HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.055
    Sted
    Trondheim
    Vi holder oss i musikkens verden (som alle oppgavene mine).

Etter de opprivende scenene i Gudbrandsdalen, trenger vi litt ro. Vi reiser til et sted som mange har et forhold til. Men "ro og ro, fru Blom" - dette er ikke det mange anser som ro, eller kanskje det er akkurat det? Mange mener at et stort lands moderne musikkhistorie startet i denne byen. Vi skal ikke til byen, men til et sted i denne byen, en bydel eller noe lignende. Når vi kommer dit blir vi litt forvirret, for har vi ikke vært på et annet sted som heter akkurat det samme? Ikke langt unna ser vi noe vann, og det slår oss at navnet på dette vannet har gitt navn til noe helt annet. Hvor er vi?

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.554
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det første som slår meg er US.
    Enten New Orleands og french quarter . Bourbon Street.
    Når vi snakker om Bourbon street så finnes stedet Bourbon i Kentucky og er opphavet til Bluegrass sjangeren.
    Bourbon har selvsagt gitt navnet Bourbon til Whiskey avarten....

Er vi i Kentucky og Bourbon County?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.055
    Sted
    Trondheim
    Vi er nok ikke det. Selv om det passer ganske bra, men så var det dette vannet da...

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.055
    Sted
    Trondheim
    Ja, du må vel strekke deg langt for å se den innsjøen fra Kentucky :D

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.055
    Sted
    Trondheim
    Ingen forslag? Har jeg endelig klart å lage en oppgave som ikke er helt innlysende?
    Nytt spor:

Når du først er kommet frem hit, vil du gjerne være her for alltid.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.055
    Sted
    Trondheim
    Nei. Det er nok et fysisk sted. :D

Når du først er kommet frem dit, vil du gjerne være der for alltid.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe - burde skjønt at det er forskjell på her og der.

Da er jeg like fortapt som jeg pleier å være, her (eller der?) jeg står midt i HFS-labyrinten.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.055
    Sted
    Trondheim
    Stedet er veldig kjent. Alle som har et forhold til denne musikken kjenner stedet godt.
    Mens oppgavelageren rusler forbi stedet og venter på at det skal komme noen, synes han tydelig at han hører barnestemmer. I det fjerne ser han en ungdom som bærer på et instrument mens han nynner på en sang som virker veldig kjent...

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    San Fransisco faller meg inn, uten at jeg helt vet hvorfor..

Flower-powergenerasjonen startet vel her.

Mvh

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.055
    Sted
    Trondheim
    Haight-Asbury, ja. Joda - det kunne vært det, men er det ikke. Men så var det dette med vannet da. Og barnestemmene. Og de to stedene som har samme navn. Nei, vi skal ikke så langt som til SF.

Kom igjen da, folkens. Det er jo så lett :D

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.588
    Torget vurderinger
    0
    Tenkte litt på LA og Hotel California

"you can check out anytime you like, but you can never leave."

Men her er det vel snakk om å bli av fri vilje ?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.055
    Sted
    Trondheim
    Absolutt fri vilje, ja.
    UK, definitely.

En liten presisering: Det er vel ikke akkurat sånn at vi vil bli der for alltid, men mer at stedet vil være der (både fysisk og i våre minner) for alltid.

This should be right up your alley, Vidar...

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vi skal jo ikke til en by, så i så fall det er i Liverpool så kan det jo kanskje være Penny Lane. Men jeg må fintenke på oppgaven, andre plikter har kalt idag.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.588
    Torget vurderinger
    0
    Ovington Square i London, HQ for Apple Records,

Vannet kan være The Serpentine i Hyde Park

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.055
    Sted
    Trondheim
    You nailed it, Delle.

Beatles startet "brit-pop" bølgen. Et område i Central Park utenfor The Dakota i New York er omdøpt til Strawberry Fields. Vannet vi ser er selvfølgelig elven Mersey, som i hvertfall jeg forbinder med begrepet Mersey-beat.
    Barnestemmene kommer fra barnehjemmet som Frelsesarmeen drev i huset som lå i Strawberry Fields, og ungdommen med instrumentet er selvfølgelig John Lennon, og sangen han nynner på er Strawberry Fields forever.

Parken der barnehjemmet lå ble kalt Strawberry Fields i bydelen Woolton i Liverpool der John Lennon vokste opp.

Delle har pinnen.

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    Ok, da legger vi veien til et sted som nok finnes i rikt monn i de fleste norske -og mange utenlandske- bygder og tettsteder.
    I urbane strøk er nok slike steder mer sjeldne.

Stedet beskrives i norsk kulturtradisjon. Der treffer vi en kar som føler seg truet på livet, og bestemmer seg for å slå til først.
    Så følger en historie om ressursutnyttelse..

Jeg vil vite både sted og trussel.

Mvh

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.588
    Torget vurderinger
    0
    Bøgdafæst på "lokalet". :D

Er det en bestemt plass/episode beskrevet i en sangtekst vi skal fram til ?

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    Historien beskrives ganske riktig i en sangtekst.

Om det er et bestemt sted er vel noe usikkert, dette kunne vel like gjerne skjedd i mitt eller ditt nabolag.. ;)

Mvh

PS: En ornitolog vil vel gremmes over historien.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.588
    Torget vurderinger
    0
    Da er det mest sansynlig "dansebandmusikk" mao uhyre vanskelig for de fleste her på HFS! ;D

Men Prøysen er en mulighet, TeddyBears, Too Far Gone og Hellbillies er andre muligheter. Går det mer i "god gammeldags Dæinsebnd" blir det straks helt umulig.

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    Spiralis skrev:
    Da er det mest sansynlig "dansebandmusikk" mao uhyre vanskelig for de fleste her på HFS! ;D

Men Prøysen er en mulighet, TeddyBears, Too Far Gone og Hellbillies er andre muligheter. Går det mer i "god gammeldags Dæinsebnd" blir det straks helt umulig.
    Er det noe UT er fullstendig impregnert mot, så er det alle former for Dainsband, så det er helt utelukket.

Svaret bør søkes i mer tradisjonelle former.

Endel av handlingen foregår på "Laavegolv"

Mvh

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.588
    Torget vurderinger
    0
    Mannen han reiste at veaskog,
    -hei fara, at veaskog-
    so høyrde han kraaka i londen gol
    -hei fa-ra, faltu, rillu, raltu, ra-

Mannen gjekk heimatte aa kjærde seg,
    -hei-fara, aa kjærde seg-
    eg trur kraaka vi drepa meg.

Sted: I veaskog

Hva skjedde: Mannen følte seg truet av kråka og:

Mannen la'e byrsa paa ein kvist,
    -hei-fara, paa ein kvist-
    første skati skaut han i mist.

Mannen la'e byrsa paa ein (stein) grein
    -hei-fara, paa ein stein-
    Store kraaka ho ha to like bein.

Mannen la'e byrsa paa sine kne,
    -hei-fara, paa sine kne-
    skaut so den kraaka, so ho datt ne.

Hvis den er riktig så er det den absolutt sløyeste oppgaven så langt ! ;D

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.588
    Torget vurderinger
    0
    Jo mer jeg ser på oppgaven blir jeg overbevist om at jeg har svart riktig.

Den var RÅ Delle ;D

Skal til hovedstaden i morgen, møte på HQ på torsdag. :p

Må pakke nå så jeg kan ikke legge ut ny oppgave ( om det blir meg da? ) før senere i natt/ morgen tidlig.

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    Da var vi i mål, nemlig i veaskog

Da setter vi oss i kyrkjebåten og seiler videre, Spiralis får være los.

Mvh

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.588
    Torget vurderinger
    0
    Har alltid hatt lyst til å prøve en ordentlig kirkebåt. Slike er stort sett vestlandsfenomen, -de jeg vet om i alle fall. For de som ikke vet er dette en vakkert utsmykket og særs staselig båt som "fiffen" fra "anno dazumal" brukte når de skulle transportere seg til kirken på søndag, og ellers når man hadde erend dit. Har mao ikke noe med kirkeskip å gjøre. ;D Kan forklare hva det er også men da farer vi lukt ut på feil jorde. :D

Etter å ha fått lov til å låne denne kirkebåten finner vi ut at den faktisk er rimelig sjødyktig så vi låner den helt fram til neste destinasjon. Vi ankommer et prospektkortmotiv "par excellence". Her vet vi positivt at det i allefall har bodd folk siden 1440. Eieren på den tiden var en "Herreklubb" som på sett og vis har et forhold til transportmiddelet vårt. Dette vet vi fordi det ble beskrevet i "Aslak Bolts Jordebok av 1440". Første gang man får navn på noen som bor her er i skattelister fra 1567. Antallet mennesker her har variert mye, ikke bare gjennom tidenene men også i løpet av året. Det må være lov å si at stedet var fundert på utnyttelse av naturens ressurser. I dag er det nok et annet grunnlag for næringsvirksomheten her.

Plassen har byttet eier ganske mange ganger, men stort sett har neste eier arvet. Noen har kjøpt til mere og andre har solgt sine andeler. Som for steder flest. Mao det er i dag ikke offentlig eiendom.

Vi skal til et sted som faller inn undet begrepet "Destinasjon XXXX". Det er mange som besøker denne plassen og "destinasjonen". Mange kommer som oss med båt hvor innslaget av lilla hår og "diamentbesatte" briller har vært framtredende. Det er i dag mulig å komme seg hit med båt fly og bil også. Området har fått sin fastlandsforbindelse etter masse krangel om trase og ferjetilbud.

Som nevnt brukte vi kirkebåten for å komme hit. Stedet/eieren ( var vel for all "practical purposes" samme sak ) hadde båt i næringsøyemed som Likningskontoret ville ha beskrevet det i dag. En av disse båtene kom hit som følge av en litt "pussig" historie:

En gutt fra et sted ikke langt unna tok hyre på en stor engelsk seilbåt. Det var en tremastret seilskute på ca. 90 fot og med 4tonn blykjøl. En romantisk kjærlighetshistorie førte denne skuta til vårt mål fra England, der den hadde tilhørt en lord. På en langtur tok lorden med datteren sin, som også het det samme som båten ( Pussig !? ;D ). På denne turen ble datteren stormforelsket i denne gutten som hun absolutt ville gifte seg med. Men faren ville det annerledes. For å bli skilt fra gutten, gav lorden ham skuta og bad han reise hjem. Slik kom båten til det landet der vi befinner oss, der stedets eier kjøpte skuta av denne gutten. Denne historien fant sted forrige århundreskifte. For å gjøre det litt lettere kan jeg si at båtens navn klinger veldig likt navnet på et noe mislykket og ganske urealistisk "utopia prosjekt" eller "drømmespinn" på den andre siden av havet, som var forsøkt realisert av en norsk kulturkjendis. På sin tid en superkjendis og virkelig en stor kulturpersonlighet. Sammenheng mellom båten/stedet og denne kjendisen finnes ikke bortsett fra klangen i navnet.

Antall fastboende har ikke oversteget 75 såvidt man vet, men i 1908 var det i en periode 1538 tilreisende "gjestearbeidere".

Vi stopper der og gir folket sjansen. Jeg blir sittende på fly til Oslo i formiddag og er nok ikke på nett igjen før i ettermiddag.

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    Her er jeg blank, bortsett fra på "utopiaprosjektet". Det kan være Ole Bulls "Oleana" i Pennsylvania.

Jeg er imidlertid ikke istand til å finne båtnavnet, men gjetter altså på at Oleana er det lydlike utgangspunkt.

Mvh

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.588
    Torget vurderinger
    0
    Der er du i gang Delle. Du har så rett.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.588
    Torget vurderinger
    0
    Hvis du forfølger båtnavnet må jeg gjøre det litt lettere for deg. Første bokstav beholdes, men Ole kutter du ut.

Hiv inn en dobbelkonsonant i slutten. Ikke så vanskelig for sier du det fort virker det logisk. Da skal du bare bytte ut to bokstaver i det Bullske navnet med to andre. Da får du et ( noe uvanlig, men dog ! ) engelsk pikevavn.

Har Googlet navnet og det kommer nok far latin med betydningen "Soloppgang". Forøvrig beskrives det slik.

Oxxxxna is an uncommon first name for women and an equally uncommon last name for both men and women.

Desverre ser jeg at jeg ikke finner denne båten når jeg bruker Google på dette navnet. Så sporet ender opp i en blindvei. Min feil! Jeg burde ha Googlet da jeg skrev oppgaven. Men det var nå en sjarmerende historie fra en tid da pappa kunne ta styring over forvorpne ungpiker! Akk !!

Gå på noen av de andre hintene.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.588
    Torget vurderinger
    0
    De med "lilla hår" kommer ikke direkte til vårt mål med sin båt, men den stopper på noen plasser i det som kalles "destinasjon XXXX"

vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    Regner med at vi skal til Lofoten (destinasjon xxxx?), og da nærmere bestemt fiskeværet Nusfjord.
    Den nevnte "herreklubben" er da kirken, og i følge skattelistene fra 1567 så var det kun to skattepliktige på stedet. Disse to navngis som Gregorius og Gudmund.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.588
    Torget vurderinger
    0
    Ja da var vi framme. Vta får lage neste oppgave.

Mens Oddgeir og jeg seiler kirkebåten hjem til Vestlandet igjen.

vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    Etter at Spiralis og Oddgeir har vinket farvel til oss tar vi oss en liten tur for å titte litt rundt i Nusfjord, og etter en stund treffer vi på en kar som kan fortelle at han kommer fra en kommune som næringsmessig har en viss likhet med Nusfjord. Stedet hvor vi finner denne kommunen har en beskrevet historie fra lang tid tilbake, og huset i sin tid også noen med en høy nasjonal administrativt status.
    Han ber oss om å ta en tur til et geografisk punkt på sitt hjemsted hvor det tidligere ble bedrevet en form for industri som er "kilden" til noe som de aller fleste kjenner, men kanskje ikke vet opphavet til.
    Hva er det vi drar for å se på, og hva var dette "kilde" for?

vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    Vel fremme på bestemmelsestedet møter vi en annen innbygger fra kommunen, vi stusser litt i og med at han er iført en form for jakke som vi vet egentlig har sitt opphav et annet sted i landet. Tradisjonelt sett hadde han ikke fått lov til å være med Spiralis og Oddgeir i kirkebåten så lenge han er kledd som han er, men selv dette har vel sikkert endret seg med årene.
    Han kan imidlertid fortelle at det først var for litt under 25 år siden at det ble stadfestet at nettopp dette stedet var opphavstedet til noe som inngår i den gjenstanden vi, foruten stedet vi står på, skal frem til i oppgaven.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut som en veldig bra oppgave. Dessverre kobler jeg ikke noen hint i øyeblikket, og har ikke nok til å sette sammen opplysninger.

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    Har de saltvann under kjølen?

Mvh

PS: Litt flere hint hadde nok gjort susen nå..

vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    Spørs hva du mener med "har de saltvann under kjølen?" Tenker du da på noe i forbindelse med gjenstanden som nevnes, eller tenker du mer rundt hvordan vi har forflyttet oss fra forrige destinasjon?
    Dersom det siste, så kan det vel sies at vi satte samme retning som Spiralis og Oddgeir ut fra Nusfjord, dog i en mer hurtiggående farkost slik at vi kom frem uten å bruke både år og dag.

Edit: Rettet irriterende skriveleif. :p

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn