HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    717
    Torget vurderinger
    1
    Kan en egyptisk oldtidsby (Akhetaten) ha blitt til Aten i Hellas?

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Tror ikke det. Men jeg er fortsatt ikke sikker på hvor vi skal være for å finne den første byen. Er vi i Egypt, eller er vi et annet sted? Det finnes jo mange (så å si alle) kulturer som har dyrket solen som guddom. Men hvis startpunktet er i Egypt/Alexandria siden den forrige oppgaven endte der, så har man ihvertfall et startpunkt.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.676
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Tror ikke det. Men jeg er fortsatt ikke sikker på hvor vi skal være for å finne den første byen. Er vi i Egypt, eller er vi et annet sted? Det finnes jo mange (så å si alle) kulturer som har dyrket solen som guddom. Men hvis startpunktet er i Egypt/Alexandria siden den forrige oppgaven endte der, så har man ihvertfall et startpunkt.
    De første byen ligger ganske riktig i Egypt.

mvh

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    De første byen ligger ganske riktig i Egypt.

mvh
    Takk :)

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    717
    Torget vurderinger
    1
    Memphis? (hvis det er noe i overført betydning av solguder her)

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    717
    Torget vurderinger
    1
    Tampen brenner.....Men hvorfor Memphis?

mvh
    Fra Oldtidsbyen Memfis i Egypt. En forbindelse her til Sekhmet, som var datteren til Ra.

Men er det feil by vi er kommet til?

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Litt usikker på om det er dette du spør etter, men er det Elvis du skal fram til? Eller var svaret på oppgaven rett og slett 'Memphis'? Er det Elvis, så er han vel knyttet til Sun Records, og dermed har vi med solen der også ... :)

Edit: Altså Memfis (Egypt) --> Memphis (USA), Konge = Elvis, Sol = Sun Records

Sist redigert:

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    717
    Torget vurderinger
    1
    Litt usikker på om det er dette du spør etter, men er det Elvis du skal fram til? Eller var svaret på oppgaven rett og slett 'Memphis'? Er det Elvis, så er han vel knyttet til Sun Records, og dermed har vi med solen der også ... :)

Edit: Altså Memfis --> Memphis, Konge = Elvis, Sol = Sun Records

Ooops, trudde oppgaven var løst! Men der er jo selvfølgelig linken til "nye" Memphis!

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.676
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Edit: Altså Memfis --> Memphis, Konge = Elvis, Sol = Sun Records
    Helt riktig! ;)

Den 19. juli 1954 ga Elvis "The King" Presley ut sin første singel, "That`s all right, Mama". Den ble spilt inn i Sun Studio og gitt ut på Sun Records.

Synesat det var riktig å vente på en begrunnelse, ellers så kunne man jo bare gjettet på byer. Det finnes f.eks en by som heter Cairo i Georgia.

mvh

Sist redigert:

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    717
    Torget vurderinger
    1
    Etter en rundtur på Graceland sier jeg farvel til Elvis og setter kursen for Mempis Int Airport.
    Etter en stund så lander jeg på vårt neste stopp. Jeg hopper i en taxi og suser av sted, ramler inn på en kafe og bestiller en kaffe. Rundt meg surrer det i et virvar av mange språk.
    Rundt bordene hører jeg både fransk, spansk, engelsk, afrikansk, indisk og arabisk språk.
    Bilder på veggen avslører denne mixen. Synes jeg drar kjensel på noe nordisk der også. En mann ved siden av meg har oppdaget min interesse for blekansiktet. Suédois, sier han.
    Hvor lenge var han her, spør jeg. Mannen smiler overbærende og sier: han holdt ikke ut lenge, vet knapt om han var her engang, dro visst til Norge.
    Det var jo morsomt tenker jeg, mens jeg legger igjen 10 Euro for kaffen og tusler videre.
    Hvor er jeg nå?

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Etter en rundtur på Graceland sier jeg farvel til Elvis og setter kursen for Mempis Int Airport.
    Etter en stund så lander jeg på vårt neste stopp. Jeg hopper i en taxi og suser av sted, ramler inn på en kafe og bestiller en kaffe. Rundt meg surrer det i et virvar av mange språk.
    Rundt bordene hører jeg både fransk, spansk, engelsk, afrikansk, indisk og arabisk språk.
    Bilder på veggen avslører denne mixen. Synes jeg drar kjensel på noe nordisk der også. En mann ved siden av meg har oppdaget min interesse for blekansiktet. Suédois, sier han.
    Hvor lenge var han her, spør jeg. Mannen smiler overbærende og sier: han holdt ikke ut lenge, vet knapt om han var her engang, dro visst til Norge.
    Det var jo morsomt tenker jeg, mens jeg legger igjen 10 Euro for kaffen og tusler videre.
    Hvor er jeg nå?
    Hadde det ikke vært for indisk, hadde jeg holdt en knapp på et eller annet fotball-lag, men er nok ikke det da, nei ... :)

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    717
    Torget vurderinger
    1
    Hadde det ikke vært for indisk, hadde jeg holdt en knapp på et eller annet fotball-lag, men er nok ikke det da, nei ... :)
    Ikke fotballrelatert, ei heller så personifisert.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    En svenske som muligens dro til Norge:confused:.

mvh

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Hm. Veldig dyr kaffe. Euro (=Europa). Svenskene orket ikke/klarte ikke å være der. Dro til Norge i stedet. Folk fra 'alle' kontinenter. Bilder på veggen. Rart at det er bilde av noen som knapt var der?? En gåte dette, ingen tvil om det ... :)

• Liker
    Reaksjoner: oct

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    717
    Torget vurderinger
    1
    En svenske som muligens dro til Norge:confused:.

mvh
    Ja, "han" dro til Norge for en stund. Ble der adskillig lenger. Var noe kjøpslåing med i bildet.

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    717
    Torget vurderinger
    1
    Hm. Veldig dyr kaffe. Euro (=Europa). Svenskene orket ikke/klarte ikke å være der. Dro til Norge i stedet. Folk fra 'alle' kontinenter. Bilder på veggen. Rart at det er bilde av noen som knapt var der?? En gåte dette, ingen tvil om det ... :)

Kaffeprisen er inkludert tips :)!

Bildene på veggen er bare "bilder". Om "han" som knapt var der et drøyt år, kan vi vel egentlig si at han ikke satte sin fot der.

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    717
    Torget vurderinger
    1
    Om "han" som knapt var der et drøyt år, kan vi vel egentlig si at han ikke satte sin fot der.
    "Han" er/var ingen person, men en gjenstand, en statue, skulptur eller lignende?
    Jeg har "personifisert" oppgaven, så ikke nødvendig å lete etter personer.
    Kan du forklare på en annen måte hva du mener med det? Er det snakk om at det ikke er personer men f.eks. selskaper?
    Ikke nødvendig å identifisere personer for å løse oppgaven. Har ikke fokusert på det. Man kan selvfølgelig finne personer som har tilknytning, men som sagt ikke nødvendig. Har dere spørsmål om evt personer, så kan jeg sikkert bekrefte eller avkrefte.

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    717
    Torget vurderinger
    1
    Trengs her flere ledetråder? Dette er nok en nøsteoppgave, så bare fyr løs med spørsmål!

Edit: og så er det paybacktime for de vanskelige oppgavene i det siste :).

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.402
    Mulig det er lenge siden "han" var der? Også mulig det er en havnekneipe vi har havnet i?

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    717
    Torget vurderinger
    1
    Mulig det er lenge siden "han" var der? Også mulig det er en havnekneipe vi har havnet i?
    Riktig resonnert! Alt mellom 200 - 500 år siden. Havnekneipe er ikke så gæli det heller, men vi snakker ikke bygning.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.402
    Hmmmm....jeg tenkte på Normandie, nærmere bestemt Le Havre, helt til du skrev 200-500 år siden.

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    717
    Torget vurderinger
    1
    Hmmmm....jeg tenkte på Normandie, nærmere bestemt Le Havre, helt til du skrev 200-500 år siden.
    Vi skal et godt stykke fra Nordmandie. Og alt jeg har nevnt i oppgaven er historie som har skjedd mellom 200 til 500 år siden. Istedet for personer/språk, lønnes det å tenke alternativt.

Edit: Vi trenger ikke by, det holder med region/område.

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    717
    Torget vurderinger
    1
    Som nevnt har jeg ikke tatt med personer i oppgaven. Men hvis det hjelper, kan jeg røpe navnene på noen av de involverte i de seneste hendelsene (200 år siden): Georg, Karl, Ludvig og sønn av Maria.
    Sommerfugl kan også være en ledetråd.

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Så er dette et område med mye konflikter (krig/okkupasjon) eller er det mer vennligsinnet mon tro? Istanbul er det vel ikke, da hadde vi hørt Tyrkisk blant praten skulle jeg tro ...

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    717
    Torget vurderinger
    1
    Så er dette et område med mye konflikter (krig/okkupasjon) eller er det mer vennligsinnet mon tro? Istanbul er det vel ikke, da hadde vi hørt Tyrkisk blant praten skulle jeg tro ...
    Det har jo vært det (i det tidsrommet jeg har skissert), men er en fredelig plett nå.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Et område m. mye naturressurser???.

mvh

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    717
    Torget vurderinger
    1
    Et område m. mye naturressurser???.

mvh
    Nei! Kan ihvertfall ikke si mye. Men der drives da landbruk og turisme vil jeg anta også er kjærkomment tilskudd. De er vel også litt avhengige av subsidier.

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    717
    Torget vurderinger
    1
    Medlem av EU, men ikke schengen. Da har vi vel kanskje en pekepinn på hvor vi ikke skal ihvertfall.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Medlem av EU, ikke Schengen, og med Euro som gangbar valuta..... Det er vel nesten bare Malta som passer inn da - men jeg ser ellers ingen sammenheng med hintene i oppgaveteksten - så da skal vi kan hende til et annet sted?

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    717
    Torget vurderinger
    1
    Medlem av EU, ikke Schengen, og med Euro som gangbar valuta..... Det er vel nesten bare Malta som passer inn da - men jeg ser ellers ingen sammenheng med hintene i oppgaveteksten - så da skal vi kan hende til et annet sted?
    Vi skal et ennet sted, ja.

Edit: Vi kan jo kikke litt utenfor de "normale" EU-områdene.

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    717
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje på tide å samle litt i trådene med en oppsummering av oppgave og tips?

Hvor er jeg nå?

En reise i historien, fra 200 til 500 år siden. «Personene» som omtales er noe annet.
    «Svensken» var der et drøyt år (selv om han ikke satte sin fot der) og dro deretter «på en eller annen måte» til Norge. Og kjøpslåing med i bildet.
    Bildene på veggen er «bilder» på noe.
    En havnekneipe er det ikke, men sa at forslaget ikke er så gæli. Og at vi ikke trenger en spesifikk by, men region/område/sted holder.
    Noen uroligheter historisk (men ikke spesielt), men en fredelig plett nå.
    Sommerfugl er nevnt av en eller annen grunn.
    Ikke mye naturressurser, men landbruk og turisme drives. Får subsidier.
    Medlem av EU, men ikke Schengen, som gjør at noen geografiske områder er utelukket.

Som nevnt har jeg ikke tatt med personer i oppgaven. Men hvis det hjelper, kan jeg røpe navnene på noen av de involverte i de seneste hendelsene (200 år siden): Georg, Karl, Ludvig og sønn av Maria.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn