HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    VG er riktig. Og så er vi veldig nær labyrintens mål. Forbindelsen mellom VGs base og den bygningen som er labyrintens mål, kan det da være greit å finne. Forbindelsen har et navn som for veldig mange av oss både begynner og slutter på a. For noen slutter den ikke på -a men på -en.

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Når vi beveger oss langs Akersgata i riktig retning er det bare et spørsmål om kort, kort tid før vi står ved målet.

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Tror kanskje et bykart kan være til nytte....Hvilken retning skal vi følge Akersgata i ?

Vi vandrer langs Akersgata, og når vi via en liten avstikker fra Akersgata kommer inn i bygningen som er vårt mål, er det avsatt plass til å fortsette med den aktiviteten.

Sist redigert:

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Tror jeg har den. Men har ingen ny oppgave. Tror jeg lar en annen få det ærefulle oppdraget;).

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.693
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det frustrerer meg litt det her- kan det være vandrehallen i stortinget du tenker på?

mvh

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Kast av deg alle frustrasjoner.. Vandrehallen er riktig, men det var bare et hint.. og stortingsbygningen er målet!

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.693
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det var en finurlig oppgave! Vi føler oss litt bedre nå- skal grunne på en ny oppgave.
    mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.693
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Vi skal dra ned til havna i Oslo og ta en båt sørover. Ikke bare skal vi over havet, vi skal opp en elv også, som har en stor og mektig by litt opp fra utløpet. Denne byen skal vi bare dra igjennom. Neste by opp elven, som har en litt traurig historie fra en lang, lang krig, skal vi også bare la ligge. Vel er den interessant, men vi skal videre til en litt mindre by, fremdeles ved samme elven.
    Når vi får byen i syne, bøyer vi av til babord, og legger til kai.
    Vi stiger ut av båten, og går opp hovedgaten til vi kommer til et atelier. Der treffer vi kunstneren som er eier av atelieret. En god forretningsmann er han, kunstneren vår. Ikke bare er han kjent for sine portretter av mektige fyrster, i tillegg eier han byens apotek. Og som om ikke dette var nok, er han også borgermester i byen!
    Og mektige og kjente venner har han også. Man kan vel trygt si at en av dem er verdensberømt den dag i dag.
    Jeg vet at jeg lærte om denne verdensberømte vennen i barneskolen. Jeg tipper at alle andre på HFS har lært om ham også. Han har blant annet hatt et ufrivillig opphold på et sted hvor han gikk under et alias. Dette aliaset gjorde ham til landeier og lavadel, noe han beviselig ikke var!
    Mange og lange reiser gjorde han ikke, vår berømte venn, men den lengste gikk til den byen jeg vil frem til: Byen der han påviselig ikke sa at "sånn er det, og sånn er jeg".
    Hvilken by skal vi til?

mvh

Sist redigert:

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Jeg lurer på om vi skal holde oss i Europa. Fyrster å portrettere fantes vel først og fremst på det europeiske kontinent. Skal vi ta oss med båt over Nordsjøen og oppover den tyske elven Elbe (eller Elben) hvor vi passerer de to byene Hamburg og Magdeburg før vi går i land i Wittenberg ?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tenkte også først på Nord-Europa. Men "hav"? "Sørover" kan jo også bety Middelhavet hvis man reiser langt nok sør. Hvis bare det late droget av en spørsmålsstiller kunne komme på banen, visste vi kanskje noe mer. ;)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.693
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg lurer på om vi skal holde oss i Europa. Fyrster å portrettere fantes vel først og fremst på det europeiske kontinent. Skal vi ta oss med båt over Nordsjøen og oppover den tyske elven Elbe (eller Elben) hvor vi passerer de to byene Hamburg og Magdeburg før vi går i land i Wittenberg ?
    Du har helt rett!:)

Magdeburg ble fullstendig ødelagt under tredveårskrigen, og av en befolkning på 30 000 overlevde bare 5000 plyndringen og hærtakingen av byen. Etter tredveårskrigen var byen mer eller mindre forlatt, og hadde bare 450(!) innbyggere.

Vi skal gjøre strandhogg i Wittenberg.

mvh

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Hvis Trond T tenker riktig, er det kankje en slags "mot-pave" som er vennen til personen m. apoteket og vervene. Altså ingen antikrist, men Martin Luther?

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.693
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Lucas Cranach, født 1472 ? Den eldre, selvsagt :)
    Denne oppgaven var altfor enkel!

Her er han. Lucas Cranach den eldre. :)

Kompis til Martin Luther. Apotekeier. Fyrstelig portrettist. Utsmykker av kirker. Borgermester i Wittenberg på en tid da borgermestere ikke ble valgt, men utpekt. Antakelig av Friedrich, kurfyrsten av Sachsen, som også stilte kirkedørene i slottskirken til disp for å henge opp lapper.

mvh

Sist redigert:

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Hva? er oppgaven løst? :confused:

Jeg trodde at løsningen var en by som Luther besøkte mens han bodde og virket i Wittenberg...

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Den lengste reisen Luther foretok, gikk sørover, til en by utenfor Tyskland....er jeg på sporet ?

Sist redigert:

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Ok, da antar jeg det er en tysk by han har besøkt i embeds medfør - konkret forslag kommer fra meg om ikke altfor lenge....må nok lese meg opp litt...

Litt laber interesse for årets HFS-labyrint hittil, synes jeg....tar det seg opp utover i påsken mon tro? Hvorfor kommer ikke postene i denne tråden opp på HFS-forsiden under "siste fra forumet" ?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Litt laber interesse for årets HFS-labyrint hittil, synes jeg....tar det seg opp utover i påsken mon tro? Hvorfor kommer ikke postene i denne tråden opp på HFS-forsiden under "siste fra forumet" ?
    Gjør så godt jeg kan - men oppgavene har i det siste hatt en vanskelighetsgrad som ligger litt i overkant for meg.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.693
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ok, da antar jeg det er en tysk by han har besøkt i embeds medfør - konkret forslag kommer fra meg om ikke altfor lenge....må nok lese meg opp litt...

Embeds medfør er forsåvidt riktig. Hvor frivillig reisen var, kan vel diskuteres......
    mvh

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Off-topic kommer ikke opp på forsiden. Jeg lager ingen ny oppgave, men det kan jo være Augsburg.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.693
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Off-topic kommer ikke opp på forsiden. Jeg lager ingen ny oppgave, men det kan jo være Augsburg.
    Nei, det er det ikke. Men det skjedde noe i den byen, som fikk Martin Luther til å ta aliaset "Junker Jörg".
    mvh

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Jeg oppfatter oppgaveforfatteren dithen at det ikke var en frivillig reise. Luther ble innkalt til en rikspolitisk samling...skal vi til Worms ?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.693
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg oppfatter oppgaveforfatteren dithen at det ikke var en frivillig reise. Luther ble innkalt til en rikspolitisk samling...skal vi til Worms ?
    Ja, vi skal til Worms!

På riksdagen i Worms ble Martin Luther lyst fredløs, og måtte tilbringe et år på borgen Wartburg, beskyttet av kurfyrsten av Sachsen.
    Han brukte tiden godt. Den tyske oversettelsen av Bibelen gjorde han der, noe som ikke bare banet veien for en ny forståelse av kristendommen, men også ga et enormt bidrag til standardisering av det tyske skriftspråket.

mvh

Din oppgave :)

Edit: Iht. nedtegnelsene fra riksdagen i Worms sa Martin Luther aldri "Her står jeg og kan ikke annet. Måtte Gud hjelpe meg:"

Sist redigert:

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kom igjen TrondT.
    Denne gangen skal den knekkes!
    Problemet er at jeg må holde meg nesten edru for å henge med.
    Påskedilemma.

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Takk for heiarop. Her går det i Hansa Null (husets tenåringer skal kjøres hit og dit og tilbake) og ostepop.

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Vi skal fram til et lite sted/en bygning som spilte en viss rolle i forløpet til en verdensbegivenhet.

Tallet på de år som har gått siden verdensbegivenheten fant sted, er for tiden et palindrom.

Om begivenheten skal en sentral aktør oppsiktsvekkende nok ha sagt følgende: «Noe savn og farer og store anstrengelser har vi ikke å berette om.»

En annen sentral aktør ga uttrykk for noe annet, viste det seg.

I ettertid er det stilt spørsmål blant annet om hva sistnevnte aktør foretok seg før begivenheten utspant seg.

Åstedet for en viktig del av vedkommendes pionérpregede handlinger i tiden før denne begivenheten utviklet seg og kulminerte, er vårt mål.

Sist redigert:

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Siden sitatet ikke er kjent for meg må jeg begynne i den numeriske enden.
    Er for tiden et palindrom? Nå er du avansert, Trond. Palindrom er det mange av, men "for tiden" lukter av noe finurlig.
    Uenigheten og uklarhetene rundt begivenheten antyder for meg at dette kan være lenge siden. Kanskje opp i fire siffer i palindromet?
    Tror jeg trenger en løpetur og en pubrunde før jeg klarer denne :)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Om det er feks 121 år siden, er det et palindrom. Men det hjelper ikke så veldig mye......

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Palindrom = ord eller tall som er likt uansett om det leses forlengs eller baklengs.
    Det er riktig at dette er relativt lenge siden. Men ikke et firesifret antall år siden. "Bare" tresifret. Og knapt nok det.
    Når det gjelder sitatet, så har jeg med mine egne ord betegnet det som oppsiktsvekkende. Sitatet gjenspeiler nok aktørens personlighet, slik han beskrives i en biografi, jeg tror nok han barsket seg litt.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Han hadde selvtilliten i orden, tydligvis, den karen. Såpass at han skrev både selvbiografi og verdenshistorie, som i tillegg solgte godt? Som om han ikke hadde nok med å skape verdenshistorie selv. Hvis jeg har rett er det en av mine favoritter.
    PS:Men jeg har problemer med å tro at selv han kan ha uttalt noe sånt om den begivenheten jeg havner på med "knapt tre siffer"
    Hm

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Lukter Amundsen og Hjamar Johansen (ut fra sitatene og beskrivelsen av hendelsene)? Det er 101 år siden Sydpolferden.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn