hel´s MAE SET1 byggetråd for nybegynnere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.446
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Etter mange avsporinger er byggetråden på sporet igjen.
    Det blir trangt, men det går...................

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.446
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Nå er alt på plass. Bare litt kabling gjenstår.
    Bildet ble dessverre liggende igjen i kameraet.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.446
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Ikke mye som gjenstår nå.

Tenk på en dag for henting hel.
    I løpet av helga bør det bli lyd :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Wow. Det blir moro. Håper jeg får tak i "Halden mannen" for han har laget svart blank treramme til den for meg :)

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.725
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Audiomix skrev:
    Ikke mye som gjenstår nå.
    Flott og ryddig arbeid Hans! Ser ut som du har gjort det før? ;D

Fikk tak i 3mm alu plate i dag. Blir å lage kabinett, ikke neste uke, men uka etter det. Da har alle gått i ferie på jobben, så jeg kan jobbe i fred og ro.

Lager det såpass stort at jeg får plass til kondis'ene ;D

Du er heldig Hel, som snart kan få testet ut den nye forsterkeren din :D :D

mvh
    Lars

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.446
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Hvis det ikke hadde vært for en liten feil, kunne det blitt lyd i kveld.
    Nå er feilen rettet, men for sent til test.
    I morgen :)

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.446
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Nå er den slik den skal være. Litt smått som måtte tilpasses og optimaliseres før jeg ble fornøyd.
    Forsterkeren og byggetråden overlates til deg hel :)

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    Audiomix skrev:
    Litt smått som måtte tilpasses og optimaliseres før jeg ble fornøyd.
    Detaljer vi andre kan lære noe av?
    Forøvrig: Et pent bygg i en opplysende tråd.

Mvh

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Med reserve preamp (blir spennende når jeg får AN tilbake) kan jeg melde at lyden er svært åpen, dynamisk og oppløst. Tviler på at noen klager på bassen her. Brodern var med på jomfruturen og han sa den var bra. Uten og overdrive kan man vel kalle dette high end. Jeg synes imidlertid at sss-lydene ble litt mer fremtredende enn på F4, får se hva litt innspilling gjør med det. I og med at jeg har et par Mundorf sølv i olje inni der så kan det vel mykne litt. Førsteinntrykket er i allefall svært transparent :)

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.446
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Så fint!
    Nå spiller jeg på min egen. Bortsett fra de Mundorfene og at min har en god del flere timer, er de helt like.
    Husk å endre litt på teksten hel ;)
    Under bygging:
    MAE SET1 rørforsterker

slarssen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Antall liker
    13
    Bra tråd, dette.

Lekre bilder, og lekker layout servert av Audiomix som viser hvordan point-to-point skal gjøres!

- Slarssen

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.446
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Det ble gjort litt ekstra for å redusere brum. Støy (>400Hz) er ikke noe problem.
    Brum ligger under 800uV i 8 ohm.
    Det burde holde til de fleste følsomme høyttalere inkl. horn.

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.725
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    hel skrev:
    Med reserve preamp (blir spennende når jeg får AN tilbake) kan jeg melde at lyden er svært åpen, dynamisk og oppløst. Tviler på at noen klager på bassen her. Brodern var med på jomfruturen og han sa den var bra. Uten og overdrive kan man vel kalle dette high end. Jeg synes imidlertid at sss-lydene ble litt mer fremtredende enn på F4, får se hva litt innspilling gjør med det. I og med at jeg har et par Mundorf sølv i olje inni der så kan det vel mykne litt. Førsteinntrykket er i allefall svært transparent :)
    Dette høres jo veldig lovende ut hel. Da har jeg virkelig noe å glede meg til, utover høsten ;)
    Og ikke glem å legge ut noen bilder her ;) En viss kosmetisk forandring er på vei, er den ikke?

mvh
    Lars

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    En svart avrundet trerammen er ferdig laget (ala Haldenmannen) men jeg har ikke fått den enda. Ellers har Audiomix laget noen små artige spesialløsninger som ikke har med lyden å gjøre. Kommer tilbake med mer info og foto når trerammen er på :)

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.446
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    hel skrev:
    En svart avrundet trerammen er ferdig laget (ala Haldenmannen) men jeg har ikke fått den enda. Ellers har Audiomix laget noen små artige spesialløsninger som ikke har med lyden å gjøre. Kommer tilbake med mer info og foto når trerammen er på :)
    Må ikke røpe for mange knep og hemmeligheter nå da ;)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Her kommer et dårlig iphone foto. (Jeg er så lat når det gjelder foto)

Konsentrerte meg først og fremst om å lytte litt. Det som er rart er at nå synes jeg digitalt låter best. Er litt forvirret. Kanskje pickupen er i en innspillingskneik (ref imppulse) eller at jeg må ta en justeringsrunde med riggen. Kanskje den platen jeg spilte i dag trenger rens selv om den er splitter ny.

Vel vel, fra bekymringer om kilden til MAE SET 1. Jeg syns den låter veldig bra. Jeg kan spille sånn ca 14 ganger så høyt som en hvilken som helst ørelege ville ha anbefalt. Bassen er det veldig bra trøkk i. Ikke noe dårligere enn F4. Malmins MOSFET derimot har noe bedre bånndrag med svært tydelig artikulasjon der nede.

Det er litt rotete på lytterommet nå da jeg fikser subbene. Malmin har bygget nye alternative terminalplater slik at jeg kan kjøre high level inn: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,47166.0.html

I den ene subben er forsterkeren død. Jeg har ventet et par mnd på at Audiocompaniet skal sende meg en liten del i posten som de har hatt på lager hele tiden. Jeg har vel ringt og mailet dem et titalls ganger og spurt svært pent. Håper det ordner seg snart????

Vedlegg

bat

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2004
    Antall liker
    1
    Jævla stilig. Gratulerer så mykje med kjempefin forsterkar.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Har skjedd en del i hagen siste mnd. Først leide jeg inn en graver som harvet bort 30-40 cm over det hele. Deretter har det gått slag i slag:

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Men nå har jeg lusket ned på lytterommet med et glass rødt, litt M og spiller på MAE SET 1 HP Mundorf edition.
    Subwooferne er endelig koblet til med high level input ala Malmin. Spiller også på superdiskantene. Nå er alt i boks med unntak av at jeg ikke har skikkelig høyttalerkabler til subwooferne. Selvet racket må dyttes litt nærmer veggen og subbene skal lengeer inn. Nå forsker jeg imidlertid på delefrekvens og nivå. Kjører 50 hz med flat innstilling forøvrig. Har også et par antimode romkorreksjonsenheter men velger ikke å bruke disse da jeg deler så lavt.

Vedlegg

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.725
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Det svinger nok bra detta her hel! Flott å se på er det også.

mvh
    Lars

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.446
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Har ikke Haldenmannen vært der ennå?
    Spent på hvordan den blir med klær på :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Det svinger skikkelig bra. Med sub og superdiskanter kommer MAE SET mer til sin rett. Jeg kjenner Klipschene svært godt og er også veldig fornøyd med kildene og preampen. Det gjør at jeg lett finne nyanseforskjellene mellom F4 og MAE SET. De har hver sine styrker. Fordelen med MAE SET er et svært oppløst og bredt lydbilde. Ulempen er manglende trøkk i grunntoneområdet. F4 oppleves litt glattere og behagelig i lyden.

Haldenmannen har jeg ikke hørt en pip fra. Gleder meg veldig til å sette på den sorte rammen + få laget ferdig SEAS MIMIR :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Har vært hos Haavard og hørt på H6 kloner drevet av noen flotte Heart 300B blokker.

Stemmer det at 300B, MAE SET1 og lignende konstruksjoner gir en tydeligere lyd i mellomtone og nedre diskant og at hvis man sammenligner med andre forsterkere så kan de låte litt "ullent" i forhold til f eks MAE SET1?

Synes jeg kjente igjen noen likheter :D

Skal ved leilighet ta med MAE SETn til shaunv så skal vi teste den på AN/E kit 4 på noen fete 300B doble interstage blokker.

Audiomix: vennligst repeter/forklar dette med impedansen og hva det evt vil føre til dersom jeg kobler den som 4 ohm? Jeg har som du vet Klipsch men husk også at høyttalerutgangen fra MAE SETn både forsyner superdiskantene og subwooferne. Har dette noe å si?

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.325
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    300b SET kan låte veldig forskjellig.
    Rør av gjør også, der for blir det vanskelig å si at 300b låter sånn og sånn.

Håvard

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Da er vi påan igjen. Har spilt en lang periode på First Watt F4 og gått over til MAE SET1 igjen. MAE SET1 er mer oppløst/røffere mens F4 oppleves mer smooth. Det er noe med MAE SETn som er veldig bra. Det jeg sliter bitte litt med er en litt tynn diskant og øvre mellomtone, ikke i forhold til transistor men i forhold til rør, klasse A og sist men ikke minst karakteristikken MAE SET1 har fått av de som har den / har hørt den.

Jeg lurer på hva Mundorfene har gjort med lyden? Kanskje jeg skal putte inn Audio Note kobber i olje i stedet?

Her er et rykende ferskt bilde fra i dag.

PS! Haldenmannen har lovt at den sorte trerammen og SEAS MIMIRene blir levert i løpet av få dager ;D

Vedlegg

crimar

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    12
    Heisann. Utrolig flott forsterker :)

Er det mulig å kjøpe dette settet enda? Har ekstremt lyst på røramp til mine rf-63

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.446
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Det blir sjelden galt med Mundorf, men jeg vet ikke om andre enn deg som har forsøkt. Kanskje "Haldenmannen"?
    Lars har valgt V-cap, men det er jo noen vodlsomme kondensatorer på mer enn en måte.
    Ellers gir de originale fra byggesettet bra resultat.
    Russiske med teflonisolasjon koster bikke stort og kan være verdt et forsøk.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    crimar skrev:

Er det mulig å kjøpe dette settet enda? Har ekstremt lyst på røramp til mine rf-63
    Dersom du bor på østlandet kunne få teste min :)

Hans Erik

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Audiomix skrev:
    Det blir sjelden galt med Mundorf, men jeg vet ikke om andre enn deg som har forsøkt. Kanskje "Haldenmannen"?
    Lars har valgt V-cap, men det er jo noen vodlsomme kondensatorer på mer enn en måte.
    Ellers gir de originale fra byggesettet bra resultat.
    Russiske med teflonisolasjon koster bikke stort og kan være verdt et forsøk.
    Nå har jeg dempet rommet med akkuplater i første&andre refleksjon og da blir alt meget bedre.
    MAE SETn er fortsatt strået hvassere enn F4 men nå kan jeg ikke kalle det et problem :)
    En annen utfordring med MAE SETn i mitt oppsett er preampen. Audio Note har svært høy gain (23 volt) så volumhjulet trenger kun en millimeter eller to før det kommer mye lyd. Da kommer det også litt sus&skurr noen ganger. Når jeg kobler Dacen rett i MAE SETn og bruker SONOS sin digitale volumkontroll så blir det andre boller. Ergo: MAE SET1 passer meget godt med passive linjetrinn og lignende. :)

crimar

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    12
    hel skrev:
    crimar skrev:

Dersom du bor på østlandet kunne få teste min :)

Hans Erik
    Takk for tilbud, men bor i Trondheim.

Er dette en ren effekttrinn eller integrert?

Mitt anlegg startet av kjærlighet for film, men musikkinteressen har tatt over og en røramp ser jo fortreffelig ut.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Det er et effekt trinn. Men det er en enkel sak å putt inn en et potmeter av høy kvalitet i følge Audiomix. Min mening om preamp er følgende:

Det er best uten med mindre du har et effekttrinn som trenger gain for å våkne til liv eller du trenger å tune lyden. Det er ikke noe negativt å tune lyden, selv mener jeg Audio Note Dacer med rør er noe av det beste digitale man kan lytte til, men helt nøytralt er det ikke :D

Forøvrig tror jeg at MAE SETn er altfor svak på dine RF63 men det hadde vært skikkelig gøy å prøve.

crimar

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    12
    hel skrev:
    Det er et effekt trinn. Men det er en enkel sak å putt inn en et potmeter av høy kvalitet i følge Audiomix. Min mening om preamp er følgende:

Det er best uten med mindre du har et effekttrinn som trenger gain for å våkne til liv eller du trenger å tune lyden. Det er ikke noe negativt å tune lyden, selv mener jeg Audio Note Dacer med rør er noe av det beste digitale man kan lytte til, men helt nøytralt er det ikke :D

Forøvrig tror jeg at MAE SETn er altfor svak på dine RF63 men det hadde vært skikkelig gøy å prøve.
    For svak? :S

Hvor mye power trenger jeg for å drive RF63 godt? Etter det jeg har lest trenger man ikke kraftige sakene pga den vannvittige følsomheten.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Det er nok feil. Rognlien kan en del om dette. På moderat volum blir det nok god lyd med MAE SET men du vil mangle bass. Jeg kjører noen ganger Musical Innovation MOSFET med 2x160 watt på mine RB75 som har følsomhet på 97 db og kun er en stativhøyttaler og den graver frem bass med stor presisjon.

crimar

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    12
    Okei.

Fikk svar fra motron nå og han sa at det ville gå bra. Dette skal bare brukes til musikk, men vil jo ha bass. Til film har jeg en effektforsterker som gir mer en nok.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    crimar skrev:
    Okei.

Fikk svar fra motron nå og han sa at det ville gå bra. Dette skal bare brukes til musikk, men vil jo ha bass. Til film har jeg en effektforsterker som gir mer en nok.
    Med all respekt for BK (Motron) men jeg er fortsatt ikke enig. MAE SET 1 vil etter min mening fungere best på Klipsch B2 og B3. Der vil matchen være perfekt. Store gulvstående Klipsch trenger krefter (og samtidig varm klang). Du kommer til å få tynn lyd (relativt sett) med MAE SET 1 på de høyttalerne. På tross av høy følsomhet er det 3 kraftige 6,5 tommere som skal styres på store høyttalere med stort volum. Det er også viktig at du tenker igjennom hva slags pramp du skal bruke, det er lett å få mismatch her. ;D

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.446
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Det blir jo en del dyrere, men det finnes høyttalere som spiller bass uten veldig mange watt drive.
    1 Watt tilført effekt blir rimelig høyt i mange tilfeller.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn