HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Og, sånn at det er sagt, det er ikke pioner-kunstverket vi skal frem til, kun at det har gjort løsningen berømt.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Det er altså et geografisk sted vi skal, en konstruksjon, med optiske illusjoner, som er fremstilt i en film. En teknisk meget viktig film. Men da som historieforfalskning, for det vi er vitne til skjedde aldri.
    Fremstillingen er hyllet i USA ganske så mange år seinere. Og også i et bilde av Håkon Gullvåg, og gjerne mange, mange flere.
    Hvor skal vi da?

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.572
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    6
    Colosseum er fremstilt i mange filmer, men jeg kan ikke se at noen av dem er optiske illusjoner. Og hva med USA? Nei, her trenger vi et hint til.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Kan være Coloseum også er skapt med tanke på optiske illusjoner, det ser jeg ikke vekk ifra, men det byggverket vi skal til er av langt nyere dato, og ligger ikke i Italia. Det er langt mindre prangende også, og er i full bruk i dag.

Hvis dere finner ut hvilken i film byggverket har en ikonisk, men ikke sentral rolle i, ville dere løst oppgaven.
    Filmen er laget til et jubileum, og var revolusjonerende og nyskapende, og endret for alltid måten å lage film på. Den er uten egentlige hovedpersoner, slik de var de første filmene til denne kunstneren, men veldig suggererende. Senere hen ble klima et annet, og fortellerstrukturen mer tradisjonell.

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Kan gjenstanden være et klokketårn? I California?

Edit: Glem det; filmen jeg tenker på har så vidt jeg kan skjønne hovedpersoner ...

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Det er skuespillere med i filmen, men de er i liten grad individualiserte. Det er ikke enkeltmenneskene som trekkes frem, men begivenhetene, selve historien og hvordan den utspiller seg - husk filmen er et bestillingsverk til et 20-årsjubileum.
    Vi skal nok ganske langt fra USA. Skulle dere heller prøve å sirkel inn hvor den kjente sekvensen, og byggverket, befinner seg?

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Ingeniøren bak konstruksjonen av dette byggverket var i landflyktighet etter å ha rømt mens han var ute på kausjon pga bedragerianklager.
    Filmen er stumfilm. Come on, nå da...

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Jess. Trapppen i Odessa var det vi skulle til. Den optiske illusjonen er sett ovenfra ser man bare reposene, mens nedenfra ser man bare trinnene.

Hyllesten er selvsagt Brian de Palmas The Untouchables fra -87, men mange har hilst til Sergei Eisenstein. Han revolusjonerte film ved å systematisk utnytte klipping til å drive handlingen fremover. Eisenstein forsøkte å tilpasse seg Stalins krav til kunsten, og laget store, men litt kjedelige filmer som Ivan den Grusomme og Alexander Nevskji.
    De er ikke på høyde med Panserkrysseren Potemkin, som handler om matrosenes opprør i 1905.
    Filmen har en sekvens der kosakkene slakter befolkningen i Odessa. Det hendte aldri i virkeligheten, og er en historieforfalskning/kunstnerisk frihet. Eisenstein døde i Mexico under arbeid med en film, han mente han fikk større frihet der enn i Sovjet.
    Eisenstein blir noen ganger satt opp mot Orson Wells, som ikke bruker montasjen like manipulerende, men legger større vekt på komposisjonen i bildets flate med stor vekt på dybdeskarphet, og at dette skal være utslag av kommunisme mot kapitalisme. Litt søkt. Jeg setter veldig stor pris på begge filmkunstnerne og mener det begge har gitt oss store og viktige verk.

aamO1, det er din tur.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.572
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    6
    Trappen i Odessa fra "Panserkrysseren Potemkin" av Sergei Eisenstein. Ikke så lett å komme frem til, det ble noe kryptisk over den optiske illusjonen. Filmen har jeg sett, men at trappen var bygget som en optisk illusjon var nytt for meg. Hvis andre har en ny oppgave så er det greit for meg, jeg har ingen på lager nå.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Filmen er laget i 1925, til 20 års jubileet for matrosenes opprør. Skrev om dette på siden foran.

Jeg hadde ikke ant at den skulle bli så vanskelig. Jeg er svanger med flere, men andre må få slippe til og.

Sist redigert:

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Filmen er laget i 1925, til 20 års jubileet for matrosenes opprør. Skrev om dette på siden foran.

Jeg hadde ikke ant at den skulle bli så vanskelig. Jeg er svanger med flere, men andre må få slippe til og.
    Ja, kikket på wiki etterpå og fant årstallet. Det er jo ikke spesielt spennende å se filmene til Eisenstein nå, men han var veldig flink til å utnytte film som ekspressiv virkemiddel i sin tid, og eksperimenterte mye med 'krøssklepping'. Det var vel han (sammen med en annen kar) som gjorde eksperimentet med å sette sammen klipp i kombinasjon, og som gjorde at man oppfattet enkeltklipp annerledes enn man ellers ville gjort. Mann + kvinne = forelsket mann. Mann + måltid mat = sulten mann. Mann + død person = trist mann. Menn mannen var den samme mannen hver gang (samme klipp), så følelsene var det publikum som tilla ham ... :) Det du sa om at han døde i Mexico ringte også en liten bjelle. Var ikke han i gang med et slags kjempeprosjekt der? Husker ikke helt hva det var snakk om, men noe stort var det ...

Zombat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Antall liker
    811
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Mere mere ! :D

Ytterst sofistikert (og forvirrende og springende) ledetråder og hint.
    I vanskeligste laget for meg, men veldig underholdende.

mvh

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Jeg kjenner ikke så godt til slutten av livet hans, men jeg mener han skulle lage en film om den Mexikanske revolusjonen. Viva Mexico. Han hadde trøbbel med Stalin, som ikke stolet på han (heller). Må lese på wiki.
    Panserkrysseren Potemkin er en must for alle som er interessert i film, og det er klippingen han fikk så godt til, akkurat slik du beskriver.
    Og at de første filmene hans ikke har hovedrolleinnehavere. De er absolutt severdige, det er kunst- og kulturhistorie.

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Her er en rask en jeg kom borti når jeg søkte informasjon på forrige oppgave, og var innom en film jeg trodde kunne være aktuell. Filmen jeg kom borti har gitt navnet til en spesial-effekt som er _veldig_ mye brukt i dag, og ofte i samme utsnitt og stil også. Hva heter filmen? PS. Jeg var veldig klar over effekten fra før av, men visste ikke at den ble kalt dette, kun at det var denne regissøren som hadde gjort det først.

Edit: Svein Arne får ikke svare, for han vet det nok godt ... eller? :)

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Svein Arne vet alt som er å vite, men her ble jeg litt i stuss.
    Filmeffekt som startet på 60-tallet elns, og som brukes mye i dag. Er effekten tittelen på filmen?

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Svein Arne vet alt som er å vite, men her ble jeg litt i stuss.
    Filmeffekt som startet på 60-tallet elns, og som brukes mye i dag. Er effekten tittelen på filmen?
    Ja. Effekten blir kalt dette, etter sigende. Jeg var ikke klar over dette; men effekten er rimelig velkjent, og filmen er også kjent.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Hvis det er veldig mye brukt i dag, så tenker jeg på animasjon. Er det en vei å gå?

Sist redigert:

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Ikke 'Blow up', men en litt eldre film enn dette. Og det er ikke animasjon. På mange måter en mye enklere effekt enn det.

Edit: Hva slags effekt tenkte du på i forbindelse med 'Blow up' PP?

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Er det en effekt der selve kameraet brukes, slik som f eks zoom, tilting osv? Eller er det etterarbeid, dvs i i klipperommet, under fremkalling, osv?

Litt eldre enn Blow up, da er vi gjerne på 50-tallet..?

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Er det en effekt der selve kameraet brukes, slik som f eks zoom, tilting osv? Eller er det etterarbeid, dvs i i klipperommet, under fremkalling, osv?

Litt eldre enn Blow up, da er vi gjerne på 50-tallet..?
    Veldig riktig spor, det du først er inne på. Jeg sa jo eldre enn 50 år, så 50-tallet er en god mulighet ... :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn