HEL's lytterom for tredje gang

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.520
    Antall liker
    102.846
    Torget vurderinger
    23
    B5 er beregnet på bruk sammen med store staute stive semi-PA 15" og ikke blaute Euro-Donuts...
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    B5 er beregnet på bruk sammen med store staute stive semi-PA 15" og ikke blaute Euro-Donuts...
    Vet det. 100% enig. Men dette her låter utrolig bra, jeg må være litt på pitstopen en stund, nyter musikk nå.

    Kompisen til Nelson Pass, Mr Lowther America, anbefaler Altec 416A i OB med B5 filteret og jeg har selv hørt hva man kan klemme ut av billige Eminence 15 tommere sammen med B5 :cool:

    Når hadde du 10 tommere sist forresten? I Fidelity nr 1 er det intervju med en jeg kjenner og der hadde han 10 tommere he he.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.520
    Antall liker
    102.846
    Torget vurderinger
    23
    Sluket er født med 10 tommer:cool: Selvsagt låter det bra, alle bitene er av anstendig kvalitet. B5 er et knallprodukt, men det er veldig synd at ikke boost funksjonen ikke kan kobles ut.
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    Ellers har jeg drøftet med Øyvind på Dynabel dette med konutslag på Excel 10 tommerne. Det aktive First Watt B5 delefilteret for åpen baffel har et fast subsonic filter ved 15hz samt fast EQ på +6db ved 20hz. Jeg kjører 12db low pass ved 60hz. De beveger seg ganske mye men de bånner ikke, allikevel er jeg litt engstelig, det er tross alt drivere for 10K. Seasene har egenresonanns (fs) ved 20hz. Han forslår et high pass filter ved 25-30 hz. Jeg prøvde kaskadekobling av First Watt B5 og B4 med det ble ekstra støy og svakere nivå. Kanskje noe med impedansen? Koblet det fra.
    Et RLC filter med passende Q verdi, passende passbånd impedans etc.. vil nok både redusere konutslaget vesentlig og samtidig blir du kvitt doppler forvrengningen dette gir, og effektforsterkeren får en mye greiere last å drive.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    B5 er beregnet på bruk sammen med store staute stive semi-PA 15" og ikke blaute Euro-Donuts...
    Synd egentlig , jeg har drevet å messet om dette mange ganger før, synd at seas ikke kan montere litt større motor på sine meget gode excel elementer, og synd at jeg må gi deg delvis rett ! - amen.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    B5 er beregnet på bruk sammen med store staute stive semi-PA 15" og ikke blaute Euro-Donuts...
    Vet det. 100% enig. Men dette her låter utrolig bra, jeg må være litt på pitstopen en stund, nyter musikk nå.

    Kompisen til Nelson Pass, Mr Lowther America, anbefaler Altec 416A i OB med B5 filteret og jeg har selv hørt hva man kan klemme ut av billige Eminence 15 tommere sammen med B5 :cool:

    Når hadde du 10 tommere sist forresten? I Fidelity nr 1 er det intervju med en jeg kjenner og der hadde han 10 tommere he he.
    Hvis du kjøper inn noen 120 mm magneter og klistrer bakpå dine excel 10" , vil nok Qts verdien falle litt, riktignok marginale endringer , men slik er vel dette gamet , litt her og litt der...
    mvh
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    @ Sluket: Nelson P kommenterte i en tråd på diyaudio, hvis jeg ikke husker feil, at det bare var å koble bort 20hz kretsen. Man må da frem med loddebolten men man trenger jo da bare en jumper eller to? Ellers kan du jo bare bruke B4' du er jo godt skodd :)

    @ Oblivion: akkurat ja, det var derfor du foreslo det i pm'n. Et slikt RLC filter må jo være et must på en slik konstruksjon, skulle tro Forsmann har noe lignende side de også bruker Seas 10" Basser i sine dipoler (men rimeligere varianter). Er det mye jobb å beregne et slikt filter?

    @ permorten: jeg trodde Excel 10 tommern hadde svært lav QTS til, i denne sammenhengen, OB element å være.
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    @ Sluket: Nelson P kommenterte i en tråd på diyaudio, hvis jeg ikke husker feil, at det bare var å koble bort 20hz kretsen. Man må da frem med loddebolten men man trenger jo da bare en jumper eller to? Ellers kan du jo bare bruke B4' du er jo godt skodd :)

    @ Oblivion: akkurat ja, det var derfor du foreslo det i pm'n. Et slikt RLC filter må jo være et must på en slik konstruksjon, skulle tro Forsmann har noe lignende side de også bruker Seas 10" Basser i sine dipoler (men rimeligere varianter). Er det mye jobb å beregne et slikt filter?

    @ permorten: jeg trodde Excel 10 tommern hadde svært lav QTS til, i denne sammenhengen, OB element å være.
    Kobler du bort 20Hz EQ i filteret må du lage ny baffel med to eller åtte 10" i tillegg for å kompensere...

    Mer / kraftigere magnet på 10" må også kompenseres med flere elementer eller en sub..

    Så du står forran et valg:
    1. Tweake med et RLC filter eller to og få kontroll på membran utsving og litt bedre lydkvalitet.
    2. Gå "ALL OUT" med en 10 x 10" jR-SLOBS pr. side og samtidig passere +100k hvis du ikke tar CNC etc. selv.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.846
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    "Jeg bestilte likegjerne T500 for 5 minutter siden så slipper jeg å dille frem og tilbake :)
    En kompis kjøper J.B. diskantene så da er Fostex allerede delfinansiert"

    Noen problemer med å kombinere en "lukket" diskant med resten som ikke er lukket bak ?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    @ Vega65: det går veldig fint, har gjort det selv før og mange gjør det på f eks diyaudio med topp resultat

    @ Oblivion:

    Nr 1, ja takk ;-)

    Nr 2 hadde vært gøy til neste år å lage noe slikt i kombinasjon med TAD horna men de spiller ikke lavere enn 600 hz (forøvrig er jeg en racer på overfres og trenger strengt talt ikke bruke CNC selv om jeg har muligheter til det). Emokid lager vel en junior for tiden?
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Vedr. 10" seas så mener jeg vel at den at qts verdien er såpass lav fordi den har et relativt mykt oppheng, ikke fordi den har riktig motor.

    mvh
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har forstått det slik at mykt oppheng og/eller slapp motor/magnet gir høy QTS mens kraftig motor/magnet og lett membran gir lav QTS.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Det er jo noe elegant over OB-dipoler. Hvilket fulltoneelement er det du benytter? Kan du si noe om forskjellen i fra dine tidligere OB-stunt?
    Fe203En-S som gut-man også har. Har brukt dette elementet i 2 andre bafler. Har også hørt det hos leif sammen med BD15 basstårna. Der låt det svæææært. Faktisk ikke veldig forskjellig fra AG Trio men manglet litt av raspen i nedre mellomtone. I mindre rom trenger det litt korrigering fra 2-3K og oppover.

    Tang Band låter snillere, mer sweet som de sier på engelsk, ikke rund og fyldig men allikevel oppløst og snill samtidig. Fostex er langt mer dynamisk.

    Seas FA22 låter svært bra med impedansekorreksjon og sugefilter. Og det er vel veien å gå med alle større fulltoner med wizzercone tror jeg. Sammen med superdiskant. Kona sa til meg at av alt jeg har hatt i huset så låt Seas i MLTL med John Blue super-horndiskant best. Og hun har rett.

    Nå skal Fe203 korrigeres og jeg skal først teste John Blue horndiskanten, sitter det som en kule er jeg fornøyd, trenger jeg det lille ekstra kjøper jeg et par T500.

    Når det gjelder OB ellers så gir 15 tommere mer slam men mindre dypbass i forhold til denne jeg bruker nå.

    Skal du ha en økonomiløsning så foreslår jeg doble Eminence Alpha 15 (600,- stk hos Evenstad musikk), Seas FA22 (800,- stk på tilbud hos Dynabel), Monacor horndiskant til ca kr 500,- stk + et par IKEA 120*62 benkeplater til kr 700,- stk. Legger du til 600,- i rimelige komponenter til delefilter (jeg har verdier) og 4 grove hylleknekter er du oppe og går i OB verdenen for kr 7000,-. Det eneste du trenger er stikksag og skrutrekker. Jeg tør påstå at det er plent umulig å matche lyd pr krone her!!
    Mange takk for utfyllende svar. Beklager sen respons. Betyr dette at du prioriterer dypbass fremfor slam? Mange takk for råd vedrørende eventuell bygging. Jeg har vært fristet og har kikket noen ganger på OB-settet du har (har hatt?) liggende ute på brukbørsen. Selv har jeg tenkt litt i gata Hawthrorn Augie 15", flere i høyden, sammen med en av linjekildene til Bolæander Græbner. Men så dukket det opp noen Klipsch RF82 II, og jeg ble avsporet fra alle tanker om bygging av OB og Horn. I alle fall for en stund.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Slam er førsteprioritet. Den slanke OBn med Seas 10" og svært lav egenressonans er en variant jeg har laget på gøy etter idee fra Nelson Pass: What a Watt! | Stereophile.com

    Men jeg er ikke tvil, selv rimelige 15 tommere fra Eninence er langt bedre enn dyre doble Seas Excel 10".
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Idag hentet jeg arvatageren til Primare A33.2 (2x120 Watt). Nemlig en Musical Innovation MI 9.1 SE Dual Mono. 2x 50 Watt klasse A. 2 x 500 VA trafoer. 4x47K uF lytter. Ingen feedback. Ingen kondensatorer i signalveien.

    Og rosinen i pølsa, spesialbestilt frontplate nøyaktig lik First Watt med unntak av inngraveringen:

    1354137679615.jpg


    1354137716450.jpg
     

    mw.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    112
    Antall liker
    7
    Hei HEL!
    Dette ble lekkert;)
    Mvh mw.k
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer, HEL! ;)

    Vi venter spent på lytteinntrykk.

    Mvh Salty
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Skal bytte plass med First Watt.
    MI på Fostex fulltone og FW på 15" bass, så får vi se.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kun snakk om å strekke forventninger ut litt, kjenner til det, god følelse....

    ShineySmileysSmile.jpg


    / Morten
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Musical Innovation er virkelig flott, gratulerer :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.520
    Antall liker
    102.846
    Torget vurderinger
    23
    Skal bytte plass med First Watt.
    MI på Fostex fulltone og FW på 15" bass, så får vi se.
    Setter en halv gris på at MI gjør en bedre jobb i bassen.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    bare Kl.A driften og effekten skulle jo borge for det.....
    blir jo Accuphase A-modell kloning minus statusen....:rolleyes:
    made in Buskerud on an Ikea kitchen stand klinger liksom ikke helt rent....
    selv om de ser strøkne ut......:D

    mvh
    Leif
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    He he.

    Får vel tid til helgen til å bytte om. Hensikten er å vurdere klang, oppløsning og "smoothet" i MI selvfølgelig. Fikk tips av Sluket om det da han viste meg SLOBene som han fortalte han hadde drevet med 10 watt SIT til et relativt tinnitusaktig nivå. Jeg så Accufeis blokkenes led display blinket rundt 1 watt og det var høyt, tro meg. Skulle vært moro å se om en Tivoliradio kunne drive SLOBEne, eller hva? Film og legg ut på youtube.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.520
    Antall liker
    102.846
    Torget vurderinger
    23
    He he.

    Får vel tid til helgen til å bytte om. Hensikten er å vurdere klang, oppløsning og "smoothet" i MI selvfølgelig. Fikk tips av Sluket om det da han viste meg SLOBene som han fortalte han hadde drevet med 10 watt SIT til et relativt tinnitusaktig nivå. Jeg så Accufeis blokkenes led display blinket rundt 1 watt og det var høyt, tro meg. Skulle vært moro å se om en Tivoliradio kunne drive SLOBEne, eller hva? Film og legg ut på youtube.
    :mad:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.520
    Antall liker
    102.846
    Torget vurderinger
    23
    BTW, jeg har kjørt SLOB på reiseradio, bare for morro skyld og for å for alltid ta livet av nok en myte; at du ikke kan drive store elementer med en liten forsterker. det er så TULLSNAKK som det går an, kommer jo helt an på elementene og ikke forsterkeren. Det var også noen som påsto at de store Accuphase kl.A ike hadde nok styring på store elementer..... vel, HEL, du hørte altså A50V på 20 stk. 16" og oppunder en - 1 watt; var det probleme med "styring"???
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    JA, noe til de grader, NULL STYRING..... på hjerterytmen, rett før du vippa opp en en sånn gammeldags fishermans friend metalleske full av Vival og Nitroglyserin. Pluss aktivt kull for å binde magen.....

    (Jeg elsker geriatrisk sykehus humor)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    man liker bester den humoren der man identifiserer seg selv:D
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Nå har jeg byttet om:

    First Watt, 5 watt driver 15" bassen og Musical Innovation, 2x50 watt driver Fostex fulltonen.

    MI gjør ikke noe galt her nei, oppløst og fin slik godt konstruerte klasse A forsterkere låte. Jeg måtte dempe fulltonene 5-6 db ytterligere. Det er lite med tanke på at forholdet 5-50 watt er snudd. Når det er sagt så er gainforholdet på FW og MI diametralt motsatt. First Watt F2J trenger ikke så kraftig signal mens MI må drives for å hente ut alle kreftene. I og med at jeg kjører lettdrevent så har vel ikke det så mye å si?

    Merker også at bassen ikke går fullt så dypt og mangler litt tydelighet.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Interessant, HEL!

    Kommer du til å forsøke omvendt - eller har du allerede forsøkt...?

    Mvh Salty
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn