Helox record Clamp

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    38.706
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Dette er en grei clamp med water innebygd
    ca 200kr på bayen

    mvh

    Vis vedlegget 263339
    Har sett den på Ebay ja. Hva er din erfaring. Fungerer den greit i forhold til ingen clamp?
    Har brukt denne i flere år nå og synes den fungerer veldig bra,spørs hvor skjeve platene er.
    Har en tyngre clamp hvis behovet melder seg.
    Føler at en for mere attack og at bassen blir bedre ved bruk av clamp.
    Du må nesten prøve selv fozzy :)

    mvh
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Dette er en grei clamp med water innebygd
    ca 200kr på bayen

    mvh

    Vis vedlegget 263339
    Har sett den på Ebay ja. Hva er din erfaring. Fungerer den greit i forhold til ingen clamp?
    Har brukt denne i flere år nå og synes den fungerer veldig bra,spørs hvor skjeve platene er.
    Har en tyngre clamp hvis behovet melder seg.
    Føler at en for mere attack og at bassen blir bedre ved bruk av clamp.
    Du må nesten prøve selv fozzy :)

    mvh
    Takk for svaret. Ja det beste er vel og prøve selv. Koster jo ikke det hvite ut av noe som helst.
    Jeg hadde en clamp. Men jeg var litt redd for å bruke den. Tror den var litt for tung for lagra på min spiller. Kanskje en unødvendig nervøsitet, men nå er den ikke mer i min eie.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Godt og se deg her Rozzyfar!!
    Alt vel ?
    Hei du. Svipper innom noen snarturer innimellom. Og jada, alt er så vel som det kan være det.

    Alt vel her i andedammen også ser jeg. Samme diskusjoner som alltid. Må være en lettelse at noen passer på at vi ikke bruker for mye penger på denne hobbyen. :)
     

    Hifi Stasjonen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    293
    Antall liker
    59
    Ja det er bare å beklage at jeg ikke var mer nyansert.
    På min "Goldmund Relief Clamp" er det i senter ca 5 cm bred forhøyning på ca 2 mm. På tallerken er det en ring utfrest som den ytre del av clampen får en luftspalte imellom.
    Tja, dersom du har en original Goldmund clamp så kostet jo den ca kr. 3500,- i sin tid....

    Mvh
    Hifi Stasjonen
     

    Hifi Stasjonen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    293
    Antall liker
    59
    Dette er en grei clamp med water innebygd
    ca 200kr på bayen

    mvh

    Vis vedlegget 263339
    Har sett den på Ebay ja. Hva er din erfaring. Fungerer den greit i forhold til ingen clamp?
    Har brukt denne i flere år nå og synes den fungerer veldig bra,spørs hvor skjeve platene er.
    Har en tyngre clamp hvis behovet melder seg.
    Føler at en for mere attack og at bassen blir bedre ved bruk av clamp.
    Du må nesten prøve selv fozzy :)

    mvh
    Bare et tips...
    Sjekk med produsent før man bruker tunge platevekter eller clamps.
    Noen spillere er konstruert for å tåle slike tunge vekter, mens andre tåler det ikke og tar knekken på lager.

    Mvh
    Hifi Stasjonen
     
    L

    larkus

    Gjest
    Det er funksjonen som er viktig med platestrammere. Ikke materialet de laget av, eller vekten. Hvis funksjonen er riktig er det en fordel jo lettere de er.
    Og funksjonen til en platestrammer er å sikre at mest mulig av arealet på vinylen er i tett kontakt med platematta, slik at resonnanser i selve plata blir dempet. En platestrammer trenger ikke koste 4-sifrede beløp for at den skal fungere slik.

    Og til motoren: En DD-spiller tåler ikke alt!!! Unødvendig belastning på senterleiet er like skadelig på slike som på beltedrevne spillere.
     

    Cadillacman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.10.2007
    Innlegg
    717
    Antall liker
    117
    Ja det er bare å beklage at jeg ikke var mer nyansert.
    På min "Goldmund Relief Clamp" er det i senter ca 5 cm bred forhøyning på ca 2 mm. På tallerken er det en ring utfrest som den ytre del av clampen får en luftspalte imellom.
    Tja, dersom du har en original Goldmund clamp så kostet jo den ca kr. 3500,- i sin tid....

    Mvh
    Hifi Stasjonen
    Kan det virkelig være mulig? Spilleren er Goldmund Studio fra 1986. Den gang kostet spilleren 16.000,-. Har fått denne i forbindelse med en handel med arm og pickup.
     

    Cadillacman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.10.2007
    Innlegg
    717
    Antall liker
    117
    Ja det er bare å beklage at jeg ikke var mer nyansert.
    På min "Goldmund Relief Clamp" er det i senter ca 5 cm bred forhøyning på ca 2 mm. På tallerken er det en ring utfrest som den ytre del av clampen får en luftspalte imellom.
    Tja, dersom du har en original Goldmund clamp så kostet jo den ca kr. 3500,- i sin tid....

    Mvh
    Hifi Stasjonen
    Kan det virkelig være mulig? Spilleren er Goldmund Studio fra 1986. Den gang kostet spilleren 16.000,-. Har fått denne gratis i forbindelse med en handel med arm og pickup.

    Skal man konkludere med at de dyreste clampene nødvendigvis ikke gjør det store lydmessige utslaget ?
     
    Sist redigert:

    Cadillacman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.10.2007
    Innlegg
    717
    Antall liker
    117
    Kjøpte en gang på -80 tallet en clamp i plast på Audioscan den var sort og rød. Min sønn bruker den. Den kan ikke veien mer enn 40 gram.

    Det er funksjonen som er viktig med platestrammere. Ikke materialet de laget av, eller vekten. Hvis funksjonen er riktig er det en fordel jo lettere de er.
    Og funksjonen til en platestrammer er å sikre at mest mulig av arealet på vinylen er i tett kontakt med platematta, slik at resonnanser i selve plata blir dempet. En platestrammer trenger ikke koste 4-sifrede beløp for at den skal fungere slik.

    Og til motoren: En DD-spiller tåler ikke alt!!! Unødvendig belastning på senterleiet er like skadelig på slike som på beltedrevne spillere.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Hvem er du til og sette en konklusjon? Har du testet alt av "clamps" ??
    Om en dyr platestrammer treffer rett med vekt og konstruksjon, så er den sikkert verd sin pris. Om den da ikke er astronomisk bare for å være det.
    Mitt platestrammer sett er verd sin pris, og den er i dine øyne en dyr en.

    Det og sette konklusjoner i dette gamet er tullete.

    Hva du syntes det er verdt er det samme for meg... bryr meg overhodet ikke.
     

    Cadillacman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.10.2007
    Innlegg
    717
    Antall liker
    117
    Hvem er du til og sette en konklusjon? Har du testet alt av "clamps" ??
    Om en dyr platestrammer treffer rett med vekt og konstruksjon, så er den sikkert verd sin pris. Om den da ikke er astronomisk bare for å være det.
    Mitt platestrammer sett er verd sin pris, og den er i dine øyne en dyr en.

    Det og sette konklusjoner i dette gamet er tullete.

    Hva du syntes det er verdt er det samme for meg... bryr meg overhodet ikke.
    Javel, så den må være dyr mener du. Har du prøvd de rimeligere typene ?
    Du må jo tydeligvis ha konkludert med deg selv at den clampen er den du liker best.
    Hvis du ser å se på innlegg #49 som "larkus" skriver kan du se hva hans erfaring med clamper er.
    Selv om Hifistasjonen opplyste meg om at min Goldmund clamp kostet 3500 i sin tid kan jeg ikke
    i min villeste fantasi innbille meg at den er bedre enn den jeg kjøpte i plast fra Audioscan på -80 tallet.
    All annen påstand er tull og bling bling.
     
    Sist redigert:
    L

    larkus

    Gjest
    Det koker som med så mye annet ned til god gammeldags sunn fornuft.
    Oppgaven til en platestrammer er å klemme plata mot platematta slik at små buler rettes ut, og evt. resonnanser i vinylen dempes.
    Hvis en klarer å forstå det, så er konklusjonen ikke så veldig vanskelig.
    En annen metode å oppnå det samme på er med vakum.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Ikke ilegg meg meninger som jeg ikke har ytret....
    Det jeg sa er at det settet jeg har er verd sin pris. Grunnet konstruksjon og virkemåte.
    For min del så syntes jeg den er et rimelig tweak.
    Hva andre mener om akurat det samme produket er likegyldig.

    Som oftest er det en grunn til prissetting.... vikarierende grunner seff,
    Men om det er en som har brukt mye tid og ressurser på og utvikle en platestrammer.
    Så ser jeg ingen grunn til at han ikke skal kunne ta seg betalt for det.

    Ingenting er sort/hvitt....
     
    J

    J.J

    Gjest
    Når Cadillacman ikke engang har testet sine egne..... 2 ( to ) platestrammere mot hverandre setter jeg strek her...
     

    Cadillacman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.10.2007
    Innlegg
    717
    Antall liker
    117
    Ikke ilegg meg meninger som jeg ikke har ytret....
    Det jeg sa er at det settet jeg har er verd sin pris. Grunnet konstruksjon og virkemåte.
    For min del så syntes jeg den er et rimelig tweak.
    Hva andre mener om akurat det samme produket er likegyldig.

    Som oftest er det en grunn til prissetting.... vikarierende grunner seff,
    Men om det er en som har brukt mye tid og ressurser på og utvikle en platestrammer.
    Så ser jeg ingen grunn til at han ikke skal kunne ta seg betalt for det.

    Ingenting er sort/hvitt....
    Konstruksjon og virkemåte ? Det er en meget enkel virkemåte som kun presser clampen på og låser den. Hvor vanskelig skal dette være å konstruere ?
     

    Cadillacman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.10.2007
    Innlegg
    717
    Antall liker
    117
    Når Cadillacman ikke engang har testet sine egne..... 2 ( to ) platestrammere mot hverandre setter jeg strek her...
    Ser ikke noe poeng i å teste dette da de har akkurat samme funksjon.
    Har heller ikke fått svar på om du har testet de rimeligere typene.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Cadillacman. .. les deg opp litt... og etter det så tester du endel....

    Jeg sier ikke at en platestrammer må være dyr, men noenganger så kan det være en årsak til dette.
    Som er forankret i det jeg sa tidligere.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Jeg sier ikke at en platestrammer må være dyr, men noenganger så kan det være en årsak til dette.
    Som er forankret i det jeg sa tidligere.
    Jepp. Årsaken er at enkelte sjarlataner har oppdaget at enkelte hifi-entusiaster er usedvanlig lettlurte.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Cadillacman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.10.2007
    Innlegg
    717
    Antall liker
    117
    Cadillacman. .. les deg opp litt... og etter det så tester du endel....

    Jeg sier ikke at en platestrammer må være dyr, men noenganger så kan det være en årsak til dette.
    Som er forankret i det jeg sa tidligere.
    Hva la du til grunn da du kjøpte platestrammer ? Har aldri lest test av clamper.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Cadillacman. .. les deg opp litt... og etter det så tester du endel....

    Jeg sier ikke at en platestrammer må være dyr, men noenganger så kan det være en årsak til dette.
    Som er forankret i det jeg sa tidligere.
    Hva la du til grunn da du kjøpte platestrammer ? Har aldri lest test av clamper.
    Konstruksjon og virkemåte.

    Har VPI Classic
     

    Endpoint Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Innlegg
    865
    Antall liker
    1.315
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    37
    Som en info så er denne dyre Helox Clampen en reflex clamp som holder på spindelen og trykker platen ned.
    Karen som har konstruert disse sakene har holdt på med å konstruere ting til platespillere i lang tid - og det kommer noen temmelige bra tester på produktene fremover. Mange av Clampene har dessuten forskjellige måter å dempe resonnanser på og denne bruker 1 type prinsipp. Sikkert 7 stykker av dere her som mener at dette ikke har noe for seg basert på hva dere mener, men dere bør huske på at mange av produktene som kommer på markedet i dag er laget av folk som har en genuin interesse for det de holder på med. Jeg syns det er utrolig at noen av dere er så hissige på småting - at alle har rett til en mening er greit, men før jeg ble "bransjeaktør" så irriterte jeg meg mest over alle dere som alltid kommer med en negativ kommenter og kaller alle andre for idioter. Jeg irriterte meg ikke over at bransjeaktørene la ut info om hva som kommer på markedet. Det er heller ikke så gode kalkyler i denne bransjen på det nivået mange av oss driver på. Mye av det vi tar inn tar vi inn for det vi er HiFi interesserte - og jakter vi kun kalkyler og fortjeneste da må det handles fra Kina.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Mange av Clampene har dessuten forskjellige måter å dempe resonnanser på og denne bruker 1 type prinsipp.
    Dempingen av resonnanser i vinylen betemmes av hvor godt plata presses mot platematta. Ikke av materialet platestrammeren er laget av.
    Platematta betyr også en del for demping av resonnanser.
     

    Endpoint Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Innlegg
    865
    Antall liker
    1.315
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    37
    Mange av Clampene har dessuten forskjellige måter å dempe resonnanser på og denne bruker 1 type prinsipp.
    Dempingen av resonnanser i vinylen betemmes av hvor godt plata presses mot platematta. Ikke av materialet platestrammeren er laget av.
    Platematta betyr også en del for demping av resonnanser.

    Dette er hva Dietrich skriver:
    Further the liquid dampening inside the Helox - situated in a sealed inside chamber around the spindle - works wonders on micro resonances inside the record occurring during the tracking process.

    Vet ikke hvor mye du har konstruert larkus siden du tydeligvis har en teknisk forståelse som konstruktøren kan ha gått glipp av.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Trenger ikke å være konstruktør. Det klarer seg med sunn fornuft og produktforståelse.
    Svindyre platestrammere plasserer jeg i samme kategori av "tweaks" som dette
    zep002.jpg

    Det finnes garantert de som skråsikkert hevder at dette virker og er verdt pengene også:)
     
    Sist redigert:
    J

    J.J

    Gjest
    Rart at dere ikke bwgynner og gjøra butikk på det her... er jo tross alt enkelt
     

    Endpoint Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Innlegg
    865
    Antall liker
    1.315
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    37
    Trenger ikke å være konstruktør. Det klarer seg med sunn fornuft og produktforståelse.
    Det kommer vel an på hva som menes med sunn fornuft og forståelse. Kun dine meninger - og uten å ha testet så er den meningen verdiløs.
     

    Cadillacman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.10.2007
    Innlegg
    717
    Antall liker
    117
    Det ser ut som Goldmund Relief Clamp fungerer etter samme prinsipp som Acrylic klampen. Dette prinsippet sikrer at vinylen har kontakt med matta over hele flaten.
    Og det er hele poenget med en platestrammer. En klamp som kun fungerer som et lodd har ingen virkning.

    Goldmund
    Vis vedlegget 263538

    Acrylic
    Vis vedlegget 263539
    Dette ligner ikke min clamp. I den 5 cm delen mot senter er der en forhøyning på 2 mm. Det ser ut for meg som om denne har forhøyning på den ytterste delen.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Hvis klumpen jeg har kjøpt ikke har den ønskede effekt er det meget sannsynlig at det blir en sånn som JJ har.
    Var innom Lyric for noen måneder siden og så på en sånn. Og jeg er sikker på at den er bra.

    Når det gjelder lyd og lydfremmende tiltak må det meste prøves før det kommer bombastiske uttalelser om hva som fungerer og ikke fungerer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn