Og, sånn at det er sagt, det er ikke pioner-kunstverket vi skal frem til, kun at det har gjort løsningen berømt.
Og, sånn at det er sagt, det er ikke pioner-kunstverket vi skal frem til, kun at det har gjort løsningen berømt.
Battleship Potempkin.
Ja, kikket på wiki etterpå og fant årstallet. Det er jo ikke spesielt spennende å se filmene til Eisenstein nå, men han var veldig flink til å utnytte film som ekspressiv virkemiddel i sin tid, og eksperimenterte mye med 'krøssklepping'. Det var vel han (sammen med en annen kar) som gjorde eksperimentet med å sette sammen klipp i kombinasjon, og som gjorde at man oppfattet enkeltklipp annerledes enn man ellers ville gjort. Mann + kvinne = forelsket mann. Mann + måltid mat = sulten mann. Mann + død person = trist mann. Menn mannen var den samme mannen hver gang (samme klipp), så følelsene var det publikum som tilla ham ...Filmen er laget i 1925, til 20 års jubileet for matrosenes opprør. Skrev om dette på siden foran.
Jeg hadde ikke ant at den skulle bli så vanskelig. Jeg er svanger med flere, men andre må få slippe til og.
Sånn ca mer enn 50 år gammel ...Filmen du sikter mot, hvor gammel er den, sånn ca?
Da kan jeg late som om jeg vet hva det er. :![]()
Ja. Effekten blir kalt dette, etter sigende. Jeg var ikke klar over dette; men effekten er rimelig velkjent, og filmen er også kjent.Svein Arne vet alt som er å vite, men her ble jeg litt i stuss.
Filmeffekt som startet på 60-tallet elns, og som brukes mye i dag. Er effekten tittelen på filmen?
Veldig riktig spor, det du først er inne på. Jeg sa jo eldre enn 50 år, så 50-tallet er en god mulighet ...Er det en effekt der selve kameraet brukes, slik som f eks zoom, tilting osv? Eller er det etterarbeid, dvs i i klipperommet, under fremkalling, osv?
Litt eldre enn Blow up, da er vi gjerne på 50-tallet..?