HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Uten å google endte jeg kjapt opp med Kaptein Svartskjegg - som jeg mente å huske het Henry Morgan - og da først googlet jeg. Men hukommelsen er en skjør krykke - så da det viste seg at Henry Morgan (som også drev med slikt) var feil - googlet jeg på Svartskjegg.

Mange av oss er egentlig ikke ferdig med å være "over there" - så vi tar en tur tilbake. Vi legger ut på en biltur på kryss og tvers i en bestemt delstat.

Der treffer vi en eldre kar som går rett i mimremodus. ”Jeg er født og oppvokst i denne delstaten – og hadde min første suksess på slutten av 1940-tallet – med en - i hitsammenheng litt uvanlig - låt som etter datidens forhold solgte utrolig bra. En og annen i Norge har nok hørt den låten.”

”Jeg fortsatte med spilling og låtskriving – jeg har mange hundre låter på samvittigheten – men det ble ikke noen ny dreis på kjendisstatusen før rundt 25 år senere. Da ble en av låtene mine brukt i en kjent film - uten at jeg fikk den credit’en jeg mente jeg skulle ha. Det var surt, you know. Låten vant t.o.m. en Grammy. De hadde forandret på tittelen – men det var min låt, no doubt. Så da ble det rettssak - som jeg vant. Det ble mye penger i kassen av den saken. Låten som ble brukt i filmen ble skrevet og spilt inn allerede på 1950-tallet – så det var kanskje ikke så rart at noen ”glemte ” at det var min låt – men de kunne jo ha sjekket litt, da...”

”Jeg er forresten kan hende vel så kjent både bak mikrofonen og bak kulissene for mitt livslange virke innen kringkasting – men det er jo helst radio. But you know – radio gir ikke den samme kjendisstatusen i den store verden... ”

Spørsmålet er todelt – og begge delene må besvares riktig for å få godkjent svar: Hvem traff vi på våre ferd – og hvilken delstat kjørte vi rundt i?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nei, det er ikke den melodien. Og heller ikke de artistene.

Den melodien som det ble rettssak om, ble ble brukt i en film på 1970-tallet - og er viden kjent.

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Film er ikke min sterke side, jeg husket bare navnet på en: M*A*S*H. ;D ... tror ikke det var strid om opphavsrett i forbindelse med den. Her kommer jeg ikke en gang på noe konkret å «google». :-[

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Film er ikke akkurat min sterke side, heller - men den siste låten - den fra filmen, er minneverdig. Og da ikke bare p.g.a. melodien.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ikke denne heller. Det er kan hende på tide å nevne at begge melodiene som vi snakker om, er klassifisert som country låter - i hvert fall den ene. Det kan jo ha bidratt til at det ikke har gått på skinner for de tapre oppgaveløserne.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    En liten tilleggsopplysning før jeg køyer: Begge låtene som er nøkkelen i oppgaven, er instrumentaler.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hva hvis jeg forteller at filmen handler om en tur hvor det meste gikk galt? Med en musikkscene av det helt minneverdige slaget?

zerum

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2005
    Antall liker
    214
    kan det være Picnic med døden?? og den bluegrassjammen med han banjotypen?

zerum

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2005
    Antall liker
    214
    Javel,, va eneste filmen jeg huska med instrumental som har satt seg på minnet,Men ka melodien heter,, se de aner jeg ikke,,

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hvis du googler litt på filmens originaltittel, finner du helt sikkert det du er ute etter.

zerum

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2005
    Antall liker
    214
    Jammen fant jeg den.."Dueling Banjos"by Arthur Smith,,
    Orginal.."Feudin' Banjos".

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Da får du google litt på Arthur Smith også: i hvilken delstat er han født?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Da tror jeg at dommeren sier at zerum ville ha funnet svaret hvis han bare hadde prøvd.

Mannen vi traff, er Arthur Smith – ofte omtalt som Arthur ”Guitar Boogie” Smith. Han ble født i 1921 i South Carolina – som altså er delstaten vi skal til. Avhengig av hvilke linker man følger, får man litt forskjellig svar m.h.t. fødeby. Arthur Smith nærmer seg de 90, men er still going strong – om enn ikke i et fullt så oppdrevet tempo som før.

Arthur Smith slo gjennom på 1940-tallet med sitt gitarspill på datidens megahit ”Guitar Boogie” – den er verdt en innlemmelse i musikksamlingen – hvis den ikke er der allerede. Låten ble spilt inn to ganger – første gang i 1945 – men det er versjonen på MGM fra 1948 som er megahit’en. Det spesielle med denne låten, er at det er en instrumental – det var ikke vanlig på den tiden at slikt solgte – og låten er heller ikke fastlåst i en bestemt sjanger, hvilket heller ikke var helt vanlig – selv om den vanligvis ligger under kategorien country i katalogene. En herlig blanding av country, tidlig rock’n roll, boogie woogie og hva man nå skal kalle det – som visstnok skal ha inspirert ganske mange kjente gitarister og artister. Lytt gjerne: http://www.youtube.com/watch?v=t-rS7vySix8

I 1955 skrev han og spilte inn låten ”Feuding Banjos” – som ble døpt om til ”Dueling Banjos” da den ble brukt i filmen ”Deliverance” – i den minneverdige scenen – i 1972. Han som spiller banjo, spiller egentlig ikke banjo – det er en annens hender vi ser – han fikk rollen p.g.a. sitt utseende, men er helt normal og oppegående på alle måter. Arthur Smith fikk ingen credit av filmmakerne, gikk til sak – og vant. Vel verdt både en titt og en lytt: http://www.youtube.com/watch?v=1tqxzWdKKu8. ”Dueling Banjos” fikk Grammy for beste instrumental countrylåt i 1973. Filmen er for øvrig spilt inn i Georgia – helt oppe ved grensen til South Carolina.

Foruten musikk, lå kringkasting Arthur Smith’s hjerte nær. Med eget radioprogram i mange år og senere med en allestedsnærværende medvirkning for det meste i lokale radio- og TV-programmer. Såvidt vites, alltid med begge bena solid forankret i South Carolina.

zerum tar oss videre i vår forvirrende rundvandring.

zerum

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2005
    Antall liker
    214
    Da må dere nok vente en stund :-[,skal og levere barn nu.Så blir jeg borte til uti neste uke..uten datatilgang..hvis noen andre føler seg kallet til og fortsette så er det bare å kjøre på..

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Greit - da har jeg en lett en på lur:

Vi skal til en by.

Den byen vi skal til, sa først ”ja”. Etter at man hadde telt litt penger, ble det holdt folkeavstemning. Da sa innbyggerne ”nei”. Og slik ble det. Noen som hadde gjort det før, meldte seg som reddende engler - og alt løste seg.

Etternavnet til en – nå avdød – artist er det samme som den byen vi skal til. Han het ikke det opprinnelig – vi snakker om hans kunstner-etternavn.

Da skal vi til.....?

PS: Den ovennevnte folkeavstemningen foregikk temmelig samtidig med lanseringen av filmen i oppgaven ovenfor. Dog ingen sammenheng - bare et tilfeldig sammentreff.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det er første og eneste gang at noen har sagt "nei" til det saken gjelder på denne måten.

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Antall liker
    6
    Jeg synes dette lukter av kostbare tvproduksjoner og lite gjennomtenkte popsanger. Tenker du på ESC som egentlig skulle bli avholdt i Monaco 1972, men istedet ble holdt i Edinburgh?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Du er inne på noe - men det dreier seg om noe enda større.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det kan ikke bli større enn det, nei.....

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.206
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    I 72 gikk vel OL av stabelen i Munchen...?
    Men det kanskje er for enkelt?

mvh
    Proffen

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    OL er riktig - men så var det denne folkeavstemningen, da......

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.206
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    HVIS det er snakk om sommer-OL, og Munchen er byen, kan det være snakk om folkeavstemning ifht EF...
    Men det ble jo avholdt et vinter-OL i Sapporo og, og hvem vet, kanskje de hadde en eller annen avstemning om hvorvidt Japan fortsatt skulle være et keiserdømme....

mvh
    Proffen

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nei, det er mer konkret enn som så. Folkeavstemningen dreide seg om OL. Husk - det er ikke bare sommer-OL....

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.206
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Hmmmm, hvis folkeavstemningen gjaldt OL, kan det ha hatt å gjøre med statusen som amatører eller profesjonelle, betalte utøvere å gjøre.
    (men synes jo det høres rart ut at noe sånt kan føre til folkeavstemning.)
    I allefall; det var diskusjon og styr rundt ovenfor nevnte felt under Sapporo-OL...

mvh
    PRoffen

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    En veldig konkret oppsummering:

Det var noen som sa "ja" til OL. Så sa de "nei". Det var ikke populært - men, sitat: "noen som hadde gjort det før, meldte seg som reddende engler" - og reddet showet.

Ikke glem artisten, da - det er ikke tilfeldig at han er nevnt.

PS: Money talks - når det kommer til stykket.

A

asvaberg

Gjest
    Nå er det vel bare St.Moritz og Lake Placid som har avholdt vinter-OL 2 ganger....
    St.Moritz ble valgt i 1948 som "nøytralt land" etter krigen

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Dette ble visst veldig mye mer vanskelig enn jeg hadde tenkt meg.

Dere har alle fakta:

Altså: Noen sa først "ja" til å arrangere OL. Så sa de "nei" - i en folkeavstemning i 1972. Olympisk skandale.

Noen andre som hadde arrangert OL før, steppet inn.

Og byen som - kanskje for all fremtid - har forspilt sine sjanser til å arrangere OL er...?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    asvaberg skrev:
    Nå er det vel bare St.Moritz og Lake Placid som har avholdt vinter-OL 2 ganger....
    St.Moritz ble valgt i 1948 som "nøytralt land" etter krigen
    Det er enda en by....

N

nb

Gjest
    Ulf-B skrev:
    Dette ble visst veldig mye mer vanskelig enn jeg hadde tenkt meg.

Dere har alle fakta:

Altså: Noen sa først "ja" til å arrangere OL. Så sa de "nei" - i en folkeavstemning i 1972. Olympisk skandale.

Noen andre som hadde arrangert OL før, steppet inn.

Og byen som - kanskje for all fremtid - har forspilt sine sjanser til å arrangere OL er...?
    Velgere i Colorado sa nei i 1972. Vet ikke hvor lekene skulle holdes - Denver?

A

asvaberg

Gjest
    Ah, Denver!

"The games were originally awarded to Denver in May 1970, but a 300 percent rise in costs and worries about environmental impact led to Colorado voters' rejection on November 7, 1972, by a 3 to 2 margin, of a $5 million bond issue to finance the games with public funds.[1][2]

Denver officially withdrew on November 15, and the IOC then offered the games to Whistler, British Columbia, Canada, but they too declined owing to a change of government following elections. (Whistler would go on to be associated with neighboring Vancouver's successful bid for the 2010 games.)

Salt Lake City, Utah, which would eventually host in 2002, offered itself as a potential host after the withdrawal of Denver. The IOC, still reeling from the Denver rejection, declined and selected Innsbruck on February 5, 1973; it had hosted the 1964 games twelve years earlier."

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vi skal til Denver!

Som først ble tildelt de olympiske vinterleker for 1976. Etter en folkeavstemning i 1972, frasa byen seg arrangementet – p.g.a. frykten for at skattebetalerne skulle ende opp med å betale moroa. At en by frasier seg et OL-arrangement etter at de er blitt tildelt æren, har ikke de høye herrer i IOC opplevd verken før eller senere – så det skapte en aldri så liten olympisk skandale. Innsbruck – med sine ganske intakte fasiliteter fra lekene som ble arrangert der i 1964 – så seg i stand til å steppe inn som arrangørby på kort varsel, og reddet dermed showet.

Artisten vi tenker på er John Denver – som opprinnelig het Deutschendorf – men et slikt navn går det ikke an å ha hvis man skal tjene penger på populærmusikk. ”I’m leaving on a jet plane” og ”Take me home country roads” er blant John Denvers mer kjente låter.

Det er vel nb som var først ute - selv om han han hadde et aldri så lite spørsmålstegn etter svaret sitt - og ikke et utropstegn. Han tar oss videre.

N

nb

Gjest
    <b>
    Vi reiser videre fra Denver. Vi skal til et fargerikt sted som ligger i noe som er den første av sitt slag i verden. Dette området, hvor det fargerike stedet, eller kanskje vi heller skal kalle det fenomenet, ligger, ble den første i sitt slag i verden 1872, men det finnes etter hvert ganske mange slike områder, også en del i Norge. Det fargerike stedet vi skal frem til er det 3. største av sitt slag i verden. Selv om vår endelige destinasjon er den 3. største av sitt slag i verden er den ikke så veldig stor, størrelsen er under 10 mål i areal.

Området vi befinner oss i er ikke noen obskuritet. Det besøkes årlig av et par millioner turister.
    </b>

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Den svovelholdige, gule «dammen»? Jeg vet ikke hva den heter ...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn