HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det er ikke mange øystater i Europa som passer her. Island, Irland m.fl. ble ganske raskt eliminert. Malta, derimot - mer lovende.

Vi skal i så tilfelle ikke til hovedstadsøya - den med flyplassen og hovedstaden, Valletta - men jeg gjetter på den neststørste: Gozo.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg regner med at man kan være turist på Gozo - men vi skal til et helt annet sted. Ikke det mest typiske turiststedet – snarere tvert i mot – denne lille byen (noen vil kalle den en forstad) er kjent for noe helt annet. Det som skjedde her, ga støtet til bl.a. et EU-direktiv med stedets navn. Den som er litt oppegående, vil ganske korrekt, gjette på at vi er i Europa.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Helse, miljø og sikkerhet er sentrale stikkord.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Schengen? Men det stemmer vel ikke m. HMS direktivet?

mvh

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vi skal til et sydlig land i Europa. Ikke så langt fra Malta, faktisk.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Helt tilfeldig, naturligvis - men vi skal ganske nær det stedet jeg førte dere til sist.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Ang. HMS direktivet, som det vel stadig er uenighet om. Hadde tidl.ambassadør Eyvinn Berg en rolle her. Husker han uttalte seg fra et sted med et fransk-klingende navn. Behøver jo ikke ligge i Frankrike.

mvh

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vi har kan hende snakket litt forbi hverandre her. Direktivet jeg tenker på, har naturligvis et langt EU-nummer, men stedsnavnet som jeg tenker på, inngår i hvordan direktivet omtales i dagligtale. Direktivet er t.o.m. revidert - slik at det nå kalles "stedsnavnII-direktivet". Direktivet berører regler knyttet til helse, miljø og sikkerhet. Og vi skal ikke til Frankrike - vi er VELDIG nær dit jeg førte dere sist.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vi er bare en mil unna målet for min forrige oppgave, Monza.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Litt stille i ferietiden her?

OK - stedet vi skal til, er kjent for en helt spesiell og lite hyggelig hendelse. Vi snakker helse og miljø. Kjemikalier på avveie. En mil eller så fra Monza. Med et EU-direktiv som en direkte konsekvens av det som skjedde. Ikke noe for turister. En litt trist forstad til en stor by.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det er riktig. Vi skal til Seveso – formelt sett en liten by ca. 20 km nord for Milano – i praksis en forstad til Milano.

Et stort dioksin-utslipp fra en kjemisk fabrikk i Seveso i 1976 ble – naturlig nok – slått stort opp den gangen. Ulykken ga støtet til et eget EU-direktiv - det såkalte Seveso-direktivet fra 1982 - for å ivareta sikkerhet og miljøhensyn i nærheten av kjemiske fabrikker. Direktivet er senere revidert ved et par anledninger – og omtales nå som Seveso-II-direktivet.

Heldigvis omkom ingen personer i ulykken, og senere undersøkelser viser heller ingen tegn til økt sykelighet eller dødelighet blant dem som ble berørt. Så det endte jo godt på et vis.

I. f.m. oppryddingen etter ulykken trodde man at alt avfallet var destruert – men mange år etter kom man i Frankrike over ganske mange tønner med avfall fra Seveso – tønner som var rapportert destruert, men som ikke var blitt det likevel. Først 9 år etter ulykken fikk man endelig destruert avfallet.

Du loser oss videre.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Vi setter kursen fra Seveso til et sted som er kjent for turister. Kanskje ikke så mange norske. En viss type flyktninger er også kjent med stedet. Her er funnet bronsealder boplasser, og stedet har vært befolket av forskjellige nasjonaliteter opp gjenom historien. Tror jeg har gitt tilstrekkelig info. nu. Ser an respons. God tur.

mvh

Sist redigert:

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    En tv serie som ble vist på NRK hadde handlingen lagt hit.

mvh

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Tv serien ble vist under vignetten "Detektimen", og oppnådde stor popularitet. Ikke så populær som Derrick, men dog...

mvh

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Detektimen - i kombinasjon til "en viss type flyktninger" - gir meg assosiasjoner til Gullguttene og Monaco. Da snakker vi i så tilfelle om skatteflyktninger. På den annen side: Roger Moore og Tony Curtis var vel bare såvidt innom Rivieraen? Den første episoden av Gullguttene, javel - men ellers? Så da er jeg vel ikke helt i mål?

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Ikke helt i mål, men du nærmer deg. Ikke geografisk riktignok. Skatteflyktninger er/var riktig. Da stedet prøver å rydde opp i sitt bank/finansvesen efter påtrykk fra "moderlandet".

mvh

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Hvis jeg svarer riktig, får jeg lov å slippe å lage en ny oppgave? Jeg har nemlig ingen på lager. Kanskje jeg kan skylde en? Hehe.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vi har kan hende godt av en pause, alle sammen? Jeg synes det er litt tynt med deltagere akkurat nå. Mer spennende med OL?

Sist redigert:

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    O.K. for meg. Men jeg lar stadig spørsmålet stå. Ifall noen skulle føle seg kallet til å lage ny oppgave;).

mvh

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Det er helt korrekt. Pink_Panther tar oss videre. Beklager sen respons.

mvh

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.402
    Oisann, så var det denne.

Stedet jeg vil frem til nå er godt kjent av alle på HFS. Det er skrevet mange historier om stedet og dyrelivet er mangfoldig.
    I de senere år har et multinasjonalt konsern lagt sin klamme hånd over stedet til stor forargelse blandt de litt eldre av oss.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er blant de litt eldre av oss, men til tross for, eller kanskje nettopp på grunn av, det, ville jeg nok hatt nytte av en ørliten ledetråd til :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg er også blant de litt eldre av oss, og ville nok hatt nytte av en ledetråd som var noe større enn ørliten. Helt lost, med andre ord.....

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.402
    «Når du får en følelse av sugende tomhet, ikke vær bekymret, det betyr bare at du er sulten.»

gamle er dere ikke.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ikke "gammel" - bare "litt eldre".

«Når du får en følelse av sugende tomhet, ikke vær bekymret, det betyr bare at du er sulten.»..... Sa Ole Brumm. Snakker vi om Hundremeterskogen? Den klamme hånden i oppgaven må i så tilfelle sitte på Disneykonsernets lange arm.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.402
    Blink!! :D

Nå bor faktisk ikke Brumm i Hundremeterskogen, han bor i Skogen, men det er bare en bagatell. Det er kun Ugla som bor i Hundremeterskogen.
    Disney kjøpte alle rettigheter til Brumm i 1961

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Godt å få avklart det med Skogen og Hundremetersskogen.

Uansett hvordan man vrir og vender på det, er det ikke mye rom for sightseeing verken i Skogen eller i Hundremetersskogen - så vi haster videre på vår labyrintferd.

Denne gangen skal vi til en by. I denne byen – som i de fleste byene i denne delen av verden – falt en rekke statuer av upopulære herskere som resultat av store politiske omveltninger. I historisk perspektiv snakker vi om ganske kort tid siden.

For å markere denne politiske kursendringen, ble det i denne byen reist en ganske stor statue av en person som verken var hersker eller politiker. Det er neppe noen her på Hifisentralen som ikke har hørt navnet på denne personen – men ellers er nok alle enige om at det er snakk om en litt spesiell person på mange måter.

Mange vil nok si ”hvorfor her?” – og med rette: personen som det nå står en statue av, var aldri – så vidt vites – innom verken landet eller byen vi skal til, og har heller ingen familiære røtter eller annen naturlig tilknytning. Personen hører – eller rettere sagt: hørte – hjemme i en annen verdensdel. Og likevel står statuen der. Men i hvilken by?

Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Her var det mistenkelig stille. Jeg siterer Pink Floyd: Is there anybody out there?

Personen som det står en statue av i den byen vi skal til, var forresten i samme bransje som Pink Floyd.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.402
    Elvis? Han er jo for mange symbolet på Vesten. Vi må vel bak det gamle Jernteppet.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vi skal absolutt bak det gamle Jernteppet, ja. Men det er ikke Elvis - selv om han også var i samme bransje som "vår mann".

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vilneus. Der står det visst en Zappa-statue, iflg min kollega som er derfra.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Se der, ja! Det gikk jo veldig fort og greit når vi først kom i gang. Vi skulle til Vilnius, hvor det står en stor statue av Frank Zappa. 4 m høy, etter det jeg er blitt fortalt.

p131504-Vilnius-Frank_Zappa_Monument.jpg

Zappas image, som litt kontroversiell og opposisjonell, passet åpenbart som hånd i hanske rett etter kommunismens fall - og slik ble det. Link til mer stoff om dette: Frank Zappa var aldri i Vilnius - bt.no

Du geleider oss videre.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    I Vilneus møter vi Julian, som ønsker oss velkommen til hans hjemland; og til det stedet hvor hans virksomhet siden starten har vært basert, og fortsatt er det, selv om Julian selv forlot oss for mer enn 10 år siden. Denne byen er ikke den samme som hans fødeby, men om man følger den grønne halvsirkelformede veien så ser man et navn, bokstavelig talt, og ender på rett sted. En nydelig by i et nydelig område.

På dette stedet er Julian istand til å gi oss
    en solid lekse i hvordan kombinere tankekraft, kunst, håndverk og industriell produksjon med god økonomi. Og han ønsker der å demonstrere for oss at jorden faktisk er flat. Iallefall for de av oss med hang til å vanke på slike diskusjonsfora som dette.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dette klarer dere fint, det er lettere enn man skulle tro, særlig når man skjønner at Julian deler vår felles hobby.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Julian ja, men ikke den avbildede. Han vi treffer er en annen Julian, født i en av to spesielt kjente universitetsbyer i hjemlandet i 1945. Han forlot oss for mer enn 10 år siden, i tragisk sykdom.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn