HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.103
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vi skal til Alabama.

Den første sangen er Neil Youngs ”Alabama” – som kom i 1972 – og den andre er Lynyrd Skynyrds ”Sweet Home Alabama” – som kom i 1974 - som et direkte tilsvar til Neil Youngs ”Southern Man” fra 1970 og nevnte ”Alabama”. Lynyrd Skynyrd var ganske konkrete:

Well I heard mister Young sing about her
    Well, I heard ole Neil put her down
    Well, I hope Neil Young will remember
    A Southern man don't need him around anyhow

Uten at neil Young – etter sigende lot det gå inn på seg. Snarere tvert i mot – han skal ha følt seg beæret over å bli besunget av et så dyktig band.

Du villeder oss til neste destinasjon!

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.783
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Vi skal der jeg er akkurat nå.. Deltar på seminar og lager oppgaven sånn "litt under bordet".
    Om stedet vet jeg egentlig ikke mye, men det har vært sentrum for et stort arrangement i landets historie for noen år siden.
    Rester av begivenhetene brukes fremdeles som severdigheter for turisme og aktiviteter av forskjellige slag.
    En viktig ferdselsåre i landet går forbi byen og det bor mellom 20000 og 30000 mennesker her.

Landets største av ett eller annet slag er også i nærheten.

Byens navn ble nevnt av en nå avdød mektig person på litt gebrokkent Engelsk noen år før arrangementet fant sted.
    Dette skapte begeistring for noen og vrede for andre og noen følte seg "skuffet".

PS: Håper noen løser denne ultrakjapt da jeg skal med noen andre nedover i gata for å finne en plass som har noe mat og øl.

Hvor er jeg?

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.783
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    “The decision is Lillehammer.”

"jag er besviken" etc.

Nice - du har stafettpinnen. Jeg tar en pils :)

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Nå reiser vi fra «Lilihamer» til et land.
    Tidligere hadde statsoverhodet i dette landet en tittel som det er naturlig å assosiere med ett bestemt spill. Spillet antas å være fra samme verdensdel som landet vi skal til. Historisk er spillet ansett som en Gentleman's sport. En «mekanisk tyrker» har en spesiell tilknytning til dette spillet.

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Riktig spill og verdensdel, men vi skal til et annet land og nærmere i tid. Språket som snakkes her begynner på «F».

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.103
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vi skal til Persia - eller Iran, om man vil.

Sjah(en er død) = sjakk!

Språket som begynner på F, må være farsi - gammelpersisk(?).

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Ulf-B skrev:
    Vi skal til Persia - eller Iran, om man vil.

Sjah(en er død) = sjakk!

Språket som begynner på F, må være farsi - gammelpersisk(?).
    Vi skal til Persia! Har jeg forstått rett, heter språket forsatt farsi lokalt.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.103
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ad "mekanisk tyrker":

The Turk, the Mechanical Turk or Automaton Chess Player was a fake chess-playing machine constructed in the late 18th century. From 1770 until its destruction by fire in 1854, it was exhibited by various owners as an automaton, though it was explained in the early 1820s as an elaborate hoax.[1] Constructed and unveiled in 1770 by Wolfgang von Kempelen (1734–1804) to impress the Empress Maria Theresa, the mechanism appeared to be able to play a strong game of chess against a human opponent, as well as perform the knight's tour, a puzzle that requires the player to move a knight to occupy every square of a chessboard exactly once.

The Turk was in fact a mechanical illusion that allowed a human chess master hiding inside to operate the machine. With a skilled operator, the Turk won most of the games played during its demonstrations around Europe and the Americas for nearly 84 years, playing and defeating many challengers including statesmen such as Napoleon Bonaparte and Benjamin Franklin. Although many had suspected the hidden human operator, the hoax was initially revealed only in the 1820s by the Londoner Robert Willis.[2]

Men til saken. Jeg har faktisk vært i Persia - vel, Iran, da - men det var på den tiden da det var ro og orden der. Mens sjahen regjerte - og jeg har har bare gode minner. I dag, derimot? Jeg vet ikke, jeg - vi skynder oss videre.

Vi reiser langt tilbake i tid, og kommer i prat med en kar som er på vei ut av en byport. Han er ikke alene.

”Jeg har følelsen av at vi – og peker på sine to reisefeller - har vært med på noe stort”, sier han. ”Fortell”, sier vi....

”For et par uker siden satt kollegene mine og jeg og kikket oss rundt, og plutselig så vi noe som gjorde at vi bare måtte sette av gårde.... Etter en lang tur, banket vi på kongens port – det var jo opplagt ut fra det vi hadde sett. Men den gang ei - det var likevel ikke dit vi skulle.”

”Hehe – så feil kan man ta”, tenker vi, men sier det ikke. Man er da høflig, må vite.

”Vi kom da frem til slutt, og fikk overrakt det vi skulle. Det var egentlig fort gjort – hovedpersonen sov og det var ikke så mye å snakke om. Det eneste som plager oss – i lang ettertid, selvfølgelig – er at dere i Norge ikke legger noe særlig vekt på det mine kolleger og jeg gjorde. Ta Sverige, f.eks. – der er det en helt annen oppmerksomhet rundt dette.”

Hvor var vi?

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Jeg tror ;D vi er inne på religion og at mange er glade for at disse herrene ikke reiste samme veien når de skulle hjem ... Jeg har ingen oppgave klar, så jeg sier ikke mer ...

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.103
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg følger deg langt på vei - men er veldig i stuss når det gjelder det du sier om gleden knyttet til at de tok en annen vei hjem.

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Med forbehold om at jeg tenker på riktig begivenhet:
    Dersom den personen de møtte på det første stedet hadde fått vite hvor den yngste de møtte på det andre stedet var, hadde vel historien vært helt anderledes ...

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.103
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe - det virker som om du har skjønt det, ja.

Men svaret er altså ikke kommet ut ennå - førstemann som kommer med det, vinner ære og oppgaveplikt!

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.103
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det blir ikke flere hint nå. JHolm har vist at oppgaven er løsbar med de tilgjengelige opplysningene.

Hvis ikke dette fungerer som et ris bak speilet, kan jeg nevne at jeg har en virkelig vrien oppgave på lur. Om jeg kan gjøre det? Klart jeg kan - jeg løser bare min egen oppgave - og vips er jeg i business for en ny oppgave. Reglene sier ikke noe om slikt.

Proffen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.370
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Tenker nå mest på de tre vise menn, Jesusbarnet og Betlehem, jeg da.
    Men får det dårlig til å rime med noe av det som feires heftigst i Sverige - midtsommer....

Eller er det navnedager det er snakk om, for de fokuseres det sterkere på i Sverige enn her hjemme...

mvh
    Proffen

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.103
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vi møtte de tre vise menn på vei ut av Betlehem.

De hadde tydet stjerner, og da de så stjernen med stor ”s”, tolket de det som beviset på at kongsønnen omsider var kommet til verden. De dro derfor sporenstreks til kong Herodes for å gratulere. Ikke unaturlig, det – det er konger som får kongsønner – men dette viste seg å være et feilgrep som kostet mange små guttebarn livet. Vi vet bedre – Kong Herodes var ingen snill mann.

Så kom de omsider til Betlehem – på trettende dag jul. Som ikke er noen stor dag her i Norge – men man trenger ikke å dra lenger enn til over grensen til Sverige, før denne dagen har en helt annen status. Trettonda’n er omtrent så hellig som det går an å få det, på andre siden av Kjølen – alt er stengt. Kan hende ikke like heftig som midsommar - men ikke langt unna - og absolutt heftigere enn hos oss. Hos oss markerer trettendedagen bare at det er på tide å kaste ut juletreet – for dem som ikke orker å vente til tyvendedagen.

Men du tar oss videre.

Proffen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.370
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Oki.
    Takker for den, og prøver å gjøre det litt vanskelig...

På vei videre treffer vi en lyshåret kar som salig i blikket forteller oss om en dame som visstnok var både glad i og nogenlunde dyktig til å synge. Han forteller videre, og det er ikke til å undres at vi sperrer øynene opp, da det berettes at syngedamen av naturlige grunner oppholdt seg i byen vi skal til, og at hun kanskje likte "å synge uten en tråd på kroppen"... :eek: Vel fremme i byen overværer vi en heftig forestilling, der det danses til rytmer og toner fra et instrument en gjerne kan treffe på her til lands også...

Hvor er vi?

mvh
    Proffen

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.103
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg mener å huske å ha lest om en dame som sang naken på en - rimelig nok ganske omdiskutert - musikkvideo for en del år siden. Kan det være 10 år siden, eller noe der omkring? Er det henne du tenker på - eller opererer hun "live"?

Proffen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.370
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Ulf-B skrev:
    Jeg mener å huske å ha lest om en dame som sang naken på en - rimelig nok ganske omdiskutert - musikkvideo for en del år siden. Kan det være 10 år siden, eller noe der omkring? Er det henne du tenker på - eller opererer hun "live"?
    The lady in question må vi nok mer enn 10 år tilbake for å møte "in the flesh", men hun har og vært portrettert i senere tid... ;D
    Vet ikke om hun sang "uten en tråd på kroppen" - det var mer et hint for å kommer frem til hennes navn....

mvh
    Proffen

A

asvaberg

Gjest
    fransk er ikke mitt språk, men Edith Piaf, sang hun noe om dette?

Og i Paris finner man jo Moulin Rogue med can-can dans og det hele....

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.103
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Paris, Moulin Rouge..... Ikke Edit Piaf - men Josephine Baker? Hun sang riktignok ikke akkurat naken - men veldig lettkledd, det var hun. Det bringer meg ikke noe nærmere stedet - er jeg redd.

Proffen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.370
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Njjæææ, "vi" har nok med Paris ennå ikke kommet oss til riktig verdensdel.... ;D

mvh
    Proffen

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.103
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg begynner å innse at dette blir en lang dags ferd mot natt....

Den lyshårede karen - har han noe med saken å gjøre, eller er lyshåretheten bare der for å forvirre?

Proffen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.370
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Ulf-B skrev:
    Jeg begynner å innse at dette blir en lang dags ferd mot natt....

Den lyshårede karen - har han noe med saken å gjøre, eller er lyshåretheten bare der for å forvirre?
    På sett og vis; en kan vel fortsatt finne noen av hans landsmenn i landet og byen vi skal til... ;D

Tips: Les hintene nøye, og legg merke til ordlyd og formuleringer....og prøv å forstå anførselstegnene...

Tenkte ta kvelden nå, men ikke gråt deg til søvn, for jeg er plutselig tilbake... ;D

mvh
    Proffen

Proffen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.370
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Kveldens siste hint:
    Byen vi skal til, er hovedstad på mer enn en måte... ;D

mvh
    Proffen

Proffen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.370
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    MMorgenens første hint: Damen som synger, hadde også en drøm om å bli en annen slags artist. Og selv om hun kom fra ikke alt for fete kår, fikk hun det, materiellt sett, rimelig bra, kanskje først og fremst takket være sin mann og hans "yrke"

Nå blir det imidlertid ikke flere hint før om noen timer, da jeg skal ut på tur...

mvh
    Proffen

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Jeg for prøve en annen vinkling:
    Var den lyshårede en viking, slik at vi havner i Canada?

Proffen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.370
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    JuK skrev:
    Kan det være Buenos Aires og Evita Peron det siktes til?
    Bingo! Det danses selvsagt tango i tangoens verdenshovedstad, og Evita a.k.a Eva (Evas drakt) Peron var sangerinnen/skuespillerinnen, politikerern Juan hennes mann (MM var vel borti en Kennedy eller tre), og Don`t cry for me Argentina sangen jeg forsøkte å hinte til...og den lyshårede var seff en tysker (finnes vel fortsatt noen av dem i Argentina Da tror jeg at jeg fikk med så godt som alle hintene....

Din tur JuK!

mvh
    Proffen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn