HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Det var helt riktig. Laget ble dannet i 1997, da Hartford Whalers flyttet til Carolina. Nå er imidlertid Whalers-navnet på vei tilbake, etter at den tidligere Whalers-eieren har tatt over Wolf Pack. Nytt navn er Connecticut Whalers, men XL-Center er uansett helt riktig.

Din tur, Peter.

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Da reiser vi videre, denne gang til noe mer hjemlige trakter. Nærmere bestemt et byggverk. Tilsvarende bygg finnes det flere av, blant annet i Tyskland, Frankrike og her hjemme. Om ikke akkurat dette bygget har vært med i filmens verden, har "søsteren" det. Byggingen ble påbegynt i et årstall, som også kan relateres til film, ikke den samme som antydes tidligere - men kanskje i samme sjanger?

Navnet på bygget som vi skal til, var en del av noe som fikk en benevning som inneholder noe R.E.S. liker, i alle fall i navnet...

For å gjøre det hele litt mer opplagt?, er en fristad erklært av Napoleon et nøkkelord. Denne byen er også kjent under et annet navn. Og det er ikke hit vi skal...

Det ligger mye historie bak denne oppgaven, og bakgrunnen for bygget kan med litt velvilje spores tilbake til en ratifisering av en avtale.

S

Supertramp

Gjest
    Kan du si om du med "mer hjemlige trakter" mener et byggverk i Norge? Eller Norden?

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Vi skal hjem til Norge.

Fristaden jeg nevner er Danzig, som også har hatt navnet Gdansk...

S

Supertramp

Gjest
    Sikal vi til en av norges Mariakirker ?

Den i Oslo er fra ca år 1000 - er det noe tall der ang. film?

Gdansk har en kjent Mariakirke og jeg vil tro det finnes flere ute i Europa.

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Vi er altså i Norge. Og filmen med årstall jeg nevner er "1941", og det kan gi ledetråder videre på grunnlag av de første opplysningene jeg kom med i oppgaveteksten...

Vedlegg

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Nei, det er ikke riktig.

Den ene filmen er 1941. En krigsfilm. Så dere bør lete etter en annen krigsfilm, hvor et byggverk er filmet, og hvor like bygg eksisterer/har eksistert i Tyskland, Frankrike og Norge. Dette bygget er ikke en sentral del av filmen, men det er med på noen scener...

I oppgaveteksten sier jeg at den ene filmtittelen gir året som byggingen ble startet, altså 1941!

S

Supertramp

Gjest
    Å, kanskje vi skal til Victoria Terrasse?
    MaxManus filmen?

Eller er vi kanskje ikke i Oslo i det hele tatt?

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Du er nok på villspor.

Danzig. Folk herfra kom til byen vi skal til i 1941 og begynte å bygge...

Det kan kanskje også være en ide å se hva tyskerne bygde i Tyskland, Norge og Frankrike under 2. verdenskrig?

Den andre filmen jeg nevner, har en del scener fra lignende bygg i Frankrike.

Otern

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Er den andre filmen Das Boot?

Otern

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Dora 1 ble påbegynt i 1941, men hvilken link det har til R.E.S. må gudene vite...

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Du skal få tenke til i morgen på riktig svar, du er nok ikke helt fremme. Jeg må bort fra PC'en for i dag dessverre...

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    713
    Torget vurderinger
    1
    Det er et liknende anlegg som Dora 1 i La Rochelle, der ble scener til Das Boot spilt inn

Otern

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Og i Bergen ble "Bruno" påbegynt i 1941.

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Bruno er riktig!

Umiddelbart etter okkupasjonen av Norge 9 april 1940 ble "Kriegsmarinewerft Bergen" etablert. Ubåtbunkeren "Bruno" ble påbegynt i 1941. Marineverftet i Danzig var ansvarlig for å skaffe kompetent personell og administrere den tyske virksomheten i Bergen. Det ble en formidabel opprustning av BMV og Laksevåg verft, og i 1943 ble også Marineholmen omfattet av verftsvirksomheten.

Danziger Werft, Bunker Bruno og Marineholmen ble benevnt som "KriegsmarineARSENAL Bergen",(derav hintet om R.E.S)

Den ene filmen var altså "Das Boot" som skulle gi hint til ubåtbunkere, La Rochelle fra Frankrike i filmen der det også var flere, men tyskerne hadde jo også slike i Norge og Tyskland. Den andre filmen, også en krigsfilm men kanskje litt mer humoristisk, var "1941" som skulle gi byggestarten.

Det litt søkte hintet om ratifisering av avtale var fredsavtalen fra Versailles, hvor Tyskland ble ydmyket og var starten for opprustningen og derav behovet for jernmalm (fra Sverige) som igjen førte til invasjonen av Norge for å sikre malmtransporten langs norskekysten...

Alt i alt kanskje ikke så lett, men den ble løst til slutt.

Ære, berømmelse og ansvar for ny oppgave går til Otern!

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    835
    Siden det har gått noen uker siden siste innlegg, våger jeg meg på en ny oppgave.
    Ikke veldig vanskelig, tror jeg, men en oppgave er det da..........

Vi skal østover, og ca. 100 år tilbake i tid. Det blir en laaang togtur, og en enda lengre (i tid) spasertur. Vi kommer faktisk til å gå i uker, og de av oss som greier hele turen kommer til å angre på det...........

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    835
    Nei, ingen mennesker, ikkeno menneskeskapt.

Tillegg: Foreløpig er det egentlig ingen verdens ting å se dit vi skal (unntatt trær), men når vi kommer fram...........oi du milde...........

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    835
    Javisst, den var vel ikke altfor vanskelig. :)

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    Ok, da er det min tur igjen:

Jeg vil til en stat som på skalaen til Vebjørns tiende ligger like til høyre for hjemstedet for forfatteren av en roman om jødenes lidelseshistorie gjennom de siste to tusen år.

God tur...:)

Mvh

Edir: Bytt ut hjemsted med fødested..

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    Litt starthjelp:

Hvor mange med navn Vebjørn kjenner dere til som på en måte har ettelatt seg en serie med ...?

Og forfatterens etternavn, sagt på norsk, bærer bud om en fysisk skavank. Han er av Fransk/Jødisk opphav, men født i et annet land i -36.

Mvh

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    Det er visst på tide med et tips, men siden ingen spør er det litt vanskelig.... :eek:

Forfatterens etternavn: Husker noen komiserien "Allo allo"? En av krigerne slet med et lyte....

Og romanens navn: Bibelsk.

Mvh

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.367
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hmm.. Denne var vrien.

Den halte Herr Flick of the Gestapo i 'Allo 'Allo! ble spilt av Richard Gibson. Mel Gibson regisserte Passion of the Christ og mer bibelsk kan det neppe bli. Men der stopper sporene, så jeg er åpenbart på villspor.

Hmm.. Denne var vrien.

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    Joda, dere er på delvis riktig spor:

Forfatterens navn; hva gjør så denne karen med stokk?

Og romanens navn er forsåvidt ikke veldig relevant, men det har en viss Bibelsk sammenheng.

Første poeng i oppgaven er jo å finne forfatterens fødested. Så kan dere bevege dere til høyre på skalaen...

Mvh

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    Det er visst tid for en oppsummering:

Vi skal til en stat. Det eneste dere foreløpig har fått vite om denne er at den befinner seg på en skala, like til høyre for et sted.

Om skalaen: Den befinner seg altså på Vebjørns tiende, (og forsåvidt på mange andre også..) Men det var altså et bilde av denne bestemte skalaen på en av Vebjørn tiende som satte meg på ideèn. Den lå til salgs på Finn.no

Om stedet: (Som på skalaen altså ligger like til venstre for reisemålet.) Fødested til en tydeligvis ikke veldig kjent Fransk-Jødisk forfatter født i -36. Kjent for en roman om jødenes historie. Etternavnet, på norsk, kan assosieres til lytet en mann med stokk sliter med.

Så til dagens nye opplysning: Denne forfatteren, han er født i et land som også har fostret en kjent leder i vårt endelige reisemål.

Mvh

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Antall liker
    6
    Marek Halter, fransk-jødisk forfatter født i 1936 i Warzawa. Forfatter av diverse religiøstlydende boktitler.

Men Vebjørn? Vebjørn Sand?

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    Da er vi i mål med forfatteren.... ;)

Så var det Vebjørn, og skalaen hans..

Mvh

JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Når jeg sorterer radioene unner Tandberg på; http://www.nrhf.no/nrhfprodark.html, etter årstall, kommer jeg til at “Vebjørns tiende” er Sølvsuper 2B fra 1939. Så da gjenstår det ,for en med en GAMMEL radio å finne Warzawa på et av båndene og se hva som ligger like til høyre .. Eller?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn