N
nb
Gjest
Den jeg tenker på er vel først og fremst veldig blå.JHolm skrev:Den svovelholdige, gule «dammen»? Jeg vet ikke hva den heter ...
|
Den jeg tenker på er vel først og fremst veldig blå.JHolm skrev:Den svovelholdige, gule «dammen»? Jeg vet ikke hva den heter ...
Njet, det er ikke den jeg tenker på. Husk på at svaret på oppgaven er den 3. største av sitt slag i verden.JHolm skrev:
Ganske riktigKJ skrev:Er stedet underordnet den britiske kronen?
mvh
KJ
eeh - ei øy? 8)JHolm skrev:Canada?
Altså ikke på (island of) Newfoundland.asvaberg skrev:eeh - ei øy? 8)JHolm skrev:Canada?
Nope - hele staten er ei øy - eget flagg og egen nasjonalsang, faktisk.JHolm skrev:Altså ikke på (island of) Newfoundland.asvaberg skrev:eeh - ei øy? 8)JHolm skrev:Canada?
Et sted på Falklandsøyene?
nope - skatteparadis var nevnt, det er det ikke meg bekjent - men geografisk er det rett......dvs mellom nord og sør-Amerikaerato skrev:Det er en av kanaløyene, men hvilken? Jersey, Guernsey, Sark?
Mere korrekt kan det ikke bliR.E.S. skrev:Kan det være Barbados, og byen Holetown (tidligere Jamestown) der St. James Church ligger?
Roy
Kan noen forklare alle hintene? Det inngår vel i underholdningsopplegget!asvaberg skrev:Mere korrekt kan det ikke bliR.E.S. skrev:Kan det være Barbados, og byen Holetown (tidligere Jamestown) der St. James Church ligger?
Roy![]()
er ris og kinesere et bevisst forsøk på å villede oss?R.E.S. skrev:Ferden går fra en liten by på en liten øy til en stor by på en mye større øy. Øya sitt navn er en omskriving av det lokale språkets variant, mens kineserne har en tredje variant som ligner. Navnet på øya har derfor nær selvsagt noe med ris å gjøre.
I den største byen på øya, som for øvrig spanjolene prøvde å gi et spansk navn etter sin lojalitet, går vi bokstavelig talt i sporene til en av de mest kjente personene som har bodd i byen. Vedkommende ble utenfor landets grenser veldig kjent for sin helt spesielle samling som inneholdt over 3000 forskjellige gjenstander.
På vei inn i gamlebyen, blir vi stoppet av en guide, og da han hører at vi er opptatt av den kjente personen, ber han oss i stedet reise til et monumentalt byggverk i den byen der forfedrene til vedkommende kom fra.
- Men da tenker jeg ikke på den byen forfedrene grunnla her i landet. Du skal langt nærmere der du kommer fra, men navnet på byggverket er opprinnelig ikke på språket de snakker her eller det språket hvor byggverket ligger. Heller noe midt i mellom, sier han.
Nei, ikke noe bevisst forsøk, men når du finner navnet på øya og googler det, så vil ris være en del av fasiten på at du har funnet rett øy.asvaberg skrev:er ris og kinesere et bevisst forsøk på å villede oss?
Skal vi f.eks til en kjent amerikaner?
Helt riktig, Ulf. Manila er byen vi reiser til - først. Men hvem er den kjente personen som ble valgt inn i parlamentet, som har bodd fem år i USA og som har forfedre fra et helt annet land og by med et monumentalt byggverk. Det er nemlig byggverket som er reisemålet.Ulf-B skrev:Hm.. Lojalitet til Spania. Ris. Noen har bodd i USA - antydes det visse bånd til USA? Parlamentsvalg. Da er det i hvert fall ikke Kina. Tenkte først på en kinesisk øy, jeg - men nei....
Øy - ikke Vietnam og andre landfaste land hvor de dyrker ris. To store øy-stater "i nærheten": Indonesia og Filippinene. Indonesia var det vel nederlenderne som tok hånd om. Men Filippinene? Var ikke det Spania, da? Da er det kan hende Manila vi skal til?
Beklager at jeg ikke har fått svart før nå, men har sittet i møte hele kvelden.asvaberg skrev:Marcos?
Imeldas familie kom vel fra Granada i Spania - Alhambra!
"Her paternal ancestors, the Lopezes of Leyte, were relatively wealthy and prominent, and claimed to have founded the town of Tolosa, Leyte. Spanish mestizos, the Lopezes were descended from the Spanish friar and silversmith Diego de Lopez, originally from Granada."
Sønnen, Ferdinand Marcos jr.:
"He was proclaimed as one of the winning senatorial candidates of the 2010 Philippine Elections. He will take office at noon of June 30, 2010."
du er veldig nærme, men allikevel langt unnaPaal Iksom skrev:Google kan opplyse meg om at en Matryoshka er en slik russisk tredukke med flere dukker inni. En Matryoshkagrav blir vel en slags sarkofag med flere kister inni hverandre.
Det er lett å tro at vi befinner oss i Russland, eller at personen har tilknytning til landet.
Etablissementet som nevnes - en slags serveringssted? Kaffehus eller opiumsbuler er det første jeg tenker på...