HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• A

asvaberg

Gjest
    Grand Prismatic Spring
    Grand Prismatic Spring is Yellowstone National Park’s largest and the world’s third largest single hot spring. This enormous pool is not just huge — it’s also colorful. The steam suspended directly above the large spring reflects the colors of the rainbow, causing one naturalist to describe viewing Grand Prismatic as “like walking along a beach of color.”

:)

N

nb

Gjest
    Bingo!, Grand Prismatic er korrekt. Det er verdens 3. største varme kilde (de to største ligger visstnok på New Zealand). Jeg tenkte dette skulle være temmelig vanskelig, men litt google på "worlds first 1872" eller lignende bragte kjapt Yellowstone ser jeg, og veien videre var jo ikke så vrien da. Yellowstone ble i 1872 verdens første nasjonalpark, Ulysses S. Grant signerte på den avgjørslen. Ser for tiden på en BBC-dokumentar om Yellowstone, derav inspirasjonen til oppgaven.

A

asvaberg

Gjest
    Fra Yellowstone går ferden videre, men jeg vil til havet.

Vi skal til en mindre by i et avgrenset områdeet avgrenset område :)

Byen var den første permamente bosetningen av de som kom dit og navnet på byen kom fra havstrømmen som gav en trygg landsetting.

Statens eldste kirke ble også reist her i denne lille byen.

Det avgrensede området byen ligger, ble tidligere kalt noe som har stor verdi, men siden området er blitt så populært blant de med mye penger, blir nå området litt for skøy kalt noe som har enda større verdi.....oppgradert verdi kan man si.
    Området er oppkalt etter en av de store, som flere andre området rundt.

det avgrensede området er det litt uenighet hvor dets navn stammer fra - alt fra trær til hårvekst ......

A

asvaberg

Gjest
    å, vrient.....?

Dere har skjønt at vi skal til en øy ("PÅ et avgrenset område...") :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg har tenkt meg at det er en øy vi skal til, ja. Men hvilken? Et sted med en kirke - det er fortsatt ganske romslig. "Populært blant dem med mye penger..." - skal vi til et et eksklusivt turistmål - eller endog til et skatteparadis?

A

asvaberg

Gjest
    Ikke nødvendigvis skatteparadis, men du er nok i riktig område....

Populært reisemål for mange som har feriehus der, men som normalt bor et annet sted.....og de har både mye penger og glamour med seg :)

Merk dere denne:
    "På det avgrensede området er det litt uenighet hvor dets navn stammer fra - alt fra trær til hårvekst ......"

Det er altså øyas navn som er omstridt hvor stammer fra......

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.306
    Torget vurderinger
    1
    Er stedet underordnet den britiske kronen?

mvh
    KJ

A

asvaberg

Gjest
    KJ skrev:
    Er stedet underordnet den britiske kronen?

mvh
    KJ
    Ganske riktig :) Men den britiske monarken er kun statsoverhode (les: "gallionsfigur").
    Utøvende makt ligger hos den lokalt valgte regjeringen.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.669
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er en av kanaløyene, men hvilken? Jersey, Guernsey, Sark?

A

asvaberg

Gjest
    erato skrev:
    Det er en av kanaløyene, men hvilken? Jersey, Guernsey, Sark?
    nope - skatteparadis var nevnt, det er det ikke meg bekjent - men geografisk er det rett......dvs mellom nord og sør-Amerika

Noen av de som har hus der:
    Jackie Collins
    Oprah Winfrey
    Mick Jagger
    Sting

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.735
    Torget vurderinger
    34
    Kan det være Barbados, og byen Holetown (tidligere Jamestown) der St. James Church ligger?

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.735
    Torget vurderinger
    34
    Ferden går fra en liten by på en liten øy til en stor by på en mye større øy. Øya sitt navn er en omskriving av det lokale språkets variant, mens kineserne har en tredje variant som ligner. Navnet på øya har derfor nær selvsagt noe med ris å gjøre.

I den største byen på øya, som for øvrig spanjolene prøvde å gi et spansk navn etter sin lojalitet, går vi bokstavelig talt i sporene til en av de mest kjente personene som har bodd i byen. Vedkommende ble utenfor landets grenser veldig kjent for sin helt spesielle samling som inneholdt over 3000 forskjellige gjenstander.

På vei inn i gamlebyen, blir vi stoppet av en guide, og da han hører at vi er opptatt av den kjente personen, ber han oss i stedet reise til et monumentalt byggverk i den byen der forfedrene til vedkommende kom fra.
    - Men da tenker jeg ikke på den byen forfedrene grunnla her i landet. Du skal langt nærmere der du kommer fra, men navnet på byggverket er opprinnelig ikke på språket de snakker her eller det språket hvor byggverket ligger. Heller noe midt i mellom, sier han.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    713
    Torget vurderinger
    1
    asvaberg skrev:
    R.E.S. skrev:
    Kan det være Barbados, og byen Holetown (tidligere Jamestown) der St. James Church ligger?

Roy
    Mere korrekt kan det ikke bli :)
    Kan noen forklare alle hintene? Det inngår vel i underholdningsopplegget!

A

asvaberg

Gjest
    Javisst:

Vi skal til en mindre by i et avgrenset område på et avgrenset område

Byen var den første permamente bosetningen av de som kom dit og navnet på byen kom fra havstrømmen som gav en trygg landsetting.

The Hole - iflølge min kilde betyr dette en elv/strøm hvor det gjør at det er lett å komme i land med båt.
    "The name Holetown comes from the stream, The Hole, which provided a safe landing place for the settlers"

Statens eldste kirke ble også reist her i denne lille byen.

The Island's oldest church, St. James Parish Church, was erected here in 1628, a year after the first settlers landed.

Det avgrensede området byen ligger, ble tidligere kalt noe som har stor verdi, men siden området er blitt så populært blant de med mye penger, blir nå området litt for skøy kalt noe som har enda større verdi.....oppgradert verdi kan man si.
    Området er oppkalt etter en av de store, som flere andre området rundt.

Før ble strandområdet i St.James kalt "Gold coast", men pga alle kjendisene som bygde seg store, flotte hus her, ble det på folkemunne omdøpt til "Platinum coast"

Barbados er oppdelt i 11 prestegjeld (parishes).

Christ Church
    Saint Andrew
    Saint George
    Saint James
    Saint John
    Saint Joseph
    Saint Lucy
    Saint Michael
    Saint Peter
    Saint Philip
    Saint Thomas

På det avgrensede området er det litt uenighet hvor dets navn stammer fra - alt fra trær til hårvekst ......

Ordet Barbados kan ha flere opprinnelige betydninger, noe skjeggete noe:
    enten da de karakteristiske fikentrærne med hengende røtter , Ficus citrifolia
    eller lokalbefolkningen med skjegg
    eller skummende bølger som slår over fjell og stein på østkysten og får fjellet til å se ut som har skjegg

A

asvaberg

Gjest
    R.E.S. skrev:
    Ferden går fra en liten by på en liten øy til en stor by på en mye større øy. Øya sitt navn er en omskriving av det lokale språkets variant, mens kineserne har en tredje variant som ligner. Navnet på øya har derfor nær selvsagt noe med ris å gjøre.

I den største byen på øya, som for øvrig spanjolene prøvde å gi et spansk navn etter sin lojalitet, går vi bokstavelig talt i sporene til en av de mest kjente personene som har bodd i byen. Vedkommende ble utenfor landets grenser veldig kjent for sin helt spesielle samling som inneholdt over 3000 forskjellige gjenstander.

På vei inn i gamlebyen, blir vi stoppet av en guide, og da han hører at vi er opptatt av den kjente personen, ber han oss i stedet reise til et monumentalt byggverk i den byen der forfedrene til vedkommende kom fra.
    - Men da tenker jeg ikke på den byen forfedrene grunnla her i landet. Du skal langt nærmere der du kommer fra, men navnet på byggverket er opprinnelig ikke på språket de snakker her eller det språket hvor byggverket ligger. Heller noe midt i mellom, sier han.

er ris og kinesere et bevisst forsøk på å villede oss?

Skal vi f.eks til en kjent amerikaner?

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.735
    Torget vurderinger
    34
    asvaberg skrev:
    er ris og kinesere et bevisst forsøk på å villede oss?

Skal vi f.eks til en kjent amerikaner?
    Nei, ikke noe bevisst forsøk, men når du finner navnet på øya og googler det, så vil ris være en del av fasiten på at du har funnet rett øy.

Det er ingen kjent amerikaner, men vedkommende bodde i USA i fem år. Nå er vedkommende tilbake som parlamentsmedlem i hjemlandet etter valget forrige uke. Motkandidaten fikk bare en av fem stemmer. "Vårt" parlamentsmedlem fikk resten.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hm.. Lojalitet til Spania. Ris. Noen har bodd i USA - antydes det visse bånd til USA? Parlamentsvalg. Da er det i hvert fall ikke Kina. Tenkte først på en kinesisk øy, jeg - men nei....

Øy - ikke Vietnam og andre landfaste land hvor de dyrker ris. To store øy-stater "i nærheten": Indonesia og Filippinene. Indonesia var det vel nederlenderne som tok hånd om. Men Filippinene? Var ikke det Spania, da? Da er det kan hende Manila vi skal til?

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.735
    Torget vurderinger
    34
    Ulf-B skrev:
    Hm.. Lojalitet til Spania. Ris. Noen har bodd i USA - antydes det visse bånd til USA? Parlamentsvalg. Da er det i hvert fall ikke Kina. Tenkte først på en kinesisk øy, jeg - men nei....

Øy - ikke Vietnam og andre landfaste land hvor de dyrker ris. To store øy-stater "i nærheten": Indonesia og Filippinene. Indonesia var det vel nederlenderne som tok hånd om. Men Filippinene? Var ikke det Spania, da? Da er det kan hende Manila vi skal til?
    Helt riktig, Ulf. Manila er byen vi reiser til - først. Men hvem er den kjente personen som ble valgt inn i parlamentet, som har bodd fem år i USA og som har forfedre fra et helt annet land og by med et monumentalt byggverk. Det er nemlig byggverket som er reisemålet.

PS. Øya heter Luzon, på kinesisk Liusung, og på tagalog, det lokale språket heter den Lusong, som betyr den tremørtelen som man benyttet til å knuse ris med. Spanjolene ønsket for øvrig å kalle byen for Insigne y Siempre Leal Ciudad.

Roy

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Filipinske kjendiser - det er ganske far fetched, da....

Jeg mener å ha fått med meg at en Ferdinand Marcos junior - sønn(?) av den kjente diktatoren - gjorde en viss suksess. Om det var han som vant med denne overbevisende marginen med bare 5 stemmer mot seg, har jeg ikke greid å finne ut av. Det var vel også en Aquino som stilte til valg - det var vel sønnen til en annen tidligere president(?) - rene familiebedriften, Fillippinene. Verre enn India, sånn sett.

Men det stopper jo ikke her - hvor kommer forfedrene fra?.... Pass.

A

asvaberg

Gjest
    Han kan ha fått fler enn 5 stemmer rent konkret - tipset er "en av fem stemmer", dvs 20% ......

A

asvaberg

Gjest
    hmmm - Benigno Aquino III forfedre kom fra Mexico, ????

"Servillano "Minaong" Aquino was born on April 20, 1874 to Don Braulio Aquino and Doña Petrona Hipolito Aguilar. He had his early education from a private tutor in Mexico, Pampanga."

"He was the grandfather of Benigno S. Aquino, Jr. (Ninoy)."

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ja - men hvordan stemmer dette med oppgaven? Benigno Aquino stilte i presidentvalget - "vår" ukjente helt ble valgt til parlamentet. Hvis ikke Aquino ble både president og parlamentsrepresentant i en og samme smekk. Kan sikkert skje, det - i et land som Filippinene.

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Antall liker
    6
    Skoene mine er så pene,
    Jeg har dem nederst på benet,
    Helt nede ved roten,
    På det det de voksne kaller foten.
    De er som de skal være
    Og det glinser veldig vakkert i overlæret
    På beina har man sko,
    Ja jeg har faktisk to.

(refreng)
    Sko (8x)

Sko kan man bruke til mye,
    Helt fra de er nye.
    Man kan løpe, gå og snike,
    Ingen sko er like.
    Noen sko er lange,
    Andre sko er altfor trange.
    Derfor er det veldig viktig kan du tro,
    Å kjøpe seg riktige sko.

(refreng)

Noen folk er barbeinte og
    Det er de som ikke har noen sko på
    Det kan jo være greit for noen
    Men jeg for min del kan ikke unnvære skoen
    Og såfinnes en gruppe til forresten,
    Alle de som bare raver rundt i sokkelesten
    Og de har det jo selvfølgelig greit
    Men de mangler no
    De har jo ikke sko

Sko (41x)

A

asvaberg

Gjest
    Marcos?

Imeldas familie kom vel fra Granada i Spania - Alhambra!

"Her paternal ancestors, the Lopezes of Leyte, were relatively wealthy and prominent, and claimed to have founded the town of Tolosa, Leyte. Spanish mestizos, the Lopezes were descended from the Spanish friar and silversmith Diego de Lopez, originally from Granada."

Sønnen, Ferdinand Marcos jr.:

"He was proclaimed as one of the winning senatorial candidates of the 2010 Philippine Elections. He will take office at noon of June 30, 2010."

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.735
    Torget vurderinger
    34
    asvaberg skrev:
    Marcos?

Imeldas familie kom vel fra Granada i Spania - Alhambra!

"Her paternal ancestors, the Lopezes of Leyte, were relatively wealthy and prominent, and claimed to have founded the town of Tolosa, Leyte. Spanish mestizos, the Lopezes were descended from the Spanish friar and silversmith Diego de Lopez, originally from Granada."

Sønnen, Ferdinand Marcos jr.:

"He was proclaimed as one of the winning senatorial candidates of the 2010 Philippine Elections. He will take office at noon of June 30, 2010."
    Beklager at jeg ikke har fått svart før nå, men har sittet i møte hele kvelden.

Imelda Marcos var selvsagt den velkjente personen. Samlingen hennes bestod av minst 3000 par sko, og det er riktig som du sier at slekta hennes kom fra Granada, der Al Hambra-borgen ligger.

Jeg har vært der, og den er et fantastisk byggverk.

Imelda Marcos ble for øvrig også valgt inn i parlamentet (representantenes hus), da hun overtok sønnens plass som helt riktig ble valgt inn i senatet.

Din tur.

Roy

A

asvaberg

Gjest
    Paal Iksom's kredit, spør du meg - det var han som kom med skosangen.

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Antall liker
    6
    Absolutt ikke min fortjeneste. Øy og familie var allerede identifisert og jeg klarte ikke å spore Imeldas slekt utenfor Filipinene.

A

asvaberg

Gjest
    OK, da tar jeg stafettpinnen : :-\

Vi skal til en større by enn Granada.......
    I denne byen ble en fyr begravet, men han døde ikke der.
    Han er begravet i noe som kan minne om en Matryoshka, hva nå enn det er....

Nåvel - det er verken byen eller fyren dere skal frem til, for på stedet der fyren er begravet, kommer du i prat med en av vaktene og han sier deg følgende:
    "Du bør oppsøke et helt spesielt hus her i byen - huset ligger like ved en del av byen som er oppkalt etter en viktig figur - og navnet gir deg assosiasjoner til noe som vi ikke var mye begeistret for her i byen i en periode i det forrige årtusen.
    Når du finner området så må du spør deg frem etter det eldste - flere av de mest kjente, frekventerte dette stedet - også han som er her. Når du er vel fremme, så be om det aller første"

Hvor skal jeg og hva er det jeg skal be om der?

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Antall liker
    6
    Google kan opplyse meg om at en Matryoshka er en slik russisk tredukke med flere dukker inni. En Matryoshkagrav blir vel en slags sarkofag med flere kister inni hverandre.
    Det er lett å tro at vi befinner oss i Russland, eller at personen har tilknytning til landet.

Etablissementet som nevnes - en slags serveringssted? Kaffehus eller opiumsbuler er det første jeg tenker på...

A

asvaberg

Gjest
    Paal Iksom skrev:
    Google kan opplyse meg om at en Matryoshka er en slik russisk tredukke med flere dukker inni. En Matryoshkagrav blir vel en slags sarkofag med flere kister inni hverandre.
    Det er lett å tro at vi befinner oss i Russland, eller at personen har tilknytning til landet.

Etablissementet som nevnes - en slags serveringssted? Kaffehus eller opiumsbuler er det første jeg tenker på...
    du er veldig nærme, men allikevel langt unna :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Matryoshka er den lette delen - det er disse russiske tredukkesettene, hvor du åpner den ytterste dukkefiguren bare for å finne en enda litt mindre figur inni den, og når du åpner den, finner du enda en ....o.s.v. o.s.v. De mest forsseggjorte settene kan bestå at et dusin - og vel så det - figurer.

Denne fyren som ble begravet - lå han i en slags kiste-inni-kisten-inni-kisten.... da?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn