HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    Vi beveger oss fra en nasjonalpark til en annen.

Denne ligger mellom to innsjøer i hjemlandet til en av de helt store. Nå levde han riktignok over to tusen år før koloniseringen tok fart Down under..

Mvh

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Skudd fra hoften: Aleksander den store?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det var de to tusen årene i oppgaveteksten som gjorde det.

Aleksander den store - han kom fra Makedonia - så da må jeg google litt på Makedonia....... To innsjøer mot grensen til Albania...... Der har vi en nasjonalpark også....

Galicica Nasjonalpark.

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    Sånn er det med den saken. Godt jobba, du loser videre.

Mvh

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Flott område i denne til nå ukjente nasjonalparken.

Men vi skal videre. Vi skal hjem igjen - til en norsk by.

I denne byen finner vi en gate som er oppkalt etter en kjøpmann. Ikke noen spesielt kjent person – men gaten skulle være kjent nok.

På sett og vis går gaten gjennom byråkratiet, men nå har også byråkratiet fått gjennomgå.

Vi finner gatenavnet to andre steder i Norge – men det er ingen tvil om hvilken gate vi skal til, håper jeg.

Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Håper på en løsning senest i løpet av morgendagen, jeg - søndag og mandag er jeg lite tilgjengelig.

Men altså: Lenge skjedde det ingenting. Så skjedde det noe. Dermed skjedde det som lenge ikke hadde skjedd.

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    794
    Torget vurderinger
    5
    Høres ut som en gate ved regjeringskvartalet/ Youngstorget.
    Kan det stemme?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe - det kan stemme, ja. Men hvilken gate?

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.406
    Grubbegata.
    Det er vel den i Oslo som menes, ikke den i Brevik eller Ringebu

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Der var vi!

Vi skulle til Grubbegata i Oslo. Oppkalt etter kjøpmann Ulrik Grubbe, som bodde i området på 1700-tallet. Gaten er imidlertid mest kjent for at den går forbi Høyesterett og Regjeringskvartalet – som må være så nær man kommer ”byråkratenes høyborg” – positivt ment – her i landet.

Det har i mange år pågått en diskusjon mellom Regjeringen og Oslo kommune om å innføre trafikkrestriksjoner i, eventuelt stenge, Grubbegata - men man kom aldri i mål før det smalt den 22. juli. Først da ble gaten omsider stengt for trafikk. Byråkratene – litt mer negativt ment her - har fått rikelig med kritikk for sin sendrektighet i denne saken.

Man finner Grubbegata også i Brevik og Ringebu – men det var altså Grubbegata i Oslo som var reisens mål.

Din tur!

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.406
    Vi gjør det lett. Vi fortsetter reisen fra Grubbegaten og ut på en av Norges mest utskjelte veier. Etter en liten stund bytter vi transportmiddel og ender opp i en kjent by. Av en eller annen grunn har denne byen en gate hvor gatenavnet er malt direkte på husveggene. Altså ikke vanlig skilt som i alle de andre gatene.
    Selv om smågutter idag kjenner byen, så kjenner store gutter byen på en litt annen måte.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.406
    Hmmm...stille. En elv renner gjennom byen og det er skrevet en nydelig ballade om denne elven.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.406
    Jeg møter en søt, ung kvinnelig parkeringsvakt og spør henne om veien. Like borti der, svarer hun og peker forbi det åpne området foran meg.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Meget kryptisk, dette. Jeg har ennå ikke funnet ut hvilken vei vi skulle ta ut av Oslo. Men det er kan hende ikke veldig viktig.

C

cruiser

Gjest
    penny lane skilt ble stort sett rappet av turister/beatles fans slik at de bare begynte å male det rett på veggen :)

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.406
    Etter å ha kjørt E18, også kalt dødsveien litt lenger sør, kommer vi til Torp hvor vi går ombord på er Ryanair-fly til Liverpool.
    Parkeringsvakten vi etterhvert møter presenterte seg som Rita, men som hun sa, de kaller meg Lovely Rita. Vidre fortalte hun at hvis du går forbi Strawberries Field kommer du til Penny Lane, gaten hvor alle gateskilt ble stjålet.

Værsågod, cruiser.

C

cruiser

Gjest
    Det er blitt kveld og stjerneklart i Penny Lane og du møter en flott Norsk kvinnelig artist, her kommer du i snakk med henne nettopp om stjernehimmel, som mener kan gi rom for både fugler og metaforer. Etter å ha snakket med henne vel og lenge om både musikk og andre former for kunst som du er interesert i så anbefaler hun deg å reise til hjemstedet hennes som i disse dager har ett arrangement basert på samtalen dere har hatt som er verdt å få med seg. Hvor skal vi?

Sist redigert av en moderator:
    C

cruiser

Gjest
    Kan vel være så konkret at det er ett kunstarrangement det er snakk om. Artisten vi snakker om synger på engelsk og teksten er hentet fra en av sangene i debut albumet.

Har ikke gjort dette før, så hvis jeg har laget en for dårlig oppgave så må dere si ifra :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Oppgaven er antageligvis helt grei, den - det er bare vi som prøver å løse den som har fått jernteppe. Jeg er ikke veldig god på norske syngedamer som synger på engelsk. Susanne Sundfør, kanskje? Men det fører meg ikke noe videre. Ikke engang med hjelp av Google......

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Kunstarrangement? Det var noe i Drammen nå nylig, var det ikke? Men selv om det skulle være riktig, synes jeg ikke slik høyttenking fra min side burde telle - i og med at jeg er helt på jordet m.h.t. den kvinnelige artisten.

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Det nærmer seg påske. Da er vel tiden inne til å blåse liv i denne tråden igjen?

Jeg fortsetter på cruiser sin oppgave, det ser ikke ut til at den er løst.

Høstutstillingen, som vel må kunne kalles et kunstarrangement, ble avviklet i september 2012. Skal vi til Oslo ?

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Har gått et døgn. Ser ikke ut til at cruiser er med.

mvh

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Jeg tar meg da til rette og legger ut en ny oppgave før cruiser sin er løst.

Vi skal fram til en bygning.

En kjent komponist med et royalt fornavn har skapt et stykke musikk med direkte referanse til e
    n aktuell og framgangsrik persons fødeland.

I det året som ligger midt mellom fødselsårene til disse to personene - altså 1) den framgangsrike personen og 2) komponisten - ble det utgitt en musikalsk "bestseller".

Navnet på opphavspersonen til denne slageren fører oss til et nytt land.

Når navnet på et stort område i dette landet leses på en spesiell måte, får vi en ledetråd til et kjent medium.

Fra basen for dette mediet er det en forbindelse med den kjente bygningen som er vårt mål. Avstand og retning: mindre enn en halv fjerding, i motsatt retning av Benguela-strømmen. Før år 2020 vil bygningen ha fylt et «rundt år».

Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Noen er nok med - men her var det lett å miste sporet.

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Beklager det. Jeg tror det første man bør satse på er å finne ut hvem den aktuelle og framgangsrike personen er.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Prøver et skudd i blinde, ang. komponisten m. royalt fornavn. King, Rex, Prince el. lignende?

mvh

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Komponisten har et ganske alminnelig fornavn, som han deler med en kongelig person. Kan legge til at komponisten fikk en adelstittel for noen år siden.

Sist redigert:

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.652
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Georg ?
    Må tillate meg å tenke litt høyt her, siden vi alle står fast.
    Denne komponisten, og den andre fyren, kan ikke være født for så fryktelig lenge siden, da det ble "utgitt" en bestselger. Det var jo ikke vanlig før godt ut på 1900-tallet.
    Medium, og base for dette, da snakker vi kanskje ikke om et teknologisk medium, men et menneskelig.
    Tenker jeg. Uten at det synes å hjelpe.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn