Hvor langt har jeg egentlig kommet?
Lenger enn jeg hadde trodd da jeg startet, og samtidig ikke i nærheten av ferdig, for programmet i seg selv samler data, historikk, forsøk. Kanskje fra disse høyttalerene, kanskje fra andre. Men systemet samler, strukturerer og ser på tvers av oppsettene som er innom rommet.
Det som kanskje har overrasket meg mest er hvor mange antakelser som har blitt utfordret underveis.
For en stund siden mente systemet at 429 Hz var det beste delingspunktet mellom mellombass og mellomtonehorn. Det så fornuftig ut på papiret og scoret bra på flere av parameterne som ble vurdert. Jeg ble selvsagt imponert over valget, for det virket svært presist. Med en sannsynlighet på hele 79.1% over er godt resultat tenkte jeg alt var i boks.
Problemet var bare at etter hvert som flere målinger, analyser og verifiseringer kom til, begynte bildet å endre seg. Selv om 429 Hz så bra ut isolert, viste det seg at integrasjonen mellom driverne faktisk ble bedre rundt 454 Hz. Ikke dramatisk bedre på én enkelt måling, men konsekvent bedre når hele beslutningsgrunnlaget ble vurdert.
Det samme har skjedd i toppen. Der har systemet etter mye testing og verifisering landet på 6757 Hz ,jeg ba den finne i et område mellom 7 og 12000. Likevel så kom 6757 frem med som det mest fornuftige delingspunktet mellom horn og diskant. Ikke fordi det er et pent tall, men fordi det ser ut til å gi den beste kombinasjonen av faseforhold, summering og integrasjon.
Hadde jeg satt meg ned med REW og gjort dette manuelt? Neppe.
Hadde jeg hatt tålmodighet til å teste hundrevis eller tusenvis av kombinasjoner rundt disse områdene, analysere dem opp mot hverandre og deretter gå tilbake og verifisere funnene flere ganger? - ikke en snøballs sjanse i helvete.
Og det er egentlig her jeg begynner å se verdien av prosjektet.
Maskinlæringsdelen erstatter ikke ørene mine, den erstatter ikke teorien og den erstatter ikke målingene. Men den har en arbeidskapasitet som er fullstendig urimelig sammenlignet med et menneske, og en egenutviklet ai modul passer på. Den tar ikke valg basert på følelser men basert på kilder og historikk.
Den blir ikke lei. Den blir ikke utålmodig. Den bestemmer seg ikke for at “430 Hz er sikkert nærme nok” fordi klokka er blitt halv ett om natta, ikke skal den se vi på fotball heller, blir ikke full og er lydig som en godt trent sauehund. , den jobber, tar ingen snarveier, tester analyserer og samler data for å finne en kombinasjon som henger sammen på en måte jeg aldri hadde giddet, og blir flinkere over tid når datagrunnlaget øker.
Den bare fortsetter å teste hypoteser til den finner ut hva dataene faktisk peker mot.
Det mest interessante er kanskje ikke at den finner svarene. Det mest interessante er at den av og til motbeviser ting jeg selv var ganske sikker på.
Det begynner å bli vanskelig å argumentere med en maskin som har sett flere målinger av anlegget mitt på en uke enn jeg har sett til sammen i mitt liv.
Jeg har fått første måling basert på denne metoden. Jeg holder nå på med å teste alle beslutninger opp mot rew, sjekke alle felter at den regner likt i pluginet og i dsp modulen. For arsenalet består ikke lenger av masse peq punkter, men implementerer alle metoder som er beskrevet her.
https://www.w3.org/TR/audio-eq-cookbook/