hel`s lytterom mkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    SannaX skrev:
    Spennende det nye delefilteret ditt..virker litt lettere enn alt det passive :)
    Klarere lyd. Enklere. Stiller større krav til grunndesignet til høyttalern Kan ikke rette opp peaker og dipper i øst og vest. Men det var ikke derfor jeg kjøpte det :D

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.103
    Torget vurderinger
    1
    HEL skrev:
    Nå har jeg ryddet enda litt til. Noen komponenter er byttet ut. Audio Note M2 preamp og Audio Note 2.1X DAC ligger på jobben i påvente at noen skal kjøpe dem. Nå spilles det på Buffalo II ala LMC, en PASS LABS XP10 preamp og First Watt B5 aktivt delefilter.
    Jeg vil vite ALT om de høyttalerne!

J

J.J

Gjest
    Leonard Cohen ? ::)

Han hadde ihvertfall fortjent en plass der !!!

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    J.J skrev:
    Leonard Cohen ? ::)

Han hadde ihvertfall fortjent en plass der !!!
    Fin han Cohen, men er han fra Europa?

Nytt hint. Han var med og koret på Comfortably Numb på The Wall konserten til Waters. Han har koret på en av platene til Mark Knopfler. Gjort duetter med Ray Charles, Tom Jones og John Le Hooker. De to han har samerbeidet desidert mest med er Georgie Fame og Brian Kennedy.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    På den ene ja. Der hvor den er tynnest. Jeg skal frese et spor og senke et tynt gjengestag og fylle med epoxy. Forboringene var for små så det sa knekk :(

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.624
    Torget vurderinger
    24
    Nesten bare baltisk bjerkefiner som tåler de temperatur/fuktighetssvingningene vi har i den norske heimen.

Har selv dansk bøk, 40 mm. med fingerskjøtt 90 grader overfang til horisontal plate, 75 cm. berd, sprakk opp i fingerskjøtene (og det var IKKE limet som ga seg) allerede første vinter.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Har skjønt det ja.

Jeg sysler med en idee om å bruke Baltisk Bjerk i 3 lag på neste OB (FE203En-S).
    Her skal midtstykket ha frest hulrom som fylles med sand (eller bly).

Har også erfart at baffelbredden er for smal på tvers over fulltonen på konstruksjonen jeg har nå. Jeg erfarer som nevnt en liten dipp i 2-300 området som utelukkende kan fikses med EQ.

Selv om det snakkes mye om dipolpeaker og målinger i EDGE så lurer jeg på om jeg burde ha minimum 50 cm på tvers. Da er det lettere å integrere bassene. 50 cm gir baffelstep fra 228 hz og nedover. Selv om diskanten må skyves litt lenger opp for komme dit det er smalere så gjør det ikke så mye for faseforskjeller er ikke så hørbare oppe i 12-20 khz området. Første bud er frekvensgang, deretter Group-Delay og tilslutt fase (som vanligvis ikke er et stort problem, særlig ikke når man deler langt nede og langt oppe).

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.624
    Torget vurderinger
    24
    Lærdommen siver inn, det er bra.. 8) 8)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.727
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    18 minutter responstid.......... ::)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.103
    Torget vurderinger
    1
    HEL skrev:
    På den ene ja. Der hvor den er tynnest. Jeg skal frese et spor og senke et tynt gjengestag og fylle med epoxy. Forboringene var for små så det sa knekk :(
    Det var jo synd, det da. Jeg likte de høyttalerne. De virker enkle og byr kanskje på god detaljering og storslagen, dyp bass?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.103
    Torget vurderinger
    1
    -hva er LF på disse?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    bjornh skrev:
    -hva er LF på disse?
    Mener du F3 (avrullingen)? Teoretisk ca 40 hz. Har ikke målt. Har en feeling at det er ca 35.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    73.281
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke noe feil m teppet.
    Magic carpet antar jeg?

Artige høytalere.

Van The Man er noe ujevn etter min mening, men har en enorm produksjon og det beste er absolutt av det beste.
    Blir sikkert fin på veggen. ;D

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.103
    Torget vurderinger
    1
    Takker. Nå+ skal jeg lese litt og bli forvirret. ;D

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Da vippet jeg ut Tang Band W8-1808 til fordel for Fostex FE203En-S.

Merker selvfølgelig at jeg går fra 93db til 99db. Jeg må vri balansepotmeterne på det aktive delefilteret ;D

Tang Band har en snillere, fyldigere og søtere klang.

Fostex er litt lysere men er mer dynamiske, oppløste og leverer et større rom (3D). Den lyse klangen justerte jeg litt med baffelstep ved 500 hz og -2db. Dette er noe jeg har puslet med i noen timer i dag og flere / andre justeringer kommer garantert etterhvert.

Et problem (dvs et kjøpsutløsende moment) er at bånddiskanten har 4 db lavere følsomhet enn fulltonen. Hva gjør jeg?

A) kjøper et ekstra par av samme bånddiskant, monterer nr 2 bakoverrettet i i parallell og motfase? De er på 6ohm og paralellkobling gir 3ohm, hvordan takler forsterkeren det? Den skal deles ved 10-14khz.

B) får tak i en Fostex gulldiskant.......men hvordan flushmontere den?

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.813
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Ser du lefler med tanken på fostex gulltweetere. Den er etter min mening rimelig lett å plassere. Den er ikke så kresen på plassering så lenge du unngår refleksjoner fra tak evt vegg - da stikker det fort ut!
    Den er også kresen på elektronikk. Mine erfaringer baserer seg nok på at jeg har lang lytteavstand samt driter i sweetspot. Derfor er det viktig for meg at ting ikke er kilent å få på plass.

I Bellene tok jeg en 100mm hullsag og plasserte dem i ytterkant av mellomtonehorn (med en o-ring som holdt ting på plass og vogge) i akse med fronten av hornet, noe som burde tilsi at den står for langt fremme. Det var Ikke noe problem og snakke om. Vet at BHO også kjører samme plassering men da over mellomtonen sin. Ikke noe problem med plassering der heller. Ut fra det så vil jeg tro at du kan plassere dem i baffelen der du har diskanten allerede med en enkel vugge montert på baffel.

På Fostex i horn så startet jeg med å plassere for høyt av flere årsaker. Synes det er lettere å justere ting fra feil til rett over tid. Det var også enklere å slenge i sammen noe som fostexhorna og tweeter kunne plasseres på ved å plassere høyt.
    I begynnelsen var det tydelig reflektering fra taket og da stakk den rimelig god av og ofte. Har jobbet meg nedover med mellomtone og diskant og har plassert dem rimelig i akse med mellomtonesenter. Det ser ut til å fungere rimelig godt, faktisk så bra at jeg har bygget nytt delefilter med ordentlige spoler og kondensatorer (jeg kjører zobelfilter i serie med attunator på hvert elementer så jeg kan nivåregulere elementer uten å gå på bekostning av noe)

Har vært en rimelig lang vei - mest fordi jeg har vært uten forforsterkeren min en stund og måtte lide med ting som ikke har hengtså alt for godt sammen. Kommer garantert til å være en lang vei før jeg er fornøyd men det er jo litt av morroa.

Eneste aberet er at gulldiskanter krever en formidabel investering. Vil ikke si at det er dyrt, men svært kostbart. Fordelen er at har du fått fatt i et par - så har du tweetere for alle nye prosjekter for det er rimelig vanedannende.

Har ingen formening om det er et bedre alernativ for deg en å montere enda en bånddiskant som du skisser som den andre løsningen.

Husk at det finnes mange tweetere der ute - og sikkert mange som er mer en gode nok.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Takk for tips, skjønner metoden nå.
    Når du sier svært kostbart så er vel det fort 10K inn til landet? Mange skryter av dem så hvorfor satse på det nest beste ;D

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.813
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Vel går du for t500 så er vel neste på lista et par heftige 15" så sett i lys av det - KJØR PÅ ;D

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.200
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    HEL skrev:
    Når du sier svært kostbart så er vel det fort 10K inn til landet?
    ($1800 + ca $50) * 1,25 * 5,75 + gebyr = ca 14-15.000,-

Har du JB tweeterene enda? hvordan er det i såfall med disse?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    mteinum skrev:
    HEL skrev:
    Når du sier svært kostbart så er vel det fort 10K inn til landet?
    Har du JB tweeterene enda? hvordan er det i såfall med disse?
    De har ikke høy nok følsomhet. De er kun på 98db på max. Men jeg har jo ikke prøvd. De låter meget bra. Det er forøvrig en stor misforståelse at mange tror horndiskant låter hardt. Det er motsatt. Jeg ble veldig overrasket da jeg fikk dem. De ga Klipsch RB75 det lille ekstra. Domer som bryter opp låter hardt. Horndiskanter tåler ofte juling og trenger bare rusle på tomgang for å levere masse deilige uanstrengte lyse toner :)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.103
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk for besøket, HEL.
    Beklager at det ble verken tørt eller vått, ble for opptatt med musikken... :-[
    Kommer gjerne en tur for å høre på kreasjonene dine!
    Lykke til med justering av WTCen, håper du får mer utav den testskiva enn meg. ;D
    Takk for lånet.

snakkes
    R

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Velkommen skal du være. Sonus Faberne dine imponerte. Mye mer dynamiske og oppløste enn jeg hadde trodd. Også liker jeg den brede delingen slik at mellomtonen får jobbe uten innblanding fra andre, det hørtes. Stemmer blir mer naturlige og mindre anstrengte da. Rega / Rotel-comboen er en killer. Liker den meget godt.

Uten at vi skal gå i detaljer så snurrer en liten tass her nå. 26222 elementer (319 gb). Og det er 5 timer og 15 minutter igjen ;D

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.727
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    PIRATKOPIERING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ::)

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.813
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    LMC skrev:
    PIRATKOPIERING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ::)
    Loven sier vel at det er lov til å kopiere blant familie og nære venner.
    Så dersom Roda og HEL er nære venner så er jo intent muffens på gang.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn