HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Nå ble det litt for lett å Google. Skal ikke svare, siden jeg ikke har noen ny oppgave på lager.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.309
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke Julian Simon.(1932-1994)

Kjent for sine teorier om uendelig økonomisk og befolkningsmessig vekst, noe som har fått ham omtalt som medlem i "The New Flat Earth Society".

Da vet ikke jeg

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Den tragiske sygdommen, kan du gi en diagnose? Eller blir det for enkelt da?

mvh

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Jeg ville fokusert mer på HIFI...
    Og så er vel navnet kjent fra en LP av en ikke alt for ukjent rockegruppe.

Sa jeg for mye nå, Vidar (det er jo tross alt din oppgave)?

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Snakker vi her om universitetsbyen Cambridge & Cambridge Audio?

mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nei; opplysningene var at denne personen er født i en av de kjente universitetsbyene, men at byen vi skal til er ikke hans fødeby. Opplysningene allerede gitt utelukker folk født i 1932. Jeg klarer ikke å se noen annen sammenheng mellom "vår" Julian og Cambridge annet enn at det er en av to kjente universitetsbyer i England. Julian var i mer tjuefem år en av de mest fargerike og markante skikkelsene i sin bransje.

I Vilneus møter vi Julian, som ønsker oss velkommen til hans hjemland; og til det stedet hvor hans virksomhet siden starten har vært basert, og fortsatt er det, selv om Julian selv forlot oss for mer enn 10 år siden. Denne byen er ikke den samme som hans fødeby, men om man følger den grønne halvsirkelformede veien så ser man et navn, bokstavelig talt, og ender på rett sted. En nydelig by i et nydelig område.

På dette stedet er Julian istand til å gi oss
    en solid lekse i hvordan kombinere tankekraft, kunst, håndverk og industriell produksjon med god økonomi. Og han
    ønsker der å demonstrere for oss at jorden faktisk er flat. Iallefall for de av oss med hang til å vanke på slike diskusjonsfora som dette.
    Dette klarer dere fint, det er lettere enn man skulle tro, særlig når man skjønner at Julian deler vår felles hobby.
    Han vi treffer er en annen Julian, født i en av to spesielt kjente universitetsbyer i hjemlandet i 1945. Han forlot oss for mer enn 10 år siden...

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.402
    Litt Googling og kjennskap til Vidars lidenskap til et produktnavn gir svaret.
    Etternavnet er ikke helt vanlig i hjemlandet og Julian har vært innom bilsport.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Høres ut som om du er på sporet PP. Så spørs det bare hvor vi skal da...

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.928
    Sted
    Trondheim
    Pink har'n! Naim ligger i Salisbury. TRegner med at det er svaret. Derfor la jeg tidligere ut info om LP-navn fra en ikke ukjent gruppe - Salisbury av Uriah Heep. Hvis jeg har tatt feil har jeg jo bidratt til forvirringen (men jeg tror ikke det).

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.402
    Pink har'n! Naim ligger i Salisbury. TRegner med at det er svaret. Derfor la jeg tidligere ut info om LP-navn fra en ikke ukjent gruppe - Salisbury av Uriah Heep. Hvis jeg har tatt feil har jeg jo bidratt til forvirringen (men jeg tror ikke det).
    Vidar er dommeren. :D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vi fulgte en grønn halvsirkelformet vei til bokstavelig talt et navn (Naim), og kom til Julian Verekers bedrift i Salisbury. Good show! PP var vel først på stedet. Etter druidene ved Stonehenge iallefall.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.402
    Julian traff nok på en annen kjent mann i løpet av sin bilsportkarriere. Denne mannen var britisk, selv om han ikke var født i landet. Han kom til England etter endel videreverdigheter. Hvor var han født, mon tro? Man kan vel trygt si at han hadde noen utradisjonelle ideer.
    Hadde han vært født noen år senere, så hadde han vært født i et annet land. Kryptisk?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.402
    Britene var i området nærmest for å "passe på" men koloni var det ikke. Man kan trygt si at området var, og tildels er, urolig.
    Og nei, bilsportutøver var han ikke selv om hans arbeid har hatt stor betydning for bilsporten.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Oct; Böhmen er vel ikke et urolig område? Og F Porsche var vel ikke britisk? Jeg skjønner ikke resonnementet. Det er vel informasjon her som ikke passer? Eller er jeg på bærtur?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.402
    Neida Vidar, du er ikke på bærtur. Ferdinand Porsche har ingenting med saken å gjøre.
    Egentlig burde det vanke buksevann på deg hvis du ikke greier oppgaven. Med din legning burde det være lett som en plett. :D

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg var på nippet til å tippe at vedkommendes etternavn var m-y-e vanligere enn Porsche på det språket det er "naturlig å sammenligne med" men jeg får ikke det til å stemme med at personen har betydd mye for bilsporten. Og hva har Vidar Ps legning med dette å gjøre? Jeg har forstått at Vidar er lege, men...

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.402
    Jeg var på nippet til å tippe at vedkommendes etternavn var m-y-e vanligere enn Porsche på det språket det er "naturlig å sammenligne med" men jeg får ikke det til å stemme med at personen har betydd mye for bilsporten. Og hva har Vidar Ps legning med dette å gjøre? Jeg har forstått at Vidar er lege, men...
    Ikke ta det galt opp. :D

Vidar kommer til å le av dette etterhvert.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Beklager. Tok en "råsjans". Tenker videre.

mvh

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Ikke ta det galt opp. :D

Vidar kommer til å le av dette etterhvert.
    Hehe. Jeg får spørre litt mer direkte: Heter/het fyren Smith?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    296
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    ...Og hva har Vidar Ps legning med dette å gjøre?... Jeg har forstått at Vidar er lege, men...
    Bare for å berolige deg; jeg tviler på at PP snakker om seksuell legning, men du kan jo få kona mi på tråden (Hififruen) for dokumentasjonens del :)

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    ...Og hva har Vidar Ps legning med dette å gjøre?... Jeg har forstått at Vidar er lege, men...
    Bare for å berolige deg; jeg tviler på at PP snakker om seksuell legning :)
    Hehe. Det trodde jeg da heller ikke. Jeg trodde jeg var på sporet men så var det dette med bilsport og deg som forvirret meg. It doesn't take much...:D

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.402
    He-he, dette begynner å bli morsomt.
    Og nei, Fyren heter ikke Smith.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.402
    Han heter heller ikke Faen, Jones eller Knatchbull-Huguessen. Fornavnet hans er Sir.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Skal vi til Smyrna, fødestedet til Alec Issigonis, mannen bak Minien?

Roy

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.402
    Det skal vi !! Sir Alec Issigonis var født i Smyrna da byen fremdeles lå i den greske delen av Det Ottomanske riket. Området hvor byen ligger ble etterhvert innlemmet i Tyrkia og byen heter nå Izmir.
    Julian kjørte noen billøp i sin ungdom, og da kjørte han Morris Mini Minor 850, etterhvert kjent som bare Mini. Siden Julian innførte noen forbedringer må man anta at Issigonis kjente til dette.
    Mini hadde et revolusjonerende design og man kan trygt si at den dannet grunnlaget for den moderne småbil, sågar mellomklassebiler. Han konstruerte jo også de større Morris/Austin 1100/1300 og Austin 1800/2200
    Vidar burde tatt denne, da han er en selverklært anglofil. :D

Din tur, Roy.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Vi følger Alec fra start til mål, og der Alec kom i mål drar vi til den største sportsarenaen. Ifølge en forfatter fra landet vi er i er navnet på sporten som bedrives på denne sportsarenaen bare en omskriving av navnet på en planet langt borte. En planet hvis innbyggere var så krigerske at resten av Universets beboere brukte 2000 år på å beseire dem. Det virker jo som et hyggelig sted, så neste reisemål er den planeten.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vi følger Alec fra start til mål, og der Alec kom i mål drar vi til den største sportsarenaen.
    "I mål" som "der han døde".......?

I så tilfelle skal vi til Edgbaston/Birmingham. Den eneste større sportsarenaen man kan finne i Edgbaston er en cricket-stadion, en kjent sådan i følge Wikipedia. Men det er langt fra cricket til den ukjente planeten. Stadig litt forviret, altså......

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Vi følger Alec fra start til mål, og der Alec kom i mål drar vi til den største sportsarenaen.
    "I mål" som "der han døde".......?

I så tilfelle skal vi til Edgbaston/Birmingham. Den eneste større sportsarenaen man kan finne i Edgbaston er en cricket-stadion, en kjent sådan i følge Wikipedia. Men det er langt fra cricket til den ukjente planeten. Stadig litt forviret, altså......
    Joda, men enn så lenge har du resonnert helt riktig. Ergo jeg venter litt med flere hint.

Roy

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Merkur, Venus, Tellus..... nei - her er det noe lureri...... Men vi skal kan hende til Star Wars eller noe slikt?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn