Jeg har også plukket opp råd som har vært nyttig for meg.Stort takk.
|
Hyggelig da, at du i det minste sveiper innom tråden her og deler din verdifulle innsikt med oss.He, he....
Jeg humrer når jeg leser denne tråden.
Den er så typisk sentralen som det går an. Masse synsing frem og tilbake om intet. Det viktigste er å komme med ett eller annet innlegg - uansett innhold. Dermed blir man lagt merke til, og opprettholder medlemskapet i klubben. Omtrent som i Hollywood der det viktigste er å bli sett - uten sammenlikning for øvrig.
Da er vi ihverfall to, det gjelder å sile ut dritten - Det positive overgår uansett det negative på ALLE viktige parametre. Nye venner og en omgangskrets med likesinnende audiofile er en befrielse og oppleve, lært masse og har bedre lyd til en mindre sum enn tidligere, kan vel knapt bli bedre enn det ... - eller ?Jeg har plukket opp mange gode tips her inne. Musikk, akustikk og komponenter. Det setter jeg stor pris på.
Vi kan godt starte med at den funksjonelle og fysiske hørselen er forskjellig stort sett ifra person til person...Og med det som utgangspunkt er det og vanskelig å si at en komponent er rett for alle og lyder bra for alle. Hva en forventer, tror og mener basert på antagelser er forsåvidt lett å lure. Begge veier.Du må gjerne utdype det. Men jeg tror du blander. Den rent funksjonelle og fysiske hørselen, er IKKE det samme som hva folk opplever at de hører. Eller du mener kanskje det? De menneskelige sansene er latterlig lett å forvirre og lure. Dette er da helt elementært!Aldri i Verden om hørselen er stort sett lik på et menneske!Det er her så veldig mange bommer. Hørsel er stort sett lik tror jeg. Men forventninger, evne til nøkternhet, hvor lettpåvirkelig man er, sinnsteminger og så videre... varierer enormt fra person til person.Almengyldige sannheter, finnes de? Så lenge noe av det viktigste, hørsel, er så forskjellig er det ikke lett...
På en normalt frisk person i sin beste alder, tror jeg ikke det er veldig stor forskjell på hørselen. Men du må gjerne dokumentere at det er helt på vidda.Vi kan godt starte med at den funksjonelle og fysiske hørselen er forskjellig stort sett ifra person til person...Og med det som utgangspunkt er det og vanskelig å si at en komponent er rett for alle og lyder bra for alle. Hva en forventer, tror og mener basert på antagelser er forsåvidt lett å lure. Begge veier.Du må gjerne utdype det. Men jeg tror du blander. Den rent funksjonelle og fysiske hørselen, er IKKE det samme som hva folk opplever at de hører. Eller du mener kanskje det? De menneskelige sansene er latterlig lett å forvirre og lure. Dette er da helt elementært!Aldri i Verden om hørselen er stort sett lik på et menneske!
På en normalt frisk person i sin beste alder, tror jeg ikke det er veldig stor forskjell på hørselen. Men du må gjerne dokumentere at det er helt på vidda.Vi kan godt starte med at den funksjonelle og fysiske hørselen er forskjellig stort sett ifra person til person...Og med det som utgangspunkt er det og vanskelig å si at en komponent er rett for alle og lyder bra for alle. Hva en forventer, tror og mener basert på antagelser er forsåvidt lett å lure. Begge veier.Du må gjerne utdype det. Men jeg tror du blander. Den rent funksjonelle og fysiske hørselen, er IKKE det samme som hva folk opplever at de hører. Eller du mener kanskje det? De menneskelige sansene er latterlig lett å forvirre og lure. Dette er da helt elementært!Aldri i Verden om hørselen er stort sett lik på et menneske!
Har du lært noe av denne tråden?Hyggelig da, at du i det minste sveiper innom tråden her og deler din verdifulle innsikt med oss.He, he....
Jeg humrer når jeg leser denne tråden.
Den er så typisk sentralen som det går an. Masse synsing frem og tilbake om intet. Det viktigste er å komme med ett eller annet innlegg - uansett innhold. Dermed blir man lagt merke til, og opprettholder medlemskapet i klubben. Omtrent som i Hollywood der det viktigste er å bli sett - uten sammenlikning for øvrig.
Jeg for min del har lært veldig mye her inne. Masse om musikk, masse hard facts om lydreproduksjon og akustikk, og på toppen av det hele har jeg fått et kontaktnett som spenner over hele landet.
mvh
Sikkert ikke stor forskjell på hørselen, men veldig stor forskjell på hva som høres.På en normalt frisk person i sin beste alder, tror jeg ikke det er veldig stor forskjell på hørselen. Men du må gjerne dokumentere at det er helt på vidda.Vi kan godt starte med at den funksjonelle og fysiske hørselen er forskjellig stort sett ifra person til person...Og med det som utgangspunkt er det og vanskelig å si at en komponent er rett for alle og lyder bra for alle. Hva en forventer, tror og mener basert på antagelser er forsåvidt lett å lure. Begge veier.Du må gjerne utdype det. Men jeg tror du blander. Den rent funksjonelle og fysiske hørselen, er IKKE det samme som hva folk opplever at de hører. Eller du mener kanskje det? De menneskelige sansene er latterlig lett å forvirre og lure. Dette er da helt elementært!Aldri i Verden om hørselen er stort sett lik på et menneske!
A'la tips om ny referanse dac ?Mange ganger er det vel slik at man fisker etter de råd man ønsker å høre.
Hvis rådgivning går på tvers av ens egen forutinntatthet, da oppstår fort frontene.
Fisket ikke etter råd her, så beskyldning om 'misjonering' hadde vel passet bedreA'la tips om ny referanse dac ?Mange ganger er det vel slik at man fisker etter de råd man ønsker å høre.
Hvis rådgivning går på tvers av ens egen forutinntatthet, da oppstår fort frontene.![]()
En nedsablings-kultur på et fora som dette er uheldig, men jeg synes det burde være ett mål å avmystifisere lydgjengivning som hobby, samt å gjøre det til mer objektivt enn "det mest subjektive som finnes". Alle skal få ha sine interessefelt og inngangsvinkler til hifi, noen hverken kan eller vil ha teknisk innsikt i hva som skjer med lydgjengivelsen og hvorfor, men det kan fort bli litt kulturkræsj når en som har en sober, teknisk innsikt i hifi skal gi tips til en som setter det eksotiske, litt mystiske i forsetet.Flere ganger opplever jeg at folk her inne (meg selv inkludert) kommer med erfaringsbasert innspill i forskjellige tråder. Disse velmenende råd/innspill basert på lang og dyrekjøpt erfaring blir veldig ofte sablet ned enten av målemafiaen eller nyfrelste jyplinger som i all sin nesegruse beundring av egen viten hevder å sitte på sannheten.
Dette gjør HFS dårligere med hensyn til forståelse av denne hobbyen som er noe av det mest subjektive som finnes. Det hadde ikke skadet om newbies her inne kanskje åpner opp muligheten for at erfaring kan være lurt å - iallefall ta stilling til - og ikke avfeie som ubrukbart med en gang.
Alle trenger ikke å finne opp kruttet på nytt for seg selv hver gang....
Iboende denne hobbyen så ligger det at måling, datalesing og klippefast tro på hifiskribentene ikke fører fram - det må bli mye prøving og feiling for å matche de enkelte komponentene - og da er min ærbødige påstand at erfaring og innspill fra andre er betydelig undervurdert.
Kabeldragern
En nedsablings-kultur på et fora som dette er uheldig, men jeg synes det burde være ett mål å avmystifisere lydgjengivning som hobby, samt å gjøre det til mer objektivt enn "det mest subjektive som finnes". Alle skal få ha sine interessefelt og inngangsvinkler til hifi, noen hverken kan eller vil ha teknisk innsikt i hva som skjer med lydgjengivelsen og hvorfor, men det kan fort bli litt kulturkræsj når en som har en sober, teknisk innsikt i hifi skal gi tips til en som setter det eksotiske, litt mystiske i forsetet.
Erfaring er veldig viktig, men man beveger seg ut på ett minefelt når man skal begynne å bruke andres erfaring til å gjøre egne valg. Jeg brukte ett par år på å verifisere en ny vei til bedre lyd, og skulle jeg finne noe bedre måtte jeg rett og slett stole på andre. Min egenerfaring fra hifi med konvensjonell oppgradering og matching ga lite for penga, føltes altfor vilkårlig, og når jeg etterprøvde resultater falt 50% av tinga jeg var skråsikre på i fisk. Råtten fisk.
Uansett, andres erfaring er farlig fordi folk er stolt av ting de har bygget/kjøpt/erfart. Å kun høre på hva erfarfne fjellfolk har å si, f.eks meningsytringer på sentralen, siste test i ett magasin etc. er for meg helt ubrukelig informasjon når det gjelder komponenter, lydfilosofi osv. Jeg lagde meg heller en form for kriterieliste for andres erfaring:
1. Har personen god lyd ihht til mine preferanser?
2. Kan personen, med teknisk innsikt og soberhet, forklare hvorfor lyden er som den er/ikke er?
3. Kan det etterprøves/testes, evt demonstreres?
På toppen av dette kommer verdifull egenerfaring. Man må tørre å utfordre egne preferanser, høre på nye vinklinger, ny teknologi, gammel teknologi og kanskje viktigst av alt prøve å slippe fordommer. Jeg synes selv det var veldig vanskelig å slippe opp, og på en måte starte hobbyen på nytt. Men, samtidig har jeg alltid hatt den gnagende følelsen i ryggregionen når noe oppleves bedre eller anderledes.....jeg har et utpreget behov til å vite HVORFOR!
Hadde jeg fortsatt hifieventyret mitt med preferanserammen jeg bygde meg med stativhøyttalere og røramper med shitloads forvrengning hadde jeg hvertfall ikke hatt den lyden og morsomme erfaringene jeg sitter med i dag. Og det, for min del, hadde vært veldig synd!
Uansett, det er ikke mange jeg har møtt som klarer å fylle kriterielista som må fylles før jeg føler jeg kan stole på hva de sier, jeg kan stort sett telle dem på mindre enn en hånd. Men, det er fort mye utstyr som faller i kategorien "totalt uinteressant", og det blir lettere å stake seg en vei fremover. Å prøve å forstå hva som teknisk sett gir bedre lyd er utrolig moro, og jeg ser med gru tilbake på den tida der matchingsråd, kabelbytter og "ny kilde hvert halvår fordi det har kommet ny dac"-lesning på hifisentralen var hverdagen for å prøve å finne bedre lyd.
Desverre er ikke de to veiene jeg har skissert særlig forenelige, og er sansynligvis en av grunnene til at de kræsjer på fora som dette innimellom.
Helt enig. Det er akkurat slik det er.En dag Brummbjørnen ikke hadde noe annet å gjøre, så tenkte han at han ville gjøre noe, og så gikk han til Nøffs hus for å se hva Nøff drev på med.
Det var snøvær, og det snødde hele tiden mens han labbet gjennom den hvite skogen, og Brumm tenkte med seg selv at Nasse Nøff sikkert satt foran peisen mens han varmet tærne sine. Men til sin store overraskelse oppdaget han at døren var åpen, og jo mer han kikket inn, jo mindre Nøff var det og se.
"Han er ute" sa Brumm. "Det er det han er. Han er ikke inne. Da blir jeg nødt til å gå en rask Tenketur alene. Filleren"
Men for å være helt sikker banket han hardt på døren... og mens han ventet på at Nøff ikke skulle svare hoppet han opp og ned for å holde varmen.
"Hei Nøff, jeg trodde du var ute" sa han.
"Nei", sa Nasse Nøff. "Det var du som var ute Brumm".
"Det var det ja" sa Brumm. "Jeg visste det var en av oss"
(Ole Brumm, AA Milne)
- Kanskje - hørselsoppfattelsen til mennesker er like forskjellig som vi er forskjellige som mennesker ? ...........- valget av musikk følger kanskje mer sinnstemning ?Det er her så veldig mange bommer. Hørsel er stort sett lik tror jeg. Men forventninger, evne til nøkternhet, hvor lettpåvirkelig man er, sinnsteminger og så videre... varierer enormt fra person til person.Almengyldige sannheter, finnes de? Så lenge noe av det viktigste, hørsel, er så forskjellig er det ikke lett...
You newer know before you know, you know!!- Kanskje - hørselsoppfattelsen til mennesker er like forskjellig som vi er forskjellige som mennesker ? ...........- valget av musikk følger kanskje mer sinnstemning ?Det er her så veldig mange bommer. Hørsel er stort sett lik tror jeg. Men forventninger, evne til nøkternhet, hvor lettpåvirkelig man er, sinnsteminger og så videre... varierer enormt fra person til person.Almengyldige sannheter, finnes de? Så lenge noe av det viktigste, hørsel, er så forskjellig er det ikke lett...
Vel talt gutter.En nedsablings-kultur på et fora som dette er uheldig, men jeg synes det burde være ett mål å avmystifisere lydgjengivning som hobby, samt å gjøre det til mer objektivt enn "det mest subjektive som finnes". Alle skal få ha sine interessefelt og inngangsvinkler til hifi, noen hverken kan eller vil ha teknisk innsikt i hva som skjer med lydgjengivelsen og hvorfor, men det kan fort bli litt kulturkræsj når en som har en sober, teknisk innsikt i hifi skal gi tips til en som setter det eksotiske, litt mystiske i forsetet.
Erfaring er veldig viktig, men man beveger seg ut på ett minefelt når man skal begynne å bruke andres erfaring til å gjøre egne valg. Jeg brukte ett par år på å verifisere en ny vei til bedre lyd, og skulle jeg finne noe bedre måtte jeg rett og slett stole på andre. Min egenerfaring fra hifi med konvensjonell oppgradering og matching ga lite for penga, føltes altfor vilkårlig, og når jeg etterprøvde resultater falt 50% av tinga jeg var skråsikre på i fisk. Råtten fisk.
Uansett, andres erfaring er farlig fordi folk er stolt av ting de har bygget/kjøpt/erfart. Å kun høre på hva erfarfne fjellfolk har å si, f.eks meningsytringer på sentralen, siste test i ett magasin etc. er for meg helt ubrukelig informasjon når det gjelder komponenter, lydfilosofi osv. Jeg lagde meg heller en form for kriterieliste for andres erfaring:
1. Har personen god lyd ihht til mine preferanser?
2. Kan personen, med teknisk innsikt og soberhet, forklare hvorfor lyden er som den er/ikke er?
3. Kan det etterprøves/testes, evt demonstreres?
På toppen av dette kommer verdifull egenerfaring. Man må tørre å utfordre egne preferanser, høre på nye vinklinger, ny teknologi, gammel teknologi og kanskje viktigst av alt prøve å slippe fordommer. Jeg synes selv det var veldig vanskelig å slippe opp, og på en måte starte hobbyen på nytt. Men, samtidig har jeg alltid hatt den gnagende følelsen i ryggregionen når noe oppleves bedre eller anderledes.....jeg har et utpreget behov til å vite HVORFOR!
Hadde jeg fortsatt hifieventyret mitt med preferanserammen jeg bygde meg med stativhøyttalere og røramper med shitloads forvrengning hadde jeg hvertfall ikke hatt den lyden og morsomme erfaringene jeg sitter med i dag. Og det, for min del, hadde vært veldig synd!
Uansett, det er ikke mange jeg har møtt som klarer å fylle kriterielista som må fylles før jeg føler jeg kan stole på hva de sier, jeg kan stort sett telle dem på mindre enn en hånd. Men, det er fort mye utstyr som faller i kategorien "totalt uinteressant", og det blir lettere å stake seg en vei fremover. Å prøve å forstå hva som teknisk sett gir bedre lyd er utrolig moro, og jeg ser med gru tilbake på den tida der matchingsråd, kabelbytter og "ny kilde hvert halvår fordi det har kommet ny dac"-lesning på hifisentralen var hverdagen for å prøve å finne bedre lyd.
Desverre er ikke de to veiene jeg har skissert særlig forenelige, og er sansynligvis en av grunnene til at de kræsjer på fora som dette innimellom.
Reflektert og meget betimelig innlegg, Emo.. Andre er ikke DEG, og jeg er ikke andre. Det er nesten umulig å rådgi folk om komponenter, kombinasjoner, sammensetning, lydbilde osv. osv. Kun på generell basis og da av den enklere gjerne tekniske varianten kan en gi litt retningslinjer om hva som KAN fungere eller ikke mht. komponentsammensetning. Da mener jeg rent tekniske aspekter type "50 m2 stue kombinert med 7 watt rør og 85 dB følsomme høyttalere; det kan nok by på utfordringer..."
Har fått mengder av spørsmål type "hvordan tror du...." o.l. og jeg svarer alltid at jeg tror ikke noe i det hele tatt; før jeg har prøvd ut noe i heimen VET jeg heller ingen ting. Og at the end of the day så er det jo min egen og gjerne fargede subjektive mening jeg da vet noe om, og det behøver slettes ikke ha relevans for den som spør. Vi lytter forskjellig, vektlegger ting forskjellig og ikke minst utvikler oss og endrer syn underveis i prossessen.
Etter mange år i dette gamet så er det kanskje en håndfull ihuga entusiaster jeg kjenner godt og kan diskutere mer subjektive oppfatninger med, og det er kun fordi vi har tilbrakt mye tid sammen i forbindelse med musikk og lydgjengivelse. Først da kan man nærme seg en slags minste felles multiplum, men fortsatt er det individuelle preferanser som godt kan (og gjør det også) sprike litt. Heldigvis; ingen har fasiten.... for andre!
Den beste erfaringen er den som gir svar på hva som IKKE går, IKKE passer, IKKE er viktig osv. slik at en ikke kaster bort tid og ressurser på ting som ikke gir resultater. Hva som utgjør enhver's base for alle disse "IKKE" - nettopp det må nødvendigvis være individuelt og subjektivt.
Helt enig.Noe som forundrer meg mange ganger, er den skråsikkerheten som mange oppviser. Hvis man spør om f.eks. tips til en god høyttaler, kommer svaret direkte og bastant: "Kjøp .....!" Ikke bare det: "Det er modell X av dette merket som gjelder - alt annet låter ***!" Så tar man dette for god fisk - inntil en annen forståsegpåer er like bastant frempå med et annet merke og en annen modell. Samme hvis man ber om tips til en god DAC, god CDspiller, god forsterker - you name it.
Mens jeg - i all min uvitenhet - kan tenke at "vel - her er det sikkert en 8-10 forskjellige høyttalere som kunne gjøre jobben. Store fullrange - eller stativ i kombinasjon med sub". Samme med DACer og forsterkere. Mange muligheter - og mye forskjellig smak og behag - ute og går. Hvis man kombinerer alle variantene, snakker vi kan hende om tusen mulige alternative oppsett - eller noe sånt.
Det er nok stor varriasjon på selgernes bakgrunn og kompetanse. Da jeg gjennopplivde denne hobbyen for en liten stund tilbake - var mitt første møte med en fullstendig feil match mellom en elektrostat og forsterker - som var forrvirrende da jeg tok som en selvfølge at butikkselgere som selger utstyr i det minste har ører de kan bruke (En nesten objektivt dårlig matchDet som fikk meg til å starte denne tråden var at 15 års relevant erfaring med et bestemt produkt samt hundrevis av timer i forskjellige fora - ble avfeid med hva en selger hadde liret ut av seg.
Å stole på selgere i denne hobbyen er mildt sagt en avsporing!
Taste Fidelity.....likte denVi kan kalle dette TAFI (taste fidelity).
Det var da en voldsom generalisering?Det som fikk meg til å starte denne tråden var at 15 års relevant erfaring med et bestemt produkt samt hundrevis av timer i forskjellige fora - ble avfeid med hva en selger hadde liret ut av seg.
Men akk så riktig.Det var da en voldsom generalisering?Det som fikk meg til å starte denne tråden var at 15 års relevant erfaring med et bestemt produkt samt hundrevis av timer i forskjellige fora - ble avfeid med hva en selger hadde liret ut av seg.