eller noe sånt.
Helt enig.
Man må gjerne råde andre, men legg vekk den skråsikre holdningen!
Dine lytte opplevelser trenger ikke være ensbetydene med at alle andre vil få eksakt de samme. Produktene varierer, musikken varierer, måten man lytter på varierer og ikke minst, rommet varierer veldig!
Men allikevel er det alltid greit å vite hva andre synes, hva de har prøvd og hvordan de oppfatter et produkt. Men slutt å være skråsikre!

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.598
Sted
Stavanger
Det er vel ikke verre enn at man opplever det som ubegripelig at andre ikke har fått øynene opp for de samme prioriteringene som man selv har gjordt. Jeg snakker selvsagt kun på vegne av alle de andre...... :)

U

Utgatt24668

Gjest
Det er faktisk vanskelig å bli klok på råd man får på internett. I beste fall kan de hjelpe deg med å justere et eller annet inntrykk, men ikke endre mening. Jeg har ofte et annet inntrykk av en forsterker eller en høytaler enn det som formidles av majoriteten på nettet. Speiselt vanskelig er det når forhandleren ikke er helt med på tankereisen - ettersom han også gjerne er subjektiv - ofte uten musikk og/eller ingeniørbakgrunn. Reviews i magasiner er helt håpløse å forholde seg til ettersom alle produkter er vinnere uansett.

Jeg tenker at man må velge noen kriterier for valg av eget utstyr: Hvor mye vektlegger man lyd vs. utseende vs. eierglede vs. WAF osv. Vil man ha noe som er musikalsk, eller er man kun ute etter den mest detaljerte lyden med aller mest impoerende oppløsning osv. På en undersøkelse jeg hørte om, endte lyden opp på en "god" 7.plass. Grunnet disse forhold må man selv besteme seg for hva som faktisk er viktig, ettersom din samtalepartner på nett, hjemme eller i butikk mest sannsynlig vil ha andre prioriteringer enn deg selv. Selgere tenker i tillegg på margin - slik at kjente merker som selger seg selv med små marginer har en tendens til å bli snakket ned av forhandlere som tross alt lever på profitt (nevnte jeg Mcintosh?)

D

Desillusjonert

Gjest
Alt må testes sammen med det utstyret man har, i rommet man har og med musikken man liker! Og som du sier, utseende betyr også en del.
Jeg har opplevd alt fra billig utstyr spille i ringer rundt kostbart til det motsatte og at et anlegg spilte veldig forskjellig i alle tre stuene de ble satt i. Alt er avhengig av hvilken, hva og hvor! Dette gjelder spesielt når man er oppe i litt pris!
Ikke gå i fellen og si at "den spilte ikke bra hos meg, så ikke kjøp den". For nettopp den kan spille bra i et annet anlegg og selv om du ikke hører forskjell, så kan andre gjøre det!

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Det som fikk meg til å starte denne tråden var at 15 års relevant erfaring med et bestemt produkt samt hundrevis av timer i forskjellige fora - ble avfeid med hva en selger hadde liret ut av seg.

Å stole på selgere i denne hobbyen er mildt sagt en avsporing!

U

Utgatt24668

Gjest
Det som fikk meg til å starte denne tråden var at 15 års relevant erfaring med et bestemt produkt samt hundrevis av timer i forskjellige fora - ble avfeid med hva en selger hadde liret ut av seg.

Det er nok stor varriasjon på selgernes bakgrunn og kompetanse. Da jeg gjennopplivde denne hobbyen for en liten stund tilbake - var mitt første møte med en fullstendig feil match mellom en elektrostat og forsterker - som var forrvirrende da jeg tok som en selvfølge at butikkselgere som selger utstyr i det minste har ører de kan bruke (En nesten objektivt dårlig match :) )og har noe erfaring med ESL eller andre høytalere de selger.

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.725
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
HIFI verden mangler et felles akseptert utgangspunkt. I hovedsak dreier det seg om to skoler:

1. Kilden/opptaket er fasit og skal gjengis så nøyaktig som mulig uten fratrekk eller tilføyelser. Det beste en kan håpe på er minst mulig degradering utover i avspillingskjeden. Musikerne og opptaksteknikere er alene ansvarlig for det kunstneriske aspektet. Det som mangler av magi på opptaket kan ikke gjenskapes senere. Utstyret skal ikke være musikalsk, men bare gjengi kildemediet nøyaktig (HIFI). (Man kan ikke gå av toget på en stasjon om man ikke har gått på tidligere).

2. Avspillingsutstyr skal være musikalsk. Opptaket er ikke fasit men et utgangspunkt som kan forbedres. Egenlyd og klang er positivt. (Eks en forsterker med varm egenlyd er bedre enn en nøytral - hvis det er varm lyd man liker). Man må matche seg frem til god lyd. Uønsket klang i et produkt kan rettes opp ved å finne utstyr som passer/har motsatt feil. Intet er egentlig riktig eller galt. Det dreier seg om smak og den er alltid subjektiv. Det finnes ikke noen objektivt god eller riktig lyd. Det er lyden jeg liker best som er riktig. Vi kan kalle dette TAFI (Taste Fidelity).

Det sier seg selv at disse to skolene ikke kan forenes. For en som har tilnærming som i 1. ovenfor er det tilnærmet verdiløst å lytte til råd fra en som mener tilnærming 2 er veien å gå og vice versa. Lengden på erfaringen blir da lite relevant.

Skal avspillingsutstyret være gjengiver eller musikk instrument? That's the question!

Final

Sist redigert:

Hamsun

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.05.2014
Antall liker
13
Torget vurderinger
7
Problemet med skoleretning #1 er at aldri har en reell mulighet til å gjengi opptaket nøyaktig. Det er jo helt umulig, det vil låte ulikt, alt ettersom rom og utstyr tillater. At en kan ønske å få en nøyaktig gjengivelse er jo greit, men å oppnå det er umulig. Er det virkelig noen som tror at en kan oppnå å ha samme lyd hjemme som det var i studio når materialet ble laget?Hvordan vet en at en går i retning av mer eksakt gjengivelse f.eks.?
Absurd skrivebords-filosofi, spør du meg.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.740
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3

Det var da en voldsom generalisering?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1

Det var da en voldsom generalisering?
Men akk så riktig.

Topp Bunn