Hertugen's Loft

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Evo III

Be Who You Are
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    65.905
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    86
    Jeg kan jo prøve og forklare. Med litt hjelp i fra Chat GPT😁

En vanlig symbal, som crash eller ride, har typisk frekvenser som ligger fra omtrent 1 kHz opp til 20 kHz. De dype tonene av symbalen faller ofte rundt 1 kHz til 3 kHz, mens de høyere harmoniske overtonene kan strekke seg betydelig høyere, ofte i området 5 kHz til 20 kHz. Det er disse høyere frekvensene som gir symbalene deres karakteristiske "glitrende" lyd. Alt det er blitt borte for meg, i bilen der jeg sitter nærme høyttalerene hører jeg det bedre enn hjemme. Det virker som det kun er symbalene som er borte sånn ved første tiden jeg hører på musikk. Men etter en stund så merker jeg at det er mer som er borte, når jeg hører sanger jeg kjenner godt så er detaljer borte. Dette er trist da jeg hører/hørte mye på musikk og satt pris på detaljene oppover i frekvensene, så jeg får prøve litt og se om jeg kan bli vant ved det eller ikke😩. Om dette gir mening, beklager men jeg er ikke så god på og uttrykke meg skriftelig🤷🏼‍♂️.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    73.278
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Leit dette Ove, og kanskje lite å gjøre med, annet enn å forsøke å akseptere situasjonen.
    Det hadde vært trist om vi mistet deg her inne.

Jeg tenker at hifisentralen handler vel så mye om tidsfordriv og sosiale greier som hifi.
    Vi er liksom i et rom hvor det står "HiFi" over døra, men det skjer jo massevis av andre ting også.
    Vi tøyser og tuller, eter og drikker, kjører mc, sykler, er interessert i biler, er på sjøen, på fjellet, klapper hunden, mater katten, bygger og maler og holder på med alt mulig. Til glede for oss, og forargelse for enkelte andre.
    Ellers er det få som har hatt så mange ulike hifi- komponenter i huset som deg. Du sitter på massevis av erfaring sjøl om hørselen nå er sviktende. Verdt mye bare det.
    Og sist men ikke minst, er du både en likandes og nokså artig kar å henge med.🙂

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    28.622
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt kompisser på besøk, som bruker høreapparat.
    De sier, at annlegget mitt låter bra. Når vi diskuterer musikk detaljer, er de med på
    nesten hva som helst. Også noen ganger, der det spilles høyt.
    Kanskje du skulle forsøke, (om det da kan la seg gjøre)?? 🥰

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn