hel`s lytterom mkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Gratulerer hel, ser at du har investert! :)
    Moro med horn i huset tenker jeg. ;)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Takker. Investering er vel å ta i. Utrolig mye for penga. Disse ideene til LMC kan ruinere hele hifi bransjen. Det er WAF som redder mye dyr hifi. Helt sant, det er veldig moro bare man våger å prøve :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Tenkte på baffelen i svart skai, ikke hele høyttalern.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    H.R skrev:
    svart skai? hva med samme tapeten som veggen?

satser du på en litt sånn sonus faber-ish look, hel?
    eller skal skaien funke som demping av et eller annet?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.728
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    noe i den duren ja
    hva med i oppdrettsmink? ;D
    mvh
    Leif

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Takker for alle gode tips :p

Dropp det er med svart kunstskinn. Jeg maler den svart OK

Hva med selve konstruksjonen. Det var den jeg var mest interresert i tilbakemeldinger på.
    Har prøvd å lage den slik at fasen blir riktig slik du forklarte Leif
    Det ser veldig malplassert da. Jeg skjønner ikke helt hvorfor det må være sånn da hverken Klipsch Heresy, Palladium eller Avantgarde lar selve driverens kone/dustcap være loddrett plassert??

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.318
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    hel skrev:
    Har prøvd å lage den slik at fasen blir riktig slik du forklarte Leif
    Det ser veldig malplassert da. Jeg skjønner ikke helt hvorfor det må være sånn da hverken Klipsch Heresy, Palladium eller Avantgarde lar selve driverens kone/dustcap være loddrett plassert??
    Det er fordi de andre er feilkontruert ;D
    Tror dette er veldig fornuftig tenkning spør du meg. Man oppnår vel med dette at lyden fra elementene når øret på samme tid, tidsfase/korrrekt akustisk fase? Vet ikke helt hva det heter på fagspråket. Kjenner vel ikke teorien helt heller, men skjønner prinsippet. Tror også at dette lar seg gjøre noe med i filteret. Leif har vel gjort dette trikset med sine Avantgarde tror jeg.

Håvard

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.728
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    ofte gjøres dette som en kombo av mekanisk posisjon og elektrisk kompensasjon i filteret
    det høres veldig lett når hf står for langt frem eller tilbake ifht bassen
    "if it sounds right, it probably is" ;D stol på din egen hørsel
    mvh
    Leif

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Kattene går inn i bassporten og legger seg inni høyttalern. Mens jeg spiller musikk veldig høyt????

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    hel skrev:
    Kattene går inn i bassporten og legger seg inni høyttalern. Mens jeg spiller musikk veldig høyt????
    Ikke høyt nok ;)

Kattene mine, når de får lurt seg inn i bunkersen, parkerer sine smålubne kropper oppe på hønna. Der ligger de !

/jan

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har et seriøst problem. Jeg kan ikke gå tilbake til RB75 etter dette her.

Jeg har en taktikk nå og det er å holde lav profil og håpe at disse kan bli værende. Dersom de må ut for familiefredens skyld så må jeg nok ha meg Heresy III??

J

J.J

Gjest
    Håper på dine vegne at du får beholde dem hønna du har !!
    Ellers så må vi få til en underskriftskampanje her ;)

Uansett lykke til ... syntes det ser skikkelig fett ut

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    hel skrev:
    Jeg har et seriøst problem. Jeg kan ikke gå tilbake til RB75 etter dette her.

Jeg har en taktikk nå og det er å holde lav profil og håpe at disse kan bli værende. Dersom de må ut for familiefredens skyld så må jeg nok ha meg Heresy III??
    Å bytte til noe helt annet når du er fornøyd med noe er vel bare tullete? Hva om du maler dem hvite? Male dem i samme farge som tapeten er god kammo. 8)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Har tenkt på det. Har fått kappet til kryssfiner og noe mdf til bafler som skal males svarte. Så skal hjulene skrus av og monteres under. Koser meg med dem. Lyden er rett og slett svær.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.728
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    bra ... det er ingen vei tilbake når du vel har fått smaken for dette
    trenger du stoff?
    mvh
    Leif

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Ja gjerne. Noe beige kanskje? ;D

"trenger du stoff" er sånne spørsmål vi advarer jr mot på ungdomskolen ::)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Kona kommer inn til meg og sier (med et smil) "pass på hørselen din, du spiller veldig høyt" 8)

Advarselen er vel på sin plass, jeg kan vel skade hørselen for disse sakene spiller så rent og uanstrengt at jeg ikke merker nivået. Skummelt.

I går satt fruen inne hos meg i sjefsstolen (mens jeg satt på gulvet). Spilte Melody Gardot på vinyl (takk shaunv) som hun elsker. Hvert vårt glass rødvin. Hun sa det var veldig god lyd "men at det var like god lyd i Klipschene"??

En interresant kommentar var at det var mer "rom" når vi spilte vinyl!! he he, damene har skjønt det ;D

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Kom en pakke i posten fra Japan i dag. Er spent på lydkvaliteten på disse spesialutgavene (HMCD). Har positiv erfaring med Brothers in arms på XRCD. Kommer med lyttteinntrykk etterhvert. Men kjempedyrt, det var det :p

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Bare så det er sagt så er prioriteringen for god lyd følgende slik jeg ser det:

1) Rom (akkustikk tiltak / spredningsmønster)
    2) Mastering (ikke komprimering osv)
    3) Kilde (cd / sacd eller vinyl)
    ..
    23) Rødvin og godt humør
    ..
    ..
    163) Kabler (og da regner jeg ikke med at man selvfølgelig må fjerne støy, brum og annet rusk)

Derfor skeier jeg ut med disse japse versjonene :D

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    hel skrev:
    I går satt fruen inne hos meg i sjefsstolen (mens jeg satt på gulvet). Spilte Melody Gardot på vinyl (takk shaunv) som hun elsker. Hvert vårt glass rødvin. Hun sa det var veldig god lyd "men at det var like god lyd i Klipschene"??
    En slik kone kalles en skatt ;) En trettietta som søta bror sier :)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hel skrev:
    Kona kommer inn til meg og sier (med et smil) "pass på hørselen din, du spiller veldig høyt" 8)

Advarselen er vel på sin plass, jeg kan vel skade hørselen for disse sakene spiller så rent og uanstrengt at jeg ikke merker nivået. Skummelt.

En interresant kommentar var at det var mer "rom" når vi spilte vinyl!! he he, damene har skjønt det ;D

kona di hører godt.
    syngedamer med glattpolert lyd som melody gardot, diana krall, paticia barber, etc, lyd låter da vitterlig ganske likt på alle anlegg.

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Canales skrev:
    hel skrev:

kona di hører godt.
    syngedamer med glattpolert lyd som melody gardot, diana krall, paticia barber, etc, lyd låter da vitterlig ganske likt på alle anlegg.
    Uenig - har ofte merket at de kan 'stikke' litt dersom lyden heller litt i den mer skrikete retningen... Men det er jo lov å være uenig også :)
    I tillegg så hører hun 'rom' og det er vel fåtallet av koner som i det hele tatt vet hva det er snakk om der...

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.728
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    hun har "potensiale"
    få henne til å like cognac og aquavit så er du i mål! ;D
    men du må få henne til å skjønne at mikke klipsch mus er et forlatt stadium; nå er det "live"
    mvh
    Leif

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Mikke mus. Den var god. Skjønner tegninga men det er vel ikke særlig lurt å si det der i vennetråden til Klipsch.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Jeg må dessverre tilbake til Mikke Mus (eller noe annet som har moderat størrelse). Vi har fått inn sofaen nå og det blir farlig trangt. Får vi inn en gjest på mer enn 190 så risikerer jeg tåfis på støvhetta til 15 tommern når han ligger i sovesofaen.

Jeg har en liten alene-avskjedsfest for dem nå. I morgen skal jeg leverer dem til "janr sitt hornpensjonat". De blir der til jeg finner noen som vil arve dem.

Jeg spiller en del popmusikk nå som har en tendens til å låte tynt på mere hifi riktige moderne høyttalere og jeg må si at "Altecene er altetende" :D

Spilte også litt hifi musikk og det funker det og, særlig live musikk. Kari Bremnes sin live skive når trommisen slår seg løs...........tror ikke det er mange i Norge som har så bra tromme-bass i høyttalerne i stua si ::)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    hel skrev:
    Jeg har en liten alene-avskjedsfest for dem nå. I morgen skal jeg leverer dem til "janr sitt hornpensjonat". De blir der til jeg finner noen som vil arve dem.
    Og jeg syns jo at det er litt sørgmodig at du ikke beholder de/har plass til de.
    Men skal innrømme at det blir morro å høre de nedi bunkersen.

Kos deg i kveld :)

/jan

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Ja ja. Da er Altecene i kjellern til Janr. "Jans hornpensjonat".

Kona fornøyd:

Kona hjalp meg å bære dem ut. Døren til lyttrommet må tas ut for å få dem inn og ut. Jeg bar dem inn alene. Ikke bra for ryggen. Kona lurte på hvordan i allverden jeg klarte å bære dem inn?? "motivert". sa jeg. "var det fordi du ikke ville jeg skulle se dem?" sa kona. "Selvfølglig, hadde ikke regnet med å få bærehjelp inn" svarte jeg! :p

Når vi endelig hadde bært dem ut i bilen og døren til lytterommet var montert på igjen beroliget jeg kona med at det fysisk, teknisk og praktisk ikke er mulig å få større høyttalere inn på det rommet! Sånn da har freden senket seg i hjemmet igjen.

Så en tur til Særp.:

Moro å benchmarke dem mot Klipschhorna. Klangen og trøkket var faktisk ikke ulikt. Vi døpte Altecene for OBOS-hjørnehorn (nå kommer det vel et innlegg fra LMC snart).

Forskjellene var faktisk ikke så store og det er kanskje ikke rart da begge har hornladet 15" bass og svær mellomtone/diskant driver (Altecen har en, Klipsch har to: mellomtone og diskant).

Det som pekte seg ut som nyanseforskjeller var bedre perspektiv og noe dypere bass på hjørnehorna mens Altecene kunne skilte med bedre midbass.

Altecene ble noe provisorisk plassert på skakke med med en bunke vinyl under hver diskant. Vi gjorde oss ikke bry med å fintune. Er åpenbart noe å hente på perspektivet da. Hos meg var perspektivet helt topp men ikke hos Jan. Jan hadde imidlertid langt dypere bass fra Altecene enn jeg klarte hjemme hos meg. Vi savnet faktisk ikke subbene.

Skal man frakte disse trenger man minimum en Toyota RAV4 hvor baksetene er fjernet ;D

Til salgs:

Nå er herligheten til salgs og kan vises hos Janr i Sarpsborg med nytt navn: "Hornkommisjonen"
    Vi legger dem ut på brukten på nyåret en gang. I mellomtiden har Jan det gøy 8)

Vedlegg

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    hel skrev:
    Så en tur til Særp.:

Moro å benchmarke dem mot Klipschhorna. Klangen og trøkket var faktisk ikke ulikt. Vi døpte Altecene for OBOS-hjørnehorn (nå kommer det vel et innlegg fra LMC snart).

Forskjellene var faktisk ikke så store og det er kanskje ikke rart da begge har hornladet 15" bass og svær mellomtone/diskant driver (Altecen har en, Klipsch har to: mellomtone og diskant).

Det som pekte seg ut som nyanseforskjeller var bedre perspektiv og noe dypere bass på hjørnehorna mens Altecene kunne skilte med bedre midbass.
    Kjerringa syns de var fine som bord ::)
    Skal få knipset noen bilder i eftan-kveld, legger de ut i tråden min :)

Takk for titten, skal stelle godt med Altec'ene.

/jan

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.728
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    tror ikke du skal satse på for mange gjester ad gangen
    jeg måtte legge ned etter kort tids drift! ;D
    eller finne meg et annet pensjonat for både meg og horn!
    mvh
    Leif

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Hjemme alene og ser hvertfall ikke på TV 8)

Nå går det i Tang Bands nye 8 tommer med høy VAS&qts. Jeg mailet* Bob Brines og spurte om forslag til kabinett. Han svarte at W8-1808 var best i åpne bafler kombinert med subber. Som sagt så gjort. Det låter meget bra. Tang Bandene spiller helt uten filter. Klipsch subbene er stilt inn på "low pass off" og "punch" innstilling. Det låter behagelig, svært åpent, transparent og vanvittig detaljert. Det kan nok være litt dipp/uro rundt 150-200 hz men bortsett fra det så tror jeg mange vil være overrasket over hvor bra lyden er. Kan spille forbløffende høyt og det er svært uanstrengt. Jeg skjønner poenget til pengesluk med at whisser cone ikke er det optimale men det er i denne settingen en mindre detalj. Her er det 3D som bare det, bredde, høyde og dypde. Lydbildet oppleves som langt bredere og høyere enn selve rommet. Høyttalerne forsvinner, de kunne vært hvorsomhelst. Det har jeg aldri opplevd før. ;D

* Jeg kjøpte tegninger av ham på W8-1772, en annen variant som passer bedre i kasser av forskjellige slag

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.366
    Torget vurderinger
    10
    Nå snurrer Jan Eggums "Hjerteknuser" på vinyl. Noen greie låter. En desidert høydare; første sporet på side B: "Rør meg".

Det står inne i coveret om akkurat dette sporet (når man bretter ut midtsiden, herlig med vinyl ikke sant?):

"Rør meg": Innspilt av Thomas Dybdal på et rom ved siden av resepsjonen på SAS-hotellet, Stavanger kl. 08.30 om morgenen.

JAN EGGUM: sang, gitar
    ØYSTEIN SUNDE: gitar
    Kammerkoret NOVA: kor

En vakker sang. Et svært åpent og naturlig opptak. Kun 2 gitarer, Eggums vokal og et kor som akkompagnerer harmonier i bakgrunnen..........anbefales.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn