Helvetes Forgård...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bergfinn

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    15.847
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    1000010808.jpg

Kommer snart innom med denne.
    Ingen spiller på den.
    Umotiverte sløfokker av noen kids jeg har.

Men fetter'n demses testa den litt da.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.889
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Jeg hater å måle - virkelig - dette er noe av det kjedeligste jeg vet. Så begynte å rote meg inn i hva en kan gjøre med API tilgang. Rew har et slikt. Motu har et slikt, og de fleste DAW har et slikt. Det begynte som det alltid gjør - man starter og ser på mulighetene, kommer til en blindvei og må over noen gjerder. Det er mange blindveier og gjerder..... Så nå har ting endret seg fra å bare måle til å lage et system som kan måle, analysere og optimalisere et aktivt høyttalersystem ved hjelp av REW, DSP-kontroll og AI-assistert analyse. Tanken er ikke at AI-en skal gjette seg frem til løsninger, men at den skal analysere faktiske målinger opp mot kjent akustisk teori og dokumentasjon fra blant annet REW.

I stedet for å bruke en tradisjonell DSP-enhet programmeres signalbehandlingen direkte i VST-plugins. Etter å ha møtt veggen utallige ganger fant jeg ut det var enklere å lage et VST plugin som har alt jeg trenger. Gain, delay, mute, fase, XO og EQ. Et felles tilgangspunkt som jobber med meg og ikke mot meg. Filtere, delay, gain, polaritet og annen signalbehandling styres automatisk og skrives direkte til pluginene. På den måten kan man bygge svært avanserte aktive delefiltre og DSP-løsninger uten å være bundet til spesifikk maskinvare. Siden jeg virkelig hater lukkede systemer så kan jeg eksportere data fra plugin til bla Pro-Q, få ut alle verdier som plugin holder og bruke de som jeg vil. Dette er nyttig siden jeg liker å se hva som skjer.

Parallelt jobber jeg med en egen lydmotor som på sikt skal fungere mer som en integrert del av Windows enn som en tradisjonell DAW. Tanken er at den skal kjøre som en tjeneste i bakgrunnen, omtrent som en driver eller systemtjeneste, slik at hele DSP-kjeden alltid er tilgjengelig uten at man må ha et DAW-program åpent. Målet er å kombinere fleksibiliteten fra studioverdenen med brukervennligheten til en dedikert DSP-prosessor.

Systemet måler driverne separat og analyserer blant annet:

• frekvensrespons
    • fase
    • impulsrespons
    • group delay
    • summering
    • invert-null
    • kanalbalanse
    • timing og delay
    I stedet for å prøve seg frem med hundrevis av målinger forsøker systemet først å bygge en modell av hvordan driverne oppfører seg og finne de mest sannsynlige løsningene før det gjør nye målinger.

En ting jeg synes mangler i mange automatiske løsninger er at de prøver å løse alt med EQ. Derfor er det også bygget inn logikk som vurderer om et problem faktisk skyldes høyttalerplassering eller rommet. Dersom systemet ser tydelige avvik mellom høyre og venstre side kan det foreslå å flytte en høyttaler, ta nye målinger og sammenligne resultatene før det begynner å korrigere med DSP.

I tillegg forklarer systemet hva det gjør underveis på et språk som er forståelig uten at man trenger å være REW-ekspert. Målet er at brukeren skal forstå hvorfor en løsning ble valgt, ikke bare få et resultat fra en svart boks.

Romkorreksjon er heller ikke tenkt løst av systemet alene. DSP-optimalisering av drivere og delefiltre skjer først, mens romkorreksjon kan legges på som et eget lag etterpå. Her fungerer ARC X svært godt og er derfor tenkt som en integrert del av løsningen for den siste finpussen mot lytteposisjon.

Det som kanskje er mest interessant er at systemet bygger opp historikk over tid. Jo flere målinger som gjøres i det samme rommet og på det samme anlegget, desto mer datagrunnlag får analysen. Da kan den etter hvert kombinere generell akustisk teori med erfaringer fra akkurat det rommet og det oppsettet. Målet er at analysene skal bli mer treffsikre over tid og at man skal trenge færre målinger for å komme frem til gode løsninger.

ragwo

Sigbergianer
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    27.454
    Sted
    Isødet
    Torget vurderinger
    45
    Hvis du drar dette prosjektet i land stiller jeg meg i kø for å kjøpe et eksemplar hvis du velger å kommersialisere det. Imponerende ambisjoner!

Sist redigert:

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.889
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Prosjektet kommer i havn. Det bekymrer meg egentlig ikke. Da jeg startet var AI-modulen helt tom. Den er fortsatt laget med én oppgave: å analysere data og forklare resultatene på en menneskelig måte. Den bygger ikke på generell kunnskap eller ferdige fasitsvar, men på erfaringene den selv samler gjennom systemet den brukes i.

De siste dagene har jeg kjørt rundt 2000 målinger i døgnet for å lære opp systemet. Målet har vært å forstå hva REW faktisk måler, hvordan parameterne henger sammen, og hvordan de bør tolkes opp mot det som beskrives i dokumentasjonen. Samtidig lærer systemet mer om rommet det brukes i. God plassering av høyttalere kan ofte redusere behovet for DSP, og siden mer DSP gir lavere score i modellen, er dette en viktig del av optimaliseringen.

Mens maskinen har jobbet har jeg fått gjort helt andre ting. Jeg har klippet plenen, vasket kjøkkenet og kjørt flere lass til gjenvinningsstasjonen. Systemet står i praksis og lærer mens jeg gjør noe annet.

Nå begynner det å bli mye data, og jeg har fått på plass gode skript for å analysere de fleste parameterne. Selv om det fortsatt er langt igjen, har prosjektet passert proof-of-concept. Utfordringen er ikke lenger å få systemet til å fungere, men å få det til å måle smart. De fleste målingene så langt har egentlig handlet om å finne ut hvilke parametere som betyr noe, hvilke som betyr lite, og hvordan de bør vektes mot hverandre.

Grunnideen er enkel: parameterbasert scoring. Brukeren skal selv kunne velge hva som er viktig og hvordan ulike kriterier skal vektes. I stedet for å sitte og tolke et stort antall grafer, får man presentert de fem beste kandidatene sammen med en forklaring på hvorfor akkurat disse løsningene scorer høyest.

Om dette noen gang blir et produkt som kan distribueres, handler det først og fremst om investeringsvilje. Flere av bibliotekene som brukes i dag er gratis så lenge prosjektet er privat, men krever kommersielle lisenser dersom det skal selges. Som en som lever på statlig apanasje er ikke det nødvendigvis et naturlig neste steg.

Prosjektet har også tvunget fram noen tekniske valg. Erfaringen med plugins og komponenter som ikke lenger vedlikeholdes gjorde at jeg til slutt skrev en helt ny kontroller for lydkortet. I dag benyttes kun offisielle eller åpne grensesnitt: Roon sitt API mot Roon, REW sitt API mot målesystemet, OSC mot DAW-en og JSON-baserte grensesnitt mot lydkortet.

Frontend bygges med Blazor, noe som gjør det enkelt å lage dynamiske løsninger for mobil og nettbrett. Det åpner for at brukere kan få tilgang til egne soner og funksjoner uten å få tilgang til selve kjernesystemet. Målerutiner og avanserte funksjoner kan beskyttes med PIN-koder.

Et langsiktig mål er full plattformuavhengighet. I dag kjører DSP-delen på en Mac i et lukket system, men for å kunne bygge og distribuere installasjonspakker på en god måte trengs det etter hvert en nyere Mac Mini.

Når alt kommer til alt er prosjektet drevet av to ganske enkle behov. Det ene er å gjøre DSP-løsninger enklere og mer intuitive i daglig bruk. Det andre er at jeg egentlig ikke er spesielt interessert i å bruke tiden min på å måle. Derfor prøver jeg å bygge et system som kan gjøre mest mulig av den jobben selv, og samtidig forklare hvorfor det velger løsningene det gjør.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn