HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    En som ligger 'delvis begravet' høres jo ut som et sted med relikvier av noen art ... En martyr, sankt, hellig person av noe slag?

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Vi skal kanskje sørover, og personen som delvis er begravet der, har vedkommende noe med høytid å gjøre?

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    719
    Torget vurderinger
    1
    Bari?

St Nicholas aka Julenissen :)?

Edit: mistenker at Svein Arne tenkte på det i post 5762 ; )

Sist redigert:

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.537
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Bari og St. Nicholas med tilnavnet "julenissen" er korrekt. Halvparten av helgenen ligger i Bari og den andre halvparten er i Venezia. Bari ble rammet av en eksplosjon i et amerikansk skip med sennepsgass under 2. verdenskrig.
    joha fortsetter.

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    719
    Torget vurderinger
    1
    Det har vært en lang og slitsom dag. Har ikke lagd ny oppgave, det får bli til i morgen. Så hvis noen har noe på lur, så kjør på.

Edit: Avhengighetsskapende det her :(, finnes det motgift :confused:

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Jeg skjønte hvor vi skulle, men hadde ikke lyst å ta en ny oppgave sånn på rappet. Derfor la jeg meg litt på været.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    OK - en lokal oppgave denne gangen.

Neste år er det 100 år siden det stedet vi skal til, så dagens lys. I løpet av disse årene har tre virksomheter - alle innen samme bransje - operert her. Det er snart 30 år siden den opprinnelige virksomheten opphørte - uten at det har betydd noe for hva man kaller stedet. Siden jeg bor i Oslo, er det vel ingen bombe hvis jeg sier at vi skal til Oslo denne gangen. Men hvilket sted?

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Stedet heter det samme etter at bruken endret seg. Et poeng å sirkle inn bransjen gjerne. Har det noe med servering, handel eller tjenesteyting å gjøre?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    aam01: Ikke noe med mat - men det er nok å anse som en slags tjenesteyting. Kan vel tilføye at det kan være lurt å tenke på en yrkesgruppe.

Svein Arne: På en måte har ikke bruken endret seg. Og likevel.....

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ikke teater. Vel - det kan jo minne om hvordan det foregår på et teater, da.

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    719
    Torget vurderinger
    1
    Sjømannsskolen?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Joha fant målet:

Sjømannsskolen som institusjon ble etablert en gang på 1800-tallet - men Sjømannsskolen på Ekebergskrenten, slik vi kjenner den, så dagens lys i 1917. Sjømennene hadde sin siste skoledag i 1989, og da overtok Handelshøyskolen BI. I de nærmest påfølgende årene hadde jeg en del forelesninger der - så jeg har på en måte vært en del av det. I 2013 sto Sjømannsskolen ferdig ombygget, og huser nå Kongshavn videregående skole. Altså snart 100 år med skolevirksomhet. På folkemunne kalles den fortsatt Sjømannsskolen.

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    719
    Torget vurderinger
    1
    Pokker og!! Beklager, må legge meg nå.

(hvordan var det med denne motgiften igjen?) ;)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ta meg sammen? Nei, det er jeg for gammel til.

Så vi går heller løs på en til.

Vi holder oss i Norge - men bare såvidt. Vi skal til midten - enkelt og greit.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det kommer jo an på hvordan man definerer det.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Definere Østfold??!
    Der går grensa. For mine evner, og Norges land.
    Men kanskje vi heller skal til Vestfold, når jeg får summet meg litt.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Norge har jo en lang grense. Vi skal ganske langt fra både Østfold og Vestfold. Definisjonsspørsmålet går mer på vinklingen. Man kan tenke seg midtpunkt i forskjellige sammenhenger. Finanssentrum, oljesentrum, maktsentrum etc. etc. - uten at noen av de nevnte har noe med saken å gjøre.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Det er altså et reelt sentrum, om ikke geografisk.
    Oslo kan det jo ikke være, for som han Oluf sa engang: Det er fint der, men veldig usentralt.
    Det må være noe som definerer landet, staten eller samfunnet.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det kan diskuteres hvorvidt sentret er reelt. Det vil aldri være mulig å sjekke det i praksis. At man pekte ut akkurat dette stedet, er resultatet av at man har tenkt litt. Hadde man tenkt litt annerledes, hadde man ganske sikkert pekt ut et annet sted. Geografi har nok noe med saken å gjøre.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Kunne stedet teoretisk ha ligget i Sverige???.

mvh

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Svein Arne: Historien har hatt en viss betydning - i den forstand at hadde historien vært annerledes, kunne vi ha havnet et annet sted.

oct: Før man hadde tenkt ferdig,visste man ikke hvor man ville havne. Man så absolutt for seg at man kunne ha havnet i Sverige, men det ble ikke slik.

MEn det er altså et tenkt sted vi skal til - men da man hadde tenkt ferdig, snakker vi om et helt reelt sted.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Det er noe med å finne ut av hvor en befinner seg. Og da må en ha et eller flere referansepunkt. Det er kanskje disse punktene som er striden kjerne? Hvem skal kunne definere dem?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Som oct allerede har vært inne på: det dreier seg om Norge. Det er i og for seg ingen stridens kjerne - de som har definert stedet vi skal til, har gjort dette etter prinsipper som er internasjonalt anerkjente.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Så har grensene endret seg, men en har likevel valgt holde på oppfatningen av hva som er midtpunktet?

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    719
    Torget vurderinger
    1
    Norges geografiske midtpunkt, som ligger i Steinkjer kommune?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det er dit vi skal, ja.

Vi skal til Norges midtpunkt – slik Kartverket har definert det. Man tenker seg at man klipper ut et kart over Norge inkludert alle øyer og holmer – men uten Svalbard og Jan Mayen – og prøver å finne det punktet hvor det hele balanserer på en nålespiss.

Og stedet vi skal til befinner seg i Steinkjer kommune i Nord-Trøndelag, omtrent midt mellom Vakkerlifjellet og Skjækervatnet - ca. 4 mil rett øst for Steinkjer og en drøy mil fra svenskegrensen. Man var en stund urolig for at man kunne ha havnet i Sverige – men det ordnet seg.

Hadde man tatt hensyn til fjell og daler i beregningene, ville nok Norges tyngdepunkt ha forskjøvet seg noe lenger sydover.

Og slik ser det ut her:

Norges midtpunkt.jpg

PS: Kartverket har naturligvis ikke sittet der og klippet ut noe kart - nei, her dreier det seg om et datapogram.

Sist redigert:

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    719
    Torget vurderinger
    1
    Det er dit vi skal, ja.

Vi skal til Norges midtpunkt – slik Kartverket har definert det. Man tenker seg et at man klipper ut et kart over Norge inkludert alle øyer og holmer – men uten Svalbard og Jan Mayen – og prøver å finne det punktet hvor det hele balanserer på en nålespiss.

Og stedet vi skal til befinner seg i Steinkjer kommune i Nord-Trøndelag, omtrent midt mellom Vakkerlifjellet og Skjækervatnet - ca. 4 mil rett øst for Steinkjer og en drøy mil fra svenskegrensen. Man var en stund urolig for at man kunne ha havnet i Sverige – men det ordnet seg.

Hadde man tatt hensyn til fjell og daler i beregningene, ville nok Norges tyngdepunkt ha forskjøvet seg noe lenger sydover.

Hmm... dette kaller jeg en lureoppgave. Fordi jeg var helt sikker på at det var det, og så viste det seg at det var det slett ikke. ;)

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    719
    Torget vurderinger
    1
    Men vi kan fortsette langs E6 og drar til en vei oppkalt etter et band. Bandet er kanskje ikke superkjent, men de er noen fargeklatter og har figurert i diverse tv-programmer de par siste åra. De er glad i både morgensang og å lete etter livsnødvendigheter på andre planeter. Kanskje fordi de brenner opp, mulig derfor de forlot India også, hvem vet?
    Finner man veien, finner man bandet. Finner man bandet, finner man veien.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn