HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Er vi i den sartoriale verden igjen???.

mvh

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Jeg har noen rosa skjorter, men ingen rosa slips. Skulle tatt seg ut. Hadde ikke overlevd lenge på styleforum da.:eek:

På ett vis er vi nok i en form for klesverden, ja. Men det er ikke den siden ved saken som er mest typisk.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Tenk heller syklisk, ikke vær så opptatt av linjene i denne oppgava. Linjer er jo ellers det som er viktig i all bekledning; at flatterende trekk skal forlenges eller forsterkes, mens andre, mindre heldige, skal forminskes eller kamufleres.

Linjer er på ingen måte uvesentlig ifht oppgava, men det er underordnet, og da også en annen type linjer.

Plagget vi skal frem til er ikke til forskjønnelse av bæreren, selv om det er mer enn nok av eksempler på illud, for å si det sånn.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Nå sier familiens språk-geek at det nok skulle stått 'accurate illud' eller 'subtiliter illud', men at begge deler høres litt merkelig ut i moderne ører. Det er for så vidt ikke uvanlig, okke som.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Det var visst litt for høy promille i går kveld da jeg tenkte ut denne. Ser at oppgaven kanskje er for kompleks.
    Vi skal altså frem til et sjeldent, men regelmessig fenomen; et plagg. Det er det minst brukte av sitt slag. Fargen 'rosa' er sentral og det er også hver 3. og 4. Fenomenet omfatter gjerne også andre gjenstander som benyttes samtidig, men det er ikke obligatorisk.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.815
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Rosa og minst brukt? Er det så vanlig å gå truseløs?

Sist redigert:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Det var visst litt for høy promille i går kveld da jeg tenkte ut denne. Ser at oppgaven kanskje er for kompleks.
    Vi skal altså frem til et sjeldent, men regelmessig fenomen; et plagg. Det er det minst brukte av sitt slag. Fargen 'rosa' er sentral og det er også hver 3. og 4. Fenomenet omfatter gjerne også andre gjenstander som benyttes samtidig, men det er ikke obligatorisk.
    Jeg tror jeg foretrekker deg med promille, jeg. Oppgaven ble ikke noe enklere da du tørket opp.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Det er lagt ut ganske mange hint og spor, men dette er ikke noe mange vet. Og det er heller ikke så lett å google seg frem til svaret.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.815
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er det rosa da? Trodde ikke de (offisielt) var så glad i skjeve folk i den katolske kirke?

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Helt rett. To søndager i året er den liturgiske fargen rosa.

images (1).jpg

images.jpg

images (2).jpg

Skikken oppsto i middelalderen da paven begynte å gi en spesiell utmerkelse 4.søndag i fastetiden form av en gylden rose. Fargen dukker opp igjen 3. søndag i advent. Og det ser unektelig litt komisk ut. Skeiv eller rett, alle er vi like for Gud. For de som tror på slikt.

Pink, hvordan løste du den? Og it's your turn.

• Liker
    Reaksjoner: oct

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.476
    Fusket for å finne ut hvilke dager, men visste at prester har messehagel for ulike høytider.
    Har ikke anledning til å lage ny oppgave

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    To likes er nok for meg. :)

En labyrint skal jo strengt tatt føre til en fysisk lokalisasjon.
    Vi skal derfor nå til et reelt sted, en kreativ illusjon, som er udødeliggjort på tause, falske og helt nyskapende premisser, skapt av en rømt mistenkt, og ikonisk gjenskapt 62 år seinere i USA.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Kan gjerne legge til at jeg har en annen gjenskaping av selvsamme forfalskning i min egen stue. Den er datert 2002. Kanskje ikke like berømt som 62åringen, men i Norge er det nesten ikke langt i fra, bare ikke smurt inn med majones som kunstneren ofte blir beskyldt for å gjøre med sine verk. Harald vet hva jeg snakker om.
    Nei, nå sporer jeg helt av.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Selv om det er et sidespor, oppdaget jeg til min store glede et bilde av hans hånd i St. Magnus' katedral. Men det er altså ikke til Kirkwall vi skal denne gangen.

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Jeg tror kanskje du hinter om Håkon Gullvåg når det gjelder majones og Harald, da han også har vært på Orkenøyene i katedralen der, men hva de andre hintene handler om har jeg ingen aning om. Ikke sikker på om Gullvåg er riktig heller, da, men et sted må man jo begynne ... :)

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Gullvåg er mer enn riktig. Det henger et maleri han har gjort i St Magnus' katedral i Kirkwall - og han har ofte blitt anklaget for å male sine portretter med majones. Noe jeg kan love ikke stemmer, for jeg har flere bilder fra hans hånd. Og de kan ikke spises med loff og reker. Lerretet setter seg bare fast mellom tennene.
    Vel, det er ikke til Kirkwall vi skal. Omveien er lang, men stedet vi skal til ligger også ved havet. Det er i alle fall sikkert, om mye annet måtte være falskt.

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Hva med dette?
    Årstal: 1944 og 2006
    Sted: Spania (og USA)
    (Filmen) Pans labyrint.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Et hint til; en annen stor billedkunstner er sentral. En epokegjørende billedkunstner, som vel falt i en form for unåde. Vedkommende valgte i alle fall å emigrere, det valget hadde gjerne ikke skaperen av gjenstanden vi skal frem. Han mente han måtte.

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Hva med dette?
    (Filmen) Pans labyrint.
    Jeg skjønte ikke helt det med labyrint som hint til å begynne med heller; men jeg tror det kun er en referanse til hva denne tråden heter ...

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Så det er en kjent forfalskning vi skal frem til ... Rembrandt? Da Vinci? Warhol? Litt for seint på natta ... må sove nå ... :)

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Hva med dette?
    (Filmen) Pans labyrint.
    Jeg skjønte ikke helt det med labyrint som hint til å begynne med heller; men jeg tror det kun er en referanse til hva denne tråden heter ...

Kun det, og selvsagt at denne oppgaven skal lede oss til et geografisk - og berømt - sted.

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Var usikker selv, men trodde jeg hadde svaret når 62 år stemte ...

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Så det er en kjent forfalskning vi skal frem til ... Rembrandt? Da Vinci? Warhol? Litt for seint på natta ... må sove nå ... :)
    Kanskje ikke så kjent at det er forfalskning. Jeg fikk først kjennskap til forfalskningen i kveld da jeg laget denne oppgaven. Ikke de du nevner.
    Og ikke alle billedkunstnere er malere.

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Kanskje ikke så kjent at det er forfalskning. Jeg fikk først kjennskap til forfalskningen i kveld da jeg laget denne oppgaven. Ikke de du nevner.
    Og ikke alle billedkunstnere er malere.
    Ja, og ikke alle billedkunstnere holder på med kun én ting ... :) Siden det var snakk om en gjenstand her, så tenkte vel jeg også at det kanskje var noe tredimensjonalt. Et maleri kunne kanskje defineres som en gjenstand det også, så greit å få det avklart. Er det snakk om en skulptur av religiøs karakter, da? Og hvorfor er den forfalsket, mon tro ...?

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Det er ikke en skulptur, men klart tredimensjonal. Forfalskningen er hvordan den er brukt i et kunstverk; det er rett og slett løgn. Mens resten er rimelig sant etter det jeg forstår.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn