HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.834
    Torget vurderinger
    35
    I Surinam møter du en person du ville kjent igjen om du var fotballinteressert. 40-åringen sier han ikke er født i Surinam, men at han har sine røtter her.

- Den gang jeg var aktiv vant jeg en av de store klubbkonkurransene, og jeg spilte også for to forskjellige klubber to ganger hver, smiler han.

- Er du skandinavisk, spør han, og før vi rekker å svare forteller han at han er nøyaktig like gammel som en skandinavisk fotballspiller som ble kjent for å ta piruett når han scoret mål.

Da han får vite at vi er norske, ber han oss i stedet reise til et sted der et kontroversielt stykke arbeid er blitt plassert.

- Mannen bak arbeidet sitt etternavn er det samme som den første delen av navnet på stedet der jeg begynte å spille fotball da jeg var 14 år, avslutter han.

Hvor går ferden?

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.834
    Torget vurderinger
    35
    og da bør det neppe bli så vanskelig å gjette/google seg fram til resten :)

Roy

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    798
    Torget vurderinger
    5
    Tja, Hooijdonk er født da, men passer vel ikke helt inn.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.834
    Torget vurderinger
    35
    Holmium skrev:
    Tja, Hooijdonk er født da, men passer vel ikke helt inn.
    Hvorfor ikke? Han har jo røtter fra Surinam...

Roy

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    798
    Torget vurderinger
    5
    Fikk ikke med meg at han hadde spilt for Breda 2 ganger, og var litt for opptatt av CL i stedet for UEFA-cupen.
    Vel, da vet vi hvem.
    Så er det hvor.

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    798
    Torget vurderinger
    5
    14 år-> Steenbergen
    Altså Steen antar jeg, mannen bak verket.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.834
    Torget vurderinger
    35
    Aldeles riktig.

Pierre van Hoojdonk var spilleren som var født 29. november 1969. Samme dato som Thomas Brolin som ble kjent for sine piruetter når han scoret mål. Hoojdonk har spilt for både NAC Breda og Feyenoord to ganger.

Han begynte på V.V. Steenberg da han var 14, så arbeideren, eller rettere sagt kunstneren heter Steen til etternavn.

Knut Steen lagde statuen over Kong Olav som ikke Oslo kommune ville ha, så nå står den som Holmium så korrekt sier, i Skjerjehamn i Gulen.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.834
    Torget vurderinger
    35
    Da venter vi bare på neste oppgave fra Holmium.

Roy

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.301
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    R.E.S. skrev:
    Aldeles riktig.

Pierre van Hoojdonk var spilleren som var født 29. november 1969. Samme dato som Thomas Brolin som ble kjent for sine piruetter når han scoret mål. Hoojdonk har spilt for både NAC Breda og Feyenoord to ganger.

Han begynte på V.V. Steenberg da han var 14, så arbeideren, eller rettere sagt kunstneren heter Steen til etternavn.

Knut Steen lagde statuen over Kong Olav som ikke Oslo kommune ville ha, så nå står den som Holmium så korrekt sier, i Skjerjehamn i Gulen.

Roy
    5 km fra hytta. ;)

Skylder dere allerede en oppgave, så jeg torte ikke svare!

vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    Tar meg den frihet å bumpe denne. :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    vta skrev:
    Tar meg den frihet å bumpe denne.  :)
    Jeg legger ut en oppgave utpå formiddagen idag om ikke Holmiums oppgave er dukket opp da.
    Så du skal få reist videre fra Gulen før giftig gass fra Sløvåg-eksplosjonen setter spor vta, no sweat.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vi setter oss i en drosje på vei fra Gulen til nærmeste flyplass. Drosjesjåføren er ikledt en sort skjorte og virker å være av den litt sleipe typen. Han forteller at han egentlig er flere personer med samme navn, fra samme familiebakgrunn, som lever i forskjellige århundrer. Når han får høre at vi er glad i musikk så oppfordrer han oss til å reise til den byen hvor hans eldste alter ego innehar en høy adelstittel. Der er det hvert år et helt spesielt musikkarrangement, noe helt utenom det vanlige sier han.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den er da vel ikke så vrien denne? Ikke tenk vanskelig. Hvem er denne fyren? Eller skal man si fyrene? Sett sammen den informasjonen du har om ham.

Ikke heng deg opp i arrangementet i byen, det er så luftig informasjon at det kan passe med hundrevis av byer. Hva det er for slags arrangement hver august i denne byen skjønner du når du har identifisert fyren og funnet frem til den byen hvor hans eldste alter ego har en høy adelstittel.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.834
    Torget vurderinger
    35
    pleide ikke mafiaen å gå med sorte skjorter???

Roy

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det kan meget vel være, men denne karen og tidligere generasjoner av ham er ikke mafiamedlemmer. Siste inkarnasjon vi kjenner av denne karen levde omtrent når mafiaen i USA var på sitt sterkeste, kanskje litt før også. Den første inkarnasjonen vi kjenner levde mange hundre år før det.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hva tenker dere på da? Kan tilføye at de aller fleste av oss kjenner denne karen godt, jeg lover.

Kan si så mye at såvidt meg bekjent så har han ingen befatning med sigøynere, men han hadde en periode en påprakket høy stilling innen det kirkelige. Uten å være særlig religiøs må vite.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.766
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Medici- slekten er jo hertuger av Firenze og har 4 paver i sitt familietre, men jeg får det ikke helt til å stemme med en taxisjåfør i Gulen...
    mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det at han var taxisjåfør i Gulen er egentlig ikke annet enn en overgang fra forrige oppgave. Se bort fra akkurat det. Skal vi oppsummere hva vi vet om ham så langt?

- sortkledt og sleip
    - inkarnasjoner av ham har eksistert i generasjoner fra omlag første halvdel av 1900-tallet og flere hundre år tilbake
    - det er flere personer som egentlig er samme person med samme navn, men lever i forskjellige århundrer
    - hans eldste inkarnasjon hadde en høy adelig tittel i byen vi skal frem til
    - han har også innehatt en påprakket høy kirkelig stilling, men er ikke akkurat utpreget religiøs

Nå må dere ikke være så treige da! Hvem er denne karen? :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan ikke huske å ha sett ham maskert, selv om han har brukt mange rare klesplagg herunder susp. Om det er Fantomet du tenker på så er det ikke ham. Ikke er det Zorro heller. Men du er inne på rett spor uansett, det er selvsagt en fiktiv figur.

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    Vidar P skrev:
    Jeg kan ikke huske å ha sett ham maskert, selv om han har brukt mange rare klesplagg herunder susp. Om det er Fantomet du tenker på så er det ikke ham. Ikke er det Zorro heller. Men du er inne på rett spor uansett, det er selvsagt en fiktiv figur.
    Begge disse ble vurdert, men jeg kan ikke huske noen åndelige sider hos Fantomet, ihvertfall. ;D

Hvor kjenner vi ham fra; tegneserier, romaner eller film? Eller musikk?

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Delle skrev:
    Vidar P skrev:
    Begge disse ble vurdert, men jeg kan ikke huske noen åndelige sider hos Fantomet, ihvertfall. ;D

Hvor kjenner vi ham fra; tegneserier, romaner eller film? Eller musikk?

Mvh
    Tenk nå da... hvem er sortkledt og sleip? :) :)

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    Vlad Tepes, Dracula.

Får prøve å finne hjembyen, det er i Transylvania i Romania et sted.

Mvh

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    798
    Torget vurderinger
    5
    Delle skrev:
    Vlad Tepes, Dracula.

Får prøve å finne hjembyen, det er i Transylvania i Romania et sted.

Mvh
    Kom ikke Dracula på 1800-tallet en gang?

- inkarnasjoner av ham har eksistert i generasjoner fra omlag første halvdel av 1900-tallet og flere hundre år tilbake

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    Jepp, det stemmer nok det ja.

Utgitt første gang i 1897.

Og jeg som var så sikker....

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    erato skrev:
    spøkelseskladden?
    Jo det kan man si. Men her har vi en kar som er sort og sleip, og som vi har møtt i flere generasjoner bakover i tid. Flere århundrer faktisk. Når dere tar den så ser dere hvor lett den er!

Den første kjente inkarnasjon hadde en adelig tittel som opprinnelig var en valgt hærfører, og idag er en tittel for enkelte av de høyeste europeiske adelsmenn eller mannlige medlemmer av kongehus. Dette leder oss frem til byen vi skal til; fordi han var [adelig tittel] av [byen vi skal til].

Hvem er så denne sleipe sortkledte opprinnelig adelige personen som vi kjenner fra flere generasjoner med samme navn?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    303
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hehe. Alle kriterier må stemme, og alle poenger er vesentlige. Det var nok ikke Don Quijote denne gang. Men tenk videre på en fiktiv figur, gjerne en som er sleip som en slange, og gjerne en sortkledt en.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn