hel´s MAE SET1 byggetråd for nybegynnere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.258
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Når det gjelder rf63 og mae så er det beste å prøve selv. Jeg har prøvd mae på heresy iii og dette fungerte forsåvidt bra, men mae er ikke akkurat feit i bånn så her blir det fort smak og behag.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.446
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    mteinum skrev:
    Når det gjelder rf63 og mae så er det beste å prøve selv. Jeg har prøvd mae på heresy iii og dette fungerte forsåvidt bra, men mae er ikke akkurat feit i bånn så her blir det fort smak og behag.
    Jeg tror crimar kommer til å bygge den som har lagt på seg en del nederst.

Eivind E

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2007
    Antall liker
    3
    Audiomix skrev:
    Det blir jo en del dyrere, men det finnes høyttalere som spiller bass uten veldig mange watt drive.
    1 Watt tilført effekt blir rimelig høyt i mange tilfeller.
    Helt riktig, det der handler bare om å ha riktige høyttalere.
    Selv har jeg noen eldre JBL'er med en følsomhet på 98db, og 15" basselement. Det dundrer løs på 4 rørwatt det, drønner løs uten ekstra subwoofer.

Folk velger feil høyttalere mener jeg. De burde gjøre litt research og kjøpe en lettdrevet høyttaler (høy følsomhet) som har stort basselement.
    Dersom høyttaleren har bassrefleksport bak, må man plassere den litt ut fra veggen, og selvfølgelig sørge for at det faktisk er en vegg bak som bassen kan slå i før den reflekteres ut til deg.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Mae Setn på Altec Horna mine (100db) ville trolig gjort mang en high end utstiller på Horten messa nervøs :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Trenger vel ikke Baffestep korreksjon på de der ;D

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.446
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    mteinum skrev:
    hel sin har lagt på seg en del nedentil ;)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    He he. Har ikke Altec horna på lyttrommet lenger. Lytterommet er på 10m2 og det er også et gjesterom. Min elskverdige kone var ikke akkurat begistret for de horna for å si det sånn. Men hun er veldig tålmodig ellers :-*

Vel vel. Jeg tror at MAE SET generelt sett ikke er optimal på Klipsch (B3 burde funke), men på dine Monopulse Hans så låt det svært bra. Jeg tror matching er tingen her. Hadde vært artig å vite hvilke høytalere MAE SETene som til nå er bygget spiller på ellers? LMC kommenterte at MAE SET var "grovkornet" og det er den er nok sammenlignet med DIY BP hvor delekostnadene er 6 sifrede. Alt er jo relativt. Tror også at MAE SET1 og Avant Garde også blir litt for lyst/trykk på et område i diskanten. Forresten ganske artig når gutta med ekstremt dyre ting karakteriserer rimeligere utstyr. He he, man kan vel ikke akkurat si at superlativene sitter løst da. Har vært noen utbrudd i JanRs tråd om Altecene som er på ferie der. Tror noen Avantgarde tilhengere følte seg tråkket på da jeg sa at Altecene var Avantgarde til 1/10 del av prisen. Hva begrepet "grovkornet" angår så har jeg hvertfall følgende egenopplevde erfaring: når jeg sammenligner MAE SET med Sugden 2x30 A-watt integrert til minst 30K og McIntosh MA6300 2x100 watt integrert til nesten 40K så låter disse grovkornet i forhold til MAE SET. Så ja, alt er relativt ;D

Hans Erik

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hel, du tror feil.
    jeg har ikke fått med meg at du skrev "altec er ag til 1/10 pris" osv.
    og jeg føler meg ikke tråkket ??? på hvis noen hater ag, kors på halsen.
    det hadde vært kjedelig hvis alle likte det samme.

jeg har hørt større altecs og syntes det var bra, men jeg likte ikke de som står hos janr.
    enkelt og greit.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Følte deg truffet nå ;)

Hvis du leser innlegget mitt (som er i min tråd og omhandler mitt utstyr) så ser du at jeg belyser at vurderinger og karakteristikker ikke står i forhold til prisklassen til høyttaleren/forsterkeren som blir kommentert.

MAE SET 1 låter veldig bra i forhold til prisen og kan konkurere med mange i 30K klassen hva åpenhet og oppløsning (trolig ikke bass) angår. Husk den koster drøye 8000,- som byggesett. Det er absolutt valuta for pengene.

Altec horna gir fantastisk lyd (særlig hvis man jobber med plassering av diskanthorna) i forhold til en bruktpris på kr 10.500! Som jeg sa, alt er relativt. Hva koster et par voksne Avantgarde brukt? Dersom L-paden skrus for høyt på kan diskanten bli litt for skarp. Rom og plassering har også noe å si for å få godt perspektiv, bare spør shaunv og LMC som har hatt dem før. Mitt intrykk er også at de har bedre midbass AG. Har selv prøvd med superdiskant på toppen og det gjør litt, men er ikke livsviktig. Har også prøvd med 2 stk kjappe subber i bunn, det hjelper også på den dypeste bassen. Jeg synes faktisk at man ikke trenger superdiskant og at subb blir et ekstra pluss, men det er ikke absolutt tvingende nødvendig. Alt er relativt og min erfaring med Altecene er at de faktisk er en svært rimelig inngangsbillett til hornverdenen ;D

"For the record" så liker jeg AG veldig godt :D

Hans Erik

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hehhe, ikke rart jeg følte meg truffet siden du skrev direkte til meg.
    det var jo jeg som slakta altecene hos janr.

anyways, det er godt mulig de kan bedre enn det de fikk vist.

og så har vi hvert vårt anlegg og hvert vårt par med ører, så det er ikke noe vits å dra dette noe lengre. ;)

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    For å tilføre litt: Jeg fikk Altec oppsettet til å fungere bedre enn Duo i mitt rom. Dog var dette med AG 225 basser i bånn sammen med altecene.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Så pop tråden min ble nå. Endelig får jeg litt oppmerksomhet ;D

Jeg har ikke lagt dem ut på brukten selv om det har vært interesse for å overta dem fra noen.

Jeg synes Altecene er så kule at selv om jeg ikke kan ha dem på mitt lille lytterom så funderer jeg på å plassere dem hos noen gode venner nedi gata som har en diger ekstrastue og koble til f eks MAE SET 1 eller tom et Trends T-amp&DAC oppsett jeg har liggende. Så kan jeg stikke nedom i ny og ne og erfare TRØKK 8)

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Og forresten, hos meg spilte Altec faktisk best på 100W rørwatt fra Mcintosh! De er følsomme som bare det, men selv følsomme høytalere har godt har å bli sparket litt ekstra godt igang.

bia

Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    4.400
    Torget vurderinger
    10
    Aktiv deling...

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.446
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    hel skrev:
    LMC kommenterte at MAE SET var "grovkornet" og det er den er nok sammenlignet med DIY BP hvor delekostnadene er 6 sifrede. Alt er jo relativt. Hans Erik
    Spørs hvilken MAE SET 1 LMC refererer til. Jeg var hos han med den aller første utgaven for mange år siden.
    Det har skjedd litt siden den gang.
    Har han hørt på din hel?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Nei. Jeg får ta den med til ham :)

Men tilbake til de svarte tresidene ovenfor. Etterlyser innspill på metode?

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.446
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    De har jo visse likhetstrekk med originale MAE SET 1 sider ;)
    Tror du må bruke en overfres for å lage spor slik at de passer inn på sidene.
    Til MAE SET 1 laget vi en mal og freste i vei. Tror vi freste 17 par på en kvell.
    Ikke godt å si om de som er avbildet er tre eller plast.
    Hva med aluminium?
    De som kan frese lager vel spor i aluminium like greit som i tre eller plast.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Ok. Når jeg har frest ut spor på innsiden av sideplatene. Hvordan monterer jeg dem?

(jeg leverte de furuplatene tilbake til deg Hans, så jeg husker ikke hvordan de sporene så ut)

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.446
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Det er boret hull i sidene på chassis. Du kan f.eks. bruke treskruer fra innsiden.
    Eller lime de fast ;D

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Audiomix skrev:
    Det er boret hull i sidene på chassis. Du kan f.eks. bruke treskruer fra innsiden.
    Eller lime de fast ;D
    He he. Prøver det første først så har jeg angremulighet.

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    hel skrev:
    Altecene var Avantgarde til 1/10 del av prisen
    men i hel-vete da! ;D
    Detta finner jeg meg ikke i.....ren matematikk....du betalte 10500 spenn for dine brukt var det? Og så vidt meg bekjent har det aldri noensinne blitt solgt noen slags brukte AG modeller til nøyaktig 105K. Skjerpe seg....makan!

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.325
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    ;D
    Nå har du spist for mye protein igjen Vermin.

Håvard

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Audiomix skrev:
    Mens regnet øser ned blir det forsterker.
    Det meste er på plass, men venter på noe større fra Hammond.

0,47uF

En Mundorf sølv i olje på hver side. Kanskje et par Audio Note kobber i olje er løsningen. Tror et par kommer på kr 1000.-. Finnes det andre rimeligere varianter som er fyldige i mellomtonen?

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    158
    Kanskje et par k40y fra ebay hadde vært smartere? Da slipper du ihvertfall langt rimeligere unna og får ganske sikkert fyldigere lyd.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.253
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Er du sikker på at årsaken til den tynne lyden med mae i ditt oppsett skyldes koplingskondensatoren i mae?

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.446
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    vega65 skrev:
    Er du sikker på at årsaken til den tynne lyden med mae i ditt oppsett skyldes koplingskondensatoren i mae?
    Helt sikker på at noe annet er årsaken.
    Det var "Haldenmannen" som først forsøkte med Mundorf. Mye bedre var hans konklusjon. Tror han spiller på AN høyttalere.
    Det låt ikke tynt og pistrete hos meg. Forskjellen kan være kabler ( ;D) og høyttalere.
    Hvis du tror på innspilling av komponenter så er det bare å la den gå seg til.
    Hos Lars er det meste innspilt fra min side. Det kan gjenstå noen timer på rørene. Og 4-500 timer på V-Cap'ene ;D
    Det "meste" er altså innkjørt.
    Det bør det vel være hos hel også hvis den har vært i bruk.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Jeg og shaunv testet den hos ham. Konklusjonen er entydig: MAE SET1 er veldig bra, men slank. Thats it. Krever matching. Masse godlyd for penga ;)

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.446
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Match & match............
    Slikt har jeg aldri tenkt over. Ting har bare fallt på plass virker det som.
    All interconnect er "gratis" og en del annet er selvgjort.
    At forsterkeren låter tynt på fulltoneelementer har nok mer med høyttalerene å gjøre enn forsterkeren.
    Lars sper på med en stor SUB. Selv synes jeg hans SEAS låt bra uten noe ekstra i bunn. Det har nok med smaken å gjøre. Og musikken.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.446
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Det finnes en egen Monopulse tråd her, men det kan være verdt å minne om disse høyttalerene i denne tråden også. De passer som hånd i hanske til mange rørforsterkere.

MonoPulse hi-fi loudspeakers occupy unique audio territory.

The realism of a pure electrostatic - but with powerful impulse-integrated bass.

Eleven years of research has produced a 20Hz to 30kHz audio spectrum, and 550 watts of power handling - with total impulse precision - from 30kHz, right through to rock-solid fast and tight bass.

The Model A striking appearance, and the massive steel surrounds, are entirely a consequence of the design’s special requirements.

All MonoPulse hi-fi loudspeakers are craftsman-made in the UK to each customer’s order, and are offered in a wide range of colours.

With their combination of realism, sound-stage, frequency-range and power, these are unique high-fidelity loudspeakers.

Over half of our customers have been involved with music in some way - and most of the rest seem to be engineers.

For a technical explanation of the MonoPulse principles, click on Quest for realism

For buying MonoPulse loudspeakers, UK and overseas, see after model details below.

What Hi-Fi gave the Model A their top, five star, rating in the Awards 2009 issue.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Hvis du ser i innlegget mitt så ser du at vi testet hos shaunv ;)
    Han har et meget vellydende Audio Note oppsett med AN/E level 4 høyttalere. Både dac og preamp er også på level 4 nivå sånn ca. Han hadde ikke dobbel 300b interstagene oppe å gikk akkurat nå men han hadde selvfølgelig lyden av dem friskt i minne. Jeg har også hørt på dem flere ganger før. Vi testet MAE SET1 mot to forskjellige Consonance EL34 monoblokker og MAE låt vesentlig slankere. Shaunv har også inntil nylig hatt AN P1 10 watter også. Hvis vi legger til mine referanser First Watt F4, Musical Inovation MOSFET 160 watt og til og med billige 2050 t-amp diy boards så er vel det ikke så veldig mye diskusjon lenger om hvorvidt MAE SET låter slankt, for det gjør den. Ja forresten, jeg hadde en Trafomatic Audio 2a3 innom også i vinter også. Den var også litt tynn men en god del søtere i klangen.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.328
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Er det lov å hevde at MAE er en for "nøytral" forsterker til at du liker den?
    Joda, jeg synes heller ikke MAE (i alle fall i den versjonen jeg hørte for lenge siden) låt veldig feit nedover.
    Men jeg hengte meg mer opp i den høykvalitetsgjengivelsen som var der i resten av frekvensområdet.
    Nei, ikke rør-fett, men gjennomsiktig og uforvrengt som jeg husker det.

Uansett tror jeg ikke du vil forvandle MAE til noe du synes er bra, selv om du bytter kondiser inni den.
    Dette var jo i utgangspunktet en forsterker med utgangstrafoer med nedre grensefrekvens på ca 100Hz som kretsteknisk ble lurt til å gå lengre nedover. Hvordan dette er i de siste utgavene har jeg ikke peilig på.

Hvilke høyttalere er det du spiller på nå, forresten?

Mvh
    Rolf

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.534
    Torget vurderinger
    10
    Helt enig, oppløst og transparent som få.
    Litt vel tynn i mellomtonen etter min smak men som jeg har nevnt før vil den garangert matche klipsch sin synergy serie (b3 f eks), snell og an jII, monopulse selvfølgelig og andre lettdrevne høyttalere som gjerne har 8 tommers basselement. Jeg skal teste dem på tang bands fyldige 3" fulltone, tror på match der og (de står hos shaunv nå).

Disse 3 tommerne i Tabaq var det siste jeg hørte på. Da var det Peter Gabriels røde på vinyl. Har hørt litt på Klipschene i det siste men når du først opplever den perfekte mellomtonen og sammenhengen i fulltoner så ser hvertfall ikke jeg meg tilbake. Spiller også litg på Tang band 4 tommere i Cyburg nåler som jeg tuner filteret på, i tillegg har jeg spilt mye på Seas fulltonene i de forminskede mltl kassene og det låter helt rått. Et slikt oppsett med superdiskanter og subber i bunn mener jeg bestemt låter 6 sifret!

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.446
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    RoDa skrev:
    Joda, jeg synes heller ikke MAE (i alle fall i den versjonen jeg hørte for lenge siden) låt veldig feit nedover.
    Men jeg hengte meg mer opp i den høykvalitetsgjengivelsen som var der i resten av frekvensområdet.
    Nei, ikke rør-fett, men gjennomsiktig og uforvrengt som jeg husker det.
    Mvh
    Rolf
    Stikk innom Lars og hør hvordan den har utviklet seg. Eller lagt på seg ;D
    Jeg erfarte nettopp at det har kommet ennå en ny versjon av de trafoene som Lars bruker.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.446
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    hel skrev:
    Finnes det andre rimeligere varianter som er fyldige i mellomtonen?
    For å komme på sporet..............
    Bytt ut Mundorfene med de originale 1841 kondensatorene. Da hører du snart om du er på sporet.
    Du har de liggende et eller annet sted.

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    5.076
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Audiomix skrev:
    hel skrev:
    Finnes det andre rimeligere varianter som er fyldige i mellomtonen?
    For å komme på sporet..............
    Bytt ut Mundorfene med de originale 1841 kondensatorene. Da hører du snart om du er på sporet.
    Du har de liggende et eller annet sted.
    Jeg er faktisk enig i dette til tross for at jeg aldri har hørt MAE set. Jeg prøvde denne Mundorfen i min Audion riaa og hadde et par forvirrende måneder før jeg innså at slaget var tapt.. Lyden ble tynn og pistrete, samt at de genererte en del støy.. Jeg loddet inn orginalene igjen, og der var godlyden tilbake :) Ikke alltid at teoretisk perfeksjonisme lydmessig er best.. Derimot funket Mundorfen veldig godt i Quicksilver monoblokkene mine.. Match er viktig, også i valg av interne komponenter.. Prøve og feile er jo også en virkelighet i DIY-verdenen ;)

mvh
    lassemann

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.782
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har forstått det slik at konstruktør brukte mye tid på å "voice" forsterkeren. Mundorf passer ikke overalt. De er helt glitrende i f.eks. delefilter men veldig systemavhengige ellers er min erfaring.

Så er det noe med innspillingstiden på de også. Er litt skeptisk til innspilling for absolutt alle komponenter men for mundorf gjelder det i bøtter og spann.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn