HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Den var visst lei, denne - men vi skal til Falun - så svaret er riktig.

Vi er i Falun i 1962 – under Svenska Skidspelen - hvor den svenske skihopperen Inge ”Köla-Inge” Lindqvist mistet den ene skien i luften, men han gjennomførte likevel et stående hopp med sin ene gjenværende ski.

Tilnavnet ”Köla-Inge” skriver seg fra det lille stedet Köla (uttales Kjøla) i Sverige – et knøttlite sted bare et lite steinkast fra den norsk-svenske grensen – hvor Inge Lindqvist kom fra. Så å si fra Kjølen, altså…

Et bilde fra den gangen:

KLA-IN~1.JPG
    I og med at Falun er godkjent som svar, loser du oss videre

L

leser1

Gjest
    Det var jo litt flaks, men så er det ikke så mange hopparenaer i Sverige å ta av.

Jeg har en viss anelse om hvordan quiz'en fungerer og ser av tråden at det er rimelig høy vanskelighetsgrad.

Fra denne litt ukjente byen kan du skimte et sted som en veldig kjent og jubilerende musiker synger om. Han ble kjent gjennom en gruppe fra en viktig by.
    Vår ukjente by har samme uttalte navn (men staves ikke likt) som etternavnet til en som spilte fotball i en klubb i en stor by ikke så langt fra den viktige byen.
    Og byen vår er den største i området den ligger i, men mye mindre enn den kjente nabobyen som har hatt en viss turbulens i idretten som ble nevnt.

Hvor skal vi?

L

leser1

Gjest
    Det er også en TV-personlighet som nå spiller harpe som har samme uttalte etternavn som byen vi skal til.
    Personen ble offer for egen programvirksomhet, kan man vel si.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Kan virke som det er få som har oppdaget at det er liv i tråden igjen. Kan du gi et hint om geografisk beliggenhet?

mvh

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Kan virke som det er få som har oppdaget at det er liv i tråden igjen. Kan du gi et hint om geografisk beliggenhet?

mvh
    Jeg for min del kan ikke se i "Nyeste fra forumet" at det i det hele tatt har skjedd noe i Off Topic-avdelingen, selv om jeg er pålogget. Jeg får kun beskjed på epost på de trådene jeg abonnerer på. Kan det være grunnen til at ingen har fått det med seg?

L

leser1

Gjest

mvh
    Når du kommer på den meget kjente låta til den jubilerende artisten, så er du plassert geografisk.
    Artisten er den mest kjente av de 4 selv om en av de avdøde også har et ikon status.
    Låta kom da artisten var i nytt band og var bandets største hit.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Bandet må være Wings. Men har de en hit som omhandler en by?

mvh

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Sangen er vel Mull of Kintyre? Men byen? Kintyre kan vel skimtes både fra Belfast og Glasgow, men siden det skal være den største av de britiske øyene, må det vel være Glasgow, der Glasgow Rangers har hatt en litt turbulent periode. Det er en by som heter Irvine i nærheten, men engelske fotballspillere er stort sett ukjent for meg. Irvine kan jo for så vidt være et navn på en fotballspiller?

L

leser1

Gjest
    Du er der! De to personene jeg sikter til heter Irwin (Dennis og Steve), men det uttales så og si som Irvine.
    Han ene spilte i ManUtd og den andre var den australske kjendisen som tok sjanser da han laget spektakulære naturprogrammer; og dette kostet til slutt livet hans.

Irvine er største by i North Ayrshire og fungerer som bostedskommune for mange dapendlere til Glasgow og Prestwick

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Da er det vel min tur, da :)
    Vi tar en liten tur til et feriested der en kjent, gammel vei når havet. Navnet på denne veien inngår i navnet på en sats i et relativt kjent verk av en relativt kjent komponist. Byen er nok ikke så kjent blant vanlige norske turister - det går ikke pakketurer dit (SVJV), men det er likevel ganske mange norske turister der - såpass mange at jeg t.o.m. har sett skilt på norsk i et butikkvindu der.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Via Appia stemmer, men jeg tenkte på det stedet der Via Appia først når havet. Det er mye nærmere Roma enn Brindisi.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Merkelig at ikke flere er med her. Spørsmålet er heller ikke av de vanskdeligste. IKKE BRUK google. Svaret er jo å finne der.

mvh

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Nettopp. Var der i Mai - noen venner har en leilighet der (Via Appia går gjennom huset). Flott sted. Stille og rolig og enkelt å komme seg til Roma og Napoli osv...
    Du har'n.

L

leser1

Gjest
    Ok, da skal vi hit:

Byen ligger i en kommune som har et royalistisk og fuktig navn.
    Da de andre overtok, mistet byen mye av betydningen til en stor byr noe lengre sør.
    To havområder møtes her.
    Et noe spesielt fremkomstmiddel, eller drivkraften til det, står svært sentralt i bybildet.
    Men mange av de som kommer hit, trenger det egentlig ikke.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg ser for meg en kystby - eller en kystkommune - siden vi snakker om møteplass for havområder. Ikke mange havområder som møtes i nærheten av det sentrale østlandet - ei heller er det mulig å finne noen byer eller kommuner med royalistiske og fuktige navn i området. Er det noe lureri her? Som at "ikke langt fra" er et tøyelig begrep som strekker seg f.eks. til Sverige og/eller Danmark?

L

leser1

Gjest
    Siden reisene i denne tråden er globalt, er "ikke langt fra" verken lureri eller å tøye begrepet.
    Men vi skal ikke til Norge, men innenfor rekkevidde av en grei biltur fra det sentrale østlandet.
    Det er kortere å kjøre hit fra f.eks Oslo, enn fra Oslo til Bergen :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Siden reisene i denne tråden er globalt, er "ikke langt fra" verken lureri eller å tøye begrepet.
    Men vi skal ikke til Norge, men innenfor rekkevidde av en grei biltur fra det sentrale østlandet.
    Det er kortere å kjøre hit fra f.eks Oslo, enn fra Oslo til Bergen :)
    Ah - jeg tenkte på norske kommuner, jeg....

Sverige er også fullt av kommuner. Google, google..... Kungälv kommune?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Marstrand? Hvis det er en by, da. I så tilfelle er det seil som er fremkomstmidlet - det arrangeres en stor regatta i Marstrand, såvidt jeg vet.

L

leser1

Gjest
    Marstrand er byen, ja.

Fremkomstmiddelet er en kabelferge mellom de to viktigste øyene.
    Men mange av de tilreisende har egne båter, gjerne seil.

Byen var viktig da den var en del av Norge, men da svenskene overtok mistet byen status som viktig handels- og havneby da de ønsket å satse på Gøteborg istedet.

Grensen mellom Kattegat og Skagerak ligger i Marstrand.

Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Noen ganger er lykken bedre enn forstanden - men vi endte opp i Marstrand til slutt.

Vi rusler rundt i Marstrand og tenker på regattaer og på svensker - og får assosiasjoner til en sport som er så langt fra regattaer som man kan komme - tror jeg. Det går noe fortere her i hvert fall. Og assosiasjoner til en svenske som bedrev denne sporten. Vi skal til en by som er kjent for et av de mer ulykkesbelastede anleggene av sitt slag innen denne sporten – hvor, blant mange andre, denne svenske utøveren jeg tenker på, var involvert.

Da skal vi til .....?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Monza, der en eller annen svensk racerkjører (Petterson?) kjørte seg i hjel i F 1.

UPS; så ikke editen over....

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er jamen glad jeg ikke rakk å foreslå Åre, med tanke på Thomas Fogdö. Jeg syntes alt stemte, kanskje med unntak av dette med ulykkesbelastet anlegg. :eek:

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Cape Canaveral; romferger; Christer Fuglesang; Challenger og Discovery ulykkene

Vel, sport og sport...

Vi skal kanskje heller til Autodromo Nazionale di Monza; Ronnie Peterson m.fl.
    List of Autodromo Nazionale Monza fatal accidents - Wikipedia, the free encyclopedia
    Beklager, erato, men dette svaret var vel en hårsbredd før deg.

Monza er riktig. Den ulykkesbelastede Formel-1-banen er viden kjent innen motorsporten - men den har blitt bedre etterhvert. Dog - aldri helt farefritt.

Da er de leser1 som loser oss videre.

L

leser1

Gjest
    Jeg gir den videre til erato. Han har sikkert en god oppgave på lager.

L

leser1

Gjest
    Ok- hytteturen din kunne forsåvidt gått dit vi skal.

Den øya hytta kunne ligget på, når man ikke med fly, bil, tog eller buss. Den større naboøya er nok mest kjent og her ligger hovedstaden. En tredje øy, mye mindre enn de to andre, ligger midt i mellom.
    Disse tre øyene og tre enda mindre, utgjør et lite land med mye historie.
    Hvilken øy?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn