hel`s lytterom mkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.624
    Torget vurderinger
    24
    TV??? Du har nok sniktittet på Rimmen/ MGP du som de andre grisene ;D ;D ;D

Nå begynner du å vise gode takter, HEL. Nå er det ingen vei tilbake. You have just been OB'ed..

Akkurat nå har jeg koblet opp et sett Electro-Voice Triaxial 15" type 15TRX, i åpen baffel 120 x 120 cm. Spiller som ville f... med skikkelig fin bass også. Den uanstrengte åpne OB signaturen er mildt sagt vanedannende, gleder meg til å få inn Decware FRX, har en gjev 12" alnico-bestykket bass klar til booty-duty..

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Joa Pengesluk, det er absolutt vanedannende med åpen baffel, fulltoner, horn "og sånn".

Jeg har kjøpt litt plater på finn.no. Kom blant annet over en liten 80 talls samling på 30 cm med en del bra i.
    I denne samlingen var denne som snurrer nå:

(Hva den lille lappen er? "Sist vasket:" står det på den. Skriver inn mnd/år. Så har jeg oversikt. Jeg har et enkelt vaskeregime hvor jeg bruker den lille gule billige spin-clean)

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Takk :D :) De skal jeg lese på. Har sett de røde Jamo lookalikene før. Det er noe besnærende med åpen baffel. Moro å se hva man kan få ut av disse Tang Bandene dersom de får "åpen" drahjelp nedover. (dvs uten subber)

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.200
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    MJK har også simulering for U-Frame.

The next step was to add an open-backed enclosure, a so called U-frame making the system more practical and at the same time extending the bass response even further. Also there was a significant increase in efficiency. Bass from these U-frames was perfect! Extremely well defined, totally free from any colouration, deep and easy.

http://www.humblehomemadehifi.com/Serious-Sub.html

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    MJK anbefaler at bassene bør ha en qts på 1,0-1,2 og en følsomhet som er 6-10 db over fulltonen.
    Han sier videre at dersom det blir for svak bass så kan man senke delefrekvensen. Det er etter mitt skjønn ikke ønskelig da det er en fordel at midbassen opp til 200-300 hz ivaretas av basselementet. Da blir det punch.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Kanskje det. Uframe. Har lest om det. Da blir sizen litt mer konevennlig ;D

J

J.J

Gjest
    Jeg vet at SannaX har erfaring med H.A - ligger vel bilder i galleriet der om jeg ikke tar feil .... :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    En liten oppdatering.

Etter at bildet under var tatt har jeg solgt Klipsch subwooferene og fått meg enda en First Watt F4.

Det som er planen nå er å lage den med 2 basser i skikkelig baffel, enten ala larry sin: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,50215.200.html eller som Infinity IRS som vist på bildet nederst.

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Det har skjedd en del. Ting kommer på plass etterhvert.

Kjøpte rack av Sidane i sommer.
    Kjøpte enda en F4 i tillegg til den jeg hadde fra før (er kjøpt fra Reno HiFi i USA).
    Deretter kjøpte jeg en F2J.
    Preampen har jeg kjøpt av KentOve på vestlandet. Pakket den akkurat ut.
    Slik blir racket trolig seende ut. Kildene på toppen og resten under. Er ikke helt fornøyd med plassering av riia og Sonos. Må finne ut noe der.

Pass XP-10 er helt nøytral og uten forvrengning. Ferdig med det, spiller på den nå, trenger ingen kommentarer. Trekker ikke fra, legger ikke til. Det er samme lyden/klangen som når jeg koblet dacen rett i effektforsterkeren. Med gain får man muligens litt ekstra trøkk? Jeg spiller på BiBene på bildet over og de er ekstremt avslørende. I fare for å være litt flåsete finnes det kun tre typer preamper, varme (les: filter), kalde (les: forvrengning) og nøytrale, de man ikke hører :eek:

Pass preampen har greit med gain og balansert ut. Da har jeg to muligheter med F4 blokkene mine: 4x25 Watt eller 2x100 brokoblet. F2J har kun 2x5 Watt og egner seg kun til lettdrevne fulltoner. Selv en lettdreven 2veis vil den ikke takle pga delefilteret.

Har i tillegg en Rotel 2X100 Watt på hylla i tilfelle OB prosjektene skulle trenge det samt et DBX aktivt filter.

Bryston preampen skal selges. Audio Note M2 kanskje, time will show. AN låter knallbra men litt kulørt. Jeg tror at man like gjerne kan fikse den kuløren med et Notch filter, zobel osv. Men det gjelder kun oss som driver med DIY. For de fleste andre vil AN være knall i systemer som er litt frempå.

Men nå skal OBne snart opp ;D

Uploaded with ImageShack.us

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Oi oi, der var det mange First Watt. 8)

Sikkert sagt det før, men utrolig flott bilde kona di har malt bak venstre ht der!

Hvor synes du de nye tårna dine spiller?

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    41.579
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    Stilig med "bøyde tårn" hel ;D
    Nei da, meget flott oppsett du har her, artig med bilder :)

gismo

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Takk Gismo, det går an å fikse i photoshop men hadde ikke det tilgjengelig nå. Ble litt kult også :D

@ Shaunv:

Ja nå har jeg hele 3 watt 8)

Hun er superflink til å male. Nå er hun inne i en maleperiode igjen og det blir trolig utstilling. Dette halve året er hun nede hos han "crazy" (positivt ment) naboen din på kurs hver uke. Da har det blitt sving på sakene (penslen).

Og de digre tårna (enøyde statuer i følge fattern) spiller fantastisk bra. De har en følsomhet på 95 db. Resonansfrekvensen på elementet er ca 50hz men på grunn av den lange hornladningen (3,5 meter) og rommet så leverer de langt dypere bass (ned mot 30 hz). De bør stå i hvert sitt hjørne for da fungerer takhjørnene som forlenging av hornmunningen (som er på toppen). Man kan spille svært høyt med et par watt, svakheten er at lydbildet gradvis faller sammen når musikken inneholder mye informasjon (pga et lite element). BIB løsningen har ikke en perfekt linjær frekvensrespons noe som kan falle uheldig ut på noen innspillinger. Plassert i rommet og med litt valgfri toe-in så blir det allikevel meget bra. På baksiden av horna er det horndiskanter med variabel L-pad. Det gir mer luft i toppen og utklingning av cymbaler etc. I og med at de sprer på baksiden er holografien enormt bra. Horndiskantene er delt med en 0,68uF kondensator. Fostex fulltonen kjøres 100% rent uten et eneste komponent. I noen oppsett vil nok et enkelt korreksjonsfilter (ikke delefilter) med impedanskorreksjon og demping av en liten peak eller to kanskje være påkrevet.

Jeg skal gjøre ferdig H6ene nå og om noen uker kommer de åpne baflene. Du må gjerne låne BIBene hvis du vil. Eller er det noen andre på østlandet som vil?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Lurer på om ikke kondensatoren var på 1,0 uF?

Her er baksiden:

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Lurer på om jeg skal male lytterommet svart?
    Slik at malerier og akkuplater trukket i beige stoff fremstår i kontrast?

madman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    670
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Hva ! ødelegge den flotte tapeten 8)
    -m

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.104
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hey!!! Ikke kødd med tapeten, hel!
    Jeg starter tvert en FBgruppe for IKEA til Vestby og mot svartmaling av tapeten! ;D
    Moro med liv i tråden din, forresten. :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.624
    Torget vurderinger
    24
    Hehe.. den ligner på MEG jo! Svær ræv og lite i toppen ;D ;D

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.727
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    takk, der sparte du meg for den kommentaren
    den ser ut til å bli noe høyere....... ::)
    mvh
    Leif

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Tror center i fulltonen kommer ca 95 cm over gulvet

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.727
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    nei, lurt
    nettopp var til høyden på baffelen ifht Sluket ;D
    men nå ser det ut til at høyden på center av fulltonen din, matcher høyden på "fulltonen"/spinnakeren til Sluket
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.624
    Torget vurderinger
    24
    Så, rolig nå. Mellom 90-100 cm. fra gulv til senter fulltone er glimrende, litt avhengig av lyttestolen og personlige preferanser. Jeg bruker 100 cm. selv, da jeg hater å sitte og se NED på musikken.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.727
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    hos deg satt man nok litt lavt ifht Nagaokaene
    du får sette ut DeSede stolen i den japanske hagen
    mvh
    Leif

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Ellers kan jeg melde at Pass XP-10 preampen er utrolig bra. Uforvrengt og med båndbredde som det heter. 15 volt ut er nok til å få sving på F4. Utgangsimpedansen er lav og den har balansert ut for brokobling av 2 stk F4, da har jeg muligheten til 2x100 klasse a watt.

KentOve

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    Flott system du har, HEL!

Håper du blir fornøyd med preampen, og takk for handelen :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn