HEL's lytterom for tredje gang

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Dette ser spennede ut! Gratulerer med nytt lytterom, jeg bygger nytt selv og skal ned og male litt mer nå. Hvilke akustikktiltak har du?
     

    mw.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    112
    Antall liker
    7
    Hei HEL!

    Takk for en hyggelig kveld og morgen. Flott å se at du prøver med HT uten tillegg. Dette kan bli meget bra når tingene faller på plass.
    Mw.k
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Tusen takk.
    Jeg har de to 2 meters BAM panelene mot 1 refleksjoner. Disse skal ut, fruen syns de er altfor tykke.
    Ellers har jeg de to DIY gråmalte vinkork kreasjonene som skal et eller annet sted.
    Jeg skal henge opp diverse malerier (lerret). Fruen er en habil hobby-maler. Har også tenkt å lage store bilder på sideveggene hvor 1 refleksjonene er med et en mix av isopor og Rockwool med stoff foran.
    Er egentlig litt villrede om hvordan jeg skal dempe rommet, kanskje jeg involverer et profft firma?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Hei HEL!

    Takk for en hyggelig kveld og morgen. Flott å se at du prøver med HT uten tillegg. Dette kan bli meget bra når tingene faller på plass.
    Mw.k
    Takk selv og takk for innsatsen :)
     

    mw.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    112
    Antall liker
    7
    Hei HEL!

    Takk for en hyggelig kveld og morgen. Flott å se at du prøver med HT uten tillegg. Dette kan bli meget bra når tingene faller på plass.
    Mw.k
    Takk selv og takk for innsatsen :)
    Det var bare hyggelig å hjelpe, selv om mitt delefilter ikke ble .... :rolleyes:
    Vi tar det siden.
    Nytt arbeidet nå:mad:

    mw.k
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    Ser morsomt ut det der.

    Ikke noe problem med glass-skrangling fra dørene når du drar på litt?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Ikke merket noe til det nei.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    En liten oppdatering vha Slukografen:

    slukograf.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Holder på å bli gal og trenger å nyte musikk en stund fremover:

    ob seas a.jpg

    ob seas b.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    De er ikke store, kun 110 cm på strømpelesten. 34,8 cm på det smaleste, 42,2 cm på det bredeste. Jeg retter takken, til Bakken, som freste en sen nattetime etter mine kludrerier. Nelson Pass har også, som vanlig, vært grei og svarer villig på epost. Jeg solgte B5 filteret mitt til en sentral-kamerat og angret som en hund. Fikk heldigvis tak i et brukt et fra Reno Hifi. Dynabel hadde tilbud på 10 tommerne og Nelson hadde erfaringen: What a Watt! | Stereophile.com
    Med tips fra Nelson og målemikken klar var alt ferdig tunet på 45 minutter. Det låter fantastisk bra.



    Bruker Kari til å demonstrere størrelsen:

    ob seas d.jpg
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Stilig form på den, mye penere enn de gamle som ga meg litt båt-assosiasjoner. Låter vel kule det der?

    Fra en leilighet til salg på finn, Hel's barskap til venstre hehehe:

    03_1197597121.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Dette tenderer til mobbing hifiguru ;-) De maritime OBne har mer slam, SEAS Excel OBne har mer dypbass (sjokkerende med så smal åpen baffel) og er mer hifi. Man kan ikke spille grisehøyt med dem men bevares, på et rom på 17m2 netto så er det mer enn høyt nok / for høyt.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hva gjør den cd´n nede til venstre?
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.525
    Antall liker
    102.867
    Torget vurderinger
    23
    hva gjør den cd´n nede til venstre?
    mvh
    Leif
    Det er ikke CD, det er MiniDisc!!!

    Edit; ser jeg var litt rask der; kan også være SD-kort..;D
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Tsk - det er en såkalt thumbnail som ligger der. HEL driver jo med streaming og slikt, da må man ha thumbnails på albumene.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Lekre høyttalere HEL. Ser at du ikke har tommelen plassert midt i hånden!
    Det er nok Jan B som fortjener rosen. Jeg klusset en skisse mens Jan fullendte den i Photoshop og sendte den til CNC fresen. Skulle jeg freset buen rundt like fint måtte jeg ha holdt på en stund og lagd en lang senterjigg til overfresen samt pusset en hel masse.


    Og dere andre: Frekkaser!!!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.774
    Antall liker
    21.659
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sen til festen, men allikevel. Dette er veldig flott, HEL.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.525
    Antall liker
    102.867
    Torget vurderinger
    23
    Lekre høyttalere HEL. Ser at du ikke har tommelen plassert midt i hånden!
    Det er nok Jan B som fortjener rosen. Jeg klusset en skisse mens Jan fullendte den i Photoshop og sendte den til CNC fresen. Skulle jeg freset buen rundt like fint måtte jeg ha holdt på en stund og lagd en lang senterjigg til overfresen samt pusset en hel masse.


    Og dere andre: Frekkaser!!!
    - det er ikke PLASS til ti tommeltotter midt i hånden!!
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Fra spøk til alvor synes jeg du har fått en veldig trivelig bule. Jeg liker diffusoren din - fungerer den som intendert, eller var det bare en fin unnskyldning for å invitere til fest?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Tror den fungerer. Det var tøft en periode, måtte jekke en 30-40 flasker rødvin pr weekend for å komme i mål ;)
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    De er ikke store, kun 110 cm på strømpelesten. 34,8 cm på det smaleste, 42,2 cm på det bredeste. Jeg retter takken, til Bakken, som freste en sen nattetime etter mine kludrerier. Nelson Pass har også, som vanlig, vært grei og svarer villig på epost. Jeg solgte B5 filteret mitt til en sentral-kamerat og angret som en hund. Fikk heldigvis tak i et brukt et fra Reno Hifi. Dynabel hadde tilbud på 10 tommerne og Nelson hadde erfaringen: What a Watt! | Stereophile.com
    Med tips fra Nelson og målemikken klar var alt ferdig tunet på 45 minutter. Det låter fantastisk bra.



    Bruker Kari til å demonstrere størrelsen:

    Vis vedlegget 162801
    ,

    AAHHH ! Nå snakker vi hifi , endelig metallmembraner, fine var de og . slutt på papir gnålet !?


    mvh per morten
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Jeg skal også teste ut dette , er madisound billigste leverandør ?

    mvh
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    899 usd stk fra Madisound
    kr 8125 inkl mva stk, foreløpig pris fra Benum (= skeptisk)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.525
    Antall liker
    102.867
    Torget vurderinger
    23
    Ingen som er billigere enn Madisound, worldwide.
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Du kan eventuelt sjekke ebay og Amazon. Der finner jeg stadig ting og tang jeg vil dra kortet på..

    Det ligger et sett TD-2001 på brukten på avforum ser jeg. Kanskje det kan være av interesse?
     
    Sist redigert:
    K

    Khanate

    Gjest
    Det er jo noe elegant over OB-dipoler. Hvilket fulltoneelement er det du benytter? Kan du si noe om forskjellen i fra dine tidligere OB-stunt?
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Ser man det ja, FE203 for musikalsk nytelse:cool: Med T500 blir dette garantert suksess! Go go go HEL:D Kabinettene/baflene var veldig pene btw. Bakken levever varene nok en gang. Er vel ikke lenge før han kan starte for seg selv og forsyne diy Norge med bafler og kabinetter..
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Det er jo noe elegant over OB-dipoler. Hvilket fulltoneelement er det du benytter? Kan du si noe om forskjellen i fra dine tidligere OB-stunt?
    Fe203En-S som gut-man også har. Har brukt dette elementet i 2 andre bafler. Har også hørt det hos leif sammen med BD15 basstårna. Der låt det svæææært. Faktisk ikke veldig forskjellig fra AG Trio men manglet litt av raspen i nedre mellomtone. I mindre rom trenger det litt korrigering fra 2-3K og oppover.

    Tang Band låter snillere, mer sweet som de sier på engelsk, ikke rund og fyldig men allikevel oppløst og snill samtidig. Fostex er langt mer dynamisk.

    Seas FA22 låter svært bra med impedansekorreksjon og sugefilter. Og det er vel veien å gå med alle større fulltoner med wizzercone tror jeg. Sammen med superdiskant. Kona sa til meg at av alt jeg har hatt i huset så låt Seas i MLTL med John Blue super-horndiskant best. Og hun har rett.

    Nå skal Fe203 korrigeres og jeg skal først teste John Blue horndiskanten, sitter det som en kule er jeg fornøyd, trenger jeg det lille ekstra kjøper jeg et par T500.

    Når det gjelder OB ellers så gir 15 tommere mer slam men mindre dypbass i forhold til denne jeg bruker nå.

    Skal du ha en økonomiløsning så foreslår jeg doble Eminence Alpha 15 (600,- stk hos Evenstad musikk), Seas FA22 (800,- stk på tilbud hos Dynabel), Monacor horndiskant til ca kr 500,- stk + et par IKEA 120*62 benkeplater til kr 700,- stk. Legger du til 600,- i rimelige komponenter til delefilter (jeg har verdier) og 4 grove hylleknekter er du oppe og går i OB verdenen for kr 7000,-. Det eneste du trenger er stikksag og skrutrekker. Jeg tør påstå at det er plent umulig å matche lyd pr krone her!!
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    Nå skal Fe203 korrigeres og jeg skal først teste John Blue horndiskanten, sitter det som en kule er jeg fornøyd, trenger jeg det lille ekstra kjøper jeg et par T500.
    Med Fe203 korrigert og John Blue med switch 1,2 og 3 til "0" så kan det hende du får til noe...
    Spørsmålet er om hva som skjer mellom 5kHz og 10kHz...

    Ellers tror jeg John Blue uten det interne filteret, dempet 6 - 10dB og med seriefilteret hadde kunne være sammenlignbart med Fostex diskanten...
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Jeg bestilte likegjerne T500 for 5 minutter siden så slipper jeg å dille frem og tilbake :)
    En kompis kjøper J.B. diskantene så da er Fostex allerede delfinansiert.
     
    • Liker
    Reaksjoner: bia

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Tuning av OBne:

    Tusen takk til Oblivion som har beregnet en korreksjonskrets for Fostex FE 203En-S som jevner ut frekvensresponsen, kretsen gjør ikke veldig mye men det lille ekstra. Den lille antydningen til "fulltone-skriking" fjernes. (Unnskyld uttrykket, stygt sagt av en som veldig begeistret for fulltoner). Jeg spurte fruen om hun kunne felle en dom og hun sa at nå låt det enda bedre :)

    1351714137531.jpg


    Ellers har jeg drøftet med Øyvind på Dynabel dette med konutslag på Excel 10 tommerne. Det aktive First Watt B5 delefilteret for åpen baffel har et fast subsonic filter ved 15hz samt fast EQ på +6db ved 20hz. Jeg kjører 12db low pass ved 60hz. De beveger seg ganske mye men de bånner ikke, allikevel er jeg litt engstelig, det er tross alt drivere for 10K. Seasene har egenresonanns (fs) ved 20hz. Han forslår et high pass filter ved 25-30 hz. Jeg prøvde kaskadekobling av First Watt B5 og B4 med det ble ekstra støy og svakere nivå. Kanskje noe med impedansen? Koblet det fra.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn