hel`s lytterom mkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Ny plate. Vel egentlig en gammel en. Herlig og oppdage artister som har gått meg hus forbi.
    Fantastisk vakker musikk. Spiller den om og om igjen. Har lyttet til musikk 15-20 timer på en drøy uke. Dilla.

Hele platen er gjennomført hele veien. Fallen og Push er fine, her er to andre godbiter:

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    I min egen tråd kan jeg jo snike inn litt off topic.

Her er en kar med slagordet: "ei kun ting som er vakkert eller du har bruk for". Mao ikke kjøp unødvendige ting. Har du unødvendige ting så kast det. Har sagt til kona at hun både er vakker og at jeg har bruk for henne ;D ;D

Han har spesialisert seg på å bygge mikrohus som man faktisk lever i. Det er i utgangspunktet ikke hytter. For oss som har åpne bafler og horn er dette komplett umulig men selve tanken bak er meget god. Ei mindre, bruk mindre penger, lev enklere og ha mer frihet. Han kaller det materielle det moderne samfunns slaveri. Jeg sitter i glasshus med et lytterom proppa med utstyr, men allikevel. En veldig spennende webside: http://www.tumbleweedhouses.com/ Har også kjøpt boka hans. Har lyst å bygge et slikt i hagen......glasshus igjen.

::) Men en Kingrex og et par JohnBlue får man inn i et slikt hus 8)

Vedlegg

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Oisann, den var spennende - fant en enda nettere sak litt lengre ned på siden hans:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    bjarnetv skrev:
    fett oppsett hel!
    mye godsaker i racket ;)
    Takk for det. Begynner å bli fornøyd. Nå har jeg kilder og pre som fungerer bra + forsterkere som jeg kan variere med.

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Nå begyner det virkelig å bli flott det oppsettet ditt - hvordan låter F4 brokoblet kontra vanlig stereo?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Ludo skrev:
    Nå begyner det virkelig å bli flott det oppsettet ditt - hvordan låter F4 brokoblet kontra vanlig stereo?
    Samme lyd og litt større. Strengt talt ikke nødvendig i et så lite rom men jeg har ikke prøvd å gå tilbake til en forsterker enda. Det er ofte da man legger merke til forskjellen.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Det ligger diverse bilder av lytterommet lenger opp i tråden. Jeg sliter med at det blir overfylt, rotete og assymetrisk.
    Lurer på om jeg skal tette igjen den 2 meter og 60 cm dype nisjen for å få et rektangulært (nesten kvadratisk) rom?
    Tenkte å tette nisjen ved å bygge en åpen reol fra gulv til tak som det kan være vinyl osv i. Noen av hyllene kan jeg også putte akkustikkplater i og det vil bli pent estetisk.
    Ulemepen her er at jeg mister 1,2 m2 grunnflate (og 2,8 m3 luft). Vet ikke om det gjør noe med romfølelsen musikalsk sett?

Her er ideen min:

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Tre timer og en dusj. Ommøblert hele rommet:

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Flott ble det :) Ser mye bedre ut nå, hvordan oppleves forskjellene i lyden da?

Bra jobba!

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Den er omtrent like bra. Rommet er mye ryddigere nå. Spennende og se om fruen blir impregnert når hun kommer hjem om en liten stund.

På venstre øre har jeg et lite fall i fra 8-10 khz og oppover og ved konsentrert lytting merker jeg litt forskjell (hvis jeg tenker over det). Det hender derfor at jeg vipper ørlite grann på hodet mens jeg lytter. Med det gamle oppsettet så var begge høyttalerne likt plassert til sideveggene. Slik det er nå så oppfatter jeg det faktisk som om det er litt mer diskant på venstre side. Det er jo naturligvis fordi venstre høyttaler er nærmere sidevegg. Satte opp en akkuplate på venstre side og da falt ting på plass.

Nå tror jeg at jeg har kommet i mål. Dette er den tredje veggen jeg prøver på dette rommet. Nå er det endelig akkustikk tiltak som skal på timeplanen, det har jeg aldri giddet å gjøre noe med tidligere.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.105
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Suksess! :)
    Litt forskjellige sidevegger, men det kan jo avhjelpes med akuplater og sånt.
    Funker det med høyttalerne såpass tett på veggene og sofaen helt inntil bakvegg?

EDIT: ....og er det ikke lettere med horn enn å gjøre akustikktiltak? ::) ;)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    RoDa skrev:
    Suksess! :)
    Litt forskjellige sidevegger, men det kan jo avhjelpes med akuplater og sånt.
    Funker det med høyttalerne såpass tett på veggene og sofaen helt inntil bakvegg?

EDIT: ....og er det ikke lettere med horn enn å gjøre akustikktiltak? ::) ;)
    Tenker du på at høyttalerne er tett på bakvegg?
    Jeg husker du hjalp meg med Klipschene og da måtte de lenger frem.
    Det låter veldig bra slik det er, H6ne har jo høl i bånn og liker seg litt tilbaketrukket. (diskanten er 67 cm fra bakveggen) ;D

Hva med sofaen? Kanskje jeg skal ha noe demping bak hue?

Hvorfor ha åpen baffel når man hverken kan ha strømkabel ;D

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    magb skrev:
    Nye høyttalere hver dag nesten du! :D
    Aktiviteten har vært høy ja. Nå skal snekkerboden ryddes før vintern. Så får vi se om det blir noen heidundranes horn på 99db til neste år 8)

Men først skal de åpne baflene til pers :eek: :eek:

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    HEL skrev:
    Så får vi se om det blir noen heidundranes horn på 99db til neste år 8)
    Aiai, dette kan bli spennende - har du lyst til å dele noen tanker om hvilke løsninger du ser for deg? :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Hey. Jeg har aldri brukt uttrykket "apekister", det er stigmatiserende ;D

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    STRØM?

I og med at jeg har snudd rommet 180 grader så bruker jeg ikke lenger den dedikerte 16A kursen (med finvern og det hele). I stedet bruker jeg en 10A kurs som forsyner flere rom med stikk og lys samt varmekabler i lytterommet. Det paradoksale er at Noise Harvesteren blinker mindre nå. Den gikk imidlertid til dundas da jeg ikke tok den ut av strømpadda før jeg koblet padda fra veggstikket. Har ikke fått dobbeltsjekket observasjonen i og med at den døde.

Der hvor sofaen står nå (se bildene lenger opp) så er HiFi kursen bak sofaen. Denne veggen er mot vaskerommet som har vaskemaskin, tørketrommel, bereder, fryser og vinskap. Ikke akkurat stereoanleggets beste venner. Lurer på om røret i veggen som går en meter fra vinskap og fryser kan plukke opp noe grums?

Jeg har tenkt å bestille elektriker for å legge opp PR kabel fra HiFi stikket bak sofaen rundt til andre siden av rommet??

Før jeg gjør noe som helst hadde det vært kjekt med noen gode råd? ::)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Nå har jeg ryddet enda litt til. Noen komponenter er byttet ut. Audio Note M2 preamp og Audio Note 2.1X DAC ligger på jobben i påvente at noen skal kjøpe dem. Nå spilles det på Buffalo II ala LMC, en PASS LABS XP10 preamp og First Watt B5 aktivt delefilter.

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Planen videre er:

1) Hente et Soundstyle rack i tillegg til det jeg har (til onsdag allerede). Den smale, høyere utgaven. Den skal huse 3 stk First Watt
    2) Prøve å selge unna en hel masse greier, kanskje MAE SET1 også
    3) Bygge passive filtre til OBne. Jeg har oppskriften klar. 300 hz 12 db på bassen, 100 hz på fulltonen samt 12 khz 6 db på diskanten
    4) Lage ferdig outriggerene til H6
    5) Begynne på OBer med Fostex FE203En-S. Lurer litt på SEAS sine 10" Excel basser. 2 stk pr side. Dyyyrt. Ikkje brrraaa ;D

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Også skal IKEA OBne demonteres. Fixes med både formtre og epoxy. Pusses til krampa tar meg og til slutt lakkes eller oljes. Gruer meg :p

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Takk for det :D 15" er fett det. Har lært det av Leif 8)

J

J.J

Gjest
    Plutoniumsfett faktisk :p

Tøft annlegg som ikke er helt mainstrem ..... vurdere et nytt golvteppe ? ::)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    J.J skrev:

Takk, men du må ikke mobbe teppet til kona. Det er sånn Inka stil laget av klø ull. Ikke det at jeg ligger på ryggen i undiken og lytter til musikk. Diverse andre har mobbet tapeten tidligere i tråden :p men sofan, den er vel grei ;D ;D ;D

Gjettekonkurranse. Hvilken mannlig artist skal males på det grønne lerretet. Han er kjent for sin introverte personlighet, er ikke billedskjønn, trakterer de aller fleste instrumenter og spenner over genre som rock, pop, jazz, blues, new age, country og folk......for å nevne noen. Også har han holdt på i sånn ca 50 år.

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    HEL skrev:
    J.J skrev:

Takk, men du må ikke mobbe teppet til kona. Det er sånn Inka stil laget av klø ull. Ikke det at jeg ligger på ryggen i undiken og lytter til musikk. Diverse andre har mobbet tapeten tidligere i tråden :p men sofan, den er vel grei ;D ;D ;D

Gjettekonkurranse. Hvilken mannlig artist skal males på det grønne lerretet. Han er kjent for sin introverte personlighet, er ikke billedskjønn, trakterer de aller fleste instrumenter og spenner over genre som rock, pop, jazz, blues, new age, country og folk......for å nevne noen. Også har han holdt på i sånn ca 50 år.
    Bob Dylan! :D

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    65finger skrev:
    Plutoniumsfett! helt klart. Hvordan spiller det?
    Svært. Kort fortalt. Når jeg finjusterer bassene så er jeg mer fornøyd med disse enn om jeg skulle kjøpt et Britisk fabrikat med diamant diskant som jeg lyttet til i høst. De kostet 120 laken og trengte mange watt.

Fulltonene gir åpenhet og nærhet. Bånddiskantene gir luft og utklingning fra ca 12khz og oppover. Bassene leverer slam opp til 300hz. De har ikke skikkelig dypbass men de leverer greit til 35hz i dette rommet tenker jeg.

Det er noen designmessige utfordringer mtp baffelstep på fulltonen men det er bagateller. Dersom jeg ikke bruker en digital prosessor så må jeg leve med en ganske liten dipp rundt 2-300hz.

Bassene er av den billigste sorten. Svært mye bang for the bucks. Egner seg faktisk godt til OB prosjekter kun med passivt filter.

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Han heter kanskje Nelson han også? :) Forøvrig et bæltøft oppsett nå...clean and pure! Spennende det nye delefilteret ditt..virker litt lettere enn alt det passive :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Ikke Bjøro. ikke Bob. ikke fra Amerika. Ikke kjent for typiske HiFi innspillinger. Et råskinn live. Bruker hatt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn