Kan det være dobbeleksponering?
|
Neida, gå tilbake til det du var inne på i forrige innlegg ... første delen ...Kan det være dobbeleksponering?
Jepp, jeg sa av 'mange', så det betyr diverse kåringer osv. Citizen Kane er jo den som har vært øverst på flest lister flest ganger, men denne filmen har alltid vært høyt opp på 'listene' ...Dobbeleksponering skjer i selve kameraet...
Verdens beste film..? Det komemr jo helt an på hvem du spør. Akkurat som verdens beste plate.![]()
Jo, det er nok Vertigo, og det som kalles vertigo-effektenJeg tenkte på Vertigo av Hitchcock fra -58. Det er en del kjøring og zooming.
Ed I: Det er effekten som oppstår når kamera kjøres inn eller ut mens det zoomes. Da er objektet i fokus, mens bakgrunnen, perspektivet forandres. Spielberg gjorde det samme i Haisommer, og det er ikke en uvanlig teknikk.
Ed II: Kan ikke være Vertigo, det er jo verdens kjedeligste film...
Ikke nå lenger vel? Mye lettere å kontrollere dette i etterkant skulle jeg tro ... digitalt som alt er blitt. Ikke at jeg vet dette sikkert altså ...Dobbeleksponering skjer i selve kameraet...
Duh! Ja, selvfølgelig, min feil!Joa, men ikke for 60-år siden...
Tenkte på Vito Acconcis verk 'Seedbed'. LenkeHvorfor tenker du at dette kan være et kunstverk? Og i fall hvilket?
Beklager sent innpå.Novellen Berre ei hund, er en sentimental historie om en ung gutts sterke kjærlighet til bikkja til en engelsk lord. De voksne skjønner ikke dette, og skyter hunden når eieren omkommer, til guttens store fortvilelse - derav den mildt ironiske tittelen. Sivle tok selv sitt liv ved å skyte seg, så novellen kan jo også være et frempek mot tragedien som ventet han selv.
Nest oppgave er en fysisk gjenstand. Der vi i dag i alle fall er på kanten av å se noe av den, resten er spredd. 122 er en ledetråd. Ekte kjærlighet mellom menn er en annen. Nilen en tredje.
Gentlemen - fyr laus. Hvis dere klarer å knekke denne er dere gode, for mange har prøvd seg tidligere, men har måttet gi seg.
Det er nok ikke riktig, men hvorfor Hirst?Damien Hirst?
Det var litt av en performance!Tenkte på Vito Acconcis verk 'Seedbed'. LenkeHvorfor tenker du at dette kan være et kunstverk? Og i fall hvilket?
Fordi han har et heng til ufyseligheter i noen av sine verker, men det er vel et sidespor.Det er nok ikke riktig, men hvorfor Hirst?Damien Hirst?
Jeff Koons er i samme kategori ...Fordi han har et heng til ufyseligheter i noen av sine verker, men det er vel et sidespor.Det er nok ikke riktig, men hvorfor Hirst?Damien Hirst?
Hvorfor spiller Italia en viss rolle her?
Jeg har hørt om et verk hvor kunstneren senket et kors i urin, men det mener jeg var i USA. Dette du snakker om nå har jeg ikke fått med meg tydeligvis, selv om det er en eller annen bitteliten bjelle som ringer lang, langt bak i hodet ...Var vanskelig denne, skjønner jeg.
Kunstnerne er politiske, og religiøst frittalende. Det ble ingen karikaturstrid da de laget korset i avføring, og bra er det. Selv om det virker som om kunsten har mistet sin provokative kraft.
Har i alle år spist middag hver kveld på samme kurdiske restaurant.