HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Filmen er av mange regnet som 'verdens beste', i hard kamp med Citizen Kane ...

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Dobbeleksponering skjer i selve kameraet...
    Verdens beste film..? Det kommer jo helt an på hvem du spør. Akkurat som verdens beste plate. :)

Nå er det natt.

Sist redigert:

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Dobbeleksponering skjer i selve kameraet...
    Verdens beste film..? Det komemr jo helt an på hvem du spør. Akkurat som verdens beste plate. :)
    Jepp, jeg sa av 'mange', så det betyr diverse kåringer osv. Citizen Kane er jo den som har vært øverst på flest lister flest ganger, men denne filmen har alltid vært høyt opp på 'listene' ...

Tilbake til det du sa: "Er det en effekt der selve kameraet brukes, slik som f eks zoom, tilting osv?" ...

Zoom er en del av effekten. Hva er den andre delen? Og hva heter så denne effekten?

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Denne var visst litt vanskeligere enn jeg trodde (er det ikke typisk?), så jeg kan avsløre at regissøren er kjent for å lage gode skrekkfilmer. Denne filmen er også en skrekkfilm, om enn av det psykologiske slaget.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Jeg tenkte på Vertigo av Hitchcock fra -58. Det er en del kjøring og zooming.

Ed I: Det er effekten som oppstår når kamera kjøres inn eller ut mens det zoomes. Da er objektet i fokus, mens bakgrunnen, perspektivet forandres. Spielberg gjorde det samme i Haisommer, og det er ikke en uvanlig teknikk.

Ed II: Kan ikke være Vertigo, det er jo verdens kjedeligste film...

Sist redigert:

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Jeg tenkte på Vertigo av Hitchcock fra -58. Det er en del kjøring og zooming.

Ed I: Det er effekten som oppstår når kamera kjøres inn eller ut mens det zoomes. Da er objektet i fokus, mens bakgrunnen, perspektivet forandres. Spielberg gjorde det samme i Haisommer, og det er ikke en uvanlig teknikk.

Ed II: Kan ikke være Vertigo, det er jo verdens kjedeligste film...
    Jo, det er nok Vertigo, og det som kalles vertigo-effekten :) Mulig den er kjedelig, og at det var mer forvirrende å nevne noe om 'best', da jeg er enig med deg at det er en umulig oppgave å si, og ihvertfall bli riktig. Dog, det er som du sier; kjøring fremover, zoome ut, er en effekt 'oppfunnet' av Hitchcock i akkurat denne filmen.

Lenke til forklaring

Sist redigert:

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Vi skal nå fra feiende flotte Hollywood, til urin, avføring og sed, skulpturer under arkene, og skreddersydde dresser av fine merker.
    Hvilken adresse skal vi til da?

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    New York, Sonnabend Gallery? Tenker spesielt på et spesifikt kunstverk der, fra 1972, men det inneholder ikke alle tingene du nevner, men noe av det ...

Edit: Som ligger i 420 West Broadway i SoHo

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    72.230
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Novellen Berre ei hund, er en sentimental historie om en ung gutts sterke kjærlighet til bikkja til en engelsk lord. De voksne skjønner ikke dette, og skyter hunden når eieren omkommer, til guttens store fortvilelse - derav den mildt ironiske tittelen. Sivle tok selv sitt liv ved å skyte seg, så novellen kan jo også være et frempek mot tragedien som ventet han selv.

Nest oppgave er en fysisk gjenstand. Der vi i dag i alle fall er på kanten av å se noe av den, resten er spredd. 122 er en ledetråd. Ekte kjærlighet mellom menn er en annen. Nilen en tredje.
    Gentlemen - fyr laus. Hvis dere klarer å knekke denne er dere gode, for mange har prøvd seg tidligere, men har måttet gi seg.
    Beklager sent innpå.
    Oppgava ble løst ser jeg.
    Det er Ingvar Nistad som gjennom sitt dikt inspirerte.

[h=3]elvis og sivle[/h][h=3]har det til felles[/h][h=3]at snur me namna deira[/h][h=3]bak fram[/h][h=3]og[/h][h=3]berre ein hund[/h][h=3]naturlegvis[/h][h=3]eller[/h][h=3]nothin‘ but a hound dog[/h]

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Hvorfor tenker du at dette kan være et kunstverk? Og i fall hvilket?
    Tenkte på Vito Acconcis verk 'Seedbed'. Lenke
    Det var litt av en performance!
    Nei det er nok ikke ham.
    Kroppssekreter er sentrale i oppgaven. Det er også skulpturer og dresser. UK og Italia spiller også en viss rolle. Det gjør også University College Ghent.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Det er et sidespor. Det er også Jeff Koons. Selv om begge bl a er skulptører.
    Denne gang skal vi til en ganske annen form for skulptur.
    Og til en form for totalkunst, men lite eller ingen skille mellom liv og kunst, fantasi og virkelighet.
    Hvis jeg svarer på Italia-spørsmålet ditt, amm01, så blir det for enkelt.
    Kroppssekretene er ikke det mest typiske for det vi skal frem til.
    Hvilken adresse skal vi til? Trenger ikke husnr, gate er nok

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Melgaard har mindre humor, og er nok langt mer vulgær i sitt uttrykk, og ikke har jeg sett han i skreddersydd dress heller. Men de er opptatt av samme tematikk, liker å provosere, og begge har jobbet med foto. Og som Koons jobber de med skulptur, om enn på en litt uvant måte, og de er som de vi er på jakt etter opptatt av populærkultur.
    La meg si vi at de har ikke mindre enn fire æresdoktorgrader. Det er vel nå klart at det er mer enn én kunstner vi skal finne adressen til.

• Liker
    Reaksjoner: oct

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Det er et kunstnerpar hvis bolig vi skal frem til. Den ene er født i Italia, den andre i Storbritannia. Ganske eksentriske begge to. Alt de gjør er kunst, i følge dem selv.
    Det har egentlig ikke arbeidet med tradisjonelle skulpturer, det er bare noe de sier, eller rettere sagt synger under arkene.
    Foto og performance er det de er mest kjent for. Og at de sjelden ses alene.
    De har forsket dypt i kropp og psyke; hva kroppen produserer og hva psyken trenger. Innside og utside, menneskenes og kroppens råskap og kulturens glattpolering.
    Kom igjen da, det er jo ikke så vanskelig.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Var vanskelig denne, skjønner jeg.
    Kunstnerne er politiske, og religiøst frittalende. Det ble ingen karikaturstrid da de laget korset i avføring, og bra er det. Selv om det virker som om kunsten har mistet sin provokative kraft.
    Har i alle år spist middag hver kveld på samme kurdiske restaurant.

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Var vanskelig denne, skjønner jeg.
    Kunstnerne er politiske, og religiøst frittalende. Det ble ingen karikaturstrid da de laget korset i avføring, og bra er det. Selv om det virker som om kunsten har mistet sin provokative kraft.
    Har i alle år spist middag hver kveld på samme kurdiske restaurant.
    Jeg har hørt om et verk hvor kunstneren senket et kors i urin, men det mener jeg var i USA. Dette du snakker om nå har jeg ikke fått med meg tydeligvis, selv om det er en eller annen bitteliten bjelle som ringer lang, langt bak i hodet ...

Edit: Her er den jeg tenkte på ... Lenke

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Det var Andres Serrano, en viktig og spennende kunstner som bl a laget Piss Christ. Han er amerikansk, ja.
    Vi skal frem til et par, som sjelden sees hver for seg. Ofte spaserende rundt i Londons gater.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.550
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    6
    Jeg må si jeg forbinder svært lite med kurdisk kjøkken, også kunstnere. Jeg må nok gi opp denne.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Huff, jeg som trodde den skulle bli lett.
    Men la oss oppsummere: dette er et velkledt par i London den ene fra Italia og den andre fra UK, som ikke ser forskjell mellom livet og kunsten, de driver med levende skulpturer og bilder, fortrinnsvis foto i store dimensjoner og med skarpe farger der de bl a har benyttet utsnitt og forstørrelser av det kroppen produserer, de er anti-establishment i konservativ innpakning. Skikkelig eksentrikere. Er innkjøpt av de store galleriene og svært anerkjent. Kanskje mest på høyden på 80-tallet.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.550
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    6
    Her må andre trå til, jeg forbinder ikke noe med dette.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Du var vanskelig her. Kanskje like greit å avsløre et verk, ja:rolleyes:.

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn