Klarere lyd. Enklere. Stiller større krav til grunndesignet til høyttalern Kan ikke rette opp peaker og dipper i øst og vest. Men det var ikke derfor jeg kjøpte det
Nå har jeg ryddet enda litt til. Noen komponenter er byttet ut. Audio Note M2 preamp og Audio Note 2.1X DAC ligger på jobben i påvente at noen skal kjøpe dem. Nå spilles det på Buffalo II ala LMC, en PASS LABS XP10 preamp og First Watt B5 aktivt delefilter.
Nytt hint. Han var med og koret på Comfortably Numb på The Wall konserten til Waters. Han har koret på en av platene til Mark Knopfler. Gjort duetter med Ray Charles, Tom Jones og John Le Hooker. De to han har samerbeidet desidert mest med er Georgie Fame og Brian Kennedy.
På den ene ja. Der hvor den er tynnest. Jeg skal frese et spor og senke et tynt gjengestag og fylle med epoxy. Forboringene var for små så det sa knekk
Nesten bare baltisk bjerkefiner som tåler de temperatur/fuktighetssvingningene vi har i den norske heimen.
Har selv dansk bøk, 40 mm. med fingerskjøtt 90 grader overfang til horisontal plate, 75 cm. berd, sprakk opp i fingerskjøtene (og det var IKKE limet som ga seg) allerede første vinter.
Jeg sysler med en idee om å bruke Baltisk Bjerk i 3 lag på neste OB (FE203En-S).
Her skal midtstykket ha frest hulrom som fylles med sand (eller bly).
Har også erfart at baffelbredden er for smal på tvers over fulltonen på konstruksjonen jeg har nå. Jeg erfarer som nevnt en liten dipp i 2-300 området som utelukkende kan fikses med EQ.
Selv om det snakkes mye om dipolpeaker og målinger i EDGE så lurer jeg på om jeg burde ha minimum 50 cm på tvers. Da er det lettere å integrere bassene. 50 cm gir baffelstep fra 228 hz og nedover. Selv om diskanten må skyves litt lenger opp for komme dit det er smalere så gjør det ikke så mye for faseforskjeller er ikke så hørbare oppe i 12-20 khz området. Første bud er frekvensgang, deretter Group-Delay og tilslutt fase (som vanligvis ikke er et stort problem, særlig ikke når man deler langt nede og langt oppe).
På den ene ja. Der hvor den er tynnest. Jeg skal frese et spor og senke et tynt gjengestag og fylle med epoxy. Forboringene var for små så det sa knekk
Da vippet jeg ut Tang Band W8-1808 til fordel for Fostex FE203En-S.
Merker selvfølgelig at jeg går fra 93db til 99db. Jeg må vri balansepotmeterne på det aktive delefilteret ;D
Tang Band har en snillere, fyldigere og søtere klang.
Fostex er litt lysere men er mer dynamiske, oppløste og leverer et større rom (3D). Den lyse klangen justerte jeg litt med baffelstep ved 500 hz og -2db. Dette er noe jeg har puslet med i noen timer i dag og flere / andre justeringer kommer garantert etterhvert.
Et problem (dvs et kjøpsutløsende moment) er at bånddiskanten har 4 db lavere følsomhet enn fulltonen. Hva gjør jeg?
A) kjøper et ekstra par av samme bånddiskant, monterer nr 2 bakoverrettet i i parallell og motfase? De er på 6ohm og paralellkobling gir 3ohm, hvordan takler forsterkeren det? Den skal deles ved 10-14khz.
B) får tak i en Fostex gulldiskant.......men hvordan flushmontere den?
Ser du lefler med tanken på fostex gulltweetere. Den er etter min mening rimelig lett å plassere. Den er ikke så kresen på plassering så lenge du unngår refleksjoner fra tak evt vegg - da stikker det fort ut!
Den er også kresen på elektronikk. Mine erfaringer baserer seg nok på at jeg har lang lytteavstand samt driter i sweetspot. Derfor er det viktig for meg at ting ikke er kilent å få på plass.
I Bellene tok jeg en 100mm hullsag og plasserte dem i ytterkant av mellomtonehorn (med en o-ring som holdt ting på plass og vogge) i akse med fronten av hornet, noe som burde tilsi at den står for langt fremme. Det var Ikke noe problem og snakke om. Vet at BHO også kjører samme plassering men da over mellomtonen sin. Ikke noe problem med plassering der heller. Ut fra det så vil jeg tro at du kan plassere dem i baffelen der du har diskanten allerede med en enkel vugge montert på baffel.
På Fostex i horn så startet jeg med å plassere for høyt av flere årsaker. Synes det er lettere å justere ting fra feil til rett over tid. Det var også enklere å slenge i sammen noe som fostexhorna og tweeter kunne plasseres på ved å plassere høyt.
I begynnelsen var det tydelig reflektering fra taket og da stakk den rimelig god av og ofte. Har jobbet meg nedover med mellomtone og diskant og har plassert dem rimelig i akse med mellomtonesenter. Det ser ut til å fungere rimelig godt, faktisk så bra at jeg har bygget nytt delefilter med ordentlige spoler og kondensatorer (jeg kjører zobelfilter i serie med attunator på hvert elementer så jeg kan nivåregulere elementer uten å gå på bekostning av noe)
Har vært en rimelig lang vei - mest fordi jeg har vært uten forforsterkeren min en stund og måtte lide med ting som ikke har hengtså alt for godt sammen. Kommer garantert til å være en lang vei før jeg er fornøyd men det er jo litt av morroa.
Eneste aberet er at gulldiskanter krever en formidabel investering. Vil ikke si at det er dyrt, men svært kostbart. Fordelen er at har du fått fatt i et par - så har du tweetere for alle nye prosjekter for det er rimelig vanedannende.
Har ingen formening om det er et bedre alernativ for deg en å montere enda en bånddiskant som du skisser som den andre løsningen.
Husk at det finnes mange tweetere der ute - og sikkert mange som er mer en gode nok.
Takk for tips, skjønner metoden nå.
Når du sier svært kostbart så er vel det fort 10K inn til landet? Mange skryter av dem så hvorfor satse på det nest beste ;D
De har ikke høy nok følsomhet. De er kun på 98db på max. Men jeg har jo ikke prøvd. De låter meget bra. Det er forøvrig en stor misforståelse at mange tror horndiskant låter hardt. Det er motsatt. Jeg ble veldig overrasket da jeg fikk dem. De ga Klipsch RB75 det lille ekstra. Domer som bryter opp låter hardt. Horndiskanter tåler ofte juling og trenger bare rusle på tomgang for å levere masse deilige uanstrengte lyse toner
Takk for besøket, HEL.
Beklager at det ble verken tørt eller vått, ble for opptatt med musikken... :-[
Kommer gjerne en tur for å høre på kreasjonene dine!
Lykke til med justering av WTCen, håper du får mer utav den testskiva enn meg. ;D
Takk for lånet.
Velkommen skal du være. Sonus Faberne dine imponerte. Mye mer dynamiske og oppløste enn jeg hadde trodd. Også liker jeg den brede delingen slik at mellomtonen får jobbe uten innblanding fra andre, det hørtes. Stemmer blir mer naturlige og mindre anstrengte da. Rega / Rotel-comboen er en killer. Liker den meget godt.
Uten at vi skal gå i detaljer så snurrer en liten tass her nå. 26222 elementer (319 gb). Og det er 5 timer og 15 minutter igjen ;D