HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    He he Vidar P. Du får nok en ny sjanse snart. Jeg trenger ca 15 min til å lage en litt vanskelig en Det er jo helg og vi har god tid. Dere får høre på litt musikk så lenge.

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Håper jeg ikke bryter noen regler her, men jeg vil gjerne ha svarene på alle deloppgavene. Gjerne enkeltvis. Stafettpinnen går dog til den som først kommer frem til det endelige reisemålet.

Vi savner maten i Italia og reiser tilbake til byen vi forlot etter operabesøket. Like i nærheten ligger det et fantastisk bilmuseum for et kjent bilmerke. Merket vant innvielsesløpet for Formel 1 i 1950. Tidligere ble bilene produsert her, men nå er det kun en designavdeling igjen. (1) Hva heter stedet hvor museet ligger? Etter museet kjører vi ca 230 km. Vi skal besøke studiestedet (i hvert fall et av dem) til en forlengst avdød komponist. Forbokstaven i fornavnet til komponisten er forøvrig det samme som forbokstaven til både bilmerket og stedsnavnet der museet ligger. Byen er en universitetsby og hensikten med besøket er å treffe en professor som har skrevet en bok mange av oss har lest. Forhåpentlig jobber professoren ved universitetet fremdeles. (2) Hva heter universitetsbyen som også var studiestedet til komponisten? Men nå vil vi bade og kjører vestover til fødestedet til en komponist som laget svært vanskelige komposisjoner. (3) Hvilken kystby er vi i nå? Etter å ha badet vårt smukke legeme reiser vi videre mot en by i et annet land, hvor den samme komponisten døde. Men like før vi krysser grensa tar vi av motorvegen og kjører nordover i ca 15 min. Bestemmelsesstedet er en trivelig middelalderlandsby. I byen ligger en nydelig gammel bro som er malt av en kjent maler. (4) Hvor endte turen?

N

nb

Gjest
    Første vinnner av Formel 1 var i en bil fra Alfa Romeo, muset ligger i Arese nord for Milano. Da tipper jeg komponisten er Antonio Vivaldi, og hvor han har studert aner jeg ikke, men eneste italienske professor som har skrevet en bok mange kan ha lest jeg vet om er Umberto Eco og "Rosens Navn", han er vel fortsatt professor i semantikk på universitetet i Bologna. Vaskelig musikk? Kanskje Paganini, i alle fall teknisk komplisert, og han var født i Genova. Han døde i Nice. Hvor vi kommer 15 minutter nordover om vi tar av like før den fransk-italienske grensen aner jeg ikke....

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Svært bra nb! Vivaldi var dog feil, men gi meg riktig komponist, så skal dere få et spor til.

N

nb

Gjest
    gormj skrev:
    Svært bra nb! Vivaldi var dog feil, men gi meg riktig komponist, så skal dere få et spor til.
    Så rikitg tenkt bortsett fra Vivaldi, er det korrekt? Kommer ikke på noen italienske komponister med fornavn som starter på A hvor tingene passer i følge Wikipedia, men det er vel ingen som har sagt at vedkommende må være italiener heller når jeg leser teksten en gang til.

Edit: Arcangelo Corelli ser ut til å ha studert i Bologna.

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Correlli er korrekt.

Vi tar av fra motorvegen og spiser lunsj i grensebyen. Derfra bruker vi kartet og ser at vi skal kjøre 10.1 km. Først litt tilbake mot øst, deretter rett nord.

N

nb

Gjest
    Ah, Dolceaqua (takk til google maps og et navn som hørest ut som det renner vann gjennom byen) har en bro som ble malt av Monet, så da er vi vel fremme.

N

nb

Gjest
    <b>Vi finner ut at dersom vi blir lengre i søreuropeiske middelalderbyer er det fare for å få Stendahl-syndromet, så vi begir oss et langt stykke nordover. Dit vi skal nå er til slutt bil eneste velfungerende alternativ. Vår destinasjon er noe original, ikke fordi den ligger avsides til eller noe slikt, det er ett av disse stedene "alle" har vært men samtidig har knapt noen egentlig vært der. Det regner ekstremt lite her - visstnok et av de stedene i Europa det regner minst, men likvel er dette ikke en av de mest foretrukne destinasjonene for regntrøtte nordmenn. Innbyggertallet på dette stedet er fallende, men i alle fall en gang i året, om sommeren, stiger det kraftig, om enn bare for noen få dager. Påfallende mange går med hatt disse dagene.
    </b>

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Jeg regner med det er cowboyhatter du sikter til, og da skal vi til Skjåk i Gudbrandsdalen. Det er også det stedet i Norge det regner minst. E6 går gjennom her, men få stopper.

Roy

N

nb

Gjest
    R.E.S. skrev:
    Jeg regner med det er cowboyhatter du sikter til, og da skal vi til Skjåk i Gudbrandsdalen. Det er også det stedet i Norge det regner minst. E6 går gjennom her, men få stopper.

Roy
    Det er (nesten) korrekt. Kjører du gjennom her, har du tatt av fra E6 og er på Riksvei 15 retning Stryn. Men vi er i Skjåk, det er korrekt.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    nb skrev:
    R.E.S. skrev:

Roy
    Det er (nesten) korrekt. Kjører du gjennom her, har du tatt av fra E6 og er på Riksvei 15 retning Stryn. Men vi er i Skjåk, det er korrekt.
    Stemmer, Skjåk ligger jo rett vest for Lom.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Fra Skjåk setter vi oss på Nordfjordekspressen og hopper av på Gardermoen. Vi skal fly så langt at hadde vi tatt båt hadde vi fått besøk av Kong Neptun. Øya vi skal til er vulkansk, noe som synes langs strendene på nordsiden. Flertallet av innbyggerne på øya har en annen religion enn den som er dominerende i resten av det enorme landet. For sju og et halvt år siden kom øya i verdens søkelys. Du kan ta utdanning på norsk på øya. Vi skal til hovedstaden på øya, som ikke er hovedstaden i landet.

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    Bali, hovedstaden Densapar.

Her bor hovedsaklig Hinduer, i et ellers Islamdominert land.

Søkelyset skyldets vel terrorisme, men milde Moses, er det allerede så lenge siden??

Jeg har ikke tid til å snekre noen ny oppgave i dag, andre får bidra av lagerbeholdningen. ;D

Mvh

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    nb skrev:
    Vi finner ut at dersom vi blir lengre i søreuropeiske middelalderbyer er det fare for å få Stendahl-syndromet
    OT. Stendahl-syndromet. Der lærte jeg noe nytt, igjen. Men vi her inne på HFS er vel godt vaksinert :)

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Siden ingen andre har meldt seg etter mange timer, tar jeg Delle på ordet:

Vi er litt lei av jetlag, og vet ikke helt hvor vi vil nå. Så kommer vi til å tenke på noen hyggelige grekere vi besøkte for en tid tilbake. De var omtrent like gærne som oss. Før lyden kom i høyttalerne, var vi ikke helt sikre på om det var en platespiller eller et romskip som stod i stua.Hele begivenheten ble heldigvis filmet. Ganske profesjonelt gjort, med rulletekst og det hele. En svært lett tilgjengelig filmsnutt for hifi-interesserte. En av artistene som vi hørte under filmseansen, har sine aner fra en by som ligger slik til, at vi kan unngå jetlag. Byen har historie helt tilbake til eldre steinalder etter norske forhold, men yngre steinalder etter lokale forhold.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.660
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    gormj skrev:
    nb skrev:
    Vi finner ut at dersom vi blir lengre i søreuropeiske middelalderbyer er det fare for å få Stendahl-syndromet
    OT. Stendahl-syndromet. Der lærte jeg noe nytt, igjen. Men vi her inne på HFS er vel godt vaksinert :)
    Jeg lurte på om dette var feilskrift for Stendhal?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Gormj; filmen er jo meget kjent og en gjenganger på HFS. Problemet ligger vel i å finne den igjen og spille gjennom den.. det har jeg ikke tid til siden kona er klar med mat om to minutter :)

EDIT; her som ellers er nb hvassere enn hvass ja. Og presis også.

nb skrev:
    Ang siste oppgaven, så er nok filmen vi skal se denne
    http://www.youtube.com/watch?v=xs1aUws0Lrs

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Det ble så stille her. Annet å gjøre en lørdagskveld? Minner om følgende fra oppgaven:
    ... med rulletekst og det hele ...
    Kan spare dere for litt tid.

N

nb

Gjest
    gormj skrev:
    Det ble så stille her. Annet å gjøre en lørdagskveld? Minner om følgende fra oppgaven:
    ... med rulletekst og det hele ...
    Kan spare dere for litt tid.
    Jeg har jo lagt ut videoen, har jeg ikke? Har dog ikke anleding til å se gjennom den selv.

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Joda, det har du. Raskt og effektivt :). Men er det ikke irriterende, at når man ser en film på TV2, med mye god musikk, så kan du bite deg i nesa på at reklamen tar over midt i rulleteksten?

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    gormj skrev:
    .....har sine aner fra en by som ligger slik til, at vi kan unngå jetlag.
    Tenker du ved avreise fra Norge, eller fra Bali, som var svaret i forrige oppgave?

Mvh

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.949
    Sted
    Trondheim
    Da er vi vel et eller annet sted i Kina:

"Yo-Yo Ma was born in Paris to Chinese parents and had a musical upbringing. His mother, Marina Lu, was a singer, and his father, Hiao-Tsiun Ma, was a violinist and professor of music. His family moved to New York when he was five years old."

Yo-Yo Ma spiller jo Kodalys cellosonate i filmen.

"Dr. Ma (Hiao-Tsiun) was born in Ningpo, China, on July 11, 1911, and studied at the National Central University in Nanking."

Skal vi til Ningpo?

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Riktig :)

Enda raskere veg til svaret er via norsk wikipedia:
    "Yo-Yo Ma (???; pinyin: M? Y?uy?u; født 7. oktober 1955 i Paris i Frankrike) er en fransk-født kinesisk-amerikansk cellist. Hans slektsrøtter er i Ningbo i Kina."

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.949
    Sted
    Trondheim
    Ny oppgave kommer i løpet av formiddagen. Akkurat nå må jeg montere listverk på et rom min kone har plaget meg til å pusse opp i forrige uke - bare listene som mangler. Her må ting prioriteres.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    835
    otare skrev:
    Ny oppgave kommer i løpet av formiddagen. Akkurat nå må jeg montere listverk på et rom min kone har plaget meg til å pusse opp i forrige uke - bare listene som mangler. Her må ting prioriteres.
    Kvinnfolk + oppussing = sant :(

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.949
    Sted
    Trondheim
    Men når man spør om "oppussing" av anlegget, da er de ikke så ivrige ;) Men, men - hva skulle vi gjort uten dem…

I Ningpo møter vi Yo-Yo Ma, som kan fortelle oss at neste reisemål nok blir et stykke unna. Vi blir bedt om å reise til fødestedet til en stor komponist som dessverre ikke har skrevet noe musikk for Yo-Yos instrument. Komponisten er spesielt kjent for almuen for et musikkverk som er benyttet i en filmatisering av en kjent roman av en like kjent forfatter. Mange som planlegger å reise for å besøke komponistens fødested blir forbauset fordi det ligger i et helt annet land enn de hadde forventet. Ikke bor det mange mennesker der heller.

kjetinho

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Antall liker
    22
    Mahler kom vel frå ein liten landsby i Tsjekkia, men eg kjem ikkje på nokon film..

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    Mahler var fra Kalischt i Bøhmen, ifølge vår venn Wikipedia.

Det ligger vel pr. idag i Østerrike.

Mvh

kjetinho

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Antall liker
    22
    Det kan godt hende. Døden i Venedig av Thomas Mann har vel noko der i frå.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.949
    Sted
    Trondheim
    Kališt? er en liten landsby like utenfor Jihlava i Tsjekkia. Den har 172 innbyggere, og Gustav Mahler var ganske riktig født der. Forfatteren var Thomas Mann, og romanen var Døden i Venedig, der Adagiettoen fra Mahlers 5. symfoni brukes i Viscontis film.

For de som vil, kan man jo reise dit og bo på Pension Mahler.

Delle har pinnen.

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    Ok, men jeg er ganske treg. Noen har nevnt noe om et lager..

Selv rekker jeg ikke noe før seine kvelden, så feel free..

Mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn