HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    JHolm skrev:
    Når jeg sorterer radioene unner Tandberg på; http://www.nrhf.no/nrhfprodark.html, etter årstall, kommer jeg til at “Vebjørns tiende” er Sølvsuper 2B fra 1939. Så da gjenstår det ,for en med en GAMMEL radio å finne Warzawa på et av båndene og se hva som ligger like til høyre .. Eller?
    Tampen brenner. ;D

Som vanlig har jeg slumset litt med formuleringene. Tenk på den tiende i en bestemt serie..

Mvh

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    Steinar_Lund skrev:
    Godt mulig det ville passet det også, men det var nå en annen tier jeg hadde i tankene.

Så var det opplysningen om lederen i reisemålet vårt, som kommer fra samme land som den før nevnte forfatter...

Mvh

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    Trengs det fler hint her, eller gidder ingen komme med svaret fordi man ikke har fler nye oppgaveidèer på lager?

Mvh

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Jeg mener å ha kommet til at Jeg / vi skal finne “Warzawa” på et av båndene på en Sølv Super 10. Og at løsningen ligger rett til høyre. Så var det “bare” å finne en SS10 – eller et detaljert bilde av skala’en på en slik …

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    JHolm skrev:
    Jeg mener å ha kommet til at Jeg / vi skal finne “Warzawa” på et av båndene på en Sølv Super 10. Og at løsningen ligger rett til høyre. Så var det “bare” å finne en SS10 – eller et detaljert bilde av skala’en på en slik …
    Riktig.

Og finner du ikke et godt nok bilde kan løsningen finnes i et til nå oversett hint..

Mvh

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Antall liker
    6
    Av mangel på en Sølvsuper må jeg forsøke den lange veien rundt.

Det er ikke dagligdags at ledere i et land kommer fra et annet. Jeg tenkte først på USA, men forventer ikke å finne noen amerikanske lokalradiostasjoner på Vebjørns apparatur.

Men søk på "minister" og "født i Polen" ga forslag som pekte i retning av Israel (Shimon Peres) - noe som virker å være i tråd med den nevnte forfatterens interesse.

Edit: Jeg ser vatikanstaten har også sin egen radiokanal, og har hatt en polsk leder.

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    Paal Iksom skrev:
    Av mangel på en Sølvsuper må jeg forsøke den lange veien rundt.

Det er ikke dagligdags at ledere i et land kommer fra et annet. Jeg tenkte først på USA, men forventer ikke å finne noen amerikanske lokalradiostasjoner på Vebjørns apparatur.

Men søk på "minister" og "født i Polen" ga forslag som pekte i retning av Israel (Shimon Peres) - noe som virker å være i tråd med den nevnte forfatterens interesse.

Edit: Jeg ser vatikanstaten har også sin egen radiokanal, og har hatt en polsk leder.
    Hvis du nå har vett til å svare "ja" på spørsmålet om svaret er avgitt, så kan du gå igang med ny oppgave. ;D

Mvh

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Antall liker
    6
    "Ja..."

I vatikanstaten treffer vi ad finurlige historiske friheter en kar som forteller at han skriver en viktig bok, og han ber oss reise og oppsøke graven til den personen som har inspirert ham til å skrive denne boken. Før vi drar, føyer han til "ja, han er bare nylig kommet inn i varmen igjen".

Det skulle være ganske rolig i dette området nå, men lokalbefolkningen ryktes å være litt egenrådige.

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Antall liker
    6
    Han føyer også til at selv om familien til denne personen en periode var sentrale i denne staten, er de slett ikke fra disse traktene.

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Antall liker
    6
    "Hva, sitter du her ennå?", sier vår venn når han møter oss igjen.

"Javel, du skal få et par ledetråder til. Ikke langt unna vårt reisemål ligger et sted du sikkert forbinder med hannen av et spesielt dyr. Dette dyret er artig nok å gjenfinne på den nevnte personens våpenskjold."

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Antall liker
    6
    Det kan i det hele tatt lønne seg å tenke litt pragmatisk for å løse denne oppgaven.

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Antall liker
    6
    Karen vi møtte i Roma ble etterhvert kjent for boken sin, og navnet hans er blitt et uttrykk.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dyret er da sikkert en hane ?

Eller er det Medicienes løve?

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Antall liker
    6
    Ingen av de nevnte.

Det nevnte stedet som man gjerne assosierte med dyret, er kjent fordi det dyrker en tradisjon med dette dyret i en sentral rolle. I følge mytene skal tradisjonen være omlag 100 år eldre enn gravens beboer.

S

Supertramp

Gjest
    Tenkte jeg skulle varme opp til årets "Den store julereisen" som de fire store har (Fædrelandsvennen, Stavanger Aftenblad, BT og Adressa) hvert år - men det er fint lite liv i denne tråden nå......

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Føler som nevnt at vi er i Toskana og at vi er der i renessansen, men så er det stopp.....

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Antall liker
    6
    Han innehadde noen kirkelige stillinger, men det er ikke hans teologiske arbeid som han er kjent, eller beryktet, for.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hvem av dem, inspirasjonskilden eller skribenten?

Vi leter altså etter en pragmatisk skribent som står bak en viktig bok, hvis inspirasjonsperson er begravd på det stedet vi skal. Dette stedet er ikke i Vatikanstaten iallefall. Eller hva?

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Antall liker
    6
    Ja, det er inspirasjonskilden som omtales.

Sammendraget ditt er korrekt, men jeg kan føye til at den pragmatiske skribenten er identifisert ovenfor.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jepp av meg, Macchiavelli. Og boken er vel fyrsten. Savonarola? Eller Estes familien?

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Antall liker
    6
    Erato raser avgårde til Spania på vei til riktig by.
    Og hvor (og hvorfor) har han nylig kommet inn i varmen?

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Antall liker
    6
    Erato var på vei til riktig by, men ble nok sittende fast på en spansk flyplass.
    Vi savner altså bare en nærmere stedsangivelse hvor Cesare Borgia er begravet.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Man skal ikke tro alt man wikipeder, men her er et klipp:

He died at Viana in Spain in 1507. He was originally buried in a marble tomb beneath the altar of the Church of Santa Maria in the town with an inscription "Here lies in little earth one who was feared by all, who held peace and war in his hand." In 1537, the Bishop of Calahorra ordered the tomb destroyed and the remains transferred to an unconsecrated site outside the church. In 2007, Fernando Sebastian Aguilar, the Archbishop of Pamplona, allowed the remains to be moved back inside the church on the day before the 500th commemoration of Borgia's death.

Jeg leser det som om han fortsatt er i Viana.....?

Og fra en annen wikiartikkel: "Viana is a town and municipality located in the province and autonomous community of Navarre, northern Spain. Cesare Borgia is buried there."

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Antall liker
    6
    Wiki fører oss, så langt jeg vet, til riktig kirke. Og veis ende.

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Antall liker
    6
    Påsken nærmer seg, og det er på tide å varme opp for P1s påskelabyrint.

Vi skal til et sted, eller nærmere et objekt som markerer et bestemt sted. Navnet på dette objektet er det samme som et sted som man gjerne forbinder med høytiden vi er på vei inn i.

Edit: I følge dens mytologi burde den kanskje lukte litt rart?

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    Hm.
    Getsemane? Maleri?

Men den vonde lukten? Golgata? Hm.

Mvh

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    Joda, det er snart påske, og den feirer jo både jøder og kristne. Dog ikke av samme grunn.

Vi skal da vel kanskje innom jødedommen.

Hva det er som stinker her klarer jeg ikke å få med meg..

Flere tips eller flere reisende i labyrinten..

Mvh

PS: Viggo Valle er igang på mandag på P1.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Flott initiativ, dette - å få fart på HFS-labyrinten. De små grå har ligget i dvale like lenge som tråden - og har åpenbart bestemt seg for å fortsette med det. Men ikke kom med altfor mange hint altfor fort - her gjelder det å la underbevisstheten få en sjanse.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn